آموزش

آموزش کامل استفاده از برچسب گذاری (tag) در صفحات سایت

آموزش کامل استفاده از برچسب گذاری (tag) در صفحات سایت

تاریخ انتشار خبر : 1402 شهریور 14

آموزش کامل استفاده از برچسب گذاری (tag) در صفحات سایت

 

اگر به تازگی در حوزه تولید محتوا و سئو سایت فعالیت خود را آغاز کرده‌اید و در مورد استفاده از برچسب گذاری در صفحات سایت اطلاعات کاملی ندارید، توصیه می‌کنیم این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ و شرکت طراحی وب ایده پویا را از دست ندهید.

این روزها استفاده از برچسب گذاری در مقالات و محتواهای مختلف کاری مرسوم است که باید بر اساس اصولی‌ترین و صحیح‌ترین روش‌های ممکن انجام شود. اگر برچسب گذاری به درستی صورت نگیرد، به سئو سایت آسیب‌هایی وارد می‌شود. در ادامه، روش‌های صحیح برچسب گذاری را با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

تگ Tag چیست؟

قبل از این‌که با روش‌های صحیح برچسب گذاری آشنا شویم، بهتر است بدانیم اصلاً تگ یا برچسب چیست؟ دسته‌بندی کردن مقالات، محتواهای مختلف و محصولات یکی از روش‌های رایج به ‌منظور دسترسی آسان کاربران به موضوعات مختلف است. برای دسترسی به این دسته‌بندی‌ها، تنها لازم است به سراغ منوی اصلی وب‌سایت رفته و صفحه مربوط به هرکدام از دسته‌ها را به ‌راحتی پیدا کرد؛ اما بارها پیش‌آمده است که چندین محصول یا مقاله دارای مشخصات مشابهی بوده یا این‌که موضوع یکسانی دارند.

در دسته‌بندی‌های کلی، این شباهت‌ها دیده نمی‌شوند؛ اما اگر بتوان آن‌ها را به‌گونه‌ای دسته‌بندی کرد تا کاربران دسترسی راحت‌تری داشته باشند، به دنبال آن ساختار سایت نیز بهبود خواهد یافت. در این شرایط است که ما باید به سراغ برچسب‌ها برویم. در این حالت لازم است تا برای یک ویژگی مشخص، برچسب لازم را ایجاد کنیم و آن را بر روی تمام محتواهای دارای این ویژگی قرار دهیم.

در واقع با کمک هر برچسب یک صفحه در سایت ایجاد می‌شود که می‌توان همه محتواهای مشابه را در آن قرار داد. به عبارت دیگر، برچسب عملکردی شبیه به دسته‌بندی دارد؛ اما به اندازه دسته‌بندی مهم نیست. به ‌عنوان مثال لازم نیست که حتماً آن را در منویی که بالای سایت طراحی کرده‌اید، بگذارید.

تگ‌های سایت شما نوعی دسته‌بندی به حساب می‌آیند که به ارتباط گروه‌های مختلف با یکدیگر کمک می‌کنند. اما این دو دارای تفاوت‌هایی هم هستند. برچسب‌ها به محتوایی که تولید می‌کنید یا محصول مورد نظرتان بستگی دارد؛ در حالی که دسته‌بندی‌ها، بر طبق موضوع یک مقاله یا دسته‌های مرتبط با یک محصول صورت می‌گیرد.

اطلاعات بیشتر: تگ های هدر H1,H2 چیست؟ کلیک کنید.

 

آموزش استفاده از تگ در سایت

 

روش صحیح استفاده از تگ‌ها

حال که فهمیدیم تگ‌ها چه کاربردی دارند، می‌خواهیم در این بخش با روش صحیح استفاده از آن‌ها آشنا شویم. برای بهبود کیفیت سایت خود، نکاتی که در ادامه در مورد برچسب زدن گفته می‌شود را رعایت کنید:

  • کاربران خود را در اولویت قرار دهید.

یکی از راه‌های صحیح استفاده از تگ‌ها این است که به نگاه کاربران خود توجه داشته باشید. همیشه از خود این سؤال را بپرسید که برچسب مورد نظر چگونه می‌تواند به مخاطبان سایت شما کمک کند؟ آیا این برچسب می‌تواند مخاطبان را بیشتر در سایت نگه دارد یا این‌که کاری می‌کند تا به خاطر گیچ شدنشان خیلی سریع سایت شما را ترک کنند. حتماً در هنگام برچسب گذاری به این سؤالات پاسخ دهید تا بتوانید درست‌ترین تصمیم ممکن را بگیرید.

  • به دنبال ایجاد برچسب منحصربه‌فرد برای صفحات سایت خود نباشید.

تنها زمانی به سراغ استفاده از تگ‌ها بروید که مطمئن باشید برچسب مربوطه به یک مشخصه مشترک بین مقالات شما اشاره می‌کند؛ به ‌عنوان مثال حداقل دو صفحه به این برچسب تعلق داشته باشد. البته اگر تنها یک مطلب مرتبط با این برچسب وجود دارد هیچ اشکالی ندارد؛ زیرا قرار است در آینده مقاله‌های مرتبط دیگری برای این برچسب منتشر شود. هر چه سریع‌تر برای ایجاد یک برچسب مناسب اقدام کنید، صفحه شما نیز با سرعت بیشتری اعتبار لازم را در موتورهای جستجو کسب می‌کند؛ زیرا برای این‌که صفحه‌ها اعتبار لازم را به دست آورند، به زمان نیاز دارند.

  • برای تگ‌ها توضیح بنویسید.

اگر ممکن است برای صفحه تگ‌های خود توضیح بنویسید، از انجام این کار دریغ نکنید. این توضیحات علاوه بر این‌که در فهم بهتر کاربر تأثیر دارد، به شناسایی بهتر موضوع توسط موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند.

  • در هنگام برچسب زدن تنها به موضوع توجه کنید.

برای برچسب زدن، به کلمه کلیدی کاری نداشته باشید و تنها به موضوع و معنی کار دقت کنید؛ یعنی هیچ‌گاه تلاش نکنید تا برای هرکدام از کلمه‌های کلیدی یک برچسب جداگانه بزنید. فقط یک برچسب درست کنید که دربردارنده معنی و مفهوم تمام کلمات کلیدی باشد.

  • انتخاب عنوان تگ‌ها را بر اساس جستجوها انجام دهید.

قبل از مشخص کردن عنوان تگ‌ها، یک تحقیق و بررسی کوچک در مورد کلمات کلیدی انجام دهید. به عبارت دیگر بررسی کنید که کاربران چگونه موضوع مورد نظر را در گوگل جستجو می‌کنند. در نهایت به دنبال عنوانی باشید که بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده است.

  • برچسب‌های کوتاه انتخاب کنید.

افراد حرفه‌ای در سئو توصیه می‌کنند که هنگام استفاده از برچسب گذاری، به کوتاه بودن آن دقت کنید و حداکثر یک تگ سه‌کلمه‌ای را انتخاب نمایید. برای ارتباط بخش‌های مختلف سایت به یکدیگر، به دنبال کوتاه‌ترین عبارت‌های ممکن باشید. دلیل کوتاه بودن تگ‌ها این است که لازم نیست تا برچسب‌ها خیلی تخصصی باشند؛ به این علت که امکان استفاده از آن‌ها در مطالب و محصولات دیگری نیز وجود داشته باشد.

  • تعداد برچسب‌ها کم باشد.

اگر صفحه سایت شما با تعداد زیادی برچسب پوشش داده شود، کاربرانتان را گیج و سردرگم خواهد کرد و به دنبال آن تجربه کاربری ناخوشایندی برای سایت شما ایجاد می‌شود. در برچسب گذاری حتماً به بهبود ساختار سایت و سئوی آن دقت کنید.

طراحی گرافیک UI,UX

اصول تگ گذاری در سایت

 

مزایای برچسب گذاری

استفاده از برچسب گذاری صحیح در تجربه کاربری سایت شما تأثیر چشمگیری خواهد داشت؛ زیرا برچسب‌ها کمک می‌کنند تا مطالب سایت شما به بهترین شکل ممکن طبقه‌بندی شود و درنتیجه کاربران دسترسی راحتی به آن‌ها داشته باشند. عدم استفاده از برچسب گذاری، کار مخاطبان را در پیدا کردن موضوع مورد نظرشان دشوار می‌کند؛ زیرا مجبور هستند تا زمان زیادی را برای جستجوی مقالات مورد نظر خود صرف کنند و حتی شاید نتوانند به همه آن‌ها دسترسی داشته باشند؛ اما با برچسب گذاری می‌توانند خیلی راحت مطالب مدنظر خود را مطالعه کنند. علاوه بر این، تگ گذاری در توسعه وبلاگ شما نقش خواهد داشت و به ارائه یک تجربه کاربری عالی برای کاربران شما کمک می‌کند.

همان‌طور که پیش ‌از این گفته شد هر تگ، خود یک صفحه است که در ارتباط محصولات و مطالب سایت به یکدیگر نقش دارد و تمام مطالب مرتبط را در یکجا نشان می‌دهد. موتورهای جستجو با پیدا کردن این صفحه، آن را در نتایج جستجوی خود نشان می‌دهند. این کار باعث افزایش ورودی‌های گوگل شده و وب‌سایت شما در جستجوهای بیشتری نشان داده می‌شود. در واقع، تگ‌ها بهترین فرصت ممکن را برای شما ایجاد می‌کنند تا تعداد زیادی از کلمات کلیدی را با بالاترین دقت ممکن، هدف قرار دهید.

 

معایب استفاده بیش از حد تگ‌ سایت

 

معایب استفاده بیش از حد از تگ‌ها

برخی از وب ‌مستران بر این باور هستند که هر چه بیشتر از برچسب‌ها استفاده کنند، سایت آن‌ها از نظر سئو بهتر خواهد شد. در سال‌های گذشته که موتورهای جستجو تا این حد پیشرفته نشده بودند، این قاعده درست بود؛ اما در حال حاضر استفاده بیش از حد از تگ‌ها به سایت شما ضرر می‌رساند؛ زیرا پیشرفت موتورهای جستجو باعث شد تا تگ‌هایی که به شکل درست یا غلط استفاده می‌شوند را به‌ طور دقیق شناسایی کنند؛ بنابراین دیگر استفاده زیاد از تگ‌ها باعث افزایش ورودی گوگل نمی‌شود. از معایب استفاده غیراصولی از تگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد صفحات تکراری

به دنبال برچسب گذاری زیاد، صفحات تکراری ایجاد می‌شود که به سئو سایت شما ضرر می‌رساند. صفحات تکراری هیچ فایده‌ای برای مخاطبان شما نخواهند داشت و عملاً بی‌فایده هستند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که موتورهای جستجو رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشند. ما توضیح دادیم که هر تگ یک صفحه است و زمانی که تگ‌های زیادی را به کار ببرید، در واقع در حال ایجاد صفحاتی تکراری هستید.

  • کاهش اعتبار محتواهای اصلی

با استفاده از تگ‌های زیاد شما اعتبار محتواهای اصلی خود را کم می‌کنید. لینک‌ها یکی از راهکارهای فوق‌العاده برای موتورهای جستجو هستند که با استفاده از آن‌ها متوجه ارزش صفحات و اعتبار آن‌ها می‌شوند. در واقع هر چقدر صفحه شما لینک بیشتری گرفته باشد، موتورهای جستجو اعتبار بیشتری برای آن‌ها قائل هستند. این معرفی می‌تواند به‌صورت بک لینک یا لینک داخلی صورت گرفته باشد. درباره لینک سازی داخلی بیشتر بخوانید؛ کلیک کنید.

با این احتساب تگ‌ها عملکردی شبیه به لینک‌ها دارند. در واقع اگر برای مطلب مورد نظر خود بیش از ده‌ها تگ تعریف کرده باشید، باعث پخش کردن اعتبار صفحه خود شده‌اید. به عبارت دیگر شما صفحات مختلفی ایجاد کرده‌اید که همه آن‌ها از اعتبار کمی برخوردار هستند؛ در حالی که می‌توانستید اعتبار لازم را در صفحات اصلی خود با تمرکز بر یک موضوع مشخص ایجاد کنید.

  • دشوار شدن دسترسی کاربران

همان‌طور که پیش از این گفتیم، شما با استفاده صحیح و اصولی از تگ‌ها می‌توانید دسترسی راحت‌تری را برای کاربران خود به موضوعات مورد نظرشان ایجاد کنید، اما عکس این مسئله نیز وجود دارد؛ یعنی با استفاده از تگ‌های زیاد، صفحه‌ای نامنظم و شلوغ را ایجاد خواهید کرد که باعث می‌شود کاربر در بین گروهی از کلمات کلیدی نامرتبط، سردرگم شود. این برچسب‌ها نه‌تنها به کاربران شما کمک نمی‌کنند، بلکه مانع از ماندن آن‌ها در وب‌سایت شما می‌شوند.

 

جمع‌بندی

برای مرتب کردن محتواها و صفحات سایت خود لازم تمامی برچسب‌های ایجاد شده را بررسی کنید. امکان دارد با برچسب‌هایی مواجه بشوید که موضوعات آن‌ها یکسان بود و شما توانستید آن‌ها را در یک صفحه ادغام کنید. رتبه برچسب‌های خود را توسط گوگل آنالیتیکس شناسایی کنید و اگر تصمیم دارید برخی از آن‌ها را پاک‌سازی نمایید، از انتقال آن‌ها به صفحه‌ای دیگر اطمینان حاصل کنید.

برچسب‌ها یک راهکار عالی برای دسته‌بندی و نظم بخشیدن به محتواهای وب‌سایت شما هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید دسترسی راحت‌تری را برای کاربران خود فراهم کنید و در عین ‌حال در بهبود سئو سایت خود نقش داشته باشید؛ اما هیچ‌گاه فکر نکنید که با تگ گذاری بیش ‌از حد می‌توانید رتبه بهتری برای سایت خود ایجاد نمایید. با پیروی از روش‌های اصولی برچسب گذاری که در بالا گفته شد، می‌توانید با ایجاد صفحه‌ای سودمند به رتبه خوبی در موتورهای جستجو دست پیدا کنید.

 

  • 14
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر