بهترین هاست کدام است؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 اردیبهشت 18

بهترین هاست کدام است؟

هر وب‌ سایت به مجموعه‌ای از منابع (پردازشگر، حافظه، رم و...) نیاز دارد تا بتوان اطلاعات متنی، تصویری، صوتی و ... را با استفاده از آن‌ها در اینترنت به اشتراک گذارد. درواقع شما برای راه‌اندازی و توسعه یک سایت به یک‌ هاست نیاز دارید. به‌این‌ترتیب، دامنه سایت خود را انتخاب کرده و از طریق آن، آدرس اطلاعات خود بر روی سرور را برای کاربران مشخص می‌کنید.

هاست انواع مختلفی دارد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و استفاده از آن‌ها برای هر نوع سایت و کسب‌وکار می‌تواند مزایا و منافعی را شامل شود. بنابراین، برای اینکه بفهمید بهترین ‌هاست کدام است، ابتدا باید مفهوم «بهترین» را با توجه به نیازهای سایت خود مشخص کنید.

ایده پویا به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها در زمینه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ، شما را در راه اندازی سایت و کسب‌وکار اینترنتی یاری می‌دهد. تیم باتجربه ایده پویا با به‌روزترین دانش و جدیدترین ایده‌ها همواره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

 

بهترین هاست

 

سرور چیست؟

برای اینکه مفهوم و تعریف‌ هاست را درک کنید، ابتدا لازم است از چیستی و چگونگی سرور آگاه شوید. سرور درواقع یک سخت‌افزار یا کامپیوتر بزرگ به‌صورت شبانه‌روزی روشن و متصل به اینترنت است. این سخت‌افزار دقیقاً مانند کامپیوترهایی که در اختیار داریم از پردازشگر (CPU)، رم (RAM)، هارددیسک و... تشکیل می‌شود و دارای سیستم‌عامل است. زیرساخت‌ها و فیزیک این سخت‌افزار معمولاً در یک دیتاسنتر نگهداری می‌شوند. منابع سرور می‌توانند توسط یک کلاینت استفاده شوند یا اینکه میان چندین کلاینت تقسیم (مجازی‌سازی شوند.

امکان استفاده از منابع سرور (CPU، RAM و حافظه) از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بنابراین، این ارتباط نباید هرگز مختل یا قطع شود؛ زیرا ارتباط کاربران اینترنتی با دامنه سایت شما و دسترسی به اطلاعات آن را از بین می‌برد.

 

هاست یا هاستینگ چیست؟

هاست (Host) کلمه‌ای انگلیسی به معنای میزبان است و به فضایی از سرور گفته می‌شود که شرکت هاستینگ در اختیار وبمستران و توسعه‌دهندگان وب قرار می‌دهد تا اطلاعات و فایل‌های خود را با استفاده از آن در دسترس کاربران سایت خود قرار دهند. درواقع هر شخص برای راه‌اندازی سایت، اپلیکیشن، نرم‌افزار و اشتراک‌گذاری فایل به یک ‌هاست نیاز دارد. شرکت‌های هاستینگ معمولاً علاوه بر منابع سرور، خدمات دیگری مانند مدیریت، پشتیبانی و تأمین امنیت سرور را نیز ارائه می‌دهند. هاست از جهت نوع مجازی‌سازی به چهار دسته‌ هاست اشتراکی، سرور مجازی، سرور اختصاصی و هاست ابری و ازنظر سیستم‌عامل به دو نوع لینوکس و ویندوز تقسیم می‌شود.

 

تاثیر هاست بر سئو سایت

web hosting

هاست اشتراکی (Shared hosting)

برای درک بهتر هاست اشتراکی، سرور را مانند ساختمانی تصور کنید که دارای چندین واحد مسکونی است. هر یک از این واحدها به شخص یا اشخاصی اجاره داده می‌شوند تا از منابع آن بهره ببرند. حال فرض کنید در یک واحد 5 نفر زندگی می‌کنند که تمامی آن‌ها باید از منابع موجود درآن‌واحد به‌صورت اشتراکی استفاده کنند. ساکنین این واحد دارای نیازها و میزان مصرف متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند و منابع میان آن‌ها به یک اندازه تقسیم نمی‌شود.

هاست اشتراکی دارای مزایا و معایبی است که با در نظر گرفتن شرایط، هر یک از آن‌ها پررنگ‌تر یا کمرنگ‌تر می‌شود. معمولاً افرادی که با سرمایه اندک کسب‌وکار خود را آغاز می‌کنند و سایت‌هایی که کاربران و میزان لود بسیار پایینی دارند از هاست اشتراکی بهره می‌برند. این‌ هاست نسبت به تمام هاست‌های دیگر ارزان‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است.

البته هاست اشتراکی معایبی نیز دارد. همان‌طور که بیان شد، چندین نفر به‌صورت اشتراکی در حال استفاده از منابع‌ هاست هستند. ممکن است مصرف یک کلاینت به میزان 80 درصد منابع باشد که موجب کاهش منابع سایر کلاینت‌ها و مختل شدن سایت آن‌ها شود. یا تصور کنید ترافیک سایت تمام کلاینت‌های هاست اشتراکی بالا باشد. نتیجه این اتفاق، افت سرعت و مختل شدن ارتباط تمامی سایت‌ها است.

پشتیبانی ‌هاست از طرف شرکت هاستینگ انجام می‌شود. این  شرکت‌ها معمولاً سایت‌های پرمصرف را به‌صورت اتوماتیک در هاست‌های خلوت‌تر قرار می‌دهند یا دسترسی آن‌ها را با رسیدن به حد مشخصی از مصرف، به‌صورت موقت قطع می‌کنند. به‌طورکلی امنیت‌ هاست اشتراکی از تمام‌ هاست‌ها پایین‌تر است.

 

هاست اشتراکی

 

سرور مجازی (VPS)

اکنون تصور کنید از هر واحد یک ساختمان، تنها یک نفر استفاده کند. چنین واحدی سرور مجازی نام دارد. هیچ‌یک از فعالیت‌های اعمال‌شده در این واحد بر واحدهای دیگر تأثیر نمی‌گذارند و تمام منابع سرور مجازی تنها در اختیار یک سایت یا شخص قرار می‌گیرند. ارزان‌ترین سرور مجاز، و بهتر البته گران‌تر از گران‌ترین ‌هاست اشتراکی است.

یکی از قابلیت‌های سرور مجازی، انعطاف‌پذیری منابع آن است. شما می‌توانید میزان حافظه ذخیره‌سازی، CPU و رم موردنظرتان را با توجه به میزان حجم موردنیاز و ترافیک سایت خود خریداری کرده و در صورت افزایش مراجعه‌کنندگان و میزان لود سایت، میزان بیشتری منابع را با هزینه بیشتری تامین کنید. در صورت استفاده کامل از حافظه خریداری‌شده، منابع موردنیاز کلاینت به‌صورت موقت و از یک حافظه دیگر در اختیار وی قرار می‌گیرد تا سایت دچار مشکل نشود.

 

سرور مجازی

 

سرور اختصاصی

یک سرور را در نظر بگیرید که تمام منابع آن در دسترس یک کلاینت یا سایت قرار داشته باشد. در این صورت، بیشترین میزان منابع را در اختیار این کلاینت قرار می‌گیرد. هزینه سرور اختصاصی بسیار بالا است و معمولاً برای سایت‌هایی که بیشتر از 100 هزار بازدیدکننده در ماه داشته باشند، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن یا کسب‌وکارهایی که به سطح بالایی از امنیت نیاز داشته باشند مناسب است. سرعت و منابع در دسترس کلاینت یک سرور اختصاصی بسیار بالا است.

با استفاده از یک سرور اختصاصی، تمامی منابع ابرکامپیوتر سرور در اختیار شما قرار می‌گیرد. بنابراین، انعطاف‌پذیری سرور مجازی و امکان افزایش منابع وجود ندارد. علاوه بر این، ممکن است هاست شما فاقد نرم‌افزار مدیریتی باشد. در این صورت لازم است شما دانش گسترده‌ای جهت نصب سیستم‌عامل و تنظیم تمامی نرم‌افزارهای مورد برای راه‌اندازی وب سرور داشته باشید. البته بسیاری از شرکت‌های هاستینگ با ارائه نرم‌افزار مدیریتی کار را برای کلاینت‌ها راحت‌تر می‌کنند.

 

سرور اختصاصی

 

هاست ابری (Cloud)

هاست ابری مشابه سرور مجازی است؛ اما دقیقاً مانند آن نیست. هاست ابری منابع موردنیاز کلاینت از چندین سرور تأمین کرده و او را به استفاده از تنها یک سرور محدود نمی‌کند. فرض کنید شما چندین واحد در چندین ساختمان مجزا داشته باشید. هر زمان نیاز سایت شما افزایش پیدا کند می‌توانید در یک سرور دیگر اقدام به خریداری منابع کنید. هاست ابری تمام منابع این سرورها در قالب یک شبکه در اختیار شما قرار می‌دهد.

از دیگر مزایای هاست ابری می‌توان به امنیت بالای آن اشاره کرد. سرورها ممکن است با خطرناک‌ترین و جدیدترین حملات، یعنی دیداس (DDoS) مواجه شوند. این حملات با ارسال بسته‌های ترافیکی زیاد به سمت سرور و هدف گرفتن پهنای باند آن، شبکه یا سرور مورداستفاده شما را از ارائه معمول‌ترین سرویس‌ها نیز ناتوان می‌کنند. این در حالی است که در هاست ابری درخواست‌های بیش‌ازحد از سوی شبکه‌ای بزرگ‌تر مسدود می‌شود و امنیت به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

 

هاست ابری (Cloud)

 

هاست ازنظر نوع سیستم‌عامل

همان‌طور که گفتیم، سرورها سخت‌افزارهای بزرگ یا ابرکامپیوتر هستند. بنابراین، مانند کامپیوترها به سیستم‌عامل نیاز دارند. هاست‌ها ازنظر نوع سیستم‌عامل به دودسته لینوکس و ویندوز تقسیم می‌شوند:

  • هاست لینوکس: نوعی فضای هاستینگ در سرورهایی با سیستم‌عامل لینوکس است. هاست‌های لینوکس دارای امنیت و پایداری بالاتری هستند و زبان‌های PHP، Python، Perl و CGI را پشتیبانی می‌کنند. بروز رسانی برای زبان PHP بسیار راحت و سریع انجام می‌شود و امکان استفاده آن در هاست ویندوز نیز وجود دارد. اما گاهی ایجاد مشکل می‌کند. هاست‌های وردپرس، لینوکس ویژه، ووکامرس و دانلود ازجمله ‌هاست‌های لینوکس هستند. یکی از مشهورترین و پرکاربردترین‌ هاست‌ها، وردپرس است که امکان مدیریت ساده و استفاده از انواع قالب‌های آماده و افزونه‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

هاست لینوکس

  • هاست ویندوز: فضایی از سرور با سیستم‌عامل ویندوز است که امکان آپلود اطلاعات بر روی آن را در اختیار کاربران خود می‌دهد. این ‌هاست مختص سایت‌هایی با زبان برنامه‌نویسی Asp یا net است. زبان Asp قابل‌استفاده درهاست لینوکس نیست. هزینه راه‌اندازی سایت و طراحی و توسعه وب با این زبان بیشتر است.

هاست ویندوز

 

ویژگی‌های یک‌هاست خوب چیست؟

 هاست‌ها دارای پارامترهایی هستند که در این بخش از مطلب قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. انتخاب‌ هاست با توجه به این پارامترها و نیازهای سایت و کسب‌وکار شما انجام می‌شود:

 

  1. پهنای باند

تصور کنید می‌خواهیم آب موجود در یک لیوان را با استفاده از یک نی خارج کنید. اگر قطر این نی 1 سانتی‌متر باشد سرعت و حجم آبی که از لیوان خارج می‌شود بسیار کمتر از زمانی است که قطر نی 2 سانتی‌متر باشد. پهنای باند درواقع زمینه‌ای است که برای مراجعه کاربران به سایت خود ایجاد می‌کنید. واحد استاندارد این پارامتر بیت بر ثانیه است و امکان خرید آن به‌صورت ماهانه وجود دارد. پهنای باند بر اساس میزان بازدید و عبور کاربران مصرف می‌شود و با اتمام ظرفیت خریداری‌شده، سرعت دسترسی به سایت شما به حدی کاهش پیدا می‌یابد که امکان نمایش کم‌حجم‌ترین داده‌ها نیز مختل می‌شود.

 

  1. حجم ‌هاست

بسته به نوع محتوا و داده‌هایی که در سایت خود قرار می‌دهید (فیلم، عکس، متن و..) حجم موردنیاز شما نیز تغییر می‌کنند. همواره حجم سایت را بیشتر از میزان موردنیاز خود خریداری کنید تا سرعت لود با مشکل مواجه نشود.

 

  1. افزودن دامنه وزیر دامنه

دامنه همان آدرس سایت شما است که به کاربر امکان یافتن و دسترسی به سایت را می‌دهد. اگر راه‌اندازی و مدیریت چند سایت با استفاده از یک ‌هاست را دارید، دقت کنید هاست شما قابلیت افزودن چند دامنه را به شما بدهد.

 

  1. پشتیبانی‌هاست

پشتیبانی درست و 24 ساعته هاست موجب امنیت بالای آن می‌شود. نیاز است تا در صورت نیاز و بروز مشکل بتوانید به‌سرعت و بسیار راحت با پشتیبانی‌ هاست ارتباط برقرار کنید. دانش و تجربه تیم پشتیبانی نیز اهمیت بالایی دارد.

 

  1. امکان بک آپ گیری (Backup)

اگر هاست به‌صورت روزانه از اطلاعات سایت شما بک آپ بگیرد، امکان از بین رفتن اطلاعات در صورت بروز مشکل یا حمله به آن کاهش پیدا می‌کند. در این مواقع می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی کرده و مجدداً استفاده کنید.

 

  1. آپ تایم بودن سایت (Uptime)

سرورها باید به‌صورت 24 ساعته در دسترس کاربران باشند. این قابلیت از سوی شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود و آپ تایم نام دارد. بهترین آپ تایم موجود 99.9 درصد است که امکان قطعی و عدم دسترسی به سرور را به صفر نزدیک می‌کند. توجه داشته باشید هاست موردنظر شما دارای آپ تایم 99 درصد نباشد.

 

  1. کنترل پنل (cPanel)

قبل از خرید هاست به کنترل پنل آن دقت کنید. کنترل پنل به شما کمک می‌کند تا امور هاستینگ سایت خود را راحت‌تر مدیریت کنید. کنترل پنل هاست شما باید دو ویژگی داشته باشد: 1. رابط کاربری مناسبی داشته باشد تا هر شخصی قادر به برقراری ارتباط و کار با آن باشد. 2. وظایف مدیر را ساده‌سازی کند و مدیریت سایت را تسهیل دهد.

 

  1. امنیت سرور

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک‌ هاست خوب، امنیت بالای آن است. ابتدا موقعیت و امنیت دیتاسنتر است که می‌تواند بخشی از امنیت‌ هاست را تأمین کند. این امنیت با کنترل بالا و تکنولوژی پیشرفته در بررسی رفت و آمد اشخاص و پرسنل و شرایط امن سخت‌افزار در فضای دیتاسنتر مهیا می‌شود. در وهله دوم باید امنیت شبکه یا سرور ازنظر حمله هکر، ویروس و ... تضمین شود.

 

امنیت سرور

 

  1. سرعت لود

یکی از تأثیرات هاست بر وب‌ سایت شما، تغییر سرعت لود است. زمانی که سایت‌های متعددی بر روی سرور نگهداری می‌شوند، امکان کاهش سرعت لود وب‌ سایت شما افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، در سروری که 100 سایت را میزبانی می‌کند سرعت لود سایت شما بسیار کمتر از زمانی است که 60 سایت در سرور نگهداری شوند.

 

در این مطلب به تمام نکاتی که در زمان انتخاب و خرید هاست نیاز است به آن‌ها دقت شود پرداختیم. توجه داشته باشید که قبل از خرید هاست باید نیازهای خود را بررسی کنید. هاست باید با کسب‌وکار و سایز آن مطابقت داشته باشد. برای مثال، استفاده از هاست مجازی برای یک سایت شخصی یا نوپا می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد.

در این صورت استفاده شما از منابع بسیار کمتر از آن چیزی است که خریداری نموده‌اید.  بنابراین، پیش از هر چیزی به بودجه، نیاز اکنون سایت و امکان کاهش یا افزایش نیاز به منابع در آینده را بررسی نموده و سپس با در نظر گرفتن پارامترها و نکاتی که در این مطلب بیان کردیم، به خرید هاست بپردازید. همچنین در صورت نیاز، تیم ایده پویا باتجربه‌ای فوق‌العاده در زمینه در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب‌ سایت، خلاقیت و دانش خود را در اختیار شما می‌گذارد.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

 
  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر