چگونه مخاطبان هدف را پیدا کنیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1399 آذر 12

چگونه مخاطبان هدف را پیدا کنیم؟

 

شناخت مخاطبان هدف یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که با کمی دقت و تصمیم‌ گیری درست می‌توان به راحتی آن را پشت سر گذاشت. در واقع در ابتدای مسیر شروع هر کسب و کاری شما باید بدانید که انتهای مسیرتان قرار است به کدام سمت برسد. این موضوع به این معنا است که یکی از رموز موفقیت در کسب و کار شناخت دقیق هدفی است که در هر مرحله از پیشرفت خود می‌خواهید به آن برسید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا مسیر درست را برای رسیدن به این هدف انتخاب کنید. درست مانند یک فرد حرفه‌ای باید هدفتان را در نقطه مرکزی قرار دهید تا بتوانید به درستی به سمت آن نشانه‌گیری کنید.

وقتی از دید تجاری به این فلسفه نگاه کنید، هدف شما در واقع جلب‌توجه و رضایت مخاطبان هدف یا برندتان است. شناختن افرادی که شما قصد دارید با محصول خود به آن‌ها خدمت‌رسانی کنید، می‌تواند یک کمک بزرگ در راستای رشد برند تجاری شما باشد. اگر برند یا محصول تجاری شما در اختیار مخاطب درست قرار نگیرد، بنابراین دیگر امیدی به موفقیت کسب و کار شما نخواهد بود.

 مخاطب هدف

 

شاید در ابتدای کار به نظر برسد که پیدا کردن مخاطبان هدف کار بسیار دشواری است و حتی در نیمه‌های مسیر ممکن است که متوجه شوید، مخاطب خود را اشتباه تشخیص داده‌اید. اما نیازی به نگرانی نیست. این مشکلی است که حتی ممکن است کارآفرینان بزرگ را هم درگیر کند.

حتی اگر از شروع کسب و کارتان سال‌ها گذشته باشد، پیدا کردن مخاطب هدف برایتان چندان کار آسانی نخواهد بود. زیرا نقطه مرکزی هدف شما یک هدف ثابت نیست و در طول زمان تغییر کرده و جابه‌جا می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید که این هدف متحرک را درست نشانه بروید، باید مسیر درستی را برای این کار انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم گام‌های مهمی که باید برای یافتن مخاطب هدف بردارید را با شما مرور کنیم.

 


 

آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت ایده پویا می تواند در ایجاد یک استراتژی بازاریابی متناسب با اهداف شما کمک کند، اما ما همچنین یک چک لیست استراتژی محتوا را برای کمک به شما در شروع کار تهیه کرده ایم.

 

شرکت معتبر در بازاریابی دیجیتالی

 


 

مخاطبان هدف چه کسانی هستند؟

پیش از اینکه بخواهید فرایند یافتن مخاطبان هدف را آغاز کنید، باید بدانید که منظور از عبارت مخاطبان هدف چیست. مخاطبان هدف گروهی از مشتریان هستند که به دلیل ویژگی‌های مشترکی که با هم دارند در یک گروه قرار گرفته و از یک خدمت مشابه استفاده می‌کنند. مخاطبان هدف درواقع ستون اصلی نگه‌دارنده یک کسب و کار هستند که به طور مستقیم بر روی تصمیمات مهمی که کارفرما و کارآفرین برای توسعه کسب و کار خود می‌گیرد، تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال تعیین می‌کنند که هزینه تبلیغات باید در کجا خرج شود، یا راه‌های جذب مشتریان چیست و یا حتی می‌توانند در تصمیم‌گیری برای ساخت محصولات بعدی نیز دخیل شوند.

مخاطبان هدف برای تعریف شخصیت خریداران یا طرفداران یک کسب و کار استفاده می‌شوند. منظور از شخصیت خریداران یا طرفداران یک کسب و کار مشتریانی هستند که از نظر صاحبان کسب و کار محصول برای آن‌ها ساخته شده و تمامی استراتژی‌ها بر پایه جلب رضایت آن‌ها بنا شده است. این دسته از مخاطبان هدف از دید کارآفرینان، مشتریان ایده آل نامیده می‌شوند. بسته به نوع محصولی که ارائه می‌دهید، ویژگی‌های متفاوتی می‌توانند گروه مخاطبان هدف شما را تعیین کنند. به عنوان مثال ممکن است شما محصول را برای یک محدوده سنی خاص ارائه بدهید. به جز این جنسیت، موقعیت مکانی، شغل و حرفه و میزان درآمد می‌توانند مرزهایی برای مخاطبان شما تعیین کنند.

درباره باشگاه مشتریان بیشتر بخوانید.

 انواع مخاطبان هدف

 

انواع مخاطبان هدف

همان‌طور که گفتیم معیارهای زیادی وجود دارد که می‌توانند برای انتخاب درست مخاطبان هدف به شما کمک کنند. وقتی درباره انواع مخاطبان هدف حرف می‌زنیم در واقع منظورمان راه‌های بیشتری است که با استفاده از آن شما می‌توانید جامعه‌ای که محصولتان را برای آن‌ها ارائه می‌دهید، محدود کنید. شما می‌توانید مخاطبان هدف خود را در گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی کنید که یک نمونه از این طبقه‌بندی‌ها در زیر آورده شده است.

مخاطبان هدف با قصد خرید: گروهی از افراد هستند که پیش از انجام خرید و پرداخت هزینه برای یک محصول خاص، تحقیقات گسترده‌ای پیرامون ویژگی‌های آن محصول انجام می‌دهند تا بتوانند از کیفیت خرید خود اطمینان حاصل کنند. اطلاع از اینکه مخاطبان به دنبال چه اطلاعاتی درباره محصول هستند می‌تواند به شما در پیدا کردن بهترین راه برای رساندن پیامتان به مخاطبان هدف کمک کند.

مخاطبان هدف با علایق مشترک: دسته دوم مخاطبان هدف کسانی هستند که به طور جدی علایق خود را دنبال می‌کنند. داده‌هایی که در این مورد به دست می‌آیند به شما کمک می‌کنند که ارتباطات خود را با مخاطبان هدف قوی‌تر کرده و انگیزه‌های آن‌ها را برای دنبال کردن یک محصول خاص بهتر بشناسید.

مخاطبان هدف با فرهنگ یا تجارب مشترک: این دسته از مخاطبان هدف کسانی هستند که تجربه مشترکی با هم داشته و یا اینکه پیشینه فرهنگی یکسانی دارند. به عنوان مثال کسانی که به یک سبک موسیقی خاص علاقه‌مندند یا آداب و رسوم مشترکی دارند. شناخت درست این فرهنگ‌ها می‌تواند به شما به عنوان یک کارآفرین کمک کند که به طور دقیق با روحیات کسانی که با شما طرف هستند، آشنا شوید.

همان‌طور که احتمالا تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید، پیدا کردن مخاطبان هدف نیاز به تحقیقات گسترده‌ای دارد. نتایج این تحقیقات است که به شما کمک می‌کند تا به خوبی بتوانید قشر مخاطبان خود را بشناسید و راه‌های جذب آن‌ها را تشخیص دهید.

 

چگونه مخاطبان هدف خود را پیدا کنیم؟

حال که به تعریف درستی از مخاطبان هدف رسیدیم و دانستیم که طبقه‌بندی مخاطبان هدف بر اساس معیارهای مختلفی انجام می‌شود، زمان آن فرا رسیده که خود را برای برداشتن گام‌های موثر در پیدا کردن مخاطبان هدف آماده کنیم. گام‌هایی که در ادامه آن‌ها شرح خواهیم داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشتریانتان از Google Analytics استفاده کنید

Google Analytics یک ابزار بسیار مفید و قدرتمند برای دسترسی به جزئی‌ترین آمار مخاطبان شما است. به عنوان مثال این ابزار شما را در جریان علایق مخاطبانتان خواهد گذاشت. همان‌طور که در بخش پیشین هم گفتیم اطلاع از علایق مخاطبان می‌تواند به شما کمک کند تا مخاطبان هدف خود را بهتر بشناسید.

 

Google Analytics

 

 با استفاده از ابزار Google Analytics شما می‌توانید هر آنچه را در پشت پرده وب‌سایت می‌گذرد، ببینید. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار مخاطبان هدف خود را در محدوده‌های مختلفی بشناسید. به عنوان مثال Google Analytics مخاطبان شما را از نظر سن، موقعیت مکانی و جنسیت طبقه‌بندی می‌کند. این طبقه‌بندی‌ها به طور واضحی با استفاده از نمودارهای رنگی در دسترس هستند تا شما بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن میزان گستردگی مخاطبان خود را تشخیص دهید. Google Analytics یک ابزار بسیار عالی برای شما است تا بفهمید چه کسانی از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند و چطور محصول شما زندگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

 

در ذهن خود یک شخصیت خواننده بسازید

اگر همواره در پس ذهن خود ویژگی‌های کسی را در نظر داشته باشید که می‌خواهید این محتوا یا محصول را به او ارائه دهید، کلمات بهتری را برای معرفی محصول خود انتخاب خواهید کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شخصیت خواننده این است که باید بسیار شبیه به شخصیت خریدار شما باشد. یعنی کسی که محتوا برای او تولید می‌شود، باید بسیار نزدیک به کسی باشد که قصد خرید محصول را دارد. دلیل این موضوع این است که وب‌سایت معرفی محصول شما باید شامل محتواهایی باشد که برای خوانندگانتان مفید است.

تفاوت اصلی میان شخصیت خواننده و شخصیت خریدار این است که شخصیت خواننده با چشمان ریزبین خود همواره به دنبال یک چالش یا مشکل در محصول شما می‌گردد. پس از یافتن چنین چالشی از شما انتظار دارد که یک راه‌حل منطقی برای رفع این مشکل ارائه دهید. به بیان بهتر یک شخصیت خواننده فقط به دنبال راه‌حل‌های شما برای رفع مشکل است. بنابراین در تولید محتوای خود برای شخصیت خواننده باید مانور بیشتری بر روی توانایی‌های محصول خود در رفع مشکلات بدهید.

 

می‌توانید از تحلیل‌های شبکه‌ های اجتماعی نیز استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی خود را زیر نظر داشته باشید تا متوجه شوید که چه زمان‌هایی مخاطبان شما بیشترین واکنش را به پست‌های شما نشان می‌دهند. با این کار شما می‌توانید به خوبی متوجه علایق مخاطبان خود شده و در نتیجه یکی از مهم‌ترین مراحل در پیدا کردن مخاطبان هدف را طی کنید. هر کانالی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود، محتوای منحصربه‌فردی داشته و بنابراین مخاطبان خاص خود را هم دارد. بنابراین رصد کردن تحلیل‌های مربوط به کانال خودتان در همه بسترهای فراهم‌شده یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهید.

 

شبکه‌های اجتماعی

 

علاوه بر این‌ها شما باید به طور دقیق از ویژگی محتواهایی که می‌توانید در بسترهای مختلف به اشتراک بگذارید، آگاه شوید. به عنوان مثال برای به اشتراک‌ گذاری ویدیوهای طولانی‌مدت توییتر انتخاب مناسبی نیست. یا اینستاگرام جلوه‌های بصری جذاب‌تری را نسبت به توییتر و فیس‌بوک برای ارائه محصول در اختیارتان خواهد گذاشت. با دانستن این موضوعات شما می‌توانید برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های خود را آغاز کنید. برنامه‌های تحلیلی بسترهای مجازی می‌توانند به طور دقیق به شما بگویند که کدام راه‌ها شما را به سمت قله موفقیت سوق خواهد داد.

 

از آمارهای فیس‌ بوک یا Facebook insights استفاده کنید

اگر صفحه شما در فیس‌بوک فعال است می‌توانید از این ابزار طلایی برای پیدا کردن مخاطبان هدف خود استفاده کنید. فیس‌بوک تحلیل‌های بسیار جالبی را به طور رایگان برای هر صفحه در نظر گرفته است. این تحلیل‌ها بسیار شبیه به تحلیل‌های Google Analytics هستند و با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید به یک سری اطلاعات حیاتی برای ارتقا پیجتان دست پیدا کنید.

به عنوان مثال در تب افراد یا People شما متوجه خواهید شد که بازدیدکننده‌های شما در کدام نقطه از جهان زندگی می‌کنند. تب‌های دیگر فیس‌بوک بر روی علاقه‌مندی‌ها و یکپارچگی با سایر شبکه‌های اجتماعی تمرکز کرده‌اند. با استفاده از این آمار تحلیلی شما می‌توانید سبک زندگی مخاطبان خود را بشناسید و قدم‌های بزرگی به سمت تشخیص درست مخاطبان هدف خود بردارید.

 

باشگاه مشتریان

 

کارایی وب‌ سایت خود را امتحان کنید

بهترین و بدترین وضعیت عملکردی وب‌سایت خود را رصد کنید. وب‌سایت شما محلی است که می‌تواند شرکت شما را به محدوده گسترده‌ای از مخاطبان هدف معرفی کند. بنابراین دانستن این موضوع که چه مباحثی آن‌ها را جذب خواهد کرد، راه بسیار موثری در افزایش جذب مخاطبان است. با نگاه کردن به پست‌های وبلاگ یا لندینگ پیج می‌توانید به راحتی مخاطبان خود را شیفته محصولاتتان کنید. با این کار شما می‌توانید یک محتوای یکسان را به زبان‌های مختلف بیان کنید یا اینکه کیفیت آن را ارتقا ببخشید. به عنوان مثال می‌توانید پست‌های جدید خود را در بسترهای مختلف مجازی نشر دهید تا مخاطبان بیشتری را دعوت به خواندن آن‌ها کنید.

 

خود را به مخاطبان شبکه‌ های اجتماعی وصل کنید

داشتن ارتباط مستمر با دنبال کننده‌های شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. به این دلیل که این افراد خیل عظیمی از مخاطبان شما را تشکیل می‌دهند. وقتی مشغول خلق شخصیت خریدار خود هستید، این مخاطبان کسانی هستند که باید موردتوجه ویژه شما قرار بگیرند. اگر هنوز برای کسب و کار خود اکانتی در شبکه‌های اجتماعی نساخته‌اید، این کار را به‌سرعت انجام دهید.

از دنبال کنندگان خود بپرسید که می‌خواهند چه چیزی را در صفحه شما ببینند. از ابزارهایی مانند پرسش و پاسخ در استوری اینستاگرام استفاده کنید تا نظر آن‌ها را درباره خود بدانید. هر بازخوردی که دریافت کنید، چه مثبت باشد و چه منفی می‌تواند شما را یک گام به سمت جلو حرکت دهد و به شما کمک کند تا مخاطبان هدف خود را پیدا کنید.

 

شکی نیست که هر کسب و کاری برای کسب موفقیت و طی کردن مسیر پیشرفت نیاز به حمایت مخاطبان دارد. تشخیص درست مخاطبان هدف انتخاب بسیار مهمی است که می‌تواند به شما کمک کند که رقیبانتان را پشت سر گذاشته و محصولتان را به موفقیت برسانید. واضح است که هرچه دامنه مخاطبان خود را گسترده‌تر کنید، مشتریان بیشتری پیدا کرده و سود بیشتری نیز نصیبتان خواهد شد. در این مقاله تلاش کردیم تا با معرفی چند گام ساده یاری‌رسان شما در مسیر تشخیص درست مخاطبان هدف باشیم. دنبال کردن این گام‌های ساده می‌تواند شما را تبدیل به یک تشخیص‌دهنده بزرگ مخاطبان هدف کند!

 

ایده پویا

 

  • 53
  • 2
نظرات کاربران (2)
  • avatar
    حمیده

    سلام چطور می توانیم ویژگیهای مخاطبان سایت ها و پیجهایی که زمینه کاری شان مشابه کار ما هست را بفهمیم؟ مثلا من می خواهم در زمینه اموزش فعالیت کنم چطور ویژگیهای مخاطبان سایتها و پیجهایی که در زمینه اموزش مهارت مد نظر من کار می کنند را بفهمم؟

    avatar
    مدیر سایت

    درست کردن یه پرسشنامه بهترین کار هست که از افرادی مشابه که در دسترس هستند بخواهید فرم را تکمیل کنند

ثبت نظر