بازاریابی

بازاریابی سنتی و دیجیتال چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 اردیبهشت 05

بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

 

هدف اصلی همه صاحبان مشاغل، رشد و رونق تجارتشان است؛ اما برای رسیدن به این اهداف آن‌ها باید کسب و کار خود را ارتقا دهند و مشتریان وفاداری  پیدا کنند. همه این کارها معمولاً از طریق تبلیغات و بازاریابی انجام می‌گیرد. بازاریابی را می‌توان به روش سنتی یا روش‌های مدرن یعنی بازاریابی دیجیتال انجام داد.

در این مطلب از ایده پویا قصد داریم به معرفی هر یک از دو نوع بازاریابی دیجیتال و سنتی بپردازیم و تفاوت‌های اصلی آن‌ها را بیان کنیم.

بیشتر بخوانید؛ روش های نوین بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی دیجیتال (آنلاین) چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال از طریق کانال‌های آنلاین و با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال صورت می‌گیرد. در این مدل بازاریابی اساساً از روش‌های مختلف آنلاین مانند طراحی وبسایت، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و یا بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. فعالیت در این بازار نیاز به دانش و مهارت در مدیریت پلتفرم‌های دیجیتال دارد.

امروزه بازاریابی دیجیتال به یک استراتژی تبلیغاتی موثر برای شرکت‌ها جهت دستیابی به بازارهای جهانی تبدیل شده است. در واقع، در عصر فناوری، برای بسیاری از سازمان‌ها ضرورت دارد که از تکنیک‌های دیجیتال برای دسترسی به بازارهای جهانی استفاده کنند تا بتوانند همواره در میدان رقابت باقی بمانند.

همان‌طور که گفتیم، بازاریابی دیجیتال (آنلاین) به استراتژی‌های بازاریابی برای تبلیغ محصولات و خدمات از طریق پلتفرم‌های دیجیتال اشاره دارد. امروزه برای کارایی بالاتر و سودآوری بهتر در کسب و کار، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این روش بازاریابی استفاده نمایند. این روش بسیار مقرون به صرفه است و در دسترس بودن کانال‌های دیجیتال مختلف و دسترسی به دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ‌ها و ... آن را به روشی محبوب در میان مخاطبان تبدیل کرده است.

 

مزایای دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)

 

مزایای دیجیتال مارکتینگ

 

دسترسی گسترده‌تر

همان‌طور که گفته شد، در بازاریابی دیجیتال آگاهی در مورد محصولات و خدمات از طریق پلتفرم‌های آنلاین صورت می‌گیرد و همین عامل باعث می‌شود تا فرد به پایگاه گسترده‌ای از مشتریان در سراسر جهان دسترسی داشته باشد. این استراتژی به شرکت‌های نوپا اجازه می‌دهد بهتر رشد کنند و بتوانند با شرکت‌های بزرگ در بازار سنتی رقابت نمایند.

توسعه برند

بازاریابان باید با استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی، تصویری از برند برای محصول یا خدمات خود ایجاد نمایند تا همواره در نظر مشتریان قابل اعتماد به نظر برسند. بازاریابی دیجیتال به روش‌های مختلفی شما را به این هدف می‌رساند و به توسعه برند شما کمک می‌کند.

شخصی سازی

استراتژی بازاریابی دیجیتال به دلیل توانایی بالای آن در تعامل با مشتریان احتمالی و دریافت بازخورد از سوی آن‌ها موثرتر است. جذب مخاطب و دسترسی مشتری به محصولی که نیازش را برآورده می‌سازد، به شهرت برند شما کمک می‌کند. دیجیتال مارکتینگ با طراحی محتوای تخصصی برای مخاطبان، بستری را برای بازاریابی شخصی‌سازی شده فراهم می‌آورد. در واقع هدف این است که مشتری احساس کند آن برند به نیازهای فردی او پاسخ می‌دهد.

دسترسی آسان‌تر

روش‌های بازاریابی با استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال این فرصت را برای فروشندگان و خریداران فراهم می‌کنند تا در هر زمان و مکانی اقدام به خرید و فروش محصولات خود نمایند. مشتریان می‌توانند در قسمت پیشنهادات، نظرات و توصیف‌های خود را بیان کنند. این نظرسنجی به سازمان‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی نمایند. بدین طریق پاسخ موثرتری به نیازهای مشتری داده خواهد شد.

هزینه کمتر

دلیل اصلی محبوبیت بازاریابی دیجیتال نسبت به دیگر شیوه‌های بازاریابی، مقرون به صرفه‌تر بودن آن است. هزینه‌ای که شما در بازاریابی دیجیتال پرداخت می‌کنید، نسبت به بازاریابی سنتی بسیار کمتر است.

 

معایب بازاریابی دیجیتال (بازاریابی اینترنتی)

نیاز به کسب مهارت‌های مورد نیاز دارد

برای انجام موفقیت آمیز فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال نیاز به کسب دانش و تخصص مناسب در بستر دیجیتال وجود دارد. در واقع پیشرفت روز به روز فناوری، این ضرورت را ایجاد می‌کند که شما همواره دانش دیجیتالی خود را به‌روز نگه دارید.

زمان بر بودن

 برای بازاریابی دیجیتال لازم است که کارهای مختلفی را در رابطه با بهینه‌سازی تبلیغات آنلاین و ایجاد محتوای مناسب برای تبلیغات انجام دهید. همه این کارها زمان زیادی از شما می‌گیرد. علاوه بر این، شما باید به طور منظم نتایج را دنبال کنید و استراتژی‌ها را بر اساس آن‌ها اصلاح نمایید.

رقابت بالا

دسترسی گسترده‌تر به مخاطبان جهانی از طریق بازاریابی دیجیتال مستلزم ایجاد قابلیت‌هایی برای رویارویی با رقابت جهانی است. در بازاریابی دیجیتال شما با رقبای بیشتری سر و کار دارید و پیروز بیرون آمدن از میدان می‌تواند برای شما یک چالش بزرگ به حساب بیاید.

 

روش های بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی سنتی (آفلاین) چیست؟

اصطلاح بازاریابی سنتی یک اصطلاح گسترده و نام آشنا است که اشکال مختلف تبلیغات را شامل می‌شود. بازاریابی سنتی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

چاپ

این مورد شامل ارسال آگهی در مجلات، خبرنامه‌ها، روزنامه‌ها، بروشور و سایر موارد چاپی است.

پست مستقیم

در روش پست مستقیم، بروشورها، نامه‌ها، کارت‌پستال‌ها، کاتالوگ‌ها و ... مستقیما برای مشتریان هدف چاپ و پست می‌شوند.

نمایش تبلیغات به روش‌های قدیمی

این مورد شامل تبلیغات نمایش داده شده در تلویزیون، رادیو و سایر روش‌های تبلیغاتی مثل تبلیغات روی پرده سینما است.

بازاریابی تلفنی

در این روش فرد مستقیماً با مشتریان هدف تماس می‌گیرد و با هدف ارتقاء کسب و کار خود با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

 

مزایای بازاریابی سنتی

دسترسی به مخاطبان محلی

 استفاده از بازاریابی سنتی می‌تواند کار شما را برای دستیابی به مخاطبان محلی آسان‌تر کند. قطعاً رادیو و تلویزیون بهترین گزینه و سریع‌ترین راه برای تبلیغ کسب و کار و ارسال پیام شما است.

یک روش بازاریابی شناخته شده است

 بازاریابی سنتی یک روش تبلیغاتی آشنا برای افراد مسن است. با استفاده از این روش، دیگر نیازی نیست که این افراد شیوه‌های جدید را یاد بگیرند. آن‌ها مجلات و روزنامه‌های تبلیغاتی توزیع شده را می‌گیرند و هر زمان که وقت داشته باشند آن‌ را مطالعه می‌کنند تا محصول مورد نیاز خود را در بین آن‌ها پیدا کنند.

 

معایب بازاریابی سنتی و قدیمی

هزینه بالاتر

 اگرچه بازاریابی سنتی در گذشته روشی موفقیت آمیز بود؛ اما به دلیل استفاده گسترده از اینترنت در سال‌های اخیر، جای خود را به بازاریابی دیجیتال داده است. با توجه به استفاده روز افزون اینترنت، تلفن‌های هوشمند، آیپد، تبلت و سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند محصولات خود را از طریق وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، واتساپ، توییتر و ... تبلیغ کنند. این روش ها نسبت به بازاریابی سنتی هزینه کمتری دارند.

کمبود زمان

به‌روزرسانی پیام‌ها در بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی دیجیتال به زمان بیشتری نیاز دارد. در بازاریابی سنتی شما برای تغییراتی که می‌خواهید ایجاد کنید، زمان زیادی نخواهید داشت. اگر بخواهید آگهی خود را در روزنامه منتشر کنید، باید آن را از قبل آماده کرده باشید. این در حالی است که با استفاده از اینترنت، امکان تغییر آگهی تنها در چند دقیقه وجود دارد.

 

تفاوت های بین بازاریابی سنتی و دیجیتال

 

تفاوت های بازاریابی سنتی و دیجیتال

 

1-همان‌طور که گفته شد، بازاریابی سنتی یک روش قدیمی بازاریابی است و تبلیغات آن از طریق آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی یا چاپی مثل روزنامه‌ها و مجلات صورت می‌گیرد. این در حالی است که دیجیتال مارکتینگ یک روش مدرن بازاریابی به حساب می‌آید. شما در این روش محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین تبلیغ می‌کنید. این روش بازاریابی از طریق رسانه‌های دیجیتال و پلتفرم‌هایی نظیر گوگل، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و ... انجام می‌شود.

2- بازاریابی سنتی چندان مقرون به صرفه نیست و برای برندسازی خوب عمل نمی‌کند. این در حالی است که بازاریابی دیجیتال هزینه کمتری دارد و برای ساخت برند، کارآمد‌تر و سریع‌تر است. ارسال پیام‌ها از طریق ایمیل در مقایسه با چاپ کارت‌پستال‌های فردی و پرداخت هزینه پست، به میزان زیادی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کنند.

3- اندازه‌گیری در بازاریابی سنتی بسیار دشوار است؛ اما در بازاریابی دیجیتال با کمک ابزار‌های تحلیلی بسیار آسان می‌شود.

 

کدام بازاریابی برای کسب و کار من مفید است؟ سنتی یا دیجیتال؟

به طور کلی، برای تشخیص اینکه کدام استراتژی بازاریابی را برای کسب و کارتان در نظر بگیرید، لازم است که به بازار هدف خود نگاهی بیاندازید. بفهمید که این افراد ترجیح می‌دهند از چه طریقی خرید خود را انجام دهند و چگونه به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند.

در هر صورت، هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب بازاریابی دیجیتال یا سنتی، لزوما درست نیست که یکی از آن‌ها را بهتر از دیگری بدانیم؛ زیرا هر کدام از این دو مورد اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. نکته مهم و اصلی این است که شما به طور کامل مشتریان خود را بشناسید و از کسب و کارتان آگاهی داشته باشید تا بتوانید بهترین روش را انتخاب نمایید.

 

کلام آخر

در این مطلب از ایده پویا به معرفی بازاریابی دیجیتال و سنتی پرداختیم و تفاوت‌های اصلی آن‌ها را بیان کردیم. به طور کلی بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه‌تر است و اهداف والاتری را دنبال می‌کند. این در حالی است که بازاریابی سنتی به مخاطبان محلی دسترسی بهتری دارد. برای تشخیص اینکه از کدام نوع بازاریابی استفاده کنید، ابتدا لازم است که بودجه و بازار هدف خود را در نظر بگیرید و نوعی از بازاریابی را انتخاب کنید که با کسب و کار و اهداف شما کاملاً مطابقت داشته باشد.

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

  • 22
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر