استفاده

استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت؛ مزایا و معایب

استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت؛ مزایا و معایب

تاریخ انتشار خبر : 1402 تیر 24

استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت؛ مزایا و معایب

 

زمانی که شما به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین باشید، انتخاب دامنه مناسب یکی از مسائلی است که ذهن صاحبین مشاغل را به خود درگیر می‌کند. اکثر افراد به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند با انتخاب یک دامنه سایت مناسب، اعتبار وب‌سایتشان را بالا ببرند. شاید با خود فکر کنید که یکی از راه‌های موثر در ایجاد یک دامنه سایت ایده‌آل استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با زمینه کاری است و با استفاده صحیح از این کلمات می‌توان در حوزه بهینه سازی سایت قدمی موثر برداشت و به بالا رفتن رتبه وب‌سایت کمک کرد.

برای پاسخ به این سوال که آیا استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت می‌تواند باعث ارتقا رتبه وب‌سایتتان شود، در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

 

دامنه سایت چیست؟

قبل از اینکه در مورد تأثیر استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت صحبت کنیم، بهتر است بدانیم که اصلاً منظور از دامنه سایت چیست؟ با وارد شدن به دنیای اینترنت، وب‌سایت‌های مختلفی در مورد مسائل گوناگون پیش روی شما قرار می‌گیرد. مخاطبان برای دسترسی به هر کدام از این وب‌سایت‌ها به آدرس آن نیاز پیدا می‌کنند. یک آدرس قسمت‌های مختلفی را دربرگرفته که نام دامنه از مهم‌ترین بخش‌های آن است.

در واقع، نام دامنه همان آدرسی است که مخاطب با تایپ کردن آن در مرورگر خود می‌تواند به سایت شما دسترسی پیدا کند. نام دامنه، بخش‌های نام و پسوند دامنه را شامل می‌شود. قسمتی از موفقیت شما در دنیای کسب و کارهای آنلاین به نام دامنه سایتتان بستگی دارد. زمانی را تصور کنید که کاربر، آدرس وب‌سایت شما را گم کند یا اینکه دامنه سایت متناسب با فعالیت‌های شما نباشد. در این حالت چه خطری وب‌سایت شما را تهدید می‌کند؟ آیا تا به حال به این مسائل فکر کرده‌اید؟

 

آیا با فرآیند جستجو کلمه کلیدی و انتخاب آن اطلاعات دارید؟ کلیک کنید.

تاثیر کلمه کلیدی در سئو سایت

آیا می‌توان از کلمات کلیدی در دامنه وب سایت استفاده کرد؟

همان‌طور که گفته شد، انتخاب نام دامنه برای راه‌اندازی یک وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. انتخاب نام دامنه را می‌توان به سه شکل زیر انجام داد:

  • دامنه برند
  • دامنه همراه با کلمه کلیدی
  • کلمه همراه با کلمه کلیدی

ما در ادامه هر کدام از این سه روش را به طور کامل توضیح می‌دهیم تا شما راحت‌تر بتوانید در مورد نحوه انتخاب دامنه وب‌سایت تصمیم‌گیری کنید.

 

  • دامنه برند

در این نوع نام دامنه حتماً لزومی برای وجود کلمات کلیدی نیست. برای مثال دیجی‌کالا، علی‌بابا و آمازون مثال‌هایی از دامنه برند هستند. در انتخاب دامنه برند توجه کنید که نام دامنه تنها محدود به فروش یک محصول خاص یا خدمات ویژه نباشد. سایت‌هایی که دامنه برند دارند، با مشکلات کم‌تری در زمینه رتبه‌بندی در نتایج جستجو روبه‌ر‌و هستند.

 

  • دامنه همراه با کلمه کلیدی

دامنه کلمه کلیدی، یک نام دامنه و کلمات کلیدی را شامل می‌شود. به عنوان مثالی از این روش می‌توان به Yekta.com اشاره کرد. نام دامنه همراه با کلمات کلیدی باعث ایجاد قدرت درک بیشتر در مخاطبان می‌شود. تعدادی از شرکت‌ها، صاحبان نام‌های دامنه عمومی هستند که می‌توانند آن‌ها را به وب‌سایت مورد نظر خود هدایت کنند. چیزی که باید در مورد دامنه‌های عمومی کلیدواژه بدانید این است که افرادی تمام گزینه‌های خوب را قبل از شما ثبت کرده‌اند. همچنین قیمت این دامنه‌ها بسیار بالا است.

در یک بازه زمانی کاربران کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات مورد نظر خود را به شکل مستقیم جستجو می‌کردند که به این عمل ناوبری مستقیم گفته می‌شد. نتیجه این جستجوی مستقیم، درآمدهای چشمگیر برای کسانی بود که صاحب این دامنه‌های عمومی بودند.

در اصطلاح آن‌ها این مدل دامنه‌ها را پارک می‌کردند. در آن زمان رتبه‌بندی‌های گوگل بر اساس دامنه‌های پارک شده بود و باعث شد تا برخی کسب و کارها، سودآوری قابل‌ توجهی داشته باشند؛ اما از سال 2011 به بعد، گوگل شروع به کاهش دادن دامنه‌های پارک شده از نتایج جستجوی خود کرد. بنابراین استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت تأثیر چندانی در رتبه‌بندی وب‌سایت شما ندارد.

 

  • کلمه همراه با کلمه کلیدی

محبوب‌ترین حالت ممکن در این باره، این است که کلمه‌ای به نام دامنه اضافه شود؛ به طوری که پاسخ‌گوی انتظارات بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما باشد. برای مثال کسب و کار شما در زمینه فروش لباس است. شما می‌توانید نام دیجی لباس را برای دامنه سایت خود انتخاب کنید که دیجی مخفف شده کلمه دیجیتال است. اضافه‌کردن یک کلمه ‌به ‌کلمه کلیدی برای دامنه وب‌سایت ایده بهتری خواهد بود.

با این کار آن چیزی که محتوای سایت شما را پوشش می‌دهد، علامت‌گذاری می‌شود و کلمه به بازدیدکنندگان می‌فهماند که چه انتظاراتی داشته باشند؛ اما این کار یک نقطه‌ ضعف دارد و آن این است که وب‌سایت شما در یک جایگاه خاص ثابت می‌ماند و باعث ایجاد محدودیت‌هایی در رشد آن می‌شود.

 

 

نظر گوگل درمورد استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت چیست؟

نظر کلی جان مولر در مورد استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت این است:

"استفاده از کلمات کلیدی در دامنه برای افزایش سئو وب‌سایت شما تأثیری نمی‌گذارد و هیچ کمکی به وب‌سایت‌ها برای رتبه‌گرفتن نمی‌کند."

به طور کلی، گوگل در مورد استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت چهار دیدگاه دارد که هر یک را در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • استفاده از کلمات کلیدی در دامنه از مزیت زمانی برخوردار نیستند.

برخی‌ها بر این باورند که دامنه‌های با کلیدواژه، رتبه‌بندی سریع‌تری از دامنه‌های برند دارند. جان مولر در این باره توضیح می‌دهد که این کار برای هر وب‌سایت جدیدی زمان خواهد برد و وب‌سایت‌های زیادی هستند که برای نام دامنه خود همراه با کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند، اما این کار سال‌ها به کارکردن روی آن نیاز دارد.

  • سال‌ها پیش قدرت دامنه‌های کلیدواژه ازدست‌رفته است.

بر اساس اظهارات جان مولر، سال‌ها پیش دامنه‌های با کلیدواژه قدرت خود را از دست ‌داده‌اند. در واقع، وجود کلمات کلیدی در نام یک دامنه به معنی رتبه‌بندی آن به ‌صورت خودکار نیست. این به به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل از سال 2011 به بعد می‌شود.

  • به کلمات کلیدی در دامنه‌ها، رتبه بهتری تعلق نمی‌گیرد.

جان مولر کاملاً قاطعانه اظهار می‌کند که دامنه‌های دارای کلیدواژه در مقایسه با دامنه‌های برند از جایگاه بهتری برخوردار نیستند. اینکه در نام یک دامنه کلمات کلیدی وجود دارد، تنها به این معنی نیست که برای آن کلمات رتبه‌بندی می‌شود. در رتبه‌بندی یک وب‌سایت پارامترهای مؤثر دیگری مانند نوع محتوا، نگارش، پیوندها و موارد دیگر نیز وجود دارد. به عبارت بهتر می‌توان گفت که وجود کلمات کلیدی در نام دامنه، سود چندان زیادی برای وب‌سایت شما نخواهد داشت.

  • رتبه‌بندی دامنه‌های کلیدواژه مشابه با رتبه‌بندی دامنه‌های برند است.

این بیانیه می‌تواند با آنچه پیش ‌از این گفته شد در تناقض باشد. در واقع، بر اساس گفته‌های جان مولر، کلمات کلیدی موجود در دامنه هیچ ارتباطی با رتبه فعلی وب‌سایت شما ندارد. البته درست است که گوگل بخشی از رتبه‌بندی را به کلمات کلیدی اختصاص می‌دهد.

 

جمع‌بندی

داشتن کلمه کلیدی در نام دامنه مزایای زیادی دارد. اما همانطور که مولر به وضوح بیان می کند، مزیت SEO لزوما یکی از مزیت ها نیست. بر اساس آنچه که در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا گفته شد، متوجه شدیم که انتخاب یک نام خوب برای دامنه تا چه اندازه می‌تواند در میزان موفقیت کسب و کار ما تأثیرگذار باشد. انتخاب یک دامنه خوب برای معرفی محصول و حیطه کاری خود در عین سادگی بسیار پیچیده است؛ چرا که دامنه انتخابی باید همزمان هم خصوصیات کاری شما را در بر بگیرد هم به آسانی در حافظه بماند.

در صورتی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کاری هستید که قرار است فضایی گسترده برای رشد کردن داشته باشد، بهتر است نامی را انتخاب کنید که ارتباط چندانی با یک موضوع خاص یا حتی نام تجاری نداشته باشد. البته شما می‌توانید در ابتدای کار، نام دامنه خود را محدود به یک موضوع خاص کنید و با شروع پیشرفت‌ها، آن را تغییر دهید.

البته این کار ممکن است باعث از دست دادن علاقه‌مندان وب‌سایت شما شود. پس بهتر است در ابتدا در مورد تمام اهداف و نیازهای خود در مورد کسب و کار مورد نظرتان فکر کنید و ببینید که به دنبال چه چیزی هستید و سپس نام دامنه را انتخاب کنید. به‌خصوص که تا الان متوجه شدید که وجود کلمه کلیدی در نام دامنه نمی‌تواند تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی سایت شما بر اساس کلمات کلیدی داشته باشد. دانستن این مسئله می‌تواند گزینه‌های انتخابی شما را بیشتر کند.

 

  • 13
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر