تکنیک های طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه

تاریخ انتشار خبر : 1402 خرداد 31

تکنیک های طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه

 

امروزه در هر نوع کسب و کاری بحث بازاریابی مطرح است و داشتن سود بیشتر به‌علاوه جذب مشتری به استراتژی‌های بازاریابی گره خورده است. برای داشتن یک کسب و کار موفق، رعایت اصول بازاریابی بسیار مهم خواهد بود؛ یکی از این اصول، داشتن وبسایت جذاب است. در واقع استراتژی بازاریابی می‌گوید که آن دسته از افرادی که می‌خواهند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند، بهتر است برای خود یک وبسایت داشته باشند.

همان‌طور که مشخص است امروزه کاربران فضای مجازی روز به روز افزایش می‌یابند. در این بین، کسانی هستند که علاقه دارند کسب و کار خود را از محدوده داخل کشور فراتر ببرند و تجارت جهانی داشته باشند. یکی از استراتژی‌های بازاریابی برای این افراد طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه است. اگر قصد دارید افراد با زبان‌های گوناگون بتوانند از سایت شما استفاده کنند، باید تکنیک‌های مربوط به چند زبانه کردن وبسایت را یاد بگیرید. در ادامه مقاله از شرکت طراحی سایت ایده پویا، این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

شرکت طراحی وب 

 

آشنایی با وبسایت دو یا چند زبانه

شاید حساسیت زیادی به خرج نداده باشید؛ اما مطمئنا بارها وارد سایت‌هایی شده‌اید که در بالای صفحه سمت چپ یا راست گزینه‌هایی برای تغییر زبان سایت دارند. با انتخاب هر یک از دکمه‌های مربوط به زبان مد نظر، زبان همه صفحات سایت نیز تغییر می‌کند.

اگر می‌خواهید سایت شما بیش از دو زبان را ساپورت کند، باید برای هر زبان مدیریت متفاوتی در نظر گرفته شود. دیگر راهکار برای طراحی سایت‌های چند زبانه این است که محتوای صفحات برای هر زبان تغییر دهید‌. نگرانی که در این موارد به وجود می‌آید، سئو سایت و شناسایی صفحات توسط گوگل خواهد بود. در این موارد هم اگر تکنیک‌های طراحی سایت دو و یا چند زبانه رعایت شوند، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

 

طراحی سایت چند زبانه

 

نکات طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه

هنگام طراحی یک سایت، آن هم به صورت بین المللی و چند زبانه، باید تمام نکات به خوبی رعایت شوند تا بازدیدکنندگان به راحتی به آن سایت دسترسی پیدا کرده و کار خود را پیش ببرند. در ادامه به بررسی برخی از این نکات می‌پردازیم.

  • استفاده از SubDomain

یکی از روش‌های مرسوم در طراحی سایت های دو و یا چند زبانه، استفاده از SubDomain است. با کمک این روش به تعداد زبان‌هایی که برای سایت طراحی می‌کنید، یک سایت به صورت جداگانه در یکSub Domain جداگانه، آن هم با زبان متفاوت، طراحی و ساخته می‌شود. در این روش امکان استفاده از قالب، ساختار و ترکیب جداگانه برای هر زبان فراهم شده است. هم‌چنین می‌توان یک قالب و فرم یکسان برای تمامی زبان‌ها مورد استفاده قرار داد. نکته حائز اهمیت در این زمینه قالب انتخابی در حالت دوم است که باید قابلیت چند زبانه بودن را داشته باشد.

  • استفاده از متا تگ‌ها برای زبان‌های مختلف

در قدم اول این تکنیک باید صفحاتی که با زبان‌های مختلف نوشته شده‌اند، به موتورهای جستجو شناسانده شوند. در واقع اعلام می‌شود که چه زبان‌هایی و در چه صفحاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این کار در رتبه‌بندی سایت بر روی موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارند تا کار سئو و بهینه‌سازی سایت به راحتی پیش برود.

  • استفاده از زبان‌های بین المللی

ابتدا به نوع سایت و مخاطبان خود توجه کرده و سپس زبان‌های متناسب با آن را انتخاب کنید. زبان‌های بين‌المللی چون انگلیسی، عربی، فرانسوی، روسی، اسپانیایی و چینی بیشترین زبان‌های کاربردی در طراحی سايت‌ها هستند.

  • خودداری از ترکیب زبان‌های مختلف در یک صفحه

ترکیب کردن زبان‌های مختلف در یک صفحه، علاوه بر مشکلاتی که برای موتورهای جستجو در شناسایی صفحات ایجاد می کند، باعث بد فرم شدن سایت می‌شود که بازدیدکنندگان را نیز سردرگم می‌کند. بنابراین یکی از تکنیک های طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه، قرار دادن منوها و گزینه‌های انتخاب زبان به صورت جداگانه در یک سمت خاص از سایت خواهد بود. به این ترتیب کاربران نیز با توجه به نیاز خود، زبان مد نظر را انتخاب خواهند کرد.

 

طراحی سایت شرکتی دو زبانه

 

  • داشتن ترجمه مناسب

اگر قصد دارید محتوای سایت خود را به زبان اصلی مد نظرتان تولید و سپس به زبان‌های دیگر ترجمه کنید، هرگز از سایت‌های ترجمه آنلاین استفاده نکنید؛ زیرا قواعد دستور زبان در زبان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و این عمل شما باعث ایجاد غلط‌های دستوری می‌شود. برای ترجمه صفحات سایت خود از مترجم استفاده کنید‌.

  • لینک کردن زبان های مختلف

برای اینکه کار کاربران خود هنگام کار با سایت را راحت‌تر کنید، لینک کردن زبان‌های مختلف به کار برده شده در صفحات مختلف به همدیگر را امتحان نمایید. به این ترتیب کاربران می‌توانند به زبان‌های دیگر دسترسی سریع داشته باشند و هر زمان که بخواهند، به راحتی در میان آن‌ها سوئیچ کنند.

  • استفاده از تغییر خودکار زبان

گاهی اوقات در برخی سایت‌ها با تغییر IP کاربر، زبان سایت نیز تغییر پیدا می‌کند‌؛ این تغییر باب میل بسیاری از کاربران سایت نخواهد بود. زیرا ممکن است با فیلترشکن به سایت شما وارد شده باشند و زبان اصلی آن‌ها چیز دیگری باشد. بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند که زبان سایت را به دلخواه تغییر دهند و پیشنهاد می‌شود انتخاب زبان را بر عهده کاربران قرار دهید‌.

  • دقت در نحوه قرارگیری انتخاب زبان

در طراحی سایت چند زبانه، باید به محل قرارگیری انتخاب زبان‌های سایت توجه کرد. این گزینه‌ها لازم است در دید کاربران قرار بگیرند تا افراد بتوانند به راحتی زبان مدنظر خود را انتخاب نمایند. توجه کنید که هنگام درج، نام زبان را به همان زبان مدنظر قرار دهید؛ برای مثال زبان فارسی را Persian نگذارید، بلکه همان فارسی را عنوان کنید.

دیگر نکته در طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه مربوط به راست چین و یا چپ چین بودن محتوا است. بعضی از زبان‌ها مانند فارسی از راست به چپ و زبان انگلیسی از چپ به راست نوشته می‌شوند؛ بنابراین نباید این موضوع هنگام طراحی قالب سایت برای هر زبان فراموش شود.

 

مزایای طراحی سایت دو یا چند زبانه

شاید برای شما سوال پیش آید که طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه چه مزایایی خواهد داشت؟ در ادامه تعدادی از این مزایا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

طراحی سایت حرفه ای دو زبانه

 

  1. کسب اعتبار و بازدید از کاربران بین المللی

تحقیقات نشان می‌دهند که تنها یک چهارم کاربران اینترنت جهان از زبان انگلیسی استفاده می کنند. این در حالی است که کاربران وبسایت‌های چینی، به تنهایی حدود 20٪ را تشکیل می دهند. بنابراین در صورتی که تنها کاربران زبان انگلیسی را در نظر بگیرید، بخش بزرگی از جهان را که می‌توانید با آن‌‌ها در ارتباط باشید، از دست می‌دهید.

به این نکته توجه کنید که در همان زمان که در حال ترجمه پست های وبلاگ، توضیحات یک محصول، نظرات یا مقالات آموزشی هستید، می‌توانید تنها با داشتن یک وبسایت چند زبانه، با مخاطبان بیشتری در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید.

  1. ورود به بازارهای جدید در سطح جهانی

طراحی وبسایت به دو زبان یا بیشتر از آن، وبسایت شما را برای تعداد افراد بیشتری در سراسر دنیا در معرض دید قرار می‌دهد. این کار، نه تنها ضرری برای شما ندارد، بلکه به شما یاد می‌دهد که چگونه محصول خود را در بازاری ارائه دهید که ممکن است پاسخ متفاوتی به آن بدهند.

  1. تبدیل شدن به یک برند بین المللی

هنگامی که به یک بازار جهانی وارد شوید، برند شما نیز بین‎المللی می‌شود؛ این عمل برای شما فرصت‌های بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

  1. رتبه بالا در موتورهای جستجو

هنگامی که طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه را در پیش بگیرید، رتبه شما نیز در موتورهای جستجو بیشتر می‌شود و به این ترتیب بازدید وبسایت نیز بسیار بهبود می‌یابد. از طرف دیگر، وقتی محتوای سایت خود را به زبان‌های مختلف ترجمه کنید، به طور خودکار محتوای با ارزش‌تری در وب قرار خواهد گرفت؛ بنابراین بازدید از وبسایت شما نیز به سرعت افزایش می‌یابد.

 

کاربرد طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه

در طراحی سایت‌هایی مانند:

  • سایت پزشکی
  • سایت صنعتی
  • سایت شرکتی
  • سایت فروشگاهی
  • سایت گردشگری
  • سایت خبری
  • سایت پورتال سازمانی

طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه بسیار کارساز خواهد بود؛ زیرا که باعث می‌شود بتوانید در سایر کشورها و در عرصه بین‌المللی نیز خود را معرفی و به کاربران خدماتی ارائه کنید.

 

سخن پایانی

در دنیای اینترنتی امروز، بیشتر افراد کار خود را به صورت مجازی و با کمک این نرم‌افزارها پیش می‌برند. هر کسب و کاری باید برای خود یک وب‌سایت داشته باشد که کاربران بتوانند از طریق آن با صاحب برند و خدمات آن در ارتباط باشند. در این بین، افراد به منظور معرفی کسب و کار خود در سطح جهانی، لازم است که تکنیک‌های طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه را به خوبی یاد بگیرند.

شما برای فعالیت در این زمینه می‌توانید از مترجم استفاده کنید و با ترجمه محتوای خود به زبان‌های مختلف، ارائه‌ای با سطح بالاتر نسبت به دیگران داشته باشید؛ بنابراین خود را در سطح بین‌المللی معرفی کرده و به دنبال آن، تعداد کاربران بیشتری را از خدمات سایت خود، بهره‌مند کنید.

 

  • 28
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر