تفاوت سایت‌های استاتیک و دینامیک چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 مرداد 30

تفاوت سایت‌های استاتیک و دینامیک چیست؟

 

داشتن یک وب‌ سایت اختصاصی برای پیشرفت کسب‌وکار شما بسیار مهم است. وب‌ سایت درواقع مجموعه‌ای از صفحات وب ایجادشده از طریق اینترنت است که برای نشان دادن پیشنهاد‌ها، خدمات یا محصولات یک کسب‌وکار یا شخص استفاده می‌شود. امروزه همه‌چیز در فضای الکترونیکی و دیجیتال در دسترس همگان قرارگرفته است و مردم از اینترنت برای اهداف مختلفی مانند خرید، معاملات مالی، حل مشکلات شخصی و همچنین نیازهای تجاری خود استفاده می‌کنند.

وب‌ سایت‌ها اساساً به دو دسته سایت استاتیک و سایت دینامیک طبقه‌بندی می‌شوند. استاتیک (static) به معنای ثابت و ایستا و دینامیک (Dynamic) به معنای پویا و قابل‌تغییر هستند که اصطلاحاً برای توصیف دو نوع سایت و روشی به کار می‌روند که برای نمایش آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر ویژگی‌ها و کاربردهای این دو سایت می‌پردازیم.

شرکت طراحی سایت ایده پویا با سابقه‌ای 14 ساله در زمینه طراحی سایت و بهره‌مندی از یک تیم خلاق و متخصص، همواره ایده جدیدی برای طراحی بهتری لوگوها، سایت‌های دینامیک و استاتیک، انیمیشن‌های تحت وب و وب‌سایت‌های پکیجی موردنظر شما عزیزان دارد.

 

سئو حرفه ای سایت

 

با مفهوم وب‌ سایت استاتیک و سایت دینامیک بیشتر آشنا شوید

به‌طورکلی، استاتیک (static) به معنای ثابت، ایستا و چیزی فاقد حرکت، عمل و تغییر است. در مورد یک صفحه وب استاتیک نیز همین امر صادق است و وب‌سایت‌های استاتیک معمولی‌ترین انواع سایت هستند که معمولاً نیاز به کدگذاری یا طراحی چندانی ندارد. بنابراین، ایجاد آن‌ها بسیار ساده و آسان است. این وب‌ سایت همان‌طور که از نامش پیداست، با تعداد صفحات محدود و ثابت ایجاد و ذخیره‌شده و دقیقاً به همان شکل تحویل بازدیدکنندگان داده می‌شود.

از سوی دیگر، وب‌ سایت دینامیک (Dynamic) به چیزی اشاره دارد که با تغییر و پیشرفت مداوم همراه بوده و کاملاً کاربردی‌تر و تعاملی‌تر است. این سایت دقیقاً همان چیزی است که کاربران می‌توانند از آن تنها برای خواندن نه، بلکه برای تعامل با صفحات استفاده کنند. تعامل در اینجا شامل مواردی مانند ثبت‌نام، ارسال نظر، ورود و استفاده از درگاه‌های بانکی، افزودن سبد خرید و... است.

 

وب‌ سایت استاتیک چیست؟

وب‌ سایت استاتیک یکی از اساسی‌ترین انواع وب‌ سایت است که با زبان HTML و CSS و بدون کدگذاری سفارشی و پویا ساخته می‌شود. این نوع سایت به برنامه‌ نویسی سمت سرور (server side) نیازی ندارد. سایت استاتیک یک شرکت با اطلاعات دو تا 3 صفحه‌ای و بدون هیچ‌گونه امکان تعامل را درواقع می‌توان به‌عنوان یک وب‌ سایت ثابت تنها برای معرفی در نظر گرفت. البته این به معنای غیرقابل‌ویرایش بودن اطلاعات صفحه نیست. تنها نکته مهم در این است که برای هر بار ویرایش صفحات این وب‌ سایت به کمک یک برنامه‌نویس نیاز خواهید داشت.

 

طراحی وب سایت استاتیک

 

هر صفحه از وب‌ سایت به‌عنوان فایل‌های جداگانه‌ای از کدگذاری‌های HTML و CSS ذخیره‌شده‌اند و هیچ‌گونه تعاملی به‌غیراز پیوندها، تصاویر و گرافیک ندارند. به زبان ساده‌تر، محتوا در این وب‌ سایت‌ها بدون تغییر می‌ماند؛ مگر اینکه از کد منبع تغییر کند. تغییرات در هر صفحه نیز به ویرایش فایل ویژه خود نیاز دارد.

ایجاد یک سایت استاتیک بسیار ارزان‌تر از ساخت یک سایت دینامیک است؛ اما هزینه توسعه و پشتیبانی آن این‌طور نیست. درواقع شما اگر به برنامه‌ نویسی تسلطی نداشته باشید، برای هر بار ویرایش باید هزینه‌ای مشخص را به یک برنامه‌نویس پرداخت کنید. به‌این‌ترتیب، کارایی وب‌ سایت پایین است و هزینه‌های زیادی را در آینده برای شما ایجاد می‌کند.

 

وب‌ سایت دینامیک چیست؟

وب‌ سایت دینامیک همان‌طور که از نامش پیداست، دارای صفحاتی پویا است که با تغییر مداوم محتوا همراه است. این نوع وب‌ سایت‌ها برای راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکارها کاربردی‌تر هستند و کاربران می‌توانند با آن‌ها تعامل داشته باشند. وب‌سایت‌های دینامیک به چیزی بیشتر از برنامه‌ نویسی سمت مشتری نیاز دارند. این سایت‌ها با زبان‌های برنامه‌ نویسی سمت سرور مانند JSP، JavaScript، asp، Coldfusion و php نوشته می‌شوند.

 

صفر تا صد زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت را بدانید.

 

هنگامی‌که به یک صفحه وب دسترسی پیدا می‌کنید، کد روی سرور تجزیه می‌شود و صفحه HTML حاصل در مرورگر وب‌ سایت گیرنده نمایش داده می‌شود. برنامه‌نویسان این سایت‌ها از ترکیبی از زبان‌های برنامه‌ نویسی سمت سرور و سمت مشتری برای تولید محتوای پویا استفاده می‌کنند. سایت‌های تجارت الکترونیک و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی دو نمونه برتر وب‌سایت‌های دینامیک هستند.

 

طراحی وب سایت داینامیک

 

تفاوت محتوا وب‌ سایت دینامیک و استاتیک

سایت‌های استاتیک اساسی‌ترین نوع وب‌سایت‌هایی هستند که کد نویسی و دیتابیس ندارند و به‌عنوان راحت‌ترین آن‌ها برای ایجاد کردن یک سایت ایستا شناخته می‌شوند. این در حالی است که سایت‌های دینامیک قادر به نمایش محتواهای متفاوت از یک کد منبع مشابه هستند. بنابراین، پویاتر و پیچیده‌تر هستند. در وبسایت‌های استاتیک، محتوا بدون نیاز به تغییر یا پردازش به کاربر تحویل و نمایش داده می‌شود؛ زیرا سرور، فایل HTML یکسانی را دقیقاً همان‌طور که ذخیره‌شده است به هر کاربر نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه محتواها ثابت هستند و در صفحات یکسان باقی می‌مانند؛ تولیدکننده محتوا باید از HTML برای اطلاع‌رسانی محتوای سایت از اطلاعات کاملی استفاده کند. این می‌تواند معرفی و بیوگرافی یک شخص، برند، شرکت یا... باشد. در وب‌سایت‌های دینامیک، محتوا ممکن است تغییر کند. به‌روزرسانی یا ویرایش محتوای این نوع سایت‌ها حتی برای افراد غیر فنی و بدون دانش کد نویسی نیز ساده است. در این نوع سایت‌ها، محتواهای مختلف برای بازدیدکنندگان مختلف نشان داده می‌شود.

 

تفاوت انعطاف‌پذیری (CMS) در سایت‌های استاتیک و دینامیک

انعطاف‌پذیری یا CMS به معنای قابلیت توسعه و به‌روزرسانی سایت است و یک سایت انعطاف‌پذیر همیشه قابلیت توسعه و به‌روزرسانی دارد. در وب‌سایت‌های استاتیک، هر صفحه باید به‌صورت جداگانه ویرایش و به‌روزرسانی شود تا طرح‌بندی با محتوای مختلف مطابقت داشته باشد. این امر باعث می‌شود طراح وب بتواند جلوه‌های ویژه‌ای را در صفحات مختلف سایت قرار دهد. به‌این‌ترتیب، می‌توان انعطاف‌پذیری بالایی برای وب‌سایت‌های استاتیک در نظر گرفت که ازجمله مزایای آن‌ها به شمار می‌آید. در سایت استاتیک، طراحی هر صفحه به‌دلخواه کاربران می‌تواند منحصربه‌فرد باشد و انعطاف‌پذیری و سازگاری بیشتری به آن ببخشد.

این در حالی است که وبسایت‌های دینامیک گزینه‌های کمتری در زمینه انعطاف‌پذیری ارائه می‌دهند؛ زیرا کل فرایند ارائه ترکیب منحصربه‌فرد محتوای پویا و ویژگی‌های تعاملی با هر صفحه، به یک سرور سطح بالا و یک سیستم مدیریت محتوای پویا نیاز دارد. وب‌ سایت دینامیک مجموعه‌ای از صفحات وب پویا است که محتوای آن‌ها به‌صورت مداوم تغییر می‌کند. این وب‌ سایت به محتوای پایگاه داده یا سیستم مدیریت محتوا (CMS) دسترسی دارد. بنابراین، هنگام تغییر یا به‌روزرسانی محتوای پایگاه داده، محتوای وب‌ سایت نیز تغییر کرده و به‌روزرسانی می‌شود.

 

مقایسه فنی وب‌سایت‌های دینامیک و استاتیک

ازنظر فنی نیز وب‌سایت‌های استاتیک کاملاً ایستا و حاوی محتوای ثابت هستند که هر صفحه از آن، با زبان برنامه‌ نویسی ساده HTML نوشته‌شده است و امکان تعامل با آن به‌جز از طریق پیوندها وجود ندارد. به‌این‌ترتیب، کاربران می‌توانند آن را بخوانند و با استفاده از لینک‌های پوست شده در صفحه، به صفحه دیگری منتقل شوند. اطلاعات نمایش داده‌شده در این وب‌ سایت برای تمام کاربران یکسان هستند. بااین‌حال، وب‌سایت‌های دینامیک ازنظر فنی نیز با انواع استاتیک متفاوت هستند. بر روی این وب‌ سایت‌ها می‌توان مدیریت اعمال کرد. به این صورت که طراح با استفاده از اسکریپت‌های سمت مشتری برای ایجاد یک دیزاین پویا و از دیسکریپت سمت سرور به‌منظور مدیریت رویداد، کنترل اقدامات و... به‌صورت ترکیبی بهره می‌گیرند. 

همان‌طور که بیان شد، وبسایت دینامیک از دو زبان برنامه‌ نویسی سمت مشتری و سمت سرور برای تولید محتوای پویا استفاده می‌کند. دیسکریپت سمت مشتری بر اساس ورودی کاربر محتوا را در رایانه مشتری ایجاد می‌کند. مرورگر وب، صفحه را از سرور بارگیری می‌کند و کد داخل صفحه را برای ارائه اطلاعات به کاربر پردازش می‌کند. در اسکریپت سمت سرور، نرم‌افزار روی سرور اجرا می‌شود و پردازش در سرور به پایان می‌رسد. درنهایت، صفحات ساده برای کاربر ارسال می‌شوند.

مقایسه فنی وب سایت داینامیک و استاتیک

ویژگی‌های وب‌ سایت استاتیک

وب‌سایت‌های استاتیک از ویژگی‌ها و مزایایی برخوردارند که به‌طورکلی شامل موارد زیر هستند:

  • امنیت

ازآنجاکه هیچ فرد میانی (یعنی دیتابیس)در آن وجود ندارد، احتمال تزریق کد برای یک وب‌ سایت استاتیک کاهی می‌یابد. برای میزبانی وب‌ سایت نیازی به افزودن پلاگین (Plug-in) و ابزارهای نرم‌افزاری پویا نیست. به‌این‌ترتیب، امنیت سایت‌های استاتیک را می‌توان در سطح بالایی دانست.

  • قابلیت اعتماد یا پایایی (Reliability)

گاهی اوقات هنگام استفاده از وب، پیامی مبنی بر «اتصال برقرار نشد» دریافت می‌کنید که در درجه اول، به دلیل خطای دیتابیس رخ می‌دهد. این در حالی است که وب‌سایت‌های استاتیک از دیتابیس استفاده نمی‌کنند. بنابراین، خطایی رخ نخواهد داد.

  • سرعت

همان‌طور ک بیان شد، در سایت استاتیک هیچ فرد میانی وجود ندارد و دیتابیس از میان برداشته‌شده است. عدم وجود دیتابیس می‌تواند به یک مزیت برای سایت تبدیل‌شده و زمان بارگذاری آن را کاهش دهد. بنابراین، سرعت نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • هاستینگ و هزینه

وب‌سایت‌های استاتیک معمولاً دارای فایل‌های HTML اساسی و اولیه هستند که نیاز به فضای کمتری دارند. درنتیجه، هزینه مربوط به هاستینگ آن‌ها نسبتاً ارزان‌تر است. با بهترین هاست ها آشنا شوید.

  • مقیاس‌پذیری یا توسعه‌پذیری (Scalability)

هنگامی‌که یک وب‌ سایت زنده و فعال است، مدیریت ترافیک انبوه در یک وب‌ سایت دینامیک ممکن است به یک فرایند سخت تبدیل شود. این وب‌ سایت به کد عظیمی نیاز دارد که در دیتابیس اجرا شود. این در حالی است که وب‌ سایت استاتیک با فایل‌های HTML را به‌راحتی و فقط با افزایش پهنای باند می‌توان توسعه‌پذیر (Scalable) کرد.

 

ویژگی‌های وب‌ سایت دینامیک

وب‌ سایت دینامیک نیز از ویژگی‌ها و مزایایی برخوردار است که بسیاری از کسب‌وکارها و افراد را به بهره‌گیری از آن ترغیب می‌کند. این ویژگی‌ها به‌طورکلی شامل موارد زیر هستند:

  • کنترل بهبودیافته (Improved Control)

در وب‌سایت‌های استاتیک، تنها برنامه‌نویس توانایی اعمال تغییرات و به‌روزرسانی صفحات و کل وب‌ سایت را دارد. این در حالی است که هر فرد بدون دانش تخصصی و مهارت کد نویسی می‌تواند به تولید محتوا و به‌روزرسانی صفحات سایت دینامیک بپردازد. به‌این‌ترتیب، در سایت دینامیک کنترل کامل بر محتوا و عملکرد وب‌ سایت وجود دارد.

  • سئو (SEO) بهتر

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های هر سایت طراحی‌شده، سئو آن است که به ارتقاء صفحات و ورود به صفحه اول نتایج جستجو در مرورگر کمک می‌کند. به دلیل بهبود ویژگی‌ها در سایت دینامیک، می‌توان بهینه‌ سازی موتور جستجو و سئو سایت را بهبود بخشید.

  • کنترل بیشتر بر داده‌ها

در سایت دینامیک برخلاف انواع استاتیک، گزینه‌های بیشتری برای ثبت اطلاعات کاربران و کنترل ناوبری وب‌ سایت (Website Navigation) شامل حرکت، کلیک، اسکرول بازدیدکنندگان و خزنده‌ها در صفحات وب وجود دارند.

  • نرخ تبدیل بالاتر (Conversion Rate)

همان‌طور که بیان شد، سئو این سایت‌ها بهتر از انواع استاتیک است. بنابراین، امکان ورود به صفحه نخست جستجو در مرورگر و دیده شدن آن توسط بازدیدکنندگان افزایش پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب، وب‌ سایت دینامیک بهتر می‌تواند توجه بینندگان را به خود جلب کند. هرچه صفحات وب‌ سایت بیشتر دیده شوند، نرخ تبدیل و تعامل کاربران نیز افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که وب‌سایت‌های استاتیک اساساً امکان تعامل را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار نمی‌دهند.

  • ویژگی‌های بهبودیافته

کنترل و مدیریت وب‌سایت، افزودن یا ویرایش محتوا، قابلیت‌ها و ویژگی‌های صفحه در سایت‌های دینامیک بهبود چشمگیری نسبت به انواع استاتیک پیداکرده‌اند.

 

ویژگی سایت های استاتیک و داینامیک

 

مقایسه کلی سایت‌های استاتیک و دینامیک

 به‌طورکلی، زبان‌های برنامه‌ نویسی در این دو وب‌ سایت متفاوت است و همین امر بر فرایند تولید محتوا، توسعه و به‌روزرسانی صفحات وب‌ سایت نیز تأثیر می‌گذارد. هزینه ایجاد وب‌سایت‌های دینامیک بیشتر است؛ اما برای به‌روزرسانی به پشتیبانی نیاز ندارد و یک فرد عادی بدون دانش تخصصی نیز می‌تواند آن را به‌روزرسانی کند. بنابراین، هزینه دیگری به‌جز هزینه ساخت وب‌ سایت را بر شما تحمیل نمی‌کند. در صفحات وب استاتیک، محتواها مانند متن، تصویر و ویدئو یکسان است. درحالی‌که محتوای صفحه وب در وب‌ سایت دینامیک تغییر می‌کند. ویرایش محتوای صفحه وب در سایت استاتیک دشوار است؛ اما در وب دینامیک انجام این کار نسبتاً آسان‌تر است.

به‌طور خلاصه، وبسایت‌های استاتیک به‌سرعت توسعه می‌یابند و مقرون‌به‌صرفه هستند. درحالی‌که وب‌سایت‌های پویا ویژگی‌های تعاملی بیشتری ارائه می‌دهند که می‌تواند تعامل کاربران را بهبود ببخشد. در این مطلب از ویژگی‌ها، مزایا و معایب هردو وب‌ سایت صحبت کردیم که می‌توانید با مراجعه با آن‌ها تصمیم بگیرید که بهره‌گیری از کدام وب‌ سایت برای شما بهتر خواهد بود.

تصمیم نهایی در مورد اینکه کدام وب‌ سایت برای تجارت شما بهتر است، بسته به نوع کسب‌وکار و تعداد مشتریان شما متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید طراحی سایت دینامیک یا استاتیک خود را به شرکت طراحی وب ایده پویا و تیم متخصص و خلاق آن بسپارید. همچنین می‌توانید از خدمات طراحی لوگو، طراحی انیمیشن‌های تحت وب، طراحی سایت با قالب آماده و... انجام‌شده توسط تیم حرفه‌ای ایده پویا بهره بگیرید.

 

شرکت طراحی سایت

 

  • 231
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر