چگونه محتوای خود را اثر گذار کنید؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 اردیبهشت 27

چگونه محتوای خود را اثر گذار کنید؟

گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که اهمیت تولید محتوا بیش از پیش شود. چرا که تا پیش از این افراد کمی در اینترنت فعالیت داشتند و کاربران اینترنت معمولا انتخاب دیگری به جز خواندن یا دیدن محتواهای آن‌ها نداشتند. اما اکنون این کاربران هستند که تعیین می‌کنند کدام مطلب را برای خواندن انتخاب کنند. بنابراین شما باید با تکنیک‌های ایجاد محتوای اثر بخش آشنا شوید تا بتوانید کاربران را به سوی خود جذب کنید.

توصیه ما این است که پیش از آن که خودتان دست به کار تولید و عرضه محتوا به مشتریان شوید، از تجربیات یک متخصص استفاده کنید. متخصصان این حوزه معمولا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ هستند که تمام وقت خود را بر روی مطالعه مخاطبین و شناسایی روش‌هایی برای جذب بهتر آن‌ها می‌گذرانند.

ایده پویا یک آژانس حرفه‌ای دیجیتال مارکتنیگ است که می‌تواند محتوای وب سایت شما را به شیوه‌ای اثرگذار تولید کند. ضمن اینکه این آژانس روش‌های تبلیغات در فضاهای مجازی و فضای اینترنت را به شما نشان داده و کمک می‌کند که محتوایی که کاربران از میان هزاران مطلب موجود انتخاب می‌کنند، محتوای سایت شما باشد. همچنین برای طراحی وب سایت خود از متخصصان این شرکت می‌توانید استفاده کنید

 

سئو سایت seo

 

منظور از محتوای اثر بخش چیست؟

پیش از آن که به سراغ ویژگی‌های یک محتوای اثر گذار برویم و به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید محتوای خود را اثر گذار کنید، بهتر است تعریف دقیق این محتوا را ارائه کنیم. محتوایی را می‌توان اثربخش دانست که ضمن رعایت نکات و استانداردهای ساختاری یک محتوای باکیفیت، شما را به اهدافتان نزدیک‌تر کرده و مخاطب را به شما جذب کند.

توجه کنید که لزوما برای همه کسب و کارها اهداف یکسانی وجود ندارد. پس شما باید بدانید که دقیقا چه چیزی از محتوای خود انتظار دارید تا در قدم بعدی آن را تاثیرگذار کنید. ضمن اینکه باید هدف خود از جذب مخاطب را نیز مشخص کنید. ممکن است برای کسی جذب مخاطب تنها بالا رفتن آمار بازدید سایت و نرخ کلیک باشد و برای کس دیگری فروش محصولات و یافتن مشتریان دائمی باشد. پس بر اساس تعریف ارائه شده می‌توان مهم‌ترین شاخص‌های اثربخش بودن یک محتوا را شامل موارد زیر دانست.

 

تولید محتوا

 

  • پیش رفتن بر مسیر اهداف

مشخص کردن اهداف محتوا می‌تواند به تولیدکننده محتوا کمک کند تا دقیقا همان چیزی را بسازد که شما می‌خواهید. توجه کنید که لزوما محتوای تولید شده نباید یک متن باشد. هر چیزی که در فضای اینترنت منتشر می‌شود از متن‌ها گرفته تا فیلم‌ها، عکس‌ها و اینفوگرافیک‌ها همگی نوعی از محتوا هستند که بنا به اهداف شما می‌توانند تولید و منتشر شوند. بنابراین شما باید بدانید که دقیقا برای چه به تولید محتوا می‌پردازید و چه نتیجه‌ای قرار است از این کار بگیرید. این موضوع در واقع شاخصی برای سنجش میزان اثر گذار بودن محتوا است.

 

  • نتایج خوب بررسی با معیارهای سنجش

قبل‌تر گفتیم که خود تعیین درست اهداف می‌تواند معیاری برای سنجش اثر گذاری ایجاد کند. اما علاوه بر آن شما باید از معیارهای کمی و کیفی برای سنجش محتوای اثر بخش استفاده کنید. آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ حرف‌های از این معیارها آگاه بوده و می‌توانند شما را راهنمایی کنند. پارامترهایی نظیر نرخ کلیک، نرخ تبدیل، تعداد بازدید، میزان بهبود رتبه سایت، زمان حضور مخاطبین در سایت و... می‌تواند معیارهایی برای سنجش باشد. البته برای تعیین دقیق‌تر این معیارها باید مشخص کنید که در چه محلی قصد دارید محتوای خود را منتشر کنید. بدون شک معیارهای شبکه‌های اجتماعی با معیارهای سایت‌های اینترنتی متفاوت است.

 

تولید محتوای اثربخش

 

چگونه محتوای خود را اثربخش کنیم؟

حال که متوجه شدید منظور ما از یک محتوای اثر بخش چیست، می‌توانیم به سراغ تکنیک‌هایی برای افزایش اثربخشی محتوا برویم. بدون شک برای آن که به درستی این تکنیک‌ها را پیاده کنید باید دانش خود را در زمینه قوانین تولید و انتشار محتوا افزایش دهید یا از تجربه یک تیم حرف‌های استفاده کنید.

 

  • برنامه زمان‌بندی مشخص کنید.

زمانی که اقدام به ایجاد محتوا برای سایت یا صفحه اجتماعی خود می‌کنید، باید بدانید که قرار است در چه زمانی به کجا برسید. تدوین یک برنامه زمانی مشخص می‌تواند به شما کمک کند که مسیر راه خود را شناخته و برای رسیدن به اهدافتان برنامه‌ریزی کنید. مهم‌ترین نکته در این برنامه زمان‌بندی این است که موضوعاتی را که قصد دارید برای آن‌ها محتوا تولید کنید، به طور کامل مشخص کنید. هر فرد باید بداند که حداقل در یک هفته آینده چه موضوعاتی دارد تا بتواند آن‌ها را مدیریت کند. بدیهی است که این موضوعات زمانی که موضوع داغی پیش می‌آید یا تیم نویسندگانتان تغییر می‌کند باید به‌روزرسانی شوند.

نکته دیگر اینکه برنامه زمان‌بندی به شما نشان می‌دهد که در چه تاریخی باید به چه هدفی برسید. بنابراین یک معیار برای ارزیابی اثربخشی فعالیت محتوایی‌تان به شما می‌دهد. ضمن اینکه این تقویم زمانی می‌تواند یک تاریخچه دقیق و مشخص نیز برای کار شما تهیه کند. بنابراین در آینده می‌توانید از تجربیات این تاریخچه استفاده کنید. همچنین زمان‌بندی به کار شما نظم می‌بخشد و به نویسندگان یا تولیدکنندگان محتوا نشان می‌دهد که شما برای کارتان ارزش قائل هستید. پس آن‌ها نیز تلاش می‌کنند بهترین کار خود را ارائه دهند.

 

  • جامعه هدف خود را مشخص کنید.

محتوای شما در نهایت قرار است توسط مخاطبان سایتتان خوانده شود. بنابراین شما باید از همان ابتدا بدانید که قرار است برای چه گروهی محتوا تولید کنید. این موضوع در ایجاد یک محتوای اثر بخش بسیار موثر خواهد بود. در واقع شما باید نیازهای مخاطبان هدف خود را شناخته و تلاش کنید محتوای شما بخشی از آن‌ها را برطرف کند. این موضوع باعث می‌شود که کسانی محتوای شما را بخوانند که واقعا به آن نیاز دارند. در نتیجه محتوای شما به خودی خود اثر گذار خواهد شد.

 

  • معیارهای بهینه‌سازی محتوا را شناخته و آن‌ها را به کار گیرید.

منظور از بهینه‌سازی محتوا این است که به موتورهای جست و جو برای پیدا کردن مطالبتان کمک کنید. با شناخت درست قوانین سئو و استفاده از آن‌ها می‌توانید خود را به موتورهای جست و جو نشان داده و در نتایج جست و جو نشان داده شوید. برای هر مطلب با استفاده از ابزارهای موجود کلمه کلیدی مشخصی انتخاب کنید. چرا که موتورهای جست و جو در اولین قدم با کلمات کلیدی متوجه حضور شما خواهند شد. پس از آن تلاش کنید دیگر قوانین سئو مثل لینک دهی درست خارجی و داخلی را نیز در محتواهای خود پیاده‌سازی کنید.

خوشبختانه گوگل ابزارهای قدرتمندی برای سنجش میزان بهینه‌سازی محتوا دارد. شما همواره می‌توانید تیم تولید محتوای خود را قوی‌تر کرده و محتواهای اثر گذارتری انتخاب کنید. ضمن اینکه می‌توانید محتواهای قدیم‌تر خود را نیز به‌روز کرده و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که نباید در استفاده از این قوانین زیاده‌روی کنید. چرا که گوگل متوجه می‌شود که هدف شما از بهینه‌سازی محتوا گول زدن موتورهای جست و جو بوده و در نتیجه شما را جریمه خواهد کرد.

 

تولید محتوا اثرگذار

 

  • موضوعات جذاب و منحصربه‌فرد برای محتوای خود انتخاب کنید.

محتوای اثر بخش محتوایی است که جدید بوده و در عین حال توسط افراد زیادی جست و جو شود. شما باید برای پیدا کردن موضوعات روز و حیاتی همواره گوش به زنگ باشید تا بتوانید از رقیبان خود جلو بزنید. چرا که موضوعات داغ روز معمولا از مطالبی هستند که توسط افراد زیادی جست و جو می‌شوند و اگر شما اولین کسی باشید که درباره آن‌ها مطلب منتشر کرده است، می‌توانید به بهبود رتبه خود کمک بسیار زیادی بکنید. چرا که گوگل اولین کسانی که درباره یک موضوعی محتوایی مفید را منتشر می‌کنند به خاطر سپرده و آن‌ها را در نتایج جست و جوی خود نشان خواهد داد.

به جز موضوعات روز شما باید موضوعات متنوع و جذابی را در برنامه زمانی تولید محتوا قرار دهید. انتخاب درست موضوع به شناخت صحیح شما از مخاطبانتان برمی‌گردد. اینکه بدانید مخاطبان هدف شما در حال حاضر چه نیازهایی دارند و بیشتر برای چه چیزهایی جست و جو می‌کنند، انتخاب موضوع را برای شما راحت‌تر خواهد کرد. ضمن اینکه می‌توانید با ابزارهای مختلف چیزهایی را که مخاطبان بیشتر به آن‌ها علاقه داشته و برای آن‌ها جست و جو کرده‌اند پیدا کرده و اثربخشی محتوای خود را افزایش دهید.

نکته دیگری که در این بخش باید به آن توجه کنید منحصربه‌فرد بودن محتوا است. زمانی که موضوع شما یک موضوع جدید بوده و هنوز افراد زیادی به آن نپرداخته‌اند، رعایت این مورد چندان سخت نیست. اما زمانی که قصد دارید محتوایی درباره یک موضوع مهم اما کار شده منتشر کنید، باید مراقب باشید. محتوای اثر گذار محتوایی است که مطالب جدیدی را به کاربر ارائه دهد. در واقع مخاطب نباید احساس کند که این مطلب چیزی جدیدتر از دیگر مطالب موجود در سایت‌های دیگر ندارد. تلاش کنید محتوای شما کامل‌تر و جامع‌تر از مطالب دیگر سایت‌ها بوده و هیچ جمله‌ای در آن احساس تکراری بودن محتوا را در مخاطب زنده نکند.

باشگاه مشتریان

 

  • فراموش نکنید که برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنید.

اهمیت این مسئله بسیار زیاد است. به همین دلیل در یک بخش جداگانه به آن پرداخته‌ایم. پیش‌تر گفتیم که شما باید بازار هدف خود را شناخته و اهداف خود را بر اساس نیازهای آن‌ها برطرف کنید. اما باید توجه کنید که شما نباید تنها یک بار این کار را انجام دهید. تعامل خود را با مخاطبان حفظ کرده و به حرف‌های آن‌ها گوش دهید. نظرات کاربران در سایت خود را مطالعه کرده و اگر هنوز در اول راه هستید، خودتان دست به کار شده و با مخاطبان صحبت کنید.

در همه مراحل کارتان باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که ممکن است سلیقه و نیازهای مخاطبان شما عوض شود و این وظیفه شما است که برای این تغییرات کاری بکنید. بنابراین باید به طور مداوم استراتژی تولید محتوا را به‌روزرسانی کرده و موضوعات جدید را در دستور کار خود بگنجانید. ضمن اینکه باید به فکر ایجاد راه‌های ارتباطی جدید با مخاطبان باشید تا بهتر آن‌ها را شناخته و محتوای اثر بخش را برای آن‌ها تولید کنید.

 

  • هدف محتوا را برای مخاطب مشخص کنید.

مخاطب باید از عنوان مطلب شما یا همان خطوط اولیه بفهمد که این محتوا قرار است به کدام یک از سوالات او پاسخ دهد. البته زمانی که از کلمه کلیدی درستی استفاده کنید، نمایش سایت شما در نتایج جست و جو تا حدودی مشخص‌کننده هدف محتوا هست. اما مسئله اینجا است که آیا این محتوا واقعا همان چیزی است که کاربر به دنبال آن می‌گردد؟

زمانی که شما سوالات اساسی مخاطبان را پیدا کرده و برای آن‌ها تولید محتوا کنید، مطمئن هستید که یک محتوای اثر گذار تولید کرده‌اید. اما باید این را برای مخاطب نیز مشخص کنید. فراموش نکنید که برای این کار تنها یک یا دو پاراگراف زمان دارید، پس از حاشیه پردازی بپرهیزید. در همان خطوط اولیه اصل موضوع را مطرح کنید.

 

استراتژی محتوا

 

  • از انواع مختلف محتوا استفاده کنید.

پیش‌تر هم گفتیم که منظور ما از محتوا صرفا یک محتوای متنی نیست. شما باید انواع محتوا را شناخته و اثر گذارترین آن‌ها را برای مخاطبان خود انتخاب کنید. تحقیقات نشان داده است که در حال حاضر مخاطبان بیشتر تمایل به دیدن محتوا دارند تا خواندن آن. در واقع می‌توان گفت که اثر گذاری محتواهای تصویری و ویدیویی بیشتر از محتواهای متنی است. بنابراین بهتر است به فکر استفاده از محتواهای ویدیویی و تصویری جذاب در وب سایت خود بیفتید. ویدیوهایی که به مخاطبان شما کمک می‌کند که بدون نیاز به خواندن متن‌های طولانی در چند دقیقه پاسخ سوال خود را پیدا کند.

توجه کنید که نباید در استفاده از انواع تاثیرگذارتر محتوا زیاده‌روی کنید. در میان شما مخاطبانی هستند که علاقه‌ای به دانلود یک ویدیو یا منتظر ماندن برای پخش آنلاین آن ندارند. این دسته از مخاطبین ترجیح می‌دهند که زمان انتظار برای دانلود یا پخش ویدیو را به خواندن متن یا حتی عکس نوشته بگذرانند. بنابراین اگر قصد دارید محتوای اثر بخش تولید کنید، باید همه گروه‌های مخاطبان را در نظر گرفته و عدالت را در تولید و انتشار انواع مختلف محتوا رعایت کنید.

 

تولید محتوای اثر گذار را به تیم متخصص بسپارید!

همه تکنیک‌های گفته شده در این مقاله می‌تواند به شما کمک کند که مطالبی جامع، کامل و اثر گذار را به مخاطب خود عرضه کنید. اما استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند به شما ضربه بزند. در واقع انتخاب نادرست کلمات کلید، شناسایی نادرست جامعه هدف، شناسایی نادرست نیازها، بی‌کیفیت بودن محتوا و... همگی از عواملی است که می‌تواند به کسب و کار شما ضربه بزند. بنابراین باید مطمئن باشید که از همه تکنیک‌ها به درستی استفاده کرده و آن‌ها را در زمانی مناسب به کار می‌گیرید.

اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید یا قصد دارید اثر گذاری محتوا را به حد اعلا برسانید، کار را به دست کاردان بسپارید. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا یک تیم حرفه‌ای و متخصص در این زمینه دارد که می‌تواند شما را برای تدوین صحیح استراتژی و تولید محتوای اثر بخش راهنمایی کند. شما می‌توانید با خیال راحت کار ایجاد محتوای سایت یا صفحه‌تان را به این آژانس سپرده و از نتیجه کار لذت ببرید. برای اطمینان از تخصص این تیم در کار محتوا می‌توانید از نمونه کارهای آن‌ها بازدید کرده و خودتان میزان موفقیت هر یک را بررسی کنید. برای دیدن نمونه پروژه‌های شرکت ایده پویا کلیک کنید.

 

 شرکت طراحی وب

  • 15
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر