مهم‌ترین

مهم‌ترین نکات و ترفندهای اجرایی طراحی سایت با پایتون

مهم‌ترین نکات و ترفندهای اجرایی طراحی سایت با پایتون

تاریخ انتشار خبر : 1402 مرداد 03

مهم‌ترین نکات و ترفندهای اجرایی طراحی سایت با پایتون

 

در سال‌های اخیر برنامه نویسی پایتون به دلایل متعدد مانند سادگی بیشتر نسبت به سایر زبان‌ها، رواج بسیار زیادی داشته است. در همین راستا بسیاری از توسعه‌دهندگان، از همین زبان برای طراحی وب نیز استفاده می‌کنند. به ‌صورت کلی طراحی سایت با پایتون روند ساده‌تری داشته و این موضوع باعث شده تا امروزه توجه بیشتری متوجه آن شود. در ادامه مطلب از شرکت طراحی سایت ایده پویا با ما همراه باشید تا بیشتر با طراحی سایت در این محیط و همچنین مهم‌ترین تکنیک‌ها و ترفندهای اجرایی مربوط به آن آشنا شویم.

همچنین برای آشنایی با سایر زبان های برنامه نویسی طراحی سایت کلیک کنید.

 

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون Python

در ابتدا لازم است تا به ‌صورت کلی یک آشنایی نسبی با زبان برنامه نویسی پایتون  داشته باشیم تا بتوانیم به بررسی دقیق‌تر نکات و ترفندهای موجود در این زمینه بپردازیم. پایتون در واقع یک زبان برنامه‌نویسی ساده است که معمولا از قواعد مختصر و ساده‌ای پیروی می‌کند. همین ویژگی باعث شده تا پایتون بهترین گزینه برای افرادی باشد که تمایل به آموزش و یادگیری برنامه‌نویسی دارند.

لازم به ذکر است که سادگی این زبان به هیچ عنوان دلیل بر ضعف آن نیست؛ بلکه می‌توانیم ادعا کنیم که پایتون در سرتاسر جهان در سطح بالایی قرار داشته و موارد کاربرد آن نیز گستردگی بسیار زیادی دارد.

سایت‌های معتبر و پرمخاطبی مانند گوگل، یوتیوب، اینستاگرام، پینترست، ناسا، فایرفاکس و ... همه با کمک پایتون طراحی شده‌اند. از همین موضوع می‌توانیم متوجه شویم که پایتون قابلیت‌های متعددی را در اختیار توسعه دهنگان قرار داده و امکان مانور بسیار گسترده‌ای دارد.

 برنامه نویسی وب اپلیکیشن

طراحی سایت با زبان پایتون

 

کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون توانسته تحولات بسیار گسترده‌ای در برنامه‌نویسی به وجود آورد. قبل از به وجود آمدن این زبان، برنامه‌نویسی پیچیدگی‌های بسیار زیادی برای کاربران داشت؛ اما امروزه با گسترش پایتون، درصد زیادی از چالش‌های موجود در این مسیر از بین رفته‌اند. همین باعث شده تا پایتون به ‌عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها شناخته شود و کاربردهای متعددی در دنیای برنامه‌نویسی داشته باشد. از اصلی‌ترین کاربردهای این زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طراحی و اجرای انواع اپلیکیشن های موبایل
  • طراحی سایت
  • پردازش تصویر
  • هوش مصنوعی و تشخیص چهره
  • داده‌کاوی
  • امنیت و هک
  • ساخت بازی

 

مزایای استفاده از پایتون در برنامه نویسی

قبل از اینکه به سراغ ترفندها و تکنیک‌های اجرایی زبان برنامه‌نویسی پایتون برویم، لازم است تا با مزایای استفاده از این زبان نیز آشنا شویم.

  • سرعت بالا

توسعه‌دهندگانی که از این زبان استفاده می‌کنند، می‌توانند تجربه بهره بردن از سرعت بالا را داشته باشند. یادگیری این زبان ساده بوده و افراد مبتدی نیز می‌توانند با سرعت بالایی در این زبان پیشرفت کرده و به آن مسلط شوند.

  • دارای بسته های توسعه زیاد

از دیگر مزایای این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به بازارها و بسته‌های توسعه بسیار زیاد آن‌ها اشاره کرد. با این امکانات برنامه نویسان می‌توانند به بسیاری از کدهای از پیش نوشته‌شده، دسترسی داشته باشند و از این طریق زمان مورد نیاز برای برنامه‌نویسی را تا حد زیادی کاهش دهند. به صورت کلی با تسلط بر این برنامه می‌توانید در زمان بسیار کمتری ایده‌های خود را عملی کرده و بازخورد آن‌ها را دریافت کنید. این مزیت پایتون باعث شده تا یک گزینه مناسب برای استارتاپ‌ها باشد تا از این طریق بتوانند سریعا وارد بازار کار و گردانه رقابت شوند.

  • به روزرسانی دائمی

همان‌طور که می‌دانیم این زبان امروزه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شده است. این میزان از محبوبت باعث شده تا پایتون به ‌صورت مدام با قابلیت‌ها و کتابخانه‌های جدید، در حال به‌روزرسانی باشد. امکان ادغام و ترکیب پایتون با سایر زبان‌ها و فناوری‌ها در سطح سازمانی نیز وجود دارد که از دیگر مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

از دیگر مزایای گسترده این زبان می‌توان به ‌صورت کلی به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایتون یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز
  • امکان برنامه‌نویسی غیرهمزبان
  • جابه‌جا پذیر و تعاملی
  • فریم ورک‌های باکیفیت
  • استفاده در یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
  • کاربرد در اسکریپت نویسی اپلیکیشن و تست نرم‌افزار
  • کاربرد در حوزه‌های علمی و محاسباتی

 

زبان برنامه نویسی پایتون

 

معرفی برترین فریم ورک های پایتون برای توسعه وب

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، پایتون فریم ورک‌های خوب Framework و باکیفیتی داشته که می‌توانند امکانات متعدد و مختلفی را در اختیار شما بگذارند. در این بخش قصد داریم تا به معرفی چند نمونه از برترین فریم ورک‌ها که شما می‌توانید در راستای توسعه وب از آن‌ها استفاده کنید بپردازیم.

فریم ورک Django

این فریم ورک در واقع یک چارچوب وب رایگان بر پایه پایتون بوده که به‌ صورت متن‌باز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پایتون جنگو با هدف توسعه آسان، کارآمد و همچنین سریع در اختیار کاربران قرار گرفته و به‌گونه‌ای ساخته شده است که تمامی اجزا با یکدیگر در ارتباط بوده و امکان استفاده مجدد نیز در آن حفظ شود. امنیت بسیار قوی، امکان مقیاس‌پذیری و همچنین سئوی سایت مناسب از اقداماتی هستند که با جنگو می‌توانید برای طراحی و توسعه وب انجام دهید.

فریم ورک فلسک

از دیگر فریم ورک‌های محبوب و پرکاربرد پایتون می‌توانیم به سراغ فلسک برویم. این گزینه، انتخاب بسیار مناسبی برای کسانی است که در گذشته جاوا کار کرده‌اند و امروزه در پایتون فعالیت می‌کنند. به ‌صورت کلی فلسک یک میکرو فریم ورک بوده که شباهت بسیار زیادی به جاوا دارد، با این تفاوت که ساده‌تر بوده و امکان توسعه‌پذیری نیز دارد. چنانچه پروژه کوچکی دارید، این گزینه می‌تواند برای شما مناسب باشد.

فریم ورک توربو گیرز

از دیگر فریم ورک‌های قدرتمند پایتون می‌توانیم به توربو گیزر اشاره‌کنیم که از الگوی MVC پشتیبانی می‌کند. این فریم ورک کتابخانه‌های مختلفی را برای پشتیبانی از داده‌ها در خود جای داده و به همین دلیل توانسته امکانات و قابلیت‌های متعددی را در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن های تحت وب قرار دهد.

 

طراحی سایت با پایتون

 

نکات مهم و کاربردی برای طراحی سایت با پایتون

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از برنامه‌نویسی با پایتون در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست آورید، لازم است تا با نکات مهمی که درباره این زبان وجود دارند، آشنا شوید. چند نمونه از این نکات که باعث تفکیک پایتون از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی شده است به شرح زیر هستند:

  • نیاز به یادگیری برخی پیش نیازها

به خاطر داشته باشید که شما با یادگیری زبان پایتون در واقع به یک زبان چندمنظوره مسلط شده‌اید که کاربردهای متعددی داشته و می‌تواند از زبان‌های دیگر بی‌نیازتان کند. برنامه‌های پایتون در مقایسه با سایر زبان‌ها مانند جاوا و ... کوچک‌تر هستند؛ اما برای طراحی سایت با این زبان شما باید برای یادگیری Document Object Model و همچنین جی کوئری ها اقدام کنید. زبان پایتون می‌تواند شما را از بسیاری از اشتباهات امنیتی که اغلب برنامه نویسان انجام می‌دهند، به دور نگه داشته و امنیت فوق‌العاده‌ای را برایتان به ارمغان آورد.

  • لزوم ایجاد کتابخانه مجازی

در ابتدای کد نویسی وب بهتر است که سایت خود را در یک محیط مجازی ایجاد کنید. در این زمینه می‌توانید به سراغ کتابخانه virtualenv بروید.

  • آشنایی با رو‌ش‌های تطابق فایل خروجی با الگوهای طراحی سایت

نکته دیگری که باید بدانید این است که برای مطابقت فایل HTML با الگوی CSS باید یک فولدر با عنوان static در دایرکتوری که فولدر templates را ایجاد کرده‌اید، بسازید. سپس باید دو فولدر دیگر با نام‌های CSS و JavaScript داخل فولدر اول بسازید. در گام بعدی بایستی فایل‌های html را از صفحات مربوطه با یک دستور خاص، به فولدرهای ایجاد شده ببرید تا با الگوی گفته‌شده تطابق پیدا کنند.

  • استفاده از ابزارهای خاص برای انتشار وبسایت

بدون شک هدف شما از توسعه وب این است که سایت خود را به‌ صورت آنلاین منتشر کنید تا تمام کاربران و مخاطبان بتوانند از طریق یک آدرس عمومی وب‌سایت، به ‌راحتی از آن بازدید کنند. در این راستا می‌توانید از ابزار Heroku Cloud بهره ببرید. برای این کار لازم است تا ابتدا به‌ صورت کاملا رایگان، یک حساب کاربری در آن ایجاد کرده و سپس با استفاده از ابزارهای خاصی مانند Git و Heroku Toolbelt برای تغییر وضعیت وب‌سایت خود به حالت آنلاین، اقدام کنید.

 

آیا پایتون بهترین زبان برای طراحی وب‌سایت است؟

به ‌هیچ‌ عنوان نمی‌توان یک پاسخ صریح و کلی به این سؤال داد؛ چراکه موارد مختلفی در این زمینه تأثیر دارند. به‌ صورت کلی مزایای پایتون نسبت به معایب آن بیشتر بوده و کاربردهای بسیار گسترده‌ای برای آن وجود دارد. همین موضوعات باعث شده‌اند تا پایتون تبدیل به یک زبان فوق‌العاده شود. انتخاب زبان مناسب برای طراحی وب‌سایت تا حد زیادی به نوع و چیستی پروژه دارد.

پایتون را می‌توان به ‌عنوان مناسب‌ترین و بهترین گزینه برای استارتاپ ها و شرکت‌های نوپا معرفی کرد تا با استفاده از آن بتوانند در مدت‌زمان کوتاه‌تری توسعه پیدا کنند؛ در صورتی ‌که معمولا برای ساخت سایت‌های وبلاگی، به سراغ وردپرس رفته و از مزایای آن استفاده می‌کنند. به‌ صورت کلی می‌توانیم بگوییم که مزایای متعدد پایتون و ویژگی‌های آن باعث شده‌اند تا تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسی و توسعه وب شود.

 

جمع بندی

پایتون Python را می‌توانیم به‌ عنوان یکی از زبان‌های برنامه نویسی ساده با قواعد مختصر معرفی کنیم که بهترین گزینه برای افراد آماتور و مبتدی است. این زبان کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد که در بخش‌های قبلی به چند نمونه از آن‌ها به ‌صورت مختصر اشاره کردیم. همچنین در طراحی بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بزرگ و مطرح مانند گوگل، یوتیوب، اینستاگرام و ... نیز از همین زبان استفاده ‌شده است. وجود فریم ورک‌های قدرتمند باعث شده تا امکانات و قابلیت‌های متعددی در اختیار کاربران این زبان قرار بگیرد. در قسمت‌های قبلی به معرفی چند نمونه از مطرح‌ترین فریم ورک‌های پایتون پرداختیم تا شما آشنایی نسبی با فضای پایتون داشته باشید.

 

شرکت ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

  • 12
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر