کارشناس

کارشناس سئو به چه مهارت و تخصص‌هایی نیاز دارد؟

کارشناس سئو به چه مهارت و تخصص‌هایی نیاز دارد؟

تاریخ انتشار خبر : 1402 خرداد 27

کارشناس سئو به چه مهارت و تخصص‌هایی نیاز دارد؟

 

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که کسب و کارهای دیجیتالی روزبه‌روز در آن در حال گسترش هستند؛ به طوری که حتی افراد دارای مشاغل حضوری نیز تمایل دارند تا در کنار فروش حضوری، کسب و کار آنلاین خود را  برای به دست آوردن درآمد بیشتر راه بیندازند. دیجیتال مارکتینگ از زیرشاخه‌های مختلفی تشکیل شده است که برای موفقیت در هر کسب و کاری لازم است تا مهارت‌های مربوط به هر کدام از این زیرشاخه‌ها را فرا گرفت.

سئو سایت به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های بازاریابی دیجیتالی شناخته می‌شود و مجموعه‌ای از مهارت‌ها را در برمی‌گیرد که هر کسی به‌ عنوان کارشناس سئو نیاز دارد تا در این مهارت‌ها تخصص‌های لازم را فرا گیرد. اگر قصد دارید تا یک سئوکار حرفه‌ای شوید و نمی‌دانید که برای استخدام‌شدن به‌ عنوان کارشناس سئو چه مهارت‌هایی لازم است، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

شرکت دیجیتال مارکتینگ

 

کارشناس سئو کیست؟

امروزه بیشتر کسب و کارها در حال پیشروی به سمت آنلاین شدن هستند، اما برای موفقیت در این راه باید اقدامات مختلفی صورت گیرد تا بتوانند بهترین جایگاه را در موتورهای جستجو از آن خود کنند. در صورتی که بتوانید بالاترین جایگاه‌های موتورهای جستجو را به دست آورید، میزان فروش محصولات و خدمات خود را افزایش داده و در نتیجه سود بیشتری را کسب خواهید کرد. برای رسیدن به این هدف شما به یک کارشناس سئو به‌ منظور بهینه‌سازی سایت خود نیاز دارید.

کارشناس سئو که با نام‌های متخصص سئو یا سئوکار نیز شناخته می‌شود، شخصی است که وظیفه بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو را به عهده دارد تا از طریق بهبود بخشیدن به تجربه کاربری، رنکینگ یا رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو بالا ببرد.

در واقع به دست آوردن بهترین جایگاه در موتورهای جستجو و کسب رتبه یک صفحه از مهم‌ترین وظایف یک کارشناس سئو به شمار می‌رود. این مسئله باعث شده تا اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها در هر زمینه‌ای که فعالیت دارند به استخدام یک متخصص سئو نیاز داشته باشند. بازار کار خوب این موقعیت شغلی از مهم‌ترین دلایلی است تا افراد زیادی برای استخدام در این شغل اقدام کنند؛ اما قبل از آن لازم است تا به‌عنوان یک کارشناس سئو با مهارت‌های لازم در این زمینه آشنایی کامل داشته باشید.

 

فرصت های شغلی حوزه دیجیتال مارکتینگ | کلیک کنید.

 

کارشناس سئو

 

چگونه کارشناس سئو بشویم؟

اگر قصد دارید تا به ‌عنوان یک کارشناس سئو مشغول به کار شوید، لازم است تا مهارت‌های مربوط به این کار را در خود تقویت کنید و تخصص لازم در این زمینه را به دست آورید. ما در این بخش به طور مفصل در مورد مهارت‌هایی که برای تبدیل‌شدن به یک کارشناس سئو نیاز دارید، صحبت خواهیم کرد. این مهارت‌ها و معرفی آن‌ها در زیر آورده شده‌اند:

 

1- آشنایی با بخش‌های اصلی سئو

شما به‌ عنوان یک متخصص سئو لازم است تا با سه بخش اصلی بهینه‌سازی وب‌سایت در موتورهای جستجو آشنایی داشته باشید:

  • بخش فنی

بخش فنی یک وب‌سایت به عناصر غیرمحتوایی مربوط می‌شود. در این بخش یک کارشناس سئو لازم است بداند تا با کمک چه راهکارهایی می‌تواند به بهبود یک وب‌سایت از نظر کارایی و اجرا کمک کند. تجزیه و تحلیل وب‌سایت، قسمتی از این کار است که در آن به بررسی پارامترهای زیر پرداخته می‌شود:

  • ایندکس‌شدن وب‌سایت
  • بهبود سرعت وب‌سایت
  • ساختار کلی وب‌سایت
  • مناسب‌بودن وب‌سایت به‌ منظور کرال شدن از طرف موتورهای جستجو
  • مناسب‌بودن ساختار وب‌سایت در موبایل

علاوه بر موارد بالا در سئو فنی، ظاهر وب‌سایت و چگونگی دسترسی کاربر به قسمت‌های مختلف آن باید به بهترین شکل ممکن انجام شود تا با بهبود تجربه کاربری، موتورهای جستجو، وب‌سایت مورد نظر را یک وب‌سایت ایده‌آل برای کاربران شناسایی کنند.

  • سئو داخلی

سئو داخلی به بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت ارتباط دارد و به موتورهای جستجو این امکان را می‌دهد که با درک بهتر محتوای وب‌سایت، آن را جزء وب‌سایت‌های ارزشمند محتوایی در نظر بگیرند. به عبارت بهتر در سئو داخلی افزایش ترافیک موتورهای جستجو مورد نظر است تا رتبه وب‌سایت مورد نظر بهینه شود که برای این مورد از عناصر مختلف مانند لینک‌های داخلی، کلمات کلیدی و متاتگ‌ها استفاده می‌کنند.

  • سئو خارجی

لینک‌سازی‌های خارج از وب‌سایت به سئو خارجی ارتباط پیدا می‌کند که در این کار در سایت‌های دیگر به وب‌سایت مورد نظر لینک می‌دهند. در سئو خارجی، تدوین استراتژی به‌منظور برندینگ برای موتورهای جستجو نیز انجام می‌شود تا موتورهای جستجو درک کنند که وب‌سایت شما به ‌عنوان یک منبع کاملاً قابل ‌اعتماد در حال انجام فعالیت است و می‌تواند جزء رتبه‌های برتر نتایج جستجو باشد.

 

مقایسه سئو داخلی با سئو خارجی | کلیک کنید.

بازار کار کارشناس سئو

2- تفکر انتقادی

سنجش میزان تفکر انتقادی در هر متخصص سئو، کاری بسیار دشوار است و مقدار آن در وجود هر کس متفاوت است؛ اما شما به ‌عنوان یک کارشناس سئو باید این مهارت را در وجود خود داشته باشید تا با برخورداری از توانایی تحلیل مسائل، راه‌حل‌هایی منطقی برای آن‌ها پیدا کنید. شما باید در زمان اجرای استراتژی‌ها و مقابله با استراتژی‌های رقیب توانایی ارزیابی مسائل و تفکر انتقادی را داشته باشید. شما زمانی می‌توانید یک سئوکار موفق شوید که با برخورداری از ارزیابی انتقادی به بهترین استراتژی‌ها دست پیدا کنید.

 

3- آشنایی با اصول کدنویسی وب

داشتن مهارت کدنویسی و برنامه‌نویسی و آشنایی با  اصول طراحی وب برای کارشناس سئو الزامی است. یک متخصص سئو برای تعامل با طراحان سایت نیاز دارد تا با مفاهیم کدنویسی آشنایی کامل داشته باشد تا با دستیابی به بهترین ساختار وب‌سایت، بهینه‌سازی موتورهای جستجو را انجام دهد.

 

4- اولویت‌بندی

برای کسب موفقیت لازم در اجرای استراتژی‌های سئو، اولویت‌بندی یکی از مهم‌ترین معیارها است. از این ‌رو، یک کارشناس سئو باید مراحل اجرای روند کار را به‌ درستی درک کند و اولویت‌بندی کارها را به ترتیب اهمیت و میزان دشواری آن‌ها انجام دهد. برای درک بهتر شما در این زمینه مثالی می‌زنیم. بک‌لینک و استراتژی‌های مربوط به لینک‌سازی خارجی کاری بسیار وقت‌گیر و دشوار است؛ اما از تأثیرگذارترین کارها برای به دست آوردن رتبه بهتر در موتورهای جستجو به ‌حساب می‌آید. دشواری این کار باعث می‌شود تا زمان زیادی برای انجام آن نیاز داشته باشید و باید با صبر و حوصله بسیار انجام گیرد.

 

5- مهارت در زمینه مارکتینگ

برخورداری از مهارت‌های فنی و تخصصی برای هر سئوکاری واجب است که در این میان متخصصان سئو باید از دانش مارکتینگ نیز برخوردار باشند. در این‌ رابطه لازم است تا شما متناسب با اهداف بازاریابی خود نسبت به روش‌های تدوین استراتژی دانش و اطلاعات کامل را داشته باشید. برای مثال آیا شرکت مورد نظر به دنبال جذب مشتریان جدید است یا اینکه می‌خواهد ترافیک سایت خود را افزایش دهد. در این راستا باید از مخاطبین هدف کسب و کار مورد نظر اطلاع داشته باشید تا متناسب با آن‌ها به تدوین استراتژی‌های سئو بپردازید؛ بنابراین علاوه بر اینکه لازم است تا یک سئوکار ماهر باشید، باید به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای تبدیل شوید.

 

6- مهارت فن بیان

اینکه شما به ‌عنوان یک سئوکار توانایی متقاعد کردن افراد تیم را برای انجام درست کارها داشته باشید، برای کارفرمایان اهمیت بسیار زیادی دارد. این کار نیازمند برخورداری از مهارت فن بیان است و اینکه شما بتوانید جلساتی با مکالمات نتیجه‌بخش برگزار کنید. شاید برخی از افراد تیم نسبت به روند کاری اطلاعات دقیقی نداشته باشند و یا این که انجام فرایندهای سئو را پیچیده می‌دانند.

اینجاست که شما با مهارت فن بیان خود باید بتوانید مفاهیم پیچیده را برای سایرین ساده کنید؛ به ‌طوری که برای انجام صحیح کارها متقاعد شوند. علاوه بر این شما باید مراحل پیشرفت کارهای خود را به شکل منظم برای مدیران و کارفرمایان شرح دهید. در صورتی ‌که فن بیان خوبی نداشته باشید، در متقاعدکردن آن‌ها با مشکل روبه‌رو خواهید شد.

 

7- صبر و نگاه واقع‌گرایانه

شما برای واردشدن به صنعت سئو باید بپذیرید که فراز و نشیب‌های بسیاری پیش روی‌تان وجود دارد و تغییراتی رخ می‌دهد که بسیار سریع هستند. از این رو به ‌عنوان یک متخصص سئو باید با صبر و نگاهی واقع‌گرایانه کارهای خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید. اینکه گوگل به طور دائم در حال به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود است، می‌تواند هر سئوکاری را نسبت به تغییر رتبه‌ها در نتایج جستجو کلافه کند.

در این راستا صبر به شما کمک می‌کند تا در عین لذت بردن از کار خود برای موفقیت کسب و کارها نهایت تلاشتان را انجام دهید. از طرفی همیشه این مورد را در نظر داشته باشید که هیچ موفقیتی در سئو یک‌شبه به دست نمی‌آید. توانایی انجام چند کار به طور هم‌زمان و داشتن مهارت در مذاکره از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر سئوکاری برای پیشبرد اهداف خود به آن‌ها نیاز دارد.

 

8- مهارت تجزیه و تحلیل

برای برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی سئو لازم است تا متخصصان این کار نحوه کارکردن با ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console را بلد باشند. این ابزارها با در اختیار قرار دادن داده‌های بسیار به کارشناس سئو به او کمک می‌کند تا از استراتژی‌های درستی برای افزایش ترافیک وب‌سایت استفاده کند. علاوه بر این، این ابزارهای تجزیه و تحلیل در تعیین میزان موفقیت‌ها و شکست‌های شما بسیار کمک‌کننده است و خیلی راحت‌تر می‌توانید گزارش‌های مربوط به عملکرد کارهای خود را به کارفرمایان ارائه دهید.

 

مهارت های کارشناس سئو

 

دوره‌های آموزشی لازم برای کارشناس سئو

برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو هنوز یک رشته دانشگاهی منحصربه‌فرد تعریف نشده است، اما برخی از مؤسسه‌ها و آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای دوره‌های لازم برای کارشناس سئو را برگزار می‌کنند که شما با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید با مفاهیم پایه‌ای برای تبدیل‌شدن به یک کارشناس سئو آشنا شوید. علاوه بر این لازم است تا خود کتاب‌ها و مقاله‌های مرتبط در این باره را مطالعه کنید و برای حرفه‌ای شدن در این زمینه پشتکار لازم را داشته باشید. دوره‌های آموزشی لازم برای کارشناس سئو در ادامه معرفی می‌شوند:

  • آشنایی با وردپرس فاندامنتال
  • آشنایی با مفاهیم پایه سئو
  • تدوین استراتژی سئو و محتوا
  • سئو داخلی یا On-Page SEO
  • سرچ کنسول و پرسش‌وپاسخ
  • مفاهیم تکنیکال
  • سئو خارجی و لینک بیلدینگ
  • ابزارهای آنالیز
  • نکات لازم برای ورود به بازار کار و شروع فعالیت به‌عنوان کارمند یا به شکل فریلنس

 

شرایط استخدام کارشناس سئو

بر اساس گزارش‌های اعلام شده بیشتر از یک میلیارد وب‌سایت در دنیای وب وجود دارد که همه آن‌ها در حال رقابت برای به دست آوردن رتبه اول در موتورهای جستجوی مختلف هستند. در این مسیر، سئو مطمئن‌ترین راه برای دستیابی به این جایگاه است. این روزها هر کدام از صاحبان مشاغل و کسب و کارها درک کرده‌اند که برای رسیدن به بالاترین رتبه موتورهای جستجو به یک سئوکار حرفه‌ای نیاز دارند. از این رو در این چند سال اخیر شغل کارشناسی سئو بازار کار بسیار خوبی پیدا کرده است و کسانی جذب این بازار خواهند شد که دانش و تخصص کافی را در این زمینه داشته باشند.

از طرفی، از مهم‌ترین مزیت‌های شغلی متخصص سئو می‌توان به امکان دورکار بودن آن اشاره کرد و نیازی به حضور فیزیکی شما نیست. برای بهینه‌سازی سایت تنها نیاز به یک لپ‌تاپ و اینترنت کافی دارد. از این ‌رو محدودیت شغلی زیادی نخواهید داشت و می‌توانید در حین انجام این کار، به ‌راحتی بخش‌های دیگر زندگی خود را مدیریت کنید. شما در جایگاه شغلی متخصص سئو لازم است تا مسئولیت‌های زیر را بپذیرید.

در صورت پذیرش این مسئولیت‌ها و برخورداری از دانش کافی در کنار تجربه کاری می‌توانید به‌ راحتی در این شغل استخدام شوید:

 

  • توانایی انجام کار به شکل انفرادی و گروهی
  • آشنایی با ابزارهای تجزیه و تحلیل گوگل
  • کار با ابزارهای بهینه‌سازی وب‌سایت
  • آشنایی با زبان‌های HTML، CSS و دیگر زبان‌ها
  • مدیریت زمان و مهارت‌های تحلیلی
  • آشنایی با دستور زبان و اصول نگارشی
  • برخورداری از تفکر خلاقانه و یافتن بهترین جواب برای مشکل‌ها
  • داشتن اطلاعات لازم درباره شیوه عملکرد موتورهای جستجو
  • تجربه کار در حوزه بازاریابی دیجیتال، سئو و محتوانویسی

 

جمع‌بندی

با توجه به آنچه که در این مقاله گفته شد، حتماً متوجه شده‌اید که کارشناس سئو یکی از مشاغل پرطرفدار در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که شما در صورت حرفه‌ای بودن در آن می‌توانید درآمدهای بسیار بالایی را در این زمینه کسب کنید. برای تبدیل‌شدن به یک سئوکار ماهر باید صبر و حوصله به خرج دهید و برای تکمیل دانش و اطلاعات خود در دوره‌های آموزشی جامع سئو شرکت کنید. همچنین در تلاش باشید تا تمام مهارت‌های گفته شده در بالا را در وجود خود تقویت نمایید.

درست است که مهارت‌های فنی نقش تعیین‌کننده‌ای در استخدام سئوکارها دارد، اما شرکت‌ها به دنبال چیزی فراتر از مهارت‌های فنی هستند تا با خیال راحت وب‌سایت خود را به شما و گروهتان تحویل دهند و هیچ نگرانی بابت روبه‌روشدن با اتفاقات ناگهانی نداشته باشند. پس در کنار تقویت دانش فنی، مهارت‌های درونی خود مانند کارگروهی، فن بیان، صبر و حوصله و موارد دیگر را در وجود خود رشد دهید.

 

  • 8
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر