Subdirectory بهتر است یا Subdomain

تاریخ انتشار خبر : 1401 بهمن 03

Subdirectory بهتر است یا Subdomain

 

همیشه آدرس URL هر صفحه وب‌سایت، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای بررسی سایت‌ها توسط خزنده‌های موتورهای جست‌وجو بوده تا از طریق آن تصمیم به ارتقای سایت گرفته شود. در جدیدترین قوانین سئو، مفاهیمی تحت عنوان subdirectory و subdomain یا همان زیر دامنه و زیرشاخه ارائه شده‌اند که انتخاب هرکدام می‌تواند در سئو و بهینه سازی سایت تأثیرگذار باشد. در هر یک از این روش‌ها، استراتژی‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

شرکت طراحی سایت

 

Subdirectory چیست؟

زیرشاخه در واقع نوعی سلسله‌مراتب برای آدرس‌دهی صفحات وب‌سایت است. بخش‌های مختلف آدرسی که به این روش سازمان‌دهی‌شده باشند، توسط / از یکدیگر جداسازی می‌شوند. همین موضوع را می‌توان به ‌عنوان راه شناسایی زیرشاخه و زیر دامنه در نظر گرفت. اگر بخواهیم یک مثال ملموس برای درک بهتر زیرشاخه بزنیم، می‌توانیم بگوییم که خانه‌ای را در نظر بگیرید. تصور کنید که در هر اتاق این خانه، تعداد بی‌شماری درب وجود دارد. همچنین از هر درب می‌توان به بی‌شمار مکان دیگر رفت.

این موضوع می‌تواند برای خزنده‌های موتور جست‌وجو یک کابوس وحشتناک باشد و باعث گیج شدن آن‌ها هنگام عبور از هر لایه و بررسی محتواهای جدید شود. از طرف دیگر این موضوع یک نکته مثبت از دید سئو است؛ چرا که باعث ارتباط بیشتر و بهتر زیرشاخه‌ها با شاخه‌های بالاتر می‌شود و می‌تواند به بک‌لینک گرفتن کمک شایانی کند. همچنین در صورت تمایل، کاربر می‌تواند با پاک‌کردن بخش انتهایی آدرس خود، به ‌راحتی به قسمت‌های قبلی بازگردد؛ به همین خاطر پیمایش خزنده‌ها نیز راحت‌تر و روان‌تر انجام می‌شود.

 

Subdomain چیست؟

برای انتخاب بهترین روش، باید با هر دوی آن‌ها آشنا شویم. زیر دامنه نیز یکی دیگر از شیوه‌های آدرس‌دهی وب‌سایت است که از طریق دامنه‌های جداگانه و به هم مرتبط، انجام می‌شود. در این روش ساختار سلسله‌مراتبی وجود ندارد و همه ارتباط نزدیکی با دامنه اصلی داشته و دسترسی به آن ساده است. برای درک بهتر این روش نیز می‌توانید خانه‌های مجزایی را در نظر بگیرید که در هرکدام از آن‌ها یک خانواده بزرگ زندگی می‌کنند و همه این خانواده‌ها با یکدیگر نسبت فامیلی دارند. در واقع هر زیر دامنه با دامنه اصلی و همچنین سایر زیر دامنه‌ها اشتراکات مختلفی دارد؛ اما سرور اصلی، پایگاه داده و همچنین شیوه و قالب طراحی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

تکنیک های سئو سایت 

تفاوت‌های زیر دامنه و زیرشاخه

بعد از آشنایی با مفهوم کلی هرکدام از این دو روش آدرس دهی، لازم است تا با تفاوت‌های آن‌ها نیز آشنا شویم تا بتوانیم پاسخ درست‌تری درباره بهتر بودن یکی از آن‌ها ارائه دهیم. در این قسمت به بررسی تفاوت‌های این دو می‌پردازیم.

  1. زمان بازدهی

بدون شک اصلی‌ترین هدف شما در این زمینه، ارتقای سایت و بهینه‌سازی آن است. از آنجایی که زیر دامنه جدا از سایت شما بوده، بدیهی است که اثرگذاری آن بر روی سایت به ‌صورت مستقیم و در کوتاه‌مدت انجام نمی‌شود. وقتی در درازمدت موتورهای جست‌وجو متوجه شوند که این دو دامنه به یکدیگر مرتبط هستند، شما می‌توانید شاهد تأثیرهای این روش باشید. زیرشاخه جزء اصلی هر سایت محسوب شده و می‌تواند به‌ صورت مستقیم بر روی سئو و بهینه‌سازی آن تأثیر بگذارد. همین امر باعث شده تا این روش به رشد سریع سایت‌های نوپا و تازه‌کار کمک کند. لازم به ذکر است که خطاهای موتورهای جست‌وجو در پایش این سایت‌ها بیشتر بوده که می‌تواند در کوتاه‌مدت برای سایت شما مضر باشد.

 

  1. هزینه‌ها

یکی از هزینه‌هایی که برای هر سایت باید پرداخت شود، حق اشتراک دامنه است. از آنجایی که در روش دامنه شما به خریداری و نگهداری چند دامنه مجزا از یکدیگر نیاز دارید، طبیعتا هزینه اشتراک نیز برایتان بیشتر می‌شود. در صورتی که در روش زیرشاخه، تنها نیاز به یک دامنه اصلی دارید. می‌دانیم که امکان طراحی و استفاده از قالب‌های مختلف برای زیر دامنه‌ها وجود دارد؛ اما اگر شما این کار را انجام دهید، طبیعتا هزینه پرداختی‌تان نیز به مراتب افزایش پیدا می‌کند. از دید سئو نیز هزینه زیر دامنه‌ها بیشتر است؛ چراکه برای هر دامنه باید به دنبال کلمات کلیدی جداگانه و بهینه‌سازی باشید.

 

  1. محل قرارگیری

از دیگر تفاوت‌های ساب دامین و ساب دایرکتوری، می‌توان به محل قرارگیری اشاره کرد. ساب دامین معمولا بعد از دامنه اصلی قرار گرفته که مشخص می‌کند از سایر بخش‌ها جدا است و دامنه مخصوص به خود را دارد. در صورتی‌ که ساب دایرکتوری بعد از دامنه اصلی آمده و همان‌طور که گفتیم توسط / از یکدیگر جدا می‌شوند. این تفاوت‌ها صرفا به این اختلافات ظاهری محدود نشده و نمودهای دیگری نیز دارند. در صورتی ‌که بخشی از محتوای سایت شما از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز به یک آدرس جداگانه دارد، می‌توانید از زیر دامنه استفاده کنید.

 

  1. استفاده از کلمات کلیدی

از دیگر تفاوت‌هایی که برای این دو روش آدرس‌دهی وب‌سایت می‌توان در نظر گرفت، استفاده از کلمات کلیدی در URL است. در صورتی که قصد دارید در URL سایت حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید، بهتر است که به سراغ ساب دایرکتوری بروید. در این حالت می‌توانید کلمات کلیدی را به هر زبانی استفاده کنید. در حالی که برای گنجاندن کلمات کلیدی در زیر دامنه، نیاز به خرید زیر دامنه‌ها مجزا دارید. از طرف دیگر برای سایت‌های چندزبانه، ساب دامین انتخاب بهتر و مناسب‌تری است؛ چرا که عملکرد بهتری در بهینه‌سازی و سئوی چنین سایت‌هایی دارد.

 

  1. مشکلات سایت

تفاوت دیگری که در این زمینه می‌توان مورد بررسی قرار داد، عملکرد هرکدام از روش‌های آدرس‌دهی در زمان خرابی و از کار افتادن سایت و سرور است. در صورتی ‌که شما از ساب دایرکتوری استفاده کرده باشید، در این زمان هیچ‌کدام از صفحات وب‌سایت در دسترس نخواهند بود تا اینکه تعمیر و راه‌اندازی مجدد به ‌صورت کامل انجام شود. از طرف مقابل، چنانچه از ساب دامین برای این کار استفاده کرده باشید، تنها یکی از دامنه‌های وب‌سایتتان از دسترس خارج شده و بقیه آن‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

ویژگی های Subdirectory و subdomain

 

مزایا و معایب Subdirectory

حال که به ‌صورت کلی با تعریف و همچنین تفاوت‌های دو روش ساب دایرکتوری و ساب دامین آشنا شدیم، نوبت به بررسی مزایا و معایب استفاده از هرکدام می‌رسد. در این قسمت قصد داریم تا به بررسی مزایا و معایب روش زیرشاخه بپردازیم.

مزایا:

  • بازدهی سریع و کوتاه‌مدت برای سایت‌های نوپا و جدیدالاحداث
  • به ارث بردن ویژگی‌های اصلی زیرشاخه‌ها از دامنه اصلی
  • عدم نیاز به انجام عملیات سئو برای سایت‌های مجزا
  • امکان گنجاندن کلمات کلیدی به زبان‌های مختلف در URL سایت
  • تمرکز کامل بهینه‌سازی و اقدامات سئو بر روی هدف خاص و مشخص

معایب:

  • پیچیده شدن URL سایت به علت افزایش تعداد زیرشاخه‌ها
  • تجربه کاربری سخت‌تر به دلیل افزایش زیرشاخه‌ها و پیچیدگی آن‌ها
  • رقابت صفحات به دلیل استفاده از کلمات کلیدی مشابه
  • عدم نمایش صفحات مختلف از یک سایت در نتایج جست‌وجو
  • سختی در راه‌اندازی سایت‌های چند زبانه با امکانات و دسترسی‌های بین‌المللی

 

مزایا و معایب Subdomain

با روش زیر دامنه نیز در قسمت‌های قبلی به ‌صورت کامل آشنا شدیم و تفاوت‌های آن با روش زیرشاخه را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در این قسمت قصد داریم تا به بررسی مزایا و معایب این روش آدرس‌دهی سایت بپردازیم.

مزایا:

  • انتخاب مناسب برای سایت‌های خیلی بزرگ با صفحات متعددی که حجم مطالب بسیار بالایی دارند
  • نمایش چندین زیردامنه در نتایج جست‌وجو
  • عدم رقابت صفحه‌ها با کلمات کلیدی مشابه به دلیل تفاوت اصلی در اهداف آن‌ها
  • امکان دسته‌بندی ساده‌تر مطالب
  • قراردادن تعداد زیادی محتوا حول محور یک موضوع خاص
  • امکان استفاده از چند کلمه کلیدی اصلی به‌ عنوان نام زیر دامنه‌های خاص

معایب:

  • هزینه راه‌اندازی، خرید اشتراک و همچنین سئوی بالاتر
  • تأثیرگذاری ضعیف اقدامات سئو بر روی زیر دامنه‌ها و همچنین دامنه اصلی
  • سختی در تنظیم و مدیریت زیر دامنه‌ها
  • بروز خطاهای مختلف و متعدد خزنده‌های موتورهای جست‌وجو برای برقرار ارتباط بین دامنه‌ها
  • عدم ارث‌بردن ویژگی‌های دامنه اصلی توسط زیر دامنه‌ها
  • نیاز به بهینه‌سازی جداگانه همه زیر دامنه‌ها

بهینه سازی سایت 

کدام روش انتخاب بهتری است؟

حال با ذکر تمام مطالب و بررسی‌های انجام شده، باید به اصلی‌ترین سؤال این مقاله پاسخ دهیم. همه ما از اهمیت سئو و اقدامات آن آگاه هستیم. بدون شک شما نیز قصد دارید که قبل از شروع فعالیت سایتتان، بهترین و مؤثرترین تکنیک‌ها را برای آن انتخاب کرده و طبق آن روش پیش بروید. انتخاب روش آدرس‌دهی نیز یکی از تصمیمات مهم و تأثیرگذاری است که شما باید بگیرید. علی‌رغم تمام توضیحات داده شده، هنوز پاسخ دقیقی برای اینکه کدام روش انتخاب بهتری است وجود ندارد. اختلاف‌نظرهای مختلفی بین متخصصان سئو در این زمینه در سرتاسر جهان‌ دیده می‌شود.

آنچه که مسلم است این است که نوع وب‌سایت و فعالیت شما تأثیر زیادی در این انتخاب داشته و باید به این موضوع توجه کنید. به‌ صورت معمول از ساب دامین یا زیر دامنه‌ها برای سایت‌ها و ساختارهای سازمانی با محتواهای متنوع و متفاوت استفاده می‌شود. برای مثال سایت‌های مربوط به سلامتی و یا بیمارستان‌ها، بهتر است که از این روش استفاده کنند. از طرف دیگر سایت‌های کوچکی که محتوای متنوع و متعددی ندارند، بهتر است به سراغ ساب دایرکتوری یا همان زیرشاخه بروند. شما هرکدام از این دو روش را که انتخاب کنید، باید اطلاعات خود را در زمینه سئوی سایت و بهینه‌سازی ارتقا داده و از این طریق به بهبود رتبه سایت خود بپردازید.


 

 

  • 7
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر