تگ های هدر H1، H2، H3 و... چیست و نحوه استفاده از ها در سایت

تگ های هدر H1، H2، H3 و... چیست و نحوه استفاده از تگ ها در سایت

تاریخ انتشار خبر : 1400 آبان 12

تگ های هدر H1، H2، H3 و... چیست و نحوه استفاده از تگ ها در سایت

 

در صفحه‌های وب و پست‌های وبلاگی از تگ های هدر برای جدا کردن بخش‌های مختلف یک مطلب، و آگاه ساختن مخاطب و موتورهای جستجو از موضوع استفاده می‌شود. تگ هدر به‌این‌ترتیب سلسله مراتب محتوا را مشخص می‌کند. بدون وجود تگ های هدر محتوا ناخوانا بوده و ارتباط موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود با هم معلوم نمی‌شود.

استفاده از تگ های هدر اصولی دارد که در تولید محتوای وب لازم است به آنها توجه شود. در ادامه این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا کارکرد تگ هد بررسی شده و انواع آن، نحوه استفاده از آنها و اهمیت آنها در سئو سایت و خوانایی محتوا معرفی می‌شود.

 

تگ هدر یا همان هدینگ (HEADING) چیست؟

در تولید محتوا و ایجاد پست‌های وبلاگی جوانب، اجزا، ویژگی‌ها و موضوعات مختلفی که با موضوع یا کلمه کلیدی اصلی در ارتباط هستند به مخاطب معرفی می‌شوند. تگ هدر یا همان هدینگ برای مشخص کردن این بخش‌ها برای مخاطب و همین‌طور موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها درست مانند تابلوهای راهنمایی که مسیرها را نشان می‌دهند، موضوع هر بخش در یک متن را نشان می‌دهند. بدون استفاده از تگ هدر، یک مطلب فقط مجموعه‌ای از کلمات است که برای مخاطب معلوم نیست چرا کنار هم قرار گرفته‌اند.

مخاطبان و خوانندگان دوست دارند قبل از مطالعه یک مطلب آن را بررسی کنند و ببینند چه موضوعاتی در آن مطرح می‌شود. تگ‌های هدر این نیاز را برآورده می‌کنند و ساختار و سلسله مراتب یک متن را نشان می‌دهند. به همین ترتیب موتورهای جستجو هم با شناسایی تگ‌های هدر بهتر می‌توانند موضوع بخش‌های مختلف یک مطلب را تشخیص دهند. در ادامه نحوه استفاده از هدینگ در محتوای متنی معرفی می‌شود.

نحوه استفاده از تگ هدر

نحوه استفاده اصولی از تگ های هدینگ

همان‌طور که پیشتر اشاره شد کاربرد اصلی هدینگ مشخص کردن سلسله مراتب متن است. یعنی با استفاده از تگ هدر ارتباط بخش‌ها و موضوعاتی که در متن یا محتوا ارائه می‌شوند مشخص می‌شود. در ادامه این تگ‌ها را به ترتیب اهمیت بررسی می‌کنیم.

عنوان یا موضوع اصلی: نحوه استفاده از H1

ادیتورهای وب مثل وردپرس بخش مجزایی برای عنوان مطلب دارند. در ویرایشگرهای متن مثل مایکروسافت ورد علاوه بر امکان وارد کردن عنوان (Title)، امکان استفاده از H1 برای جدا کردن محتوای اصلی از مقدمه وجود دارد. در این موارد معمولا نویسنده از یک عنوان کلی برای محتوا استفاده می‌کند و زیر آن چکیده یا خلاصه‌ای از موضوع را وارد می‌کند. بعد از یک تگ هدر H1 با موضوع کلی برای ورود به محتوای اصلی استفاده می‌شود. به‌هرترتیب در هر صفحه فقط یک بار می‌توانید از هدینگ H1 استفاده کنید.

خوانندگان با دیدن عنوان مطلب درکی کلی از محتوای آن به دست می‌آورند. برای همین موقع نوشتن عنوان مطلب بهتر است موضوع یا موضوعاتی که در آن ارائه می‌شود مشخص شود. در هنگام استفاده از وردپرس عنوان مطلب را در بخش مختص به آن وارد کرده و از وارد کردن آن به بخش متن خودداری کنید. این کار باعث می‌شود عنوان دو بار نمایش داده شود که برای مخاطب تجربه‌ای ناخوشایند ایجاد می‌کند.

 

زیرعنوان یا H2: عنوان بخش‌ها در محتوا

برای جدا کردن موضوعات مختلفی که به یک موضوع کلی مرتبط هستند از زیرعنوان یا تگ هدر H2 استفاده می‌شود. تگ‌های هدینگ H2 با اینکه نسبت به عنوان مطلب یا تگ H1 جزئی‌تر هستند، معمولا موضوعات کلی که زیر عنوان مطلب قرار می‌گیرند را مشخص کرده و از هم جدا می‌کنند. این زیرعنوان‌ها تا حدی جنبه قراردادی دارند و جوانب مختلف یک موضوع را پوشش می‌دهند.

برای مثال در یک محتوای معرفی محصول از تگ‌های H2 برای معرفی اجزای مختلف محصول استفاده می‌شود. در حالی که در یک محتوای آموزشی از تگ‌های H2 برای مشخص کردن موضوعات مختلفی که زیر عنوان اصلی قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. شاید بهتر باشد به H2 مانند فصل‌های یک کتاب یا عناوین مقالات در یک مجله نگاه کنیم که با وجود جدا کردن بخش‌ها، خودشان می‌توانند شامل بخش‌های جزئی‌تری باشند.

 

زیرعنوان بخش یا H3: موضوعات و جنبه‌های جزئی‌ و ملموس

در حالی که تگ‌های هدر H2 عنوان بخش‌های متن را مشخص کرده و کلی‌بودن عنوان اصلی را به بخش‌های مشخص تقسیم می‌کنند، زیرعنوان بخش‌ها که با تگ های هدر H3 مشخص می‌شوند برای معرفی موضوعات جزئی‌تر و دقیق کاربرد دارند. برای مثال در تولید محتوا در موارد زیادی از تگ H2 برای معرفی «مزایا»، «ویژگی‌ها» یا امثال این استفاده می‌شود و بعد از تگ H3 برای مشخص کردن و در عین حال جدا کردن هر یک از این مزیت‌ها یا ویژگی‌ها استفاده می‌شود.

به‌این‌ترتیب در حالی که H2 زیرعنوان محتوا یا بخش‌های موضوع اصلی را از هم جدا می‌کند، اطلاعات ملموس و جزئی در بخش زیرعنوان بخش یا H3 ارائه می‌شود. اگر به مثال فصل‌های کتاب یا مجله برگردیم، H3 را می‌توانیم معادل سوتیترها یا تیترهای جزئی در نظر بگیریم که داخل هر فصل یا مقاله ارائه می‌شوند. البته تمام این موارد با توجه به کلی یا جزئی‌بودن موضوع محتوا مشخص می‌شود و جنبه نسبی دارند.

 

زیرعنوان جزئیات یا H4: موارد توضیحی، استثنا، و جزئیات زیرعنوان بخش

در مواردی که موضوع محتوا کلی است اما لازم است موضوعات بسیار جزئی هم پوشش داده شوند، از تگ هدر H4 برای مشخص کردن اطلاعات این بخش‌ها استفاده می‌شود. در این بخش‌ها اطلاعاتی که ارائه می‌شوند حتما باید اطلاعات زیرعنوان بخش یا H3 را در خود جای دهند.

به‌این‌ترتیب هدینگ H4 برای مشخص کردن جنبه‌ها و موارد کاملا ملموس و مشخصی که در هدینگ H3 مطرح شده‌اند کاربرد دارد. اگر به مثال کتاب یا مجله برگردیم، تگ های H4 مانند کلمات ابتدایی پاراگراف‌ها یا کلمات برجسته در آنها موضوعیت جزئی هر بخش را مشخص می‌کنند. تگ هدر H4 در تولید محتوای متنی وب در موارد زیادی کاربرد دارد و در آن معمولا اطلاعات دقیقی به مخاطب ارائه می‌شود.

 

تگ های هدر H5 و H6

برای مشخص‌کردن سوالات متداول و مواردی که خیلی جزئی هستند می‌توان از تگ‌های H5 و H6 هم استفاده کرد. در حالی که تگ‌های هدینگ H1 تا H4 پر استفاده و کاربردی هستند، کمتر از تگ‌های جزئی‌تر H5 و H6 استفاده می‌شود.

با این وجود در مواردی که لازم باشد اطلاعات یک تگ هدر H4 به موارد جزئی‌تر تقسیم شود، می‌توان از این تگ‌ها استفاده کرد. به‌عنوان یک قاعده کلی هر چه از تگ‌های جزئی برای مشخص کردن جزئیات بیشتر استفاده شود، خوانایی متن افزایش یافته و ارتباط بخش‌ها و زیربخش‌ها با یکدیگر مشخص‌تر می‌شود.

 

آموزش استفاده از هدر در سایت

 

مثال استفاده از تگ‌ های هدر در تولید محتوا

فرض کنیم قرار است راجع به «انواع نوشیدنی» تولید محتوا کنیم و فهرست کاملی از نوشیدنی‌ها ارائه دهیم:

  • برای این کار موضوع اصلی یعنی «انواع نوشیدنی» را با تگ H1 مشخص می‌کنیم.
  • یکی از طبقه‌بندی‌های رایج نوشیدنی‌ها تقسیم آنها به «نوشیدنی‌های سرد» و «نوشیدنی‌های گرم» است که در محتوای مثالی ما هر دو با H2 مشخص می‌شوند.
  • نوشیدنی‌های سرد با تگ H2 به انواع «گازدار»، «طبیعی» و مانند این تقسیم می‌شوند. به همین ترتیب نوشیدنی‌های گرم با تگ H2 هم به انواعی مانند «چای»، «دمنوش»، «قهوه» و مانند این تقسیم می‌شوند. این موارد را با تگ هدر H3 مشخص می‌کنیم.
  • انواعی که با تگ H3 مشخص شده‌اند شامل موارد مشخصی می‌شوند: «نوشیدنی‌های گازدار رژیمی» و معمولی، «نوشیدنی‌های طبیعی با طعم میوه‌»، «دمنوش‌های آرامش‌بخش» و «دمنوش لاغری» و موارد مانند این با تگ H4 مشخص می‌شوند.
  • مواردی که جزئی‌تر از این هستند، برای مثال «نوشیدنی‌ طبیعی با طعم سیب و موز»، یا «دمنوش گل‌گاو زبان و لیمو» با تگ H5 مشخص می‌شوند.
  • حالا ممکن است دو نوع مختلف از محصولاتی که با تگ H5 مشخص کرده‌ایم از دو برند مختلف قابل ارائه باشد، این انواع مختلف را می‌توانیم با تگ H6 از هم جدا کنیم.

همان‌طور که می‌بینید در این مثال سلسله‌مراتب محتوا از کلی به جزئی خرد شده و کامل می‌شود. موارد جزئی و مشخص با تگ‌های جزئی‌تر H4، H5 و H6 و موارد کلی‌تر با تگ‌های H1، H2 و H3 مشخص می‌شوند.

 

اهمیت تگ های H1 تا H6 در سئو سایت

تگ‌های هدینگ با جداسازی و مشخص کردن موضوع محتوا و اطلاعاتی که در صفحات سایت ارائه می‌شوند خوانایی محتوا را افزایش می‌دهند. این اتفاق باعث می‌شود موتورهای جستجو محتوای سایت را مرتبط با موضوع تشخیص دهند و در جستجوها آن را نمایش دهند. به‌این‌ترتیب استفاده از هدینگ مناسب با اینکه مستقیما نقشی در بهبود سئو ندارد، اما با افزایش خوانایی امتیاز متن را در گوگل و موتورهای جستجو افزایش می‌دهد.

یکی از ابزارهای کاربردی تولید محتوای وب، افزونه یوست وردپرس است که محتوا را از نظر سئو و خوانایی بررسی می‌کند. این افزونه هر محتوایی که زیرعنوان‌های آن شامل کلماتی بیشتر از 300 کلمه باشد را با چراغ قرمز مردود اعلام می‌کند. برای اینکه یک محتوای متنی خوانایی مناسبی داشته باشد لازم است به نحو مناسب و منطقی به زیرعنوان‌های مختلف تقسیم شود.

در تولید محتوای وب لازم است به پیشروی از موارد کلی به موارد جزئی توجه داشته باشیم. این کار باعث می‌شود محتوا سلسله‌مراتب منطقی خود را حفظ کرده و در عین حال قابلیت پوشش دادن تمام موضوعات جزئی که زیر یک موضوع کلی یا کلمه کلیدی قرار می‌گیرند را داشته باشد.

بیشتر بخوانید؛ اهمیت تگ هدر در سئو سایت

 

سوالات متدوال درباره تگ های هدر و عنوان

آیا تگ H1 همان عنوان مطلب است؟

خیر. در ویرایشگرهای متنی این دو نوع از عنوان از یکدیگر متمایز هستند. در محتوای وب امکان استفاده از هر دو آنها فقط یک بار در متن وجود دارد. برای همین معمولا از «عنوان مطلب» برای مشخص کردن موضوعات مطرح شده در متن، و از تگ H1 برای شروع متن اصلی بعد از یک مقدمه یا چکیده استفاده می‌شود.

بعد از تگ H3 حتما باید از تگ H4 استفاده کرد؟

اگر موضوع متن در ادامه جزئی‌تر شود، بله لازم است از تگ H4 استفاده شود. اما اگر اطلاعات درباره موضوع جزئی H3 کامل شده و قرار است به موضوع کلی‌تر متن برگردیم، از تگ H2 استفاده می‌شود. اگر هم قرار است متن با موضوعی به موازات موضوع فعلی ادامه پیدا کند از تگ هدر H3 استفاده می‌کنیم.

آیا قاعده خوانایی تعداد 300 کلمه افزونه یوست برای تگ‌های جزئی‌تر کمتر می‌شود؟

خیر. هر بلاک متنی با هر تگ هدری از H1 تا H6 که بیشتر از 300 کلمه باشد در افزونه یوست با چراغ قرمز مواجه می‌شود. اما این‌طور نیست که محتوایی که زیر تگ H5 قرار می‌گیرد مجاز به استفاده از کلمات کمتری نسبت به تگ H2 باشد.

باید از کلمه کلیدی در تگ های هدینگ استفاده کرد؟

بله، اما این کار باید در 30 تا 75 درصد از زیرعنوان‌ها انجام شود و در صورت استفاده بیشتر از کلمه کلیدی در زیرعنوان‌های تگ های هدر، خطای بهینه‌سازی بیش از حد ظاهر می‌شود.

 

انواع سئو سایت

 

  • 25
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر