چک لیست استراتژی محتوا

تاریخ انتشار خبر : 1399 مرداد 04

چک لیست استراتژی محتوا

اگر یک بازاریاب محتوا هستید  باید یک استراتژی محتوا داشته باشید و طبق آن حرکت کنید. داشتن یک استراتژی محتوا باعث افزایش فروش و افزایش تعاملات شما با مشتریانتان می شود. اگر بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی کلی دیجیتال مارکتینگ شما نیست، شما از رقبایتان عقب هستید و باید به فکر استخدام یک بازاریاب محتوا باشید.


 

آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب سایت ایده پویا می تواند در ایجاد یک استراتژی بازاریابی متناسب با اهداف شما کمک کند؛ اما ما همچنین یک لیست چک لیست استراتژی محتوا را برای کمک به شما در شروع کار تهیه کرده ایم.


 

تعریف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا روشی برای بازاریابی است که در آن بر اساس نیاز و علاقه مخاطب محتوا تولید می شود و برای جذب کردن مخاطبان از دکمه های کال تو اکشن در آن استفاده می شود.

تقاضا برای محتوای ارزشمند و مفید اکنون بیشتر از گذشته است؛ اما تولید محتوای با کیفیت بالا نیاز به زمان قابل توجهی دارد. شما باید تحقیقات گسترده ای انجام دهید، نوشتن مطالب با کیفیت، توجه به کلمات کلیدی، اطمینان از صحت SEO از جمله مواردی است که در بازاریابی محتوا باید به آن توجه کنید.

مهم نیست هدف شما برند سازی در شبکه های اجتماعی است و یا می خواهید مخاطبان وفاداری برای وبلاگ سایتتان بسازید برای دستیابی به هر هدفی در بازاریابی محتوا باید از چک لیست زیر پیروی کنید.

 

نیازهای مخاطبان هدف را در بازاریابی محتوا مشخص کنید

نیاز سنجی مخاطبان

شناسایی نیازهای مخاطبان شما برای موفقیت شما بسیار مهم است. برای تولید محتوا با ارزش نیاز است که شما بدانید نیاز مشتریان شما چیست و برای آنها محتوا تولید کنید.

صدها میلیون محتوا در موتور جستجو وجود دارد. باید بر اساس نیاز مخاطب و به زبان آنها صحبت کنید در غیر این صورت آنها زمانی برای خواندن مطالب سایت شما نمی گذارند و خیلی سریع سایت شما را ترک می کنند.

ایجاد نظرسنجی: نظرسنجی ها می توانند بصورت آنلاین یا آفلاین تهیه شوند. ابزارهای بی شماری برای گرفتن بازخورد و اظهار نظر در مورد یک موضوع وجود دارد.

اینکه بدانید مخاطبان مورد نظر شما به دنبال چه چیزی هستند، به شما در رشد مطالب و ترافیک کمک می کند.

 

استراتژی محتوای خود را دوباره تعریف کنید

هنگامی که یک کمپین بازاریابی محتوا دارید، داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوای تعریف شده، کامل و با اهداف خاص، بسیار اهمیت دارد. وقتی بدون داشتن استراتژی مقاله ای را منتشر می کنید کمکی به شما در رسیدن به اهدافتان نمی کند مانند ماشینی که در جاده ای اشتباه در حال حرکت است و هرگز به مقصد مورد نظر نمی رسد.

استراتژی محتوای شما باید براساس اطلاعات مخاطبان مورد نظر شما تدوین و مستقر شود. شما می خواهید با مخاطب هدف خود تعامل و ارتباط برقرار کنید.

در محتوایتان جذابیت ایجاد کنید: روش های زیادی وجود دارد که می توانید مخاطب مورد نظر خود را جذب کنید.

ایجاد تعامل با مخاطبان:  وقت خودتان را برای تولید محتوایی که مخاطبی ندارد تلف نکنید. شما میخواهید کاربران با محتوای شما تعامل داشته باشند در غیر این صورت نرخ پرش بالایی را در وبسایتتان تجربه خواهید کرد.

ایجاد ارتباط با مخاطبان: ارتباط عاطفی با مخاطب هدفمند خود یکی دیگر از راههای جلب توجه است.

 

یک نقشه محتوا ایجاد کنید

 

نقشه محتوای سایت

 

نقشه محتوا به شما کمک می کند تا با شروع برنامه ریزی مطالب خود، بر اهداف خود متمرکز شوید. از آن به عنوان نوعی نقشه گوگل استفاده کنید که شما را در مسیر درست نگه می دارد. همچنین اگر از مسیر خارج شوید و تمرکزتان را از دست دهید، بلافاصله به شما کمک می کند تا در مسیر درست قرار گیرید.

سؤالاتی که باید از خودتان هنگام تهیه نقشه محتوا بپرسید:

  • بعد از خواندن این محتوا، مخاطب چه چیزی یاد میگیرد؟
  • چگونه می توانم این محتوا را برای مخاطب هدف خود جذاب کنم؟
  • از چه شبکه اجتماعی برای انتشار آن باید استفاده کنم؟
  • آیا خودم به تنهایی می توانم آن را تولید کنم یا به کمک نیاز خواهم داشت؟
  • آیا باید برای تولید محتوا برون سپاری کنم ؟! آیا از هزینه های برون سپاری بر خواهم آمد؟!

 

نقش سوالات متداول مشتریان در استراتژی محتوا

برای ایجاد یک کمپین بازاریابی با محتوای موفق، بهترین راه به دست آوردن بینش مشتری و درک نیازهای مخاطبان هدف شماست. سؤالات متداول لیستی از سؤالاتی است که مخاطب شما به احتمال زیاد درمورد آنچه ارائه می دهید دارد. از سوالات متداول  برای کاهش تعداد سؤالاتی که از تیم شما می کنند در وب سایتتان استفاده کنید.

 

طراحی مناسب سایت در استراتژی محتوا

در صورتی که کاربران شما نتوانند از سایت شما به راحتی استفاده کنند و جواب سوالشان را به  راحتی در آن بیابند هر چقدر هم محتوای شما عالی باشد فایده ای ندارد. یک نکته ساده این است که از فونت مناسب و هدینگ های اصولی در نوشتن محتوایتان استفاده کنید.

تگ گذاری محتوا : موضوع اصلی یعنی عنوان شما باید تگ H1 باشد و زیر عنوان ها باید به ترتیب H2 ،H3 و … باشد.

انتخاب فونت محتوا: حتی اگر هزاران فونت موجود باشد، شما باید در انتخاب آنها دقت کنید. باید فونت هایی را انتخاب کنید که خواندن آن ها راحت باشد.

 

استفاده از تصاویر جذاب دراستراتژی محتوا

استفاده از تصاویر جذاب در استراتژی محتوا

 

استفاده از تصاویر جذاب روند یادگیری محتوا را برای مخاطبانتان بسیار بهتر و سریعتر می کند. قرار دادن تصاویر متناسب با محنوا، حس بهتر برای کاربر ایجاد می کند.

 

توجه به شروع محتوا و پاراگراف بندی آن ها

به طور متوسط عنوان محتوای شما 5 بار بیشتر از متن تمام محتوای شما خوانده می شود. همچنین پارگراف اول شروع محتوایتان بیشترین نقش را در جلب توجه مخاطبانتان بازی می کند. اگر متوجه شدید که پاراگراف های ابتدایی مقالات قدیمیتان جلب توجه نمی کنند احتمالا باید زمانی را برای ادیت آنها بگذارید و آن ها بهینه کنید.

یکی از راه هایی  که می توانید از آن برای شروع جذاب محتوایتان استفاده کنید داستان سرایی اس، همچنین دقت داشته باشید که در تولید محتوایتان فاصله گذاری بین پاراگراف ها رارعایت کنید و طول پاراگراف هایتان خیلی کم یا خیلی زیاد نباشد.

 

از داده های آماری در محتوایتان استفاده کنید

هنگامی که از داده های آماری در محتوایتان استفاده می کنید محتوای شما معتبر تلقی می شود. سعی کنید از اخبار حوزه فعالیتتان هواره مطلع باشید و جدید ترین اخبار را در اختیار مخاطبانتان قرار دهید.

 

سئو و بهینه سازی محتوا

شما باید سعی کنید محتوای شما در لیست جستجوی صفحات گوگل در رتبه های اول قرار گیرد. قطعا این کار نیاز به مهارت و تجربه های لازم در زمینه سئو سایت را دارد.

تحقیق کلمات کلیدی در سئو: قبل از شروع به نوشتن محتوا باید تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. برای تحقیق کلمات کلیدی از Google Ads Keyword Planner استفاده کنید. مطمئن شوید برای نوشتن محتوایتان بیش از حد از کلمه کلیدی استفاده نمی کنید. همچنین مطمئن شوید برچسب گذاری ها و توضیحات متا را به درستی انجام داده اید.

توضیحات متا شما باید زیر 150 کلمه و توضیح خوبی از محتوای شما با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط باشد.

در ابتدا سعی کنید کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار دهید، در این صورت شانس شما برای نمایش در لیست جستجوی گوگل بیشتر است.

روش های زیر را برای سئو خارجی محتوایتان انجام دهید:

  • نوشتن پست مهمان
  • لینک دهی خارجی
  • حضور در شبکه های اجتماعی

 

استراتژی شبکه های اجتماعی

اگر می خواهید از حضور در شبکه های اجتماعی مشتری ایجاد کنید نیاز به استراتژی شبکه های اجتاعی خواهید داشت. مراحل ساده زیر برای شروع می تواند مفید باشد:

  • یک حساب کاربری ایجاد کنید
  • تقویم محتوایی خود را برای حضور در این شبکه اجتماعی ایجاد کنید
  • کاربران را تشویق به ایجاد تعامل کنید
  • نتایج را بررسی کنید و محتوایتان را بهینه کنید

سعی کنید زمان هایی محتوایتان را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید که مخاطبانتان در آن شبکه اجتماعی حضور دارند و می توانند با محتوای شما تعامل داشته باشند.

 

معیار های بررسی محتوایتان را مشخص کنید

بدون بررسی و آنالیز محتوایتان چگونه می خواهید پیشرفت کنید؟! شما باید از لحظه ورود مخاطب به وب سایت و یا شبکه اجتماعیتان نحوه رفتار مخاطبتان را بررسی کنید تا بتوانید مدام محتوای بهتری را تولید کنید.

 

کمپین بازاریابی محتوا

وقتی می خواهید محتوای خود را به سطح بالاتری برسانید و تعاملات خود را افزایش دهید، باید یک کمپین ایجاد کنید. کلمه "کمپین" اصطلاح جدیدی برای متخصصان روابط عمومی و بازاریابان نیست.

کمپین بازاریابی محتوا صرفاً یک سری از مراحل هدفمند است که با هدف تولید نتایج بهتر انجام می شود. شما می توانید از تقویم محتوایی برای برنامه ریزی محتواییتان استفاده کنید، به این ترتیب آنالیز نتایج برای شما بسیار راحت تر خواهد بود.

 

نتیجه گیری از مقاله چک لیست استراتژی محتوا

جذب مخاطبانی که به شما وفادار هستند و به شما اعتماد می کنند، یک شبه اتفاق نمی افتد. شما باید به طور مداوم بیاموزید که چگونه در توزیع محتوا بهتر باشید. دنیای بازاریابی به طور مداوم در حال تحول است؛ اما نیازهای اساسی مخاطبان هدف شما همیشه یکسان خواهد بود.

مطالب عالی توجه مردم را به خود جلب می کند. بازاریابی محتوا مؤثرترین تاکتیک برای تعامل با مخاطبان شماست. 

به سؤالات مشتریان پاسخ دهید و مشتری وفادار خواهید داشت.


 

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا با تیمی فعال در زمینه محتوا به شما در دستیابی به اهداف بازاریابیتان کمک می کند. برای اطلاع از چگونگی کمک به شما در رسیدن به اهداف خود، امروز با ما تماس بگیرید.

 875 73 222 -021      -       180 20 229 -021

 

  • 14
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر