دلایل اصلی و مهم داون شدن سایت

تاریخ انتشار خبر : 1402 شهریور 07

دلایل اصلی و مهم داون شدن سایت

 

یک وبسایت باید در تمام ساعات روز فعال باشد و به کاربران خود خدمات مناسب را ارائه دهد. این موضوع برای وبسایت‌های فروشگاهی و بین‌المللی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که از دسترس خارج شدن سایت حتی برای چند دقیقه هم می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به کسب و کار وارد کند.

در این مطلب از شرکت طراحی سایت ایده پویا قصد داریم به ذکر دلایل از دسترس خارج شدن سایت و یا به اصطلاح Down شدن آن بپردازیم. دانستن این دلایل به شما کمک خواهد کرد که با تعمیر و بازسازی به موقع سایت، هرچه سریع‌تر درصدد رفع مشکلات موجود برآیید و با حفظ کاربران و اعتماد آن‌ها به سایت، تجربه کاربری را بهبود ببخشید.

 

منظور از داون (Down) شدن سایت چیست؟

داون شدن سایت به معنای ناموفق بودن سایت در ارتباط با کاربران است. در این شرایط کاربران نمی‌توانند به سایت دسترسی پیدا کنند و از خدمات آن استفاده نمایند. این مسئله ممکن است به دلیل مشکلات متعددی مثل مسائل فنی، ایرادات موجود در شبکه، حملات سایبری، بارش ترافیک و ... رخ دهد.

داون شدن سایت تأثیرات منفی بسیاری روی وبسایت شما می‌گذارد. وقتی کاربران نتوانند از خدمات سایت شما استفاده کنند، به احتمال زیاد دیگر به آن سر نمی‌زنند. این موضوع موجب کاهش فروش و درآمد وبسایت شما می‌شود. داون شدن سایت، هزینه‌های تعمیر و بازسازی سایت را نیز افزایش می‌دهد که در بعضی مواقع ممکن است بسیار گران تمام شود.

به طور کلی، داون شدن سایت افزایش نارضایتی کاربران را در پی دارد و باعث کاهش اعتماد آن‌ها به سایت می‌شود. همان‌طور که گفتیم، این امر به طور مستقیم، تأثیرات بسیار بدی بر روی سایت و کسب و کار شما خواهد گذاشت. بنابراین، بهتر است که از وقوع این اتفاق ناخوشایند پیشگیری کنید تا در کنار صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و بازسازی و همچنین حفظ کاربران و اعتماد آن‌ها، تجربه کاربری را بهبود ببخشید.

 

بهترین شرکت طراحی وب

 

دلایل داون شدن سایت

  • ایرادات سخت‌افزاری سیستم

یکی از عوامل اصلی و مهم داون شدن سایت، ایرادات سخت‌افزاری در سیستم است. این مشکلات ممکن است شامل نقص‌هایی در سرورها، هارد دیسک‌ها، کارت‌های شبکه و دیگر قطعات سخت‌افزاری سیستم باشد. اگر سرور سایت دچار مشکل شود، سایت نمی‌تواند به درستی کار کند و کاربران نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

 با یک هارد دیسک خراب نیز، اطلاعات مهم سایت از بین می‌رود و سایت دچار مشکل می‌شود. نقص در کارت شبکه هم ممکن است باعث قطع شدن ارتباط با کاربران شده و سایت شما را داون کند. مطمئنا نگهداری و تعمیرات منظم سخت‌افزار سیستم و پشتیبانی از آن، به جلوگیری از داون شدن سایت کمک کرده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

  • ایرادات DNS

 DNS  مسئول بر‌قراری ارتباط بین نام دامنه و آدرس IP سرور است. در صورتی که DNS دچار مشکل شود، سایت نمی‌تواند به درستی به آدرس IP سرور متصل گردد. در این صورت سایت داون می‌شود. البته در مواقعی که DNS سایت تحت حملات DDoS قرار می‌گیرد نیز این مشکل بروز پیدا می‌کند.

برای جلوگیری از داون شدن سایت تحت تاثیر ایرادات‌ DNS، می‌توان از راهکارهایی مانند سرویس‌های DNS ابری، تنظیمات صحیح DNS و پشتیبان‌گیری از این سیستم استفاده کرد. البته تغییر DNS سرویس‌دهنده به یک سرویس‌دهنده پایدار و با‌کیفیت نیز، مانع از داون شدن سایت خواهد شد.

  • نقص در CMS

نقص در CMS یا سیستم مدیریت محتوا نیز می‌تواند یکی از عوامل اصلی داون شدن سایت باشد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند  WordPress، Drupal  و Joomla  برای ساخت و مدیریت سایت‌ها استفاده می‌شوند. در صورتی که CMS دچار مشکل شود، سایت نمی‌تواند به درستی کار کند و داون می‌شود.

معمولا ایرادات CMS به دلیل به‌روزرسانی‌های ناموفق، نصب پلاگین‌های نامناسب، تغییرات در قالب سایت، حملات امنیتی و ... رخ می‌دهد که منجر به داون شدن سایت می‌شود. برای جلوگیری از این پیشامد، می‌توان راهکارهایی مانند به‌روزرسانی منظم CMS و پلاگین‌ها، استفاده از قالب‌های پایدار و با‌کیفیت، پشتیبان‌گیری منظم از سایت و استفاده از ابزارهای امنیتی مانند فایروال و افزونه‌های امنیتی CMS را امتحان کرد.

  • حملات DDoS

حملات DDoS (Distributed Denial of Service) از عوامل موثر در داون شدن سایت محسوب می‌شوند. در این نوع حملات، درخواست‌های بیشماری به یک سرور مجازی یا اختصاصی صورت می‌گیرد و تا زمانی ادامه می‌یابد که منابع آن سرور از کار بیفتند. در این صورت سرور قدرت پاسخگویی خود را از دست داده و داون می‌شود.

برای جلوگیری از حملات DDoS، می‌توان راهکارهایی مانند استفاده از فایروال‌های قوی، استفاده از سیستم‌های تشخیص حملات، استفاده از شبکه‌های CDN و همچنین افزایش پهنای باند سرور را به کار برد. دقت کنید در صورتی که سایت دچار حملات DDoS شده باشد، هر چه سریع‌تر باید اقدامات لازم را انجام دهید تا سایت زودتر در دسترس قرار گیرد و کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.

برنامه نویسی وب اپلیکیشن

حملات DDoS

 

  • آپدیت کردن سایت

در زمان آپدیت کردن سایت نیز، ممکن است سایت به مدت کوتاهی داون شود. علت آن هم این است که فایل‌های جدید بر روی سرور قرار می‌گیرند و سایت مجدداً بارگذاری می‌شود. گاهی اوقات این عملیات به دلیل حجم بالای فایل‌های آپدیت، به زمان طولانی‌تری برای بارگذاری نیاز دارد که باعث داون شدن سایت خواهد شد. برای پیشگیری از این مشکل، می‌توان از راهکارهایی مانند استفاده از سیستم‌های کش و CDN برای کاهش بار سرور در زمان آپدیت استفاده نمود.

  • ترافیک بیش از اندازه

در صورتی که تعداد کاربرانی که به سایت دسترسی دارند، بیش از حد طبیعی باشد، سرور قادر به پاسخگویی به تمام درخواست‌ها نخواهد بود و در نتیجه سایت داون می‌شود. این مشکل ممکن است به دلیل تبلیغات بیش از حد، افزایش تعداد کاربران، افزایش فروش و ... رخ دهد.

 برای رفع این مشکل، می‌توان راهکارهایی مانند استفاده از سرورهای پرقدرت، بهینه‌سازی کدها و فایل‌های سایت، استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN)، استفاده از فشرده‌سازی محتوا و ... را در دستور کار قرار داد. البته با استفاده از ابزارهای تحلیلی و مانیتورینگ نیز می‌توان ترافیک سایت را مدیریت کرد و در صورت نیاز، ظرفیت سرور را افزایش داد.

  • استفاده بیش از حد از سرور (Overload)

اگر تعداد درخواست‌هایی که به سرور ارسال می‌شود، بیش از ظرفیت سرور باشند، سرور قادر به پاسخگویی به تمام درخواست‌ها نبوده و در نتیجه سایت داون می‌شود. برای جلوگیری از داون شدن سایت به دلیل Overload، می‌توان از راهکارهایی مانند افزایش ظرفیت سرور، استفاده از سیستم‌های کش و  CDN، بهینه‌سازی کدهای سایت و ... استفاده کرد. البته روش‌هایی مانند برنامه‌ریزی مناسب برای توزیع بار سرور و تعیین حداکثر تعداد درخواست‌هایی که به سرور ارسال می‌شود، موثر خواهند بود.

  • استفاده از هاست ارزان و رایگان

هاست‌های ارزان و رایگان معمولاً ظرفیت و منابع محدودی دارند. در مواقعی که تعداد درخواست‌ها و ترافیک سایت بیش از حد معمول باشد، سرور قادر به پاسخگویی به تمام درخواست‌ها نبوده و سایت داون می‌شود. برای پیدا کردن بهترین هاست کلیک کنید.

ناگفته نماند که هاست‌های ارزان و رایگان، از امکانات امنیتی کمتری برخوردار هستند که همین موضوع می‌تواند به افزایش خطرات امنیتی سایت منجر شود. پشتیبانی و خدمات پس از فروش در هاست‌های ارزان و رایگان نیز بسیار کم و نامناسب است. این موضوع زمان تعمیر و بازگشت سایت به حالت عادی را افزایش می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌شود که از هاست‌های با‌کیفیت و مناسب برای نیازهای سایت خود استفاده کنید. همچنین، بهتر است قبل از انتخاب هاست، مشخصات و ویژگی‌های آن را با دقت بررسی کرده و بهترین گزینه را خریداری نمایید.

بهترین هاست

روش‌های پیشگیری از داون شدن سایت

  • انتخاب هاست مناسب

باید هاستی با ظرفیت کافی انتخاب کنید تا در صورت بالا رفتن ترافیک و درخواست‌ها، سرور قادر به پاسخگویی باشد. هاست باید از پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار باشد تا در صورت بروز مشکلات، به سرعت و با کیفیت بالا تعمیر شود. برای افزایش امنیت سایت، هاستی را انتخاب نمایید که از پروتکل HTTPS پشتیبانی کند.

 

برای مشاهده تعرفه هاست شرکت ایده پویا کلیک کنید.

 

  • به‌روز‌رسانی نرم‌افزارها

به‌روز‌رسانی نرم‌افزارها تاثیر بسیار زیادی در عملکرد و امنیت سایت دارد. اگر نرم‌افزارهای سایت به‌روز نشده باشند، سایت به دلیل آسیب‌های امنیتی دچار حمله می‌شود و اطلاعات کاربران به خطر می‌افتد. همین موضوعات سبب داون شدن سایت خواهند شد. بنابراین، برای حفظ امنیت و بهبود عملکرد سایت، نرم‌افزارها را به طور منظم به‌روز کنید.

  • خرید سرویس مانیتورینگ وبسایت

خرید سرویس مانیتورینگ وبسایت به شما کمک می‌کند تا به صورت مداوم و به طور خودکار عملکرد وبسایت خود را بررسی کنید. این سرویس به شما اطلاع می‌دهد که آیا وبسایت شما در دسترس است یا خیر.  سرویس مانیتورینگ در صورتی که سایت شما داون شده باشد، به شما هشدار می‌دهد تا بتوانید در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید.

با استفاده از سرویس مانیتورینگ وبسایت، این امکان برای شما وجود خواهد داشت که به سرعت به مشکلات فنی وبسایت خود پی ببرید و آن‌ها را برطرف کنید. این کار باعث می‌شود تا وبسایت شما همیشه در دسترس باشد و از داون شدن آن جلوگیری شود. شما با استفاده از سرویس مانیتورینگ، می‌توانید عملکرد سرورهای خود را نیز بررسی کنید و در صورت لزوم، سرورهای قابل اعتمادتری را انتخاب نمایید. در این صورت، احتمال داون شدن وبسایت شما به حداقل می‌رسد.

داون شدن سایت

تاثیر منفی داون شدن سایت روی سئو سایت

گفتیم که داون شدن سایت به معنای قطع شدن ارتباط با سرور و عدم قابلیت دسترسی به صفحات سایت است. این موضوع برای کاربران و موتورهای جستجوی نامطلوب بوده و تاثیر منفی بر روی سئو سایت دارد. در واقع، سایت‌هایی که داون می‌شوند، به دلیل عدم دسترسی توسط موتورهای جستجو، در رتبه‌بندی ناپایداری قرار می‌گیرند. بنابراین، ترافیک کمتری به سایت وارد خواهد شد و رتبه سئو سایت کاهش پیدا خواهد کرد.

داون شدن سایت باعث افزایش نرخ بازگشت (bounce rate) نیز می‌شود. نرخ بازگشت به معنی تعداد کاربرانی است که پس از ورود به سایت، به صفحه اصلی بازگشت می‌کنند. بدون اینکه هیچ عملی انجام داده باشند. این مشکل نشان‌دهنده عدم رضایت کاربران از سایت است و تاثیر منفی روی سئو سایت دارد.

 

کلام آخر

 در این مطلب از شرکت طراحی وب ایده پویا 8 دلیل اصلی و مهم داون شدن سایت را بررسی کردیم. مطمئن باشید در صورت رفع این موارد و جلوگیری از بروز آن‌ها، همواره سایتی موفق و در دسترس خواهید داشت. فراموش نکنید که بهترین راه جلوگیری از این تجربه سخت و ناگوار، اقدامات پیشگیرانه در برابر آن است. پس منتظر نمانید و راه‌حل‌های کارگشا را یاد بگیرید؛ در این صورت مطمئن خواهید شد که کسب و کارتان همواره از آفلاین شدن در امان خواهد ماند.

 

  • 10
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر