خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت شامل چه مواردی می شود؟

خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت شامل چه مواردی می شود؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 خرداد 18

خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت شامل چه مواردی می شود؟

اگر از نزدیک با دنیای طراحی سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ درگیر نشده باشید، ممکن است تصور کنید طراحی سایت فرایندی است که با آنلاین شدن آن و دسترسی کاربران به پایان می‌رسد. اما در واقعیت برای اینکه یک سایت بتواند در صفحه اول نتایج گوگل و موتورهای جستجو ظاهر بشود، به توسعه و نگهداری مداوم و بلند مدت نیاز دارد.

خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت شامل تمام مواردی می‌شود که برای افزایش بازدهی سایت و حفظ کارایی آن انجام می‌شود. اما چه مواردی؟ برای جواب این سؤال و آشنایی با تمام فعالیت‌های پشتیبانی و نگهداری سایت این مطلب از شرکت طراحی سایت ایده پویا را دنبال کنید.

 

طراحی سایت حرفه ای

 

خدمات پشتیبانی و نگهداری وب سایت

برای اینکه بازدهی یک وبسایت افزایش یابد و عملکرد موثری داشته باشد، لازم است یک سری وظایف به صورت منظم مورد توجه قرار بگیرند. از نرم‌افزارهای سرور گرفته تا برطرف کردن خطاها، بک آپ‌گیری یا ایجاد نسخه‌های پشتیبان و تولید محتوا و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا سئو همه مواردی هستند که در پشتیبانی و نگهداری سایت به آن‌ها پرداخته می‌شود.

در ادامه این مطلب از ایده پویا با جزئیات بیشتری با این موارد آشنا می‌شوید.

 

آپدیت کردن نرم‌افزاری

نرم‌افزارهای گوناگونی برای راه‌اندازی و نگهداری یک سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مدیریت محتوای سایت و ایجاد صفحه‌ها و پست‌های جدید در بیشتر موارد از وردپرس استفاده می‌شود که یک سیستم مدیریت محتوا است. برای اینکه به راحتی بتوانید از جدیدترین امکانات وب در سایت خود استفاده کنید، لازم است همیشه وردپرس را آپدیت کرده و به جدیدترین نسخه آن دسترسی داشته باشید.

جدا از سیستم مدیریت محتوا، نرم‌افزارهای سرور که محتوای مورد نیاز کاربران را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند حتماً باید آپدیت باشند. نسخه‌های قدیمی آن‌ها معمولاً دارای حفره‌ها و نقاط ضعفی هستند که در صورت بی‌توجهی به آپدیت، مشکلات جدی برای سایت و امنیت آن ایجاد می‌شود. این بخش از وظایف نگهداری سایت معمولاً توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست و سرور انجام می‌شود. این ویژگی یکی از نکات تاثیرگذار بر انتخاب یک شرکت مناسب و قابل اعتماد است.

 

خدمات پشتیبانی از سایت

 

افزایش سرعت سایت

ممکن است تصور کنید سرعت سایت حداقل برای سایت‌های شخصی یا کسب‌وکارهایی که فروش آنلاین ندارند خیلی هم مهم نیست. اما شاید اگر بفهمید بیشتر از ۲۵ درصد کاربران وقتی لود شدن یک صفحه بیشتر از سه ثانیه طول بکشد صفحه را می‌بندند متوجه اهمیت سرعت سایت بشوید. سرعت سایت مستقیماً بر تجربه کاربری تأثیر می‌گذارد و یکی از معیارهای مهم گوگل برای رتبه‌بندی سایت در صفحه نتایج موتور جستجو است.

مجموعه‌ای از راهکارهای خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت برای افزایش سرعت سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طراحی گرافیکی کم‌حجم گرفته تا فشرده‌سازی تصاویر، انیمیشن‌ها و افکت‌ها و ویدئوها همه برای بهبود و افزایش سرعت سایت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. شرکت‌های طراحی و پشتیبانی سایت با ابزارهای گوناگون سرعت صفحه‌های سایت را تست می‌کنند و از راهکارهای متنوع برای افزایش آن و بهبود تجربه کاربران استفاده می‌کنند.

درصورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای افزایش سرعت سایت سایت کلیک کنید و مطالعه کنید.

 

رفع خطاهای HTML

بخش مهمی از وظایف خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت به بر طرف کردن خطاها یا ارورهایی مربوط است که بازدهی سایت را کاهش می‌دهند. کدنویسی وب یک وظیفه تخصصی است که توسط کارشناسان حرفه‌ای انجام می‌شود. در بسیاری از موارد ممکن است ناهماهنگی بین ابزارهای وب و کیت‌های نرم‌افزاری باعث شود یک عمل‌کرد از کار بیافتد یا با خطا همراه بشود. این بخش از وظایف تخصصی پشتیبانی و نگهداری سایت با اطمینان یافتن از اجرای صحیح تمام عملکردها همراه است.

خطاها یا ارورهای گوناگونی ممکن است بازدهی یک سایت را کاهش بدهند. گاهی این خطاها در باز شدن یک صفحه ظاهر می‌شوند که در این موارد مشکل ساده‌تر شناسایی می‌شود. اما در بسیاری از موارد هم ارورها باعث می‌شوند نمایش یک گزینه، دکمه یا امکانات دیگر سایت برای بعضی از کاربران با مشکل همراه شود. برای رفع خطاهایی مانند این کارشناسان بخش خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت مدام عمل‌کرد صفحه‌های سایت و کدهای عناصر سایت را بررسی و در صورت نیاز آپدیت می‌کنند.

 

بک‌آپ و نسخه‌های پشتیبان

یکی از مهم‌ترین وظایف در خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت بک آپ گرفتن و ایجاد نسخه‌های پشتیبان است. به هر دلیلی، از بروز مشکل در سرور گرفته تا هک و حمله اینترنتی ممکن است محتوای سایت از دست برود که در صورت فقدان نسخه‌های پشتیبان، راهی برای جبران وجود نخواهد داشت. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست و سرور معمولاً به صورت مرتب از محتوای سایت‌ها بک آپ گرفته و آن‌ها را در محیطی امن نگهداری مي‌کنند.

برای همین بهتر است در هنگام انتخاب خدمات هاست و پشتیبانی به کیفیت و نحوه بک‌اپ گرفتن توجه ویژه‌ای داشته باشید. نکته کلیدی در صورت ایجاد نسخه‌های بک‌آپ شخصی، ذخیره کردن آن‌ها در هارددیسک‌های اکسترنال بدون دسترسی به اینترنت است. نیازی به گفتن نیست که اتفاقاتی که ممکن است باعث از بین رفتن اطلاعات سایت شوند،‌ می‌توانند نسخه‌های بک آپ روی سیستم‌ها را هم نابود کنند.

 

تولید محتوا

برای اینکه یک سایت از نظر گوگل و موتورهای جستجو در زمینه تخصصی فعالیت خود معتبر ارزیابی بشود، لازم است به صورت مرتب تولید محتوای ارزشمند داشته باشد. سایت‌هایی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند حداقل یک سال و معمولاً بیشتر از دو سال هر هفته چندین محتوا پست می‌کنند. برای اینکه سایت شما شانسی برای قرار گرفتن کنار آن‌ها داشته باشد به برنامه‌ریزی بلند مدت نیاز دارید.

تولید محتوا یکی از فعالیت‌های کلیدی در توسعه سایت است که به نوعی در خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت هم قرار می‌گیرد. وقتی یک سایت تولید محتوای منظم و برنامه‌ریزی شده نداشته باشد، نمی‌تواند اعتماد کاربران را جلب کند. خوشبختانه فعالیت‌های تولید محتوا از جمله کم‌هزینه‌ترین گزینه‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند که وقتی به بازدهی می‌رسند، ارزش بسیار زیادی برای کسب‌وکار ایجاد می‌کنند.

 

سئو SEO

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو شامل مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌های داخل سایت و خارج از سایت می‌شود که به کمک آن‌ها موتورهای جستجو می‌توانند کیفیت مطالب و ارتباط آن‌ها با نیت کاربران خود را درک کنند. استفاده از کلمات کلیدی در محتوای صفحه‌ها و عناصر گوناگون، ثبت توضیحات متا و ساختاربندی داده‌ها، پیدا کردن نیت مخاطبان و جواب دادن به پرسش‌های آن‌ها بخشی از فعالیت‌های سيو داخل سایت هستند.

 

کارشناسان سئو خارجی از لینک و بک لینک سازی برای نشان دادن اعتبار سایت به موتورهای جستجو و کاربران استفاده می‌کنند. این وظایف جزئیات فراوانی دارند که باعث می‌شود در تیم توسعه و خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت از کارشناسان متخصص در زمینه‌ سئو داخلی و خارجی کمک گرفته شود. بدون بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو شانس افزایش مخاطبان و جذب ترافیک به شکل چشم‌گیری کاهش می‌یابد و سایت به بازدهی مورد نظر و اهدافی که دارد نمی‌رسد.

 

خدمات نگهداری سایت

اطمینان از طراحی یک‌دست و یکپارچه

یکی از اصول ابتدایی برندسازی آنلاین یکپارچگی طراحی در صفحه‌ها و بخش‌های مختلف سایت است. اما به دلایل گوناگونی ممکن است این ویژگی مورد غفلت قرار بگیرد. برای مثال ممکن است در یک صفحه از سایت از تصاویر و ویدئوهایی با مشخصات متفاوت استفاده بشود که باعث به هم ریختن یکدستی محتوا بشود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی اطمینان از طراحی یک‌دست و بررسی کردن مداوم تمام صفحه‌ها یکی از وظایف مهم در خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت محسوب می‌شود.

از محل قرارگیری لینک‌های مرتبط گرفته تا منوهای میانی و اسلایدهای محتوایی وقتی به صورت یکپارچه و مطابق هویت تصویری برند طراحی نشوند، می‌توانند باعث کاهش ارزش تجربه برند شده و در تبدیل کردن مخاطب به مشتری مشکل ایجاد کنند. یک سایت تجاری به عنوان نماینده آنلاین برند یا کسب‌وکار عمل می‌کند و وقتی یکپارچگی نداشته باشد، نمی‌تواند نظر مثبت و اعتماد کاربران را جلب کند.

 

بررسی آمار و متریک‌ عمل‌کرد صفحه‌ها

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، یکی از مهم‌ترین وظایف نگهداری سایت اطمینان از عمل‌کرد درست تمام صفحه‌های سایت است. برای این کار لازم است صفحه‌ها مدام مورد بررسی و تست قرار بگیرند. در این فرایند صفحه‌هایی که عمل‌کرد بهتری دارند شناسایی شده و دلیل این موضوع تحلیل می‌شود. این کار باعث می‌شود مدیران سایت به شناختی دقیق از رفتار کاربران رسیده و محتوای صفحه‌های دیگر را برای جلب رضایت آن‌ها بهبود ببخشند.

این وظایف دائمی هستند و تا زمانی که سایت خدمات یا اطلاعاتی به کاربران ارائه بدهد لازم است برای افزایش بازدهی به آن‌ها توجه بشود. به دلایل گوناگونی ممکن است عمل‌کرد یک صفحه تغییر کند و بازدهی آن کاهش پیدا کند. بررسی آمار و متریک دقیق تمام صفحه‌ها به سایت‌ها اجازه می‌دهد به سرعت مشکلات را شناسایی کرده و برای بر طرف کردن آن‌ها راهکاری در نظر بگیرند.

 

آیا دریافت خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت ضروری است؟

برای اینکه یک سایت به بازدهی مناسبی برسد و بتواند مطابق برنامه و اهدافی که دارد کاربر جذب کند، به برنامه‌ریزی بلند مدت و خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت نیاز دارد. بدون این خدمات با یک بار آپدیت شدن نرم‌افزار سرور یا ایجاد تغییر در پروتکل‌های وب اطلاعات و محتوای سایت یا از دسترس خارج می‌شود، یا به صورت ناقص و اشتباه نمایش داده می‌شود. دکمه‌ها و عملکردهای اصلی سایت از کار می‌افتند و خیلی راحت سایت به جایی تبدیل می‌شود که اگر کاربری اتفاقی وارد آن بشود، در سریع‌ترین زمان از آن فرار می‌کند.

خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت به سادگی برای حفظ کارایی و بازدهی سایت ضرورت دارد. بدون پشتیبانی و نگهداری سایت با کیفیت بالا هیچ سایتی شانسی برای معتبر شناخته شدن توسط گوگل و موتورهای جستجو از یک سو، و جذب کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتری از سوی دیگر نخواهد داشت. با این حساب اگر خدمات پشتیبانی و نگهداری مهم‌تر از طراحی اولیه سایت نباشد، بدون شک اهمیت کمتری هم ندارد.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از ایده پویا، ارائه دهنده خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ دیدید که خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت شامل چه مواردی می‌شود و چرا اهمیت بسیار زیادی دارد. بعضی از خدمات پشتیبانی و نگهداری توسط شرکت‌های هاست و سرور ارائه می‌شود که البته کیفیت آن‌ها به هیچ وجه یکسان نیست. برای همین در هنگام انتخاب این شرکت‌ها بهتر است تحقیق مفصلی درباره جزئیات خدمات نگهداری و پشتیبانی داشته باشید.

ایده پویا یکی از معتبرترین برندهای طراحی سایت و خدمات گوناگون دیجیتال مارکتینگ و توسعه سایت است. در طول بیشتر از ۱۵ سال فعالیت، ایده پویا به کسب‌وکارها و برندهای گوناگون در اندازه‌های بزرگ، متوسط و کوچک کمک کرده تا بیشترین بازدهی از طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ را داشته باشند. از طراحی سایت حرفه‌ای مطابق جدیدترین تکنولوژی‌ها و ترندهای طراحی روز دنیا گرفته تا فعالیت‌های بازاریابی محتوایی در ایده پویا به صورت یکپارچه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

اگر به دنبال بهترین شرکت طراحی سایت با خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت قابل اتکا و معتبر هستید، برای مشاوره همین حالا با ایده پویا تماس بگیرید.

 

 

 

  • 37
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر