با اصطلاحات رایج در توییتر بیشتر آشنا شوید

تاریخ انتشار خبر : 1400 مرداد 18

با اصطلاحات رایج در توییتر بیشتر آشنا شوید

 

توییتر برنامه و رسانه‌ای اجتماعی است که درک و استفاده از آن می‌تواند بسیار دشوارتر از سایر برنامه‌ها باشد. توییتر با برنامه‌های دیگری مانند فیس‌بوک، یوتیوب و وبلاگ‌نویسی بسیار متفاوت است؛ حتی باوجوداینکه گاهی «میکروبلاگینگ» نیز نامیده می‌شود. این یعنی شما می‌توانید با افزودن تنها 140 حرف یا کمتر، اخبار جدید یا افکار خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. توییتر پیش از فیلتر شدن در ایران به‌عنوان پنجمین برنامه اجتماعی محبوب شناخته می‌شده است و امروزه نیز فعالان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی از آن استفاده می‌کنند.

رابط کاربردی این برنامه اجتماعی با سایر برنامه‌ها متفاوت است و برای بیشتر مردم طول می‌کشد تا نحوه کار با توییتر و ارزش واقعی استفاده از آن را درک کنند. بسیاری با شروع استفاده از توییتر به‌زودی اعتراف می‌کنند که آن را درست نمی‌فهمند و با اصطلاحات زیادی برخورد می‌کنند که برای آن‌ها تازگی دارد.

در این مطلب قصد داریم رایج‌ترین اصطلاحات توییتر را به مبتدیان و شما عزیزان بشناسانیم. تیم حرفه‌ای ایده پویا با 13 سال سابقه در زمینه‌های طراحی وب سایت و دیجیتال مارکتینگ همواره آماده ارائه بهترین، خلاقانه‌ترین و جامع‌ترین خدمات به شما دوستان است.

 

 

توییتر

 

 

مهمترین اصطلاحات توییتر

هشتگ (#)

هشتگ یا hashtag کلمه‌ای است که این روزها به لطف اینستاگرام زیاد به گوشمان خورده است. استفاده از آن می‌تواند ترفندی برای بهتر و سریع‌تر دیده شدن پست‌ها در شبکه اجتماعی باشد. هشتگ همچنین به پست‌ها نظم می‌دهد و به کاربران کمک می‌کند تا پست‌ها و نوشته‌های موردنظر خود را در زمان کمتری پیدا کنند. توجه داشته باشید که اگر عبارت هشتگ شده بیش از یک کلمه باشد، فاصله میان کلمات باید به‌صورت «_» مشخص شود. در غیر این صورت، تنها کلمه اول هشتگ می‌شود. به‌عنوان‌مثال، #اختتامیه_المپیک.

درباره بازاریابی شبکه های اجتماعی بیتشر بخوانید.

 

بایو (Bio)

در بخش مشخصات حساب کاربری شما بخشی به نام بایو قرار دارد که شرح کوتاهی از شما است. این شرح در حداکثر 160 حرف به معرفی شما برای سایر کاربران می‌پردازد و در پروفایل شما ظاهر می‌شود. شما می‌توانید بایو را آن‌طور که می‌خواهید شناخته شوید بنویسید.

 

بلاک (Block)

مسدود کردن کاربران را اصطلاحاً بلاک میگوییم. اگر یک حساب توییتر را بلاک کنید، این حساب نمی‌تواند شما را فالو کند یا شما را به لیست توییتر خود بیفزاید. به‌این‌ترتیب، اگر آن‌ها نیز شما را بر روی یک پست تگ کنند، اعلانی دریافت نخواهید کرد.

 

آنبلاک (UNBLOCK)

در مقابل بلاک، آنبلاک را داریم که فرد را از لیست کاربران مسدود خارج می‌کند. در مورد BLOCK-UNBLOCK نیز میتوان گفت زمانی که یک نفر در میان فالوورهای شما قرار دارد و شما نیز وی را فالو دارید، می‌توانید با یک بار بلاک و آنبلاک کردن، نام خود را از میان فالوورها (دنبال کنندگان) و فالویینگ‌ها (دنبال شوندگان) خارج کنید.

 

منشن

منشن کردن به معنای پیوست یا ضمیمه کردن نام کاربری شما بعد از @ است. سایر کاربران می‌توانند با انجام این کار شما را منشن کنند و اعلان آن برای شما ارسال می‌شود. بسیاری با منشن کردن دوستان خود در زیر پست‌های مختلف، آن‌ها را به دیدن و خواندن توییت دعوت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، منشن @sahar موجب فراخواندن شخصی با این نام کاربری می‌شود.

 

شبکه اجتماعی توییتر

 

میوت (Mute)

گاهی قصد آنفالو یا بلاک کردن یک حساب کاربری مشخص را ندارید، اما نمی‌خواهید هیچ اعلانی از جانب وی داشته باشید. در این صورت می‌توانید آن حساب کاربری را نادیده بگیرید. میوت در لغت به معنی بی‌صدا است و در اصطلاح توییت به بی‌صدا کردن تمام توییت ها، دایرکت‌ها، منشن‌ها و ... از جانب یک حساب کاربری گفته می‌شود.

 

دایرکت (DIRECT MASSAGE)

دایرکت مسیج یا پیام‌های مستقیم (DMs) درواقع پیام‌های خصوصی هستند که از یک حساب توییتر به یک حساب یا حساب‌های دیگر ارسال می‌شوند. می‌توان از دایرکت برای مکالمه شخصی یک‌به‌یک یا بین گروه‌ها استفاده کرد.

 

آواتار (AVATAR)

در توییتر این امکان برای کاربران مهیا شده است که یک تصویر در قسمتی از پروفایل خود قرار دهند. به این تصویر که می‌تواند عکسی از خودتان باشد، آواتار گفته می‌شود. البته بسیاری ترجیح می‌دهند هیچ تصویری در پروفایل خود آپلود نکنند و آن را در حالت آواتار تخم‌مرغی (بدون عکس) باقی بگذارند.

 

هدر (Header)

به‌جز آواتار، تصویر دیگری نیز می‌توان در پروفایل آپلود کرد که در پشت آن قرار می‌گیرد. هدر برخلاف آواتار در همه صفحات توییتر دیده می‌شود و نشان‌دهنده هدف، تفکرات، برنامه یا حتی معرف برند آن حساب کاربری است.

 

فالوور (Follower)

فالوور درواقع به کاربری گفته می‌شود که شما را در لیست کاربران خود قرار داده باشد و توییت‌های شما را دنبال کند.

 

فالوبک (Follow Back)

زمانی که ابتدا یک حساب کاربری شما را فالو کند و شما نیز متقابلاً وی را فالو کنید، درواقع فالوبک را انجام داده‌اید.

 

آنفالو (Unfollow)

شخصی را که قبلاً فالو کرده‌اید را می‌توانید آنفالو کرده و از لیست صفحات محبوب خود خارج کنید. این عبارت در اصطلاح فالو-آنفالو نیز کاربرد دارد. این اصطلاح زمانی کاربرد دارد که شخصی را فالو کنید تا وی فالوبک کند. سپس آن حساب کاربری را آنفالو می‌کنید.

 

توییت (Tweet)

توییت درواقع نام‌آوای پرنده است که در میان فارسی‌زبانان به‌عنوان «جیک‌جیک» شناخته می‌شود. اما در اصطلاح توییتری به انتشار و اشتراک‌گذاری محتواهای متنی یا تصویری در این رسانه اجتماعی گفته می‌شود.

 

ریتوییت (Retweet)

ریتوییت درواقع بازنشر یک توییت برای سایر کاربران است که معمولاً برای انتقال و انتشار اخبار یا سایر پست‌های جالب و ارزشمند در توییتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، همیشه ویژگی‌های اصلی یک توییت را حفظ می‌کند و از کاستن و افزودن به آن جلوگیری می‌شود. در فارسی اصطلاحات دیگری به‌عنوان تب (توییت بعدی)، رتق (ریتوییت بعدی)، رتق (ریتوییت قبلی) و رشتو (رشته توییت) نیز وجود دارند.

 

هل دادن

هل دادن به عمل ریتیوت کردن و هدایت چند کاربر دیگر برای فالو کردن یک حساب کاربری گفته می‌شود.

 

اصطلاحات توییتر

 

ترول (Troll)

اصطلاح ترول به توییت کردن متن و عکس‌های تحریک‌کننده، ناراحت‌کننده و ... به‌منظور تحریک کاربران برای نشان دادن واکنش گفته می‌شود. به کسانی که ترول انجام می‌دهند، فرد ترول گفته می‌شود. این افراد از بحث کردن و آزار دادن دیگران لذت می‌برند و این امر برای آن‌ها نوعی سرگرمی است.

 

توییت استورم (Tweetstorm)

توییت استورم یکی از قابلیت‌های توییتر است که به شما اجازه می‌دهد مجموعه‌ای از توییت‌ها را به‌صورت هم‌زمان بارگذاری کنید. به‌این‌ترتیب، توییت‌های فرعی در زیر توییت اصلی شما به‌عنوان منشن قرار می‌گیرند.

 

توییت پین (Pin Tweet)

توییتر به شما این امکان را می‌دهد که مهم‌ترین توییت‌های خود را پین کرده و به این شکل به بهتر دیده شدن آن کمک کنید. توییت پین درواقع علامت‌دار کردن و اعلام عمومی برای دیده شدن آن توییت است.

 

اسپم (Spam)

اسپم به انواع رفتارهای ممنوع اشاره دارد که قوانین توییتر آن‌ها را نقض کرده باشد. به‌طورکلی اسپم را می‌توان اقدامات ناخواسته و مکرر توصیف کرد که تأثیرات منفی بر حساب‌های دیگر دارند.

 

ترند (Trends)

ترند درواقع یک موضوع یا هشتگ است که به‌صورت الگوریتمی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین‌های توییتر در آن لحظه تعیین می‌شود. ترندها را می‌توان بر اساس موقعیت مکانی و افرادی که دنبال می‌کنید، انتخاب کنید.

 

ژانر (Genre)

ژانر شدن یک موضوع به معنی صحبت اکثریت افراد با موضوعی خاص است. مثلاً در هنگام انتخابات، این موضوع به ژانر توییتر تبدیل می‌شود.

 

ریپلای (Replies)

زمانی که شما یک توییت به اشتراک گذاشته باشید و سایر کاربران برای توییت شما پاسخ قرار بدهند، آن‌ها توییت شما را ریپلای کرده‌اند. عددی که در کنار آیکون یا نماد ریپلای نشان داده می‌شود، تعداد ریپلای‌های توییت شما است.

 

لایک (Like)

با تپ یا کلیک کردن بر روی آیکون لایک، نویسنده توییت متوجه می‌شود که توییت وی را پسندیده‌اید. تعداد لایک ها در کنار آیکون قلب دیده می‌شوند و نشان‌دهنده تعداد نفراتی است که توییت را پسندیده‌اند.

 

فیو (Fav)

اصطلاح Fav از عبارت Favorite گرفته شده است و به پسندیدن یا همان لایک گفته می‌شود. زمانی که شما شخصی را منشن کرده باشید و شخص سومی منشن شما را پسندیده باشد، درواقع شما را فیو کرده است و اصطلاحا فیو کردن منشن گفته می‌شود.

 

فیواستار (Favstar)

فیواستار به توییتی گفته می‌شود که تعداد لایک آن به بیش از هزار رسیده باشد.

 

پروتکت (Protect)

پروتکت یا محافظت در توییتر به شما این اجازه را می‌دهد که صفحه و پست‌های خود را در حالت عمومی (Poblic) یا خصوصی (Private) قرار دهید. در حالت پابلیک یا عمومی تمام کاربران توییتر و حتی کسانی که حساب کاربری ندارند می‌توانند توییت شما را ببینند. اما در حالت پرایوت یا خصوصی تنها کاربرانی که به شما درخواست فالو داده باشند و آن‌ها را پذیرفته باشید قادر به مشاهده توییت‌های شما خواهند بود.

 

دی اکتیو (Deactive)

دی اکتیو به معنای غیر فعال کردن پروفایل است. شما می‌توانید بدون از بین بردن حساب کاربری و حذف توییت‌ها، از دیده شدن آن‌ها توسط کاربران توییتر جلوگیری کنید.

 

لاک (Lock)

زمانی که در یک زمان کوتاه فعالیت‌های زیادی مانند فالو کردن‌های مکرر را انجام داده باشید یا برای مدتی طولانی در حساب خود هیچ فعالیتی انجام نداده باشید، حساب شما قفل می‌شود. آنلاک شدن (Unlock) شدن یک حساب لاک شده چند روزی زمان می‌برد.

 

ریپورت (Report)

اصطلاح ریپورت به معنای گزارش دادن توییت‌ها یا حساب‌هایی است که فعالیت‌هایی مغایر با قوانین توییتر را انجام داده باشند. مانند محتوای غیر اخلاقی، نژاد پرستانه یا هر چیز دیگری که انجام آن‌ها توسط توییتر منع شده باشد.

 

ساسپند (Suspended)

اصطلاح توییتری ساسپند به معنای خارج شدن کامل یک حساب کاربری از دسترس همه کاربران است. زمانی که یک حساب کاربری از جانب تعداد زیادی از کاربران بلاک یا ریپورت شده باشد، توییتر فعالیت‌های آن حساب را مغایر با مقررات خود تلقی کرده و حساب کاربری را کاملا متوقف می‌کند.

 

حساب‌های تبلیغاتی (Promoted accounts)

حساب‌های تبلیغاتی یا پیشنهادی را بخش تبلیغات توییتر به شما پیشنهاد می‌دهد تا در صورت تمایل آن‌ها را فالو کنید. این تبلیغات ممکن است در هر بخشی از توییتر شما ظاهر شوند.

 

کوت (Quote)

کوت درواقع نوعی ریتوییت است که به شما اجازه اضافه کردن کامنت، عکس، یا یک گیفت به‌عنوان ریتوییت یک توییت از فالورهایتان را می‌دهد.

 

تایم لاین (Timeline)

در توییتر بخشی مشابه بخش هوم (Home) قرار دارد که به شما اجازه می‌دهد توییت‌های خود و فالوورهایتان را در آن مشاهده کنید. این بخش تایم لاین نام دارد.

 

لیست (List)

از طریق حساب شخصی خود می‌توانید لیستی از سایر کاربران توییتر را بر اساس موضوع یا علاقه ایجاد کنید (به‌عنوان‌مثال، لیستی از دوستان، همکاران، افراد مشهور یا ورزشکاران). این لیست‌ها یک جدول زمانی ایجاد از توییت‌ها ایجاد می‌کنند. همچنین می‌توانید آن را در بالای جدول زمانی Home خود قرار دهید.

 

اینتراکشن (IntreAction)

اینتراکشن همان تعاملات متقابلی هستند که توسط حساب‌های توییتر انجام می‌شوند. این فعالیت‌ها می‌توانند لایک، کامنت، ریتوییت یا هر چیز دیگری را شامل شوند.

 

لیمیت (Limit)

لیمیت به معنی محدود شدن است. زمانی که فعالیت‌هایی مانند فالو کردن را با سرعت و مکرراً انجام دهید، توییتر شما را ربات تلقی کرده و برای چند دقیقه تا چند ساعت دسترسی شما به حسابتان را محدود می‌کند. در این مدت شما نمی‌توانید فعالیت جدیدی در حساب خود داشته باشید.

 

شادوبن (Shadowban)

کلمه شادوبن به معنی سایه بان است. باوجود ادعاهای توییتر مبنی بر عدم وجود آن، بسیاری از کاربران متوجه شادوبن شده‌اند. شادوبن موجب پنهان شدن حساب، تمام توییت یا بخشی از متن آن کاربران می‌شود. برای مثال ممکن است کلماتی از توییت شما را ازنظر کاربران پنهان کند یا حتی کاربران قادر به یافتن حساب شما نباشند.

 

مومنت (Moment)

مومنت یکی از قابلیت‌های جالب توییتر است که در گذشته تنها برای کاربران خاص فعال بود و اکنون در دسترس تمام کاربران است. با ساختن یک مومنت می‌توانید مجموعه‌ای از توییت‌های گذشته خود که با یکدیگر مرتبط هستند را به‌صورت داستان دربیاورید و توجه فالوورهای خود را به آن‌ها جلب کنید.

 

با ترفندهای تبلیغات در توییتر آشنا شوید

 

در توییتر اصطلاحات متعددی به‌کاربرده می‌شوند. باوجوداینکه تعداد کاربران ایرانی در توییتر نسبت به گذشته کاهش‌یافته است؛ اما می‌توان نشانه‌هایی از افزایش حضور ایرانیان را در چند سال اخیر مشاهده کرد. با این وجود، فیلترینگ مانع از رسیدن تعداد کاربران به ظرفیت واقعی آن شده است. بااین‌حال، شما می‌توانید با استفاده از فیلترشکن به این فضا ورود پیدا کرده و فعالیت خود را آغاز کنید. ایده پویا یکی از فعالان موفق در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت است که با بهره‌گیری از یک تیم حرفه‌ای و خلاق می‌تواند منحصربه‌فردترین و بهترین پکیج‌های طراحی سایت، لوگو و طراحی انیمیشن‌های تحت وب و... را به شما ارائه دهد.

 

سئو seo سایت

 

  • 57
  • 4
نظرات کاربران (4)
ثبت نظر