رونق

رونق کسب و کارهای کوچک و خانگی با بازاریابی در شبکه های اجتماعی

رونق کسب و کارهای کوچک و خانگی با بازاریابی در شبکه های اجتماعی

تاریخ انتشار خبر : 1399 آذر 10

رونق کسب و کارهای کوچک و خانگی با بازاریابی در شبکه های اجتماعی

افزایش روزانه‌ی کاربران اینترنت می‌تواند خبر خوبی برای افرادی باشد که در پی راه انداختن یک کسب و کار اینترنتی هستند. چرا که به دلیل همه گیری شبکه‌ های اجتماعی، بازاریابی در جایی که تعداد بیشتری از افراد در آنجا حضور دارند قطعا بسیار مؤثرتر از بازاریابی به روش‌های سنتی است. شرکت ایده پویا به شما این اطمینان را می دهد با تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی کسب و کار شما را ارتقا ببخشد و شما را به برندی شناخته شده تبدیل کند.

 

شبکه های اجتماعی

 

مزایای فروش محصولات در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه‌ های اجتماعی نقش مهمی در برند سازی محصولات دارند. بدون شک برای رسیدن به این منظور پیش از هر چیز باید فعالیت ما در استفاده از این شبکه‌ها در راستای اهداف برندمان باشد. به همین منظور لازم است قابلیت‌های شبکه‌های مختلف اجتماعی بررسی گردد و متناسب با هویت برندمان انواع آن مشخص شود. به عنوان مثال باید دید که مخاطبان هدف ما بیشتر در کدام ترکیب شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند. بعضی از شبکه‌های اجتماعی بیشتر دیده می‌شوند و برخی هم کمتر. مثلا اگر کالای مورد نظر ما قابلیت بیشتر فروش در اینستاگرام را دارد، پس این ترکیب را در راستای کسب و کار مجازی مان به کار می‌بندیم.

همان‌طور که در بالا گفتیم این روزها با افزایش دانش مردم در زمینه‌ی فناوری، بیشتر افراد اکثر وقتشان را در این فضا می‌گذرانند. پس این موضوع می‌تواند فرصت بسیار مناسبی باشد برای کسانی که قصد توسعه‌ی فعالیت خود را در این فضا دارند. چرا که بازاریابی شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه مقرون به صرفه است. بهترین راه برای دیده شدن برند شما نیز می‌باشد.

اما با وجود نکاتی که در بالا گفته شد. موفقیت در این فضاها به همین سادگی نیست. بلکه برای جذب مخاطب و نگه داشتن آن‌ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید یک استراتژی مناسب را پیش بگیرید.

بسیاری از افرادی که در این فضا سیر می‌کنند. گمان می‌کنند که حضور در شبکه‌ های اجتماعی بسیار آسان است و از قاعده و قانون خاصی پیروی نمی‌کند. در صورتی که برای اینکه در این فضا بازار رقابت را از رقیبان بی‌شمار به دست گیریم باید کاملا با برنامه پیش برویم. داشتن هدف مشخص، زمان بندی، محتوای مناسب و نظم پست‌ها و... از جمله مواردی است که پس از ورود به این فضا باید در جهت بازاریابی شبکه های اجتماعی کاملا رعایت شود. در ادامه به معرفی مراحلی که هنگام ورود به شبکه‌های اجتماعی برای رونق کسب و کار خود باید انجام دهید می‌پردازیم.

 

 طراحی سایت

 

شرکت ایده پویا در کنار بخش تخصصی طراحی سایت و برنامه نویسی وب سایت، خدمات سئو سایت و بازاریابی اینترنتی خود را نیز با استفاده از نیروهای متخصص در این زمینه انجام می دهد.


 

تعیین هدف

نخستین و مهم‌ترین قدم برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی، مشخص کردن هدف است. باید بدانید که هدف شما برای حضور در این فضا چیست. آیا قصد فروش محصول خود را دارید؟ یا برای آگاهی مخاطبان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید. در حقیقت هدف‌های شما می‌تواند جلب مشتری، ارائه‌ی خدمات به مشتری، رشد مخاطبان و یا هر چیز دیگری باشد. این موضوع را هیچ‌گاه فراموش نکنید که تمرکز خود را روی یک هدف مشخص، یک محصول و یا یک خدمت واحد بگذارید و در آن یک نیاز مشخص از کاربر را براورده کنید، قطعا مخاطبان بر اساس نیاز تعیین شده‌ی خود به صفحه‌ی شما رجوع کرده و از آن بهره می‌گیرند.

 

استفاده از افراد مناسب برای حضور در تیم بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای اداره‌ی بهتر شبکه‌ی اجتماعی مورد نظرتان باید افراد مناسب را به عنوان اعضای تیم به کار گیرید. تعداد افراد با توجه به اندازه‌ی سازمان و برندتان می‌تواند متفاوت باشد. پس از آن نقش‌ها و مسئولیت‌هایشان را مشخص کنید و با توجه به تخصصی که دارند، گوشه‌ای از کار را به آن‌ها بسپارید. انتخاب افراد متخصص، با انگیزه و خلاق شما را بیش از پیش به هدفتان نزدیک خواهد کرد.

بازاریابی اینترنتی

شناخت علاقه‌ی کاربر و مقایسه‌ی کیفیت برند خود با رقیبان

در حقیقت مشتریان شما و رقیبانتان می‌توانند تا حد زیادی شما را راهنمایی کنند تا به بیراهه نروید. به عنوان مثال با بررسی پست‌هایتان و کامنتهای مخاطبان، به راحتی می‌توانید سطح درآمد، سطح تحصیلات، سن و علاقه‌ی کاربر را تشخیص دهید. بدین طریق مخاطبان خود را با پیام‌های مناسب مورد هدف قرار دهید.

سعی کنید بسیار با احترام با آن‌ها برخورد کنید. علاوه بر این ها شما با مراجعه به صفحات رقبا کاملا متوجه می‌شوید که در چه مرحله‌ای قرار دارید. بدین طریق با کمی کنجکاوی و تحقیق درباره‌ی دلایل موفقیت و یا شکست آن‌ها و یا اینکه از چه راهی برای پیدا کردن و جذب مخاطب کمک می‌گیرند و .... حتی می‌توانید در بازار رقابت از آن‌ها پیشی بگیرید.

 

تعیین ملاک موفقیت برند

در واقع در ابتدا باید بدانید که برای موفقیت برندتان از چه معیاری استفاده کنید. این معیارها می‌تواند افزایش تعداد فالوور، تعداد لایک و کامنت و غیره باشد.

 

وجه تمایز محصولات خودتان و رقبا

همیشه این سوال در ذهنتان وجود داشته باشد که چرا مشتری باید محصول ما را بخرد. شما باید نیاز مشتریانتان را بهتر از رقبا تشخیص دهید. و بر این اساس خدمات بیشتری به مخاطبان ارائه دهید. بدین طریق می‌توانید متمایز از رقیبانتان عمل کنید. برای ایجاد این تمایز روش‌های گوناگونی وجود دارد.

به عنوان مثال: این تمایزمی تواند در نوع محصول باشد. بدین طریق که با افزایش کارایی و قابلیت‌های آن، یک نوع متفاوت و باکیفیت بالاتر را به مشتری ارائه دهید. یا اینکه محصولتان را با خدمات بهتری نظیر سرعت بالاتردر اختیار مشتری قرار دهید. با خدمات پس از فروش مناسب و با به کارگیری نیروی متخصص در اعضای تیم خود نیز می‌توانید متفاوت‌تر از رقیبانتان عمل کنید.

باشگاه مشتریان

 

بررسی رفتار مخاطبان و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها

شما با شناخت رفتار و عملکرد مخاطبان، از علایق آنها با خبر می‌شوید و بهتر می‌توانید خواسته‌ی ایشان را عملی کنید. پس از آن سعی کنید به طور فعال با فالوور های خود ارتباط برقرار کنید. این طور نباشد که پس از گذاشتن پست آفلاین شوید. بلکه آنلاین بمانید و با دنبال کردن نظرات در مورد پست‌ها، به اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر، پرسش و پاسخ به سوالات، نظرسنجی، حل شکایات، قدردانی از مشتریان خود، شرکت در بحث‌ها و.....به طور فعال خودتان را با مشغله‌های ذهنی دنبال کنندگان درگیر کنید.

 

تولید محتوای مناسب یا سئو برای برند

در واقع شما با تولید محتوای مناسب، خودتان و شرکتتان را به بقیه معرفی می‌کنید. محتواهای تولید شده باید هدفمند بوده و مرتبط با فعالیت شما باشند. تکراری نباشند و ذهن مخاطب را درگیر کند. ساختار محتوا باید متناسب با نوع افرادی که با آن‌ها سرو کار دارید نوشته شود و با تمایلات و نیازهای آن‌ها منطبق باشد. یک محتوای خوب و باکیفیت ارتباط دوستانه‌ای بین برند و مشتریان برقرار می‌کند. حوصله‌ی مخاطب را سر نمی‌برد و با به کار گیری عکس‌های جذاب و زیبا ارتباط عمیق‌تری بین برند و مشتری ایجاد می‌کند.

 

شبکه اجتماعی

 

ارسال پست در زمان‌های معین

برای دست‌یابی به موفقیت، شما باید در شبکه‌های اجتماعی حضور پررنگی داشته باشید و دائما در راستای بازاریابی شبکه های اجتماعی فعال باشید. با توجه به نوع مخاطب و موضوعی که در آن فعالیت می‌کنید باید یک زمان بندی مشخصی برای گذاشتن پست تعیین کنید. به طوری که مخاطب بداند در فلان ساعت یا روز معین، اگر به صفحه‌ی شما مراجعه کند با پست جدیدتان روبرو می‌شود. در حقیقت با تعیین تعداد دفعات ارسال پست یک تقویم محتوایی ارائه می‌دهید.

 

استفاده از تصاویر در کسب و کارهای اینترنتی

بدون تردید ایجاد تصاویر و ویدیو برای نمایش محصولات و خدمات می‌تواند بسیار بیشتر از متن تاثیرگذار باشد. هیچ گاه فراموش نکنید که یک تصویر واضح و باکیفیت می‌تواند فروش شما را دوچندان کند و فاکتور بسیار مهمی در جذب مشتری به حساب می‌آید. پست‌های اجتماعی که حاوی یک ویژوال بصری هستند بسیار بیشتر از پست‌هایی که فاقد آن می‌باشند، افراد را به خود جذب می‌کنند. البته باید توجه داشت که تصویر انتخابی کاملا به فعالیت برندتان مرتبط باشد. می‌توانید از کسی که در این زمینه تخصص کافی دارد به عنوان یکی از اعضای تیم کمک بگیرید.

 

هدف قرار دادن سایر بازارها

همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ‌تر روش مناسبی برای فروش آنلاین است. با اینکه در این روش مجبورید کالاها را با قیمت پایین‌تری بفروشید. اما چون محصولات شما بیشتر مورد بازدید قرار می‌گیرند. در نتیجه فروش بیشتری را شاهد خواهید بود.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

صادرات محصول

اگر محصول شما قابلیت عرضه به بازارهای بین‌المللی را دارد می‌توانید با استفاده از رسانه‌های اجتماعی مصرف‌کنندگان بین المللی را به مشاغل محلی خود بیاورید. البته این کار به برنامه ریزی‌های بیشتری نیاز دارد. باید یک تیم درجه یک جهانی را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تعیین کنید. البته برای شروع این کار باید با قوانین صادراتی مانند روش های معامله‌گری در سطح جهانی، قوانین گمرکی، قوانین پولی و بانکی کشورها و غیره نیز آشنایی کافی داشته باشید. برای صادرات محصولتان یا می‌توانید خودتان به صورت مستقیم این کا را انجام دهید و یا اینکه از طریق شرکت‌های واسطه‌ای، کالای خود را صادر کنید.

 

شروع یک کسب و کار آنلاین آنچنان هم که به نظر می رسد سخت و ترسناک نیست. شما برای پیروزی در این زمینه و به رونق رساندن کسب و کار کوچک خود نیاز به صرف هزینه‌ی بالا و سرمایه گذاری زیاد ندارید. بلکه کافیست که در رویکردتان به طور استراتژیک عمل کنید. مخاطبان هدف خود را تشخیص داده و با شناخت نیازهایشان بهترین خدمات را به آن‌ها ارائه دهید. نکات تخصصی گفته شده در بالا به شما کمک خواهد کرد که آگاهانه‌تر از پیش فعالیت خود را در راستای بازاریابی شبکه های اجتماعی آغاز کنید. این نکته را هیچ‌گاه فراموش نکنید موفقیت در هر کاری نیازمند گذر زمان و تلاش فراوان است. پس صبور باشید و با تمرکز روی اهدافتان روز به روز گام‌های بلندتری بردارید.

 

شرکت طراحی سایت حرفه ای

 

  • 14
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر