نقش انکرتکست های حرفه ای در بهبود سئو سایت

تاریخ انتشار خبر : 1401 خرداد 09

نقش انکرتکست های حرفه ای در بهبود سئو سایت

انکرتکست در یک صفحه وب به عبارت متنی لینک گفته می‌شود که کاربر را به صفحه‌ مرتبط راهنمایی می‌کند. انکرتکست های حرفه ای به کاربر و موتورهای جستجو اطلاعاتی در مورد محتوای صفحه مقصد می‌دهند. استفاده حرفه‌ای از انکرتکست به خصوص در لینک سازی و بک لینک گرفتن اهمیت زیادی دارد.

در حالی که انکرتکست های حرفه بر بهبود سئو سایت تاثیر قابل‌توجهی دارند، استفاده غلط یا غیرطبیعی از آنها، درست مثل استفاده بیش از حد کلمات کلیدی، منجر به جریمه شدن و کاهش رتبه سایت می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انکرتکست و نحوه استفاده حرفه ای از آن، ادامه این مطلب از ایده پویا را دنبال کنید.

 

انکرتکست چیست؟

انکرتکست به سادگی شامل کلمه‌ها یا عبارتی می‌شود که لینک در آنها جاسازی می‌شود. انکرتکست‌های استاندارد وب با رنگ آبی و آندرلاین از بقیه متن محتوا متمایز می‌شوند. البته امکان تغییر رنگ و مشخصات آنها از طریق کدنویسی وجود دارد، اما تفاوت ظاهری آنها از بقیه متن باعث می‌شود کاربر متوجه شود با کلیک کردن آنها وارد صفحه دیگری می‌شود.

انکرتکست اطلاعاتی در مورد محتوای لینک به کاربران و موتورهای جستجو می‌دهد و موضوع آن را مشخص می‌کند. این موضوع به خصوص برای کارشناسان سئو خارجی که در بک لینک سازی و افزایش اعتبار سایت از طریق معرفی ارتباط صفحه‌های آن به صفحه‌های سایت‌های دیگر فعال هستند اهمیت زیادی دارد.

 

انکرتکست در سئو سایت

 

چگونه انکرتکست ها به کمک سئو سایت می آیند؟

انکرتکست‌های حرفه ای به صورت طبیعی تکه‌ای از متن که بیشترین ارتباط با محتوای لینک دارد را برجسته می‌کنند. این نوع از انکرتکست به‌خصوص در هنگام بک لینک‌سازی باعث بهبود سئو سایت می‌شود. در مقابل انکرتکست‌هایی که به صورت اتفاقی و بدون ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند یا اطلاعات غیرمرتبط ارائه می‌دهند به عنوان اسپم در نظر گرفته شده و باعث جریمه شدن سایت می‌شوند.

هنوز هم بسیاری از سایت‌ها از انکرتکست‌های بی‌ربط مثل «اینجا را کلیک کنید» استفاده می‌کنند که کمکی به سئو آنها یا سایت‌هایی که به آنها بک لینک می‌دهند نمی‌کند. انکرتکست با دادن راهنمایی و اطلاعات به کاربر و موتورهای جستجو باعث تاثیر مثبت بک لینک در سئو سایت می‌شود. البته انواع مختلفی از انکرتکست در بازاریابی محتوایی و سئو سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • برندسازی: آنکرتکست‌هایی هستند که نام برند را برجسته می‌کنند. برای مثال ایده پویا
  • آدرس یا URL: وقتی مستقیما یک لینک را در محتوای صفحه بچسبانید، آدرس به یک انکرتکست تبدیل می‌شود. برای مثال https://www.activeidea.net/Page/seo_site.html
  • نام سایت: درست مثل انکرتکست برندسازی است اما فقط شامل آدرس سایت و پسوند آن می‌شود
  • عنوان مقاله یا محتوای صفحه: برای مشخص کردن موضوع اصلی صفحه لینک به کار می‌رود. برای مثال اسکیما چیست؟
  • کلمه کلیدی اصلی: با برجسته کردن کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد مشخص می‌شود
  • کلمه کلیدی فرعی: با ایجاد تغییراتی در کلمه کلیدی اصلی یا استفاده از کلمه کلیدی فرعی در ساختن انکرتکست برای خوانایی بهتر محتوا به کار می‌رود
  • انکرتکست‌های عمومی: انکرتکست‌های کلی مثل «اینجا کلیک کنید» هستند که بهتر است از آنها به کلی اجتناب کنید

 

استفاده از انکرتکست حرفه ای در بهبود سئو سایت

استفاده حرفه ای و درست از انکرتکست به کاربران و موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ کمک می‌کند موضوع محتوای لینک را تشخیص بدهند. لینک‌های داخلی یا بک لینک‌ها با مشخص کردن موضوع، ارتباط صفحه‌های مختلف یک سایت یا ارتباط محتوای سایت‌ها با یکدیگر را نشان می‌دهند و به این ترتیب به موتورهای جستجو نشان می‌دهند محتوا از اعتبار بالایی برخودار است و می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند. اما همان طور که در بخش قبل دیدیم انواع گوناگونی از انکرتکست در محتوای سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین راه برای بهبود سئو استفاده طبیعی و مرتبط از انواع انکرتکست در محتوای سایت یا محتوای مهمان در سایت‌های دیگر برای بک لینک سازی است. انباشتن انکرتکست‌هایی از یک نوع در محتوای یک صفحه درست مثل استفاده بیش از حد کلمات کلیدی نه فقط تاثیر مثبتی بر سئو ندارد، که باعث جریمه شدن سایت و کاهش رتبه آن می‌شود. در ادامه با نحوه توزیع انکرتکست در محتوا که در بهبود سئو سایت نقش دارد بیشتر آشنا می‌شوید.

 

تاثیر انکرتکست حرفه ای در سئو سایت

 

انکرتکست‌های دقیق یا اصلی

انکرتکست‌های برندسازی، عنوان مقاله، و کلمه کلیدی اصلی از جمله انکرتکست‌های دقیق محسوب می‌شوند. این نوع از انکرتکست در صفحه‌های بک لینک یا لینک داخلی برای نشان دادن مقصد لینک به کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همان طور که پیشتر اشاره شد، استفاده بیش از حد از آنها کمکی به بهبود سئو سایت نمی‌کند. انکرتکست‌های دقیق برای اینکه بیشترین تاثیر را بر سئو سایت داشته باشند، لازم است فقط وقتی که اطلاعات بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهند مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از یک انکرتکست از هر نوع آن در یک محتوا کافی است، با شلوغ کردن محتوا با انکرتکست‌های تکراری امتیاز سئو بالا نمی‌رود.

کارشناسان سئو خارجی معمولا روی استفاده از کلمات کلیدی مطابق با استراتژی بازاریابی محتوایی تاکید دارند. این روش وقتی درست مورد استفاده قرار بگیرد منجر به بهبود اعتبار سایت در موتورهای جستجو می‌شود. انکرتکست‌های دقیق یا اصلی البته سهم بیشتری در توزیع انکرتکست‌ها در محتوا باید داشته باشند. اما برای بهترین نتایج لازم است انکرتکست‌ها به صورت طبیعی در محتوای صفحه‌ها قرار بگیرند. در هنگام تولید محتوا و ایجاد لینک، لازم است به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. قرار دادن لینک یا انکرتکستی که ارتباطی با یک جمله یا بخش محتوا ندارد، نتیجه‌بخش نبوده و منجر به سردرگمی خواننده می‌شود.

 

انکرتکست‌های فرعی

برای بهبود خوانایی متن و جلوگیری از جریمه شدن به خاطر استفاده افراطی از عملکردهای محتوایی، در بازاریابی محتوایی از انکرتکست‌های فرعی استفاده می‌شود. این نوع از انکرتکست‌ها دقیقا با آدرس یا کلمه کلیدی اصلی صفحه یکی نیستند، اما به شکل متفاوتی محتوای آن را نشان می‌دهند. این اطلاعات تکراری محسوب نمی‌شوند و ارتباط صفحه‌ مقصد با موضوعات مرتبط را مشخص می‌کنند. استفاده از انکرتکست‌های فرعی یکی از راهکارهای بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو است که در شناسایی محتوای صفحه مقصد از سوی کاربر و موتورهای جستجو بسیار تاثیرگذار عمل می‌کند.

انکرتکست‌های فرعی به همان اندازه انکرتکست‌های اصلی و کلیدی در بهبود سئو نقش دارند. استفاده از آنها در تولید محتوا و لینک سازی باعث افزایش خوانایی متن و راهنمایی بهتر خواننده در مورد محتوای صفحه مقصد لینک می‌شود. انکرتکست‌های فرعی تنوع لینک‌ها در محتوا را افزایش می‌دهند. اما نباید از آنها به عنوان راهکاری برای استفاده مکرر از یک لینک استفاه شود. این کار درست مثل انباشته کردن متن از یک کلمه کلیدی یا استفاده بیش از حد از انکرتکست اصلی، می‌تواند باعث کاهش اعتبار سئو شود.

 

انکرتکست‌های یک طرفه

وقتی از یک سایت با رتبه بالا به سایت شما لینک داده شود، اما از سایت شما به سایت اول لینکی ایجاد نشود، یک بک لینک یک طرفه ایجاد شده است. کارشناسان سئو خارجی از بک لینک های یک طرفه برای بهبود اعتبار و افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو بهره می‌برند. این نوع از بک لینک‌ها نقش مهمی در بهبود رتبه سایت دارند.

انکرتکست لینک‌های یک طرفه معمولا از نوع انکرتکست‌های برندسازی، نام سایت، و انکرتکست‌های اصلی انتخاب می‌شوند. اما در این مورد هم انباشته شدن محتوا از انکرتکست‌های برندسازی یا کلمه کلیدی اصلی می‌تواند اثربخشی بک لینک را کاهش دهد. بهتر است در استفاده از آنها هم برای راهنمایی بهتر خواننده و موتورهای جستجو، از ترکیبی از انواع انکرتکست با لینک‌های مرتبط به بخش‌های مختلف سایت استفاده شود.

 

انکرتکست‌های عبارتی و کلمات کلیدی طولانی

یکی از بهترین راهکارها برای اطمینان از خوانایی و کلیک شدن لینک‌ها و بک لینک‌ها، استفاده از جمله‌ها، عبارت‌های جستجو و کلمات کلیدی طولانی در انکرتکست برای ارائه اطلاعات در مورد لینک به کاربران و موتورهای جستجو است. این کلمات کلیدی به شکل دقیق‌تری موضوع محتوای لینک مقصد را مشخص می‌کنند و تاثیر قابل توجهی بر اعتبار و بهبود سئو سایت‌ها دارند.

 

انکرتکست لینک‌های داخلی

بیشتر مثال‌هایی که در این مطلب ارائه شدند لینک‌های داخلی به صفحه‌های سایت ایده پویا هستند. استفاده از لینک‌سازی داخلی اهمیت زیادی در بهبود سئو سایت دارد چرا که ارتباط بخش‌ها و صفحات مختلف سایت با یکدیگر را مشخص می‌کند. این کار به کاربران هم کمک می‌کند موضوعات مرتبط با محتوای یک صفحه که در صفحه‌های دیگر پوشش داده شده‌اند را دنبال کنند.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از ایده پویا، ارائه دهنده خدمات طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ نقش انکرتکست های حرفه ای در بهبود سئو سایت مرور شد. انکرتکست‌ها به سادگی متنی هستند که کاربران برای ورود به لینک روی آنها کلیک می‌کنند. انکرتکست‌ به کاربران و موتورهای جستجو موضوع محتوای لینک را نشان می‌دهد. کاربرانی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد موضوعی هستند که در محتوای صفحه به آن پرداخته می‌شود، با مشاهده انکرتکست‌ها روی آن کلیک می‌کنند تا به منبع یا محتوای مشابه برسند. استفاده از انکرتکست‌های غیرمرتبط فقط برای ایجاد لینک باعث سردرگمی کاربر شده و به موتورهای جستجو این سیگنال را می‌دهد که محتوا ارزشمند نیست.

 

سئو و بهینه سازی سایت

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر