اسکیما (schema) چیست و چگونه از آن در سئو استفاده کنیم؟

اسکیما (schema) چیست و چگونه از آن در سئو استفاده کنیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 فروردین 30

اسکیما (schema) چیست و چگونه از آن در سئو استفاده کنیم؟

اسکیما مارک‌آپ (Schema Markup) مجموعه‌ای از داده‌های ساختاریافته است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند اطلاعات روی سایت را بهتر درک کرده و به کاربران منتقل کنند. این کدها به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد روابط بین آیتم‌ها و عناصر مختلف موجود در سایت را تشخیص بدهند و ببینند با نیت کاربر از جستجو تا چه حد همخوانی دارد. اطلاعات اسکیما در اسنیپت‌های جستجو نمایش داده می‌شود و همین ویژگی باعث شده اسکیما به یکی از موضوعات داغ سئو سایت تبدیل بشود.

استفاده از اسکیما مارک‌آپ در سایت‌ها باعث افزایش نرخ کلیک CTR در نتایج ارگانیک می‌شود. اگر می‌خواهید با اسکیما بیشتر آشنا شده و ببینید چطور از آن می‌توانید برای افزایش ترافیک سایت و بهبود تجربه کاربران بهره ببرید، ادامه این مطلب از ایده پویا را دنبال کنید.

 

انواع مارک‌آپ‌های اسکیما

کدهای اسکیما توسط وبسایت Schema.org برای ساختاردهی داده‌های مرتبط با افراد، محل‌ها و اشیا در وب ارائه شده‌اند. بعضی از مهم‌ترین عناصر و اطلاعاتی که به وسیله این مارک‌آپ‌ها مشخص شده و در نتایج موتورهای جستجو دیده می‌شوند شامل موارد زیر می‌شود:

  • مقالات
  • رویدادها
  • محصولات
  • افراد
  • موسسات
  • کسب‌وکارهای محلی
  • نظرات کاربران
  • طرز تهیه غذاها و نوشیدنی‌ها
  • وضعیت‌های درمانی و پزشکی

با اضافه کردن این اطلاعات به کد یک صفحه در سایت، موتورهای جستجو به راحتی تشخیص می‌دهند که موضوع محتوای سایت چیست. بعد این اطلاعات در نمایش نتایج جستجو از طریق Rich Snippets نمایش داده می‌شوند.

آثار خلاقه

یکی از دسته‌های محبوب اسکیما مارک‌آپ کتابخانه‌ای است که برای معرفی آثار خلاقه (Creative Works) مانند فیلم، کتاب، بازی‌های ویدئویی، موسیقی و امثال این کاربرد دارد. برای مثال اطلاعات مرتبط با فیلم‌ها مثل امتیاز رده‌بندی، ژانر و تاریخ نمایش و اطلاعات دسترسی به فیلم‌ها از طریق مارک‌آپ ثبت می‌شود و در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

 

اسکیما چیست

 

مارک‌آپ‌های اسکیما چگونه ایجاد می‌شوند؟

این مارک‌آپ‌ها و اطلاعات از طریق زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مانند RDFa، Microdata و Json-LD قابل اجرا و پیاده کردن هستند. این زبان‌های کدنویسی قابلیت اضافه شدن به HTML برای جاسازی ابرداده‌ها (metadata) در یک فایل وب را دارند و اسکیما هم نوعی ابرداده محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ صفر تا صد زبان برنامه نویسی

 

مارک‌آپ‌های اسکیما در RDFa

کدهای RDFa که نام آن مخفف «فریم‌ورک توصیف منابع در مشخصه‌ها» (Resource Descriptive Framework in Attributes) است، نوعی کد هستند که قابلیت اضافه شدن به هر نوع سند HTML، XHTML، و XML را دارند. مشخصه‌هایی که در RDFa پوشش داده می‌شوند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مشخصه about: برای مشخص کردن موضوع ابرداده به کار می‌رود.
  • مشخصه rel و rev: برای مشخص کردن یک رابطه یا رابطه معکوس با یک منبع دیگر کاربرد دارد.
  • مشخصه src، href و resource: یک منبع شریک را مشخص می‌کند.
  • مشخصه content: برای بازنویسی محتوای یک عنصر در هنگام استفاده از مشخصه property کاربرد دارد.
  • مشخصه datatype: برای مشخص کردن متنی که قرار است با مشخصه property نمایش داده شود به کار می‌رود.
  • مشخصه typeof: نوع RDF موضوع یا منبع شریک را مشخص می‌کند.

 

مارک‌آپ‌های اسکیما در Microdata

مجموعه کدهای Microdata درست مانند RDFa در اسناد وب مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای مشخص کردن ابرداده‌های مرتبط با عناصر سایت کارایی دارند. بعضی از مهم‌ترین مشخصه‌های Microdata برای معرفی بهتر یک وبسایت به موتور جستجو شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مشخصه itemscope: برای ساختن آیتم و نشان دادن اینکه بقیه عناصر در صفحه اطلاعات مرتبط با آن را نمایش می‌دهند کارایی دارد.
  • مشخصه itemtype: برای توصیف یک آیتم و ویژگی‌های آن همراه با یک URL معتبر به کار می‌رود.
  • مشخصه itemprop: برای نشان دادن اینکه یک تگ چه ویژگی‌های مشخص آیتمی دارد، مثلا نام خاص است به کار برده می‌شود.
  • مشخصه itemid: برای نشان دادن یک شناسنده منحصر‌به‌فرد آیتم کاربرد دارد.
  • مشخصه itemref: برای اشاره به ویژگی‌های یک عنصر وب که در مشخصه itemscope پوشش داده نشده باشند به کار می‌رود. این مشخصه فهرستی از شناسنده‌های عناصر با ویژگی‌های بیشتر در سند وب ایجاد می‌کند.

 

مارک‌آپ‌های اسکیما در JSON-LD

مجموعه کدهای JSON-LD برای مشخص کردن روابط بین ابژه‌های لینک شده در جاوااسکریپت به کار برده می‌شود. برخلاف مارک‌آپ‌های اسکیمای قبلی، در این روش کدهای اسکیما مستقیما در تگ‌های <head> و <body> یک سند وب قرار می‌گیرند. در این روش از مشخصه‌های « @context» و « @type » برای مشخص کردن اسکیما از طریق کدهای Schema.org استفاده می‌شود. به خاطر اینکه در این روش مستقیما کدهای اسکیما در تگ <head> قرار می‌گیرند، ساده‌ترین نوع پیاده کردن اسکیما برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار محسوب می‌شود.

 

چطور اسکیمای سایت خود را ایجاد کنیم؟

یکی از ساده‌ترین ابزارهای ایجاد اسکیما استفاده از ابزار کمکی گوگل برای مارک‌آپ داده‌های ساختار یافته است که کار اضافه کردن مشخصه‌های اسکیمایی JSON-LD یا Microdata به صفحه‌های موجود سایت را بسیار آسان می‌کند. برای استفاده از این ابزار تمام کاری که لازم است انجام بدهید هایلایت کردن عناصری است که می‌خواهید آنها را مارک‌آپ کنید و لیبل زدن آنها است. بعد از این کار فقط باید بعد از انتخاب JSON-LD یا Microdata  دکمه Create HTML را بزنید تا مارک‌آپ اسکیما مستقیما روی سایت شما قرار بگیرد.

اما اگر به هر دلیلی نتوانستید از این روش استفاده کنید، باز هم جای نگرانی نیست و ابزارهای گوناگون دیگری برای تولید و ایجاد مارک‌آپ‌های اسکیما در دسترس شما هستند. در ادامه بعضی از بهترین ابزارهای رایگان تولید اسکیما را مشاهده می‌‍کنید.

  • مولد مارک‌آپ اسکیمای Hall Analysis: به کاربران امکان می‌دهد اطلاعات مرتبط با یک کسب‌وکار محلی، فرد، محصول، رویداد، موسسه یا وبسایت را وارد کنند و مجموعه‌ای از کدهای JSON-LD تولید می‌کند که کافی است در HTML وبسایت چسبانده شوند. این ابزار یکی از ساده‌ترین راه‌های ایجاد مارک‌آپ‌های اسکیما برای انواع وبسایت‌های شخصی و فروشگاهی است.
  • مولد Microdata: اگر به هر دلیلی مدیر سایت بخواهد از کدهای کتابخانه Microdata به جای JSON-LD استفاده کند، این ابزار یکی از ساده‌ترین روش‌های ایجاد این مارک‌آپ‌های اسکیما محسوب می‌شود.
  • مولد مارک‌آپ اسکیمای Merkle: یک ابزار تولید مارک‌آپ اسکیما است که کاربر می‌تواند از آن هم برای ایجاد کدهای JSON-LD و هم Microdata استفاده کند. برای این کار فقط کافی است زبان مورد نظر در هنگام تولید مارک‌آپ اسکیما انتخاب بشود.

 

مارک آپ های اسکیما

 

داده‌های ساختاریافته و جستجوی معناشناختی: چرا اسکیما مهم است؟

هدف از سئو ارائه اطلاعات مورد نیاز موتورهای جستجو برای نمایش به مخاطبان و کاربرانی است که از این موتورها استفاده می‌کنند. هدف اصلی از ساختاردهی داده‌ها و ایجاد مارک‌آپ‌های اسکیما هم کمک به موتورهای جستجو برای شناختن بهتر محتوای یک سایت و ارتباط عناصری است که در صفحه‌های آن قرار گرفته‌اند. هنگامی که گوگل به شکل عمیق‌تری عناصر موجود در یک سایت را بشناسد، نتایج بهتری به کاربران در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش می‌دهد. آیتم‌هایی مثل rich cards، rich snippets و البته knowledge graph فقط زمانی در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می‌شوند که داده‌های ساختاریافته کافی جمع‌آوری شده باشند.

 

مارک‌آپ‌های اسکیما چطور به گوگل کمک می‌کنند؟

برای درک بهتر این موضوع ابتدا محتوای صفحه‌های سایت را در نظر بگیرید. این محتوا به گوگل می‌گوید چه چیزی روی سایت قرار دارد. مارک‌آپ‌های اسکیما برای کامل کردن این شناخت به کار می‌روند و به گوگل می‌گویند که محتوا و عناصر سایت چه معنایی دارند. مارک‌آپ‌های اسکیما ارتباط بین مفاهیم و عناصری که در اسناد یا وبسایت‌ها وجود دارند را مشخص می‌کنند و رابطه معناشناختی بین آنها را نشان می‌دهند.

 

آیا اسکیما رتبه‌بندی سایت را بهبود می‌بخشد؟

کارشناسان سئو وقتی می‌خواهند به کوتاه‌ترین شکل به این سوال جواب بدهند می‌گویند «نه دقیقا، اما...». بر اساس تحقیقی که ژورنال سرچ انجین در اواخر سال 2019 انجام داده هنوز مدرکی وجود ندارد که استفاده از داده‌های ساختاریافته، Microdata و مارک‌آپ‌های اسکیما تاثیر مستقیم در رتبه‌بندی ارگانیک سایت داشته باشد.

اما این موضوع به این معنا نیست که این مارک‌آپ‌ها هیچ تاثیری در بازدید از سایت نداشته باشند. آیتم‌هایی مثل rich snippets باعث افزایش بازدید از سایت شده و ثابت شده که نرخ CTR را به شکل آشکاری بهبود می‌بخشند. در نتیجه اگر چه بعد از استفاده از اسکیما ممکن است شاهد بهبود چشم‌گیر رتبه ارگانیک سایت نباشید، اما می‌توانید ترافیک بیشتری از موتورهای جستجو جذب کنید و کلیک خور سایت را افزایش بدهید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از ایده پویا، ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت، اسکیما، کاربرد آن و نحوه ایجاد آن معرفی و بررسی شد. توسعه‌دهندگان وب و کارشناسان سئو با مشخص کردن مارک‌آپ‌های اسکیما به گوگل و موتورهای جستجو اجازه می‌دهند بهتر معنای محتوا، عناصر و صفحه های سایت را درک کرده و به مخاطبان موتور جستجو نمایش بدهند. این کار از طریق آیتم‌های rich snippets و knowledge graph در صفحه نتایج موتور جستجو انجام می‌شود که اگر چه مستقیما رتبه ارگانیک سایت را بالا نمی‌برد، بازدید آن را افزایش می‌دهد.

اگر برای وبسایت خود به سئو حرفه ای نیاز دارید، ایده پویا یکی از معتبرترین ارائه دهندگان خدمات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی در ایران است که با بیشتر از 15 سال سابقه تجربه زیادی در بهینه‌سازی و مدیریت سایت‌های معتبر و شناخته شده دارد. همچنین اگر قصد دارید برای کسب‌وکار خود یک سایت فروشگاهی یا شرکتی راه‌اندازی کرده و بازار فروش خود را به دنیای مجازی و اینترنت گسترش بدهید، کافی است برای آشنایی با انواع گزینه‌ها و راهکارهای موجود برای مشاوره با ایده پویا تماس بگیرید.

 

شرکت طراحی سایت حرفه ای

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر