اهمیت زیاد سختی و سطح کلمات کلیدی وب سایت

تاریخ انتشار خبر : 1401 مهر 10

اهمیت زیاد سختی و سطح کلمات کلیدی وب سایت

 

احتمالاً این سوال برای شما هم پیش آمده است که هنگام انتخاب کردن کلمات کلیدی سایت باید به چه فاکتورهایی توجه کرد؟ یکی از این موارد، میزان سختی کلمه کلیدی است. منظور از این اصطلاح، میزان رقابت در آن کلمه است. در واقع سختی کلمه کلیدی به شما می‌گوید که نسبت به رقبا چقدر لازم است روی یک کلمه کلیدی مشخص کار کنید تا بهترین رتبه را در نتایج گوگل کسب نمایید.

در این مطلب از ایده پویا همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در خصوص مفهوم سختی کلمات کلیدی و اهمیت بالای آن در سئو سایت، در اختیار شما قرار دهیم.

 

سختی کلمه کلیدی چیست؟

سختی کلمه کلیدی که به عنوان "رقابت کلمات کلیدی" نیز شناخته می‌شود، یکی از معیارهای سئو سایت است و به شما می‌گوید که میزان دشواری رتبه‌بندی برای آن کلمه کلیدی، به صورت تخمینی چه مقدار خواهد بود. با توجه به این توضیحات و مفاهیم، هر چقدر که سختی یک کلمه کلیدی بالاتر باشد، رقابت برای آن بیشتر و رتبه‌بندی آن در SERP اول سخت‌تر است. درنتیجه جستجوی کلمات کلیدی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

سطح سختی کلمات کلیدی

عوامل موثر بر درجه سختی کلمه کلیدی

به طور معمول عوامل داخلی و خارجی متعددی روی درجه سختی کلمات کلیدی تاثیرگذار هستند. از لحاظ کمی این مفهوم با عددی در مقیاس صفر تا صد مشخص می‌شود. در واقع، تمام ابزار‌هایی که برای تعیین دشواری کلمه کلیدی به کار برده می‌شوند، این اصطلاح را به عنوان یک معیار کمی و با عددی بین صفر تا صد ارائه می‌کنند. با این حال، ساز و کار هر کدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است. یعنی اگر سختی کلمه کلیدی را در چند ابزار مختلف بررسی کنید، به نتایج گوناگونی دست پیدا خواهید کرد.

 

 ابزارهای سنجش سختی کلمات کلیدی سایت

همان‌طور که گفتیم، از ابزارهای گوناگونی برای تعیین سختی کلید واژه‌ها استفاده می‌شود که هر یک از آن‌ها از روش خاصی استفاده می‌کنند و معایب و مزایای خاص خود را دارند. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Ahrefs
  • Moz
  • SEMRUSH
  • KW Finder
  • Google Key Word Planner
  • Growth Bar

 

Ahrefs

Ahrefs از ابزار‌های محبوب و شناخته شده سئو به حساب می‌آید. یکی از روش‌های مرسوم این ابزار برای محاسبه سختی کلمات که بسیار هم کاربردی است، بررسی ده صفحه برتر رتبه‌بندی برای کلمه کلیدی انتخابی شماست. یعنی این روش تعداد وبسایت‌هایی که به هر کدام از ده نتیجه برتر لینک دارند را بررسی می‌کند. هر چقدر که صفحات با رتبه بالا با کلمه‌ی کلیدی مدنظر شما لینک بیشتری داشته باشند، سختی کلمه‌ی کلیدی بالاتر در نظر گرفته می‌شود. Ahrefs KD از معیارهای سئو داخلی استفاده نمی‌کند؛ ولی اندازه‌گیری دقیقی برای میزان سختی یک کلمه ارائه می‌دهد.

 

سختی کلمات کلیدی سایت

 

MOZ

این ابزار با انجام یکسری محاسبات، سختی کلمه کلیدی را بررسی می‌کند. یعنی با محاسباتی که توسط ابزار ماز انجام می‌شود، میزان گران بودن کلیک‌ها، تعداد افرادی که برای تبلیغات آن کلمه کلیدی خاص تبلیغ پولی کرده‌اند، تعداد افرادی که آن کلمه را جستجو می‌کنند و تعداد صفحاتی که برای آن کلمه ساخته شده‌اند، مشخص خواهد شد.

 به طور کلی این ابزار میزان دشواری رتبه‌بندی کلمه کلیدی انتخابی شما را در موتور جستجوی گوگل نشان می‌دهد. هر میزان که آن کلمه بیشتر جستجو شود و رقابت بر سر آن کمتر باشد، به عنوان یک کلمه کلیدی، ایده‌آل‌تر خواهد بود. به طور برعکس، کلمه‌ای که رقابت در آن زیاد و جستجوی آن کم باشد، کلمه انتخابی خوبی محسوب نمی‌شود.

 با استفاده از ابزار ماز، کلماتی که سطح سختی بالاتری دارند نسبت به کلمات با سختی کم، برای رتبه‌بندی در گوگل کار دشوارتری در پیش خواهند داشت؛ بنابراین شما این امکان را دارید که با توجه به کیفیت سایت، محتوای خود را برای یک کلمه کلیدی خاص و با میزان رقابت بالا رتبه‌بندی کنید.

 

SEMRUSH

یکی دیگر از ابزارهای محبوب سئو که در جستجوی رقابت کلمات کلیدی تخصص دارد، SEMRUSH است. با اینکه این ابزار تمام چیزهایی که باید در مورد یک کلمه کلیدی بدانید را تجزیه و تحلیل نمی‌کند؛ اما به شما می‌گوید که شانس رتبه‌بندی در گوگل را دارید یا خیر.

 شما با کمک این پلتفرم می‌توانید چندین کلمه کلیدی را با هم مقایسه کنید تا متوجه شوید کدام یک از آن‌ها را باید هدف خود قرار دهید. میزان سختی کلمات در این ابزار بر مبنای اعداد یک تا صد تخمین زده می‌شوند. از معایب این نرم‌افزار این است که ربات‌های خزنده آن سرعت بالایی ندارند و دقتشان نیز کم است؛ بنابراین نمی‌توانند بک‌لینک‌ها را به درستی آنالیز کنند. این موضوع باعث می‌شود پیوند‌های زیادی را از دست بدهند.

 

KWFinder

KWFinder  از مشهور‌ترین پلتفرم‌های تحقیق درباره کلمات کلیدی محسوب می‌شود و برای یافتن کلمات کلیدی با سختی‌های گوناگون بسیار مفید عمل می‌کند. کار با این ابزار آسان بوده و شما می‌توانید از طریق آن، لیست کلمات مناسب را مشاهده کرده و گزینه‌های قدرتمند را انتخاب نمایید.

 

Google Key word Planner

Google Key word Planner از دیگر ابزارهای ساده و کاربردی برای سنجش سختی کلمات کلیدی است که چند ویژگی اساسی را به طور همزمان ارائه می‌کند. این ابزار با اینکه در برخی موارد کارایی چندانی ندارد؛ اما همچنان از دقیق‌ترین منابع داده‌های کلمات کلیدی به شمار می‌رود. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید بر طبق آدرس سایت و کلمات کلیدی، ایده‌های بیشتری پیدا کنید. Google Key word Planner حجم جستجو‌ها و رقابت کلمات کلیدی سایت شما را بررسی می‌کند و صدها کلمه‌ی کلیدی مرتبط را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

Growth Bar

یکی دیگر از ابزارهای مناسبd که سختی کلمه کلیدی و رتبه‌بندی آن‌ها را به طور دقیق مشخص می‌کند، پلتفرم Growth Bar است. شما با استفاده از این ابزار حتی می‌توانید به الگوهایی برای تولید خطوط کلی محتوا، سرصفحه‌ها، عکس، لینک و ... برسید.

 

معرفی ابزارهای رایگان جستجوی کلمات کلیدی سایت؛ کلیک کنید.

سطح کلمات کلیدی سایت

 

برای سنجش میزان سختی کلمات کلیدی چه کار باید کرد؟

 گفتیم که هر کدام از ابزارهای تعیین‌کننده سختی کلمات کلیدی سایت نتیجه متفاوتی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین برای این که میانگینی از تمام نتایج را به دست آورید و میزان خطای بین ابزارهای مختلف را کم کنید، بهتر است درجه سختی کلمه با چند ابزار مختلف بررسی شود. می‌توان اول از همه درجه سختی را با این ابزار تعیین کرد و سپس این تحقیق را به صورت دستی انجام داد تا عدد سختی کلمه دقیق‌تر مشخص شود.

عدد سختی کلمه یا (KD) میزان سختی هر کلمه کلیدی را برای هر صفحه وبسایت مشخص می‌کند و همان‌طور که گفتیم، مقدار آن بین 1 تا 100 است. هر چقدر این عدد به 1 نزدیک‌تر باشد، احتمال رتبه‌بندی آن در نتایج اولیه گوگل محال‌تر خواهد بود. در کل KD به شما نشان می‌دهد که برای کسب رتبه بالا چقدر باید زمان بگذارید و به چه میزان باید تلاش کنید. همه این‌ها از طریق ابزارهای سئو که عدد سختی را تعیین می‌کنند، مشخص خواهد شد.

دومین معیار برای ارزیابی سختی کلمات کلیدی، رتبه دامنه یا (DR) است. رتبه دامنه محبوبیت بک لینک‌های وبسایت‌ها را می‌سنجد و شما می‌توانید عدد آن را برای همه دامین‌های صفحات سایت خود یا رقیبانتان بررسی نمایید. این معیار به صورت لگاریتمی است و مانند KD بر اساس اعداد 1 تا 100 مشخص می‌شود. هر چقدر که عدد آن به 100 نزدیک‌تر باشد، یعنی کیفیت بک‌لینک‌ها بالاتر است.

 هنگام بررسی دشواری کلمات کلیدی، ممکن است برای یک کلمه کلیدی خاص با ده‌ها صفحه جستجو رو‌به‌رو شوید. باید بدانید که تمام این صفحات برای کاربران مفید نیستند. شما فقط باید به لینک‌ها و سایت‌هایی که در صفحه اول نتایج جستجو قرار می‌گیرند، اعتماد کنید. مراجعه به صفحات پنجم به بالا، از کیفیت محتوا کم می‌کند و ارتباط کلمه کلیدی جستجو شده با محتوای مورد نظر کمتر خواهد شد.

 

چرا دانستن میزان سختی کلمات کلیدی در سئو اهمیت دارد؟

 یک بخش از فرایند تحقیق کلمات کلیدی  در کنار مفاهیمی مانند حجم جستجوی در ماهانه و عوامل دیگر، به دست آوردن سختی کلمه کلیدی است. این بخش در کنار مفاهیم دیگر به کاربران کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین کلمات کلیدی را برای سایت خود انتخاب کنند.

مسلما انجام هر کاری نیاز به هزینه و وقت گذاشتن دارد. هیچ بازاریاب و تولید‌کننده محتوایی دوست ندارد که احتمال رتبه‌بندی کلمه کلیدی انتخابی‌اش غیر ممکن باشد. سختی یک کلمه به شما نشان می‌دهد که برای ارتقاء آن چه مقدار باید تلاش کنید و به چه منابعی نیاز دارید. یعنی از همان آغاز کار می‌توانید تخمین بزنید که هزینه کردن بر روی این موضوع برای شما ارزش دارد یا خیر.

به طور کلی، تحقیق درباره سختی کلمه کلیدی بخش فوق‌العاده مهمی است و در سئو سایت نقش اساسی دارد. تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است که هر کدام از ابزارها درجه سختی را متفاوت از دیگری اندازه می‌گیرند و نتایج گوناگونی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین اگر می‌خواهید که در زمینه اندازه‌گیری درجه سختی کلمات کلیدی خطای کمتری داشته باشید و به آمارهای دقیق‌تری دست یابید، نباید فقط به اعداد و ارقام این ابزارها اکتفا کنید.

معمولاً در این زمینه تجربیات شخصی، اهمیت بسیار بالایی دارند. خیلی از کاربران هر روز حداقل با صدها کلید‌واژه سر‌و‌کار دارند و می‌توانند بر اساس تجربیاتی که در طی سال‌های فعالیت خود کسب کرده‌اند، خیلی راحت بگویند که سختی یک کلمه در چه حد است. این افراد حتی ممکن است اطلاعاتی که ابزارها می‌دهند را قبول نداشته باشند و بر اساس ذهن خلاق و تجربیات و تخصص خودشان تصمیم بگیرند.

 

کلام آخر

 در این مطلب از ایده پویا به بررسی اهمیت بالای سنجش سختی و سطح کلمات کلیدی پرداختیم و ابزارهایی را معرفی کردیم که امکان تخمین سختی را بر اساس نمودارهای تصویری در اختیار قرار می‌دهند. همان‌طور که متوجه شدید، یکی از بخش‌های مهم سئو، پیدا کردن کلمات کلیدی و سنجش سختی آن‌ها است؛ اما توصیه می‌کنیم که برای دستیابی به یک نتیجه عالی و دقیق، فقط به یک ابزار اکتفا نکنید. چرا که نتایج در ابزارهای گوناگون متفاوت هستند.

 

شرکت طراحی وب سایت

 

  • 5
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر