آیا UX به سئو سایت کمک می‌کند؟

تاریخ انتشار خبر : 1399 اسفند 13

آیا UX به سئو سایت کمک می‌کند؟

در سئو سایت عوامل متعددی مانند کلید واژه‌ها و محتوای با کیفیت مناسب تاثیر دارند. اما در کنار این موارد برای بالا بردن رتبه سایت در رنکینگ گوگل باید محتوایی انتخاب کنید که کاربران بیشتری به آن تمایل داشته باشند. به عبارت دیگر گوگل به نحوه رفتار کاربران در مقابل محتوای تولید شده سایت تمرکز می‌کند. در نتیجه مهم‌ترین عامل در رنکینگ گوگل مواردی مانند کلمات کلیدی نیست. بلکه آنچه مهم است، رفتار کاربران نسبت به خدمات و اطلاعاتی است که شما در سایت ارائه می‌دهید.

این روزها (UX) User Experience و یا تجربه کاربری مهم‌ترین روش جستجوگر برای تمایز شما نسبت به سایر وب‌ سایت‌ها است. در این نوشتار از ایده پویا قصد داریم شما را با نکات مهم و کلیدی در UX (تجربه کاربری)، آشنا کنیم. در ادامه خواهید دانست که UX تا چه میزان می‌تواند به سئو سایت شما کمک کند.

 


 جهت مشاوره طراحی سایت اینترنت و دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسب و کارتان با مشاوران ما در ایده پویا در ارتباط باشید.

شماره تلفن     875 73 222 -021     *    180 20 229 -021

 

پیج شرکت طراحی سایت


 

UX و سئو، ترکیبی ممتاز برای موفقیت

در گذشته سئو سایت کار آسانی بود. فقط کافی بود که شما برای بهبود کیفیت سایت خود یک محتوای خوب و پر از کلمات کلیدی تولید می‌کردید. در این صورت به راحتی می‌توانستید در گوگل رتبه بالایی کسب کنید. اما در حال حاضر تعداد سایت‌ها هر روز در حال افزایش هستند. به همین دلیل گوگل و موتورهای جستجو برای تعیین این صفحات برتر فاکتورهای بسیار زیادی را در نظر می‌گیرند.

این روزها UX و یا تجربه کاربری در مرور و انتخاب کیفیت سایت گنجانده شده است. با این شرایط متوجه می‌شویم که سئو و UX هر دو فاکتورهای بسیار مهمی برای موتورهای جستجو به حساب می‌آیند. وظیفه سئو این است که موتورهای جستجو را هدف بگیرد. اما تجربه کاربری (UX)، میزان بازدید کنندگان سایت شما را هدف قرار می‌دهد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه عواملی می‌تواند سئو و UX را بهبود ببخشد. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم.

 

سئو سایت حرفه ای

 

عنوان محتواو تاثیر آن بر سئو سایت

وقتی که کتاب چاپی را مطالعه می‌کنید، عناوین متن مهم‌ترین راه دستیابی شما به مطالب مورد نظرتان است. این مسئله درباره تولید محتوا در وب‌ سایت‌ها نیز صدق می‌کند. به عبارت دیگر عنوان محتوا در یک صفحه وب سایت جستجوی مطالب را برای بازدیدکنندگان راحت‌تر می‌کند. از سوی دیگر این عناوین در رنکینگ سایت در گوگل تاثیر مستقیمی دارد.

 عناوین یک محتوا از H1 تا H6 باید چند ویژگی داشته باشند. یکی از این ویژگی‌ها داشتن رابطه منطقی میان تمامی عناوین محتوا است. در کنار این مسئله برای بالا بردن رنکینگ سایت در گوگل باید به عنوان H1 توجه زیادی داشت. این عنوان بعد از مقدمه قرار می‌گیرد و مهم‌ترین عنوان در محتوا به حساب می‌آید. برای قرار دادن کلمات کلیدی بهتر است که این کلمات در ابتدای عنوان H1 قرار بگیرند. از طرف دیگر لزومی ندارد در تمامی عناوین H2 تا H6 به طور مداوم از کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

محتوای حرفه ای سایت

 

ساختار سایت

 یکی دیگر از نکات کلیدی برای دسترسی راحت بازدیدکنندگان به بخش‌های مختلف سایت، ساختار سایت است. وقتی یک بازدیدکننده وارد سایت شما می‌شود، نمی‌داند اطلاعاتی که نیاز دارد در کدام قسمت وب ‌سایت پنهان شده است. به همین دلیل این شما هستید که باید با دسته بندی درست از تمامی محتواهای موجود در سایت، کاربر و بازدیدکننده را به سمت مسیری که می‌خواهد هدایت کنید.

 ایجاد ساختاری مناسب، با کیفیت و منظم از وب ‌سایت یکی از فاکتورهای مهم در تجربه کاربری به حساب می‌آید. با این کار، بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند به مطالب مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. در نتیجه رضایت کاربر از سایت شما بالا خواهد رفت.

 زمانی که شما ساختاری تمیز و مرتب از سایت به نمایش می‌گذارید، کمک می‌کند که لینک‌های سایت در نتایج گوگل به میزان بیشتری نمایش داده شود. بهتر است بدانید در حال حاضر مهم‌ترین فاکتور برای بهبود و موفقیت سایت، افزایش رضایت کاربران شما است. گوگل و سایر موتورهای جستجو برای دستیابی به میزان رضایت کاربران از شما، میزان بازدید از لینک‌های سایت را مبنا قرار می‌دهند.

 هرچه رضایت کاربران از شما بیشتر باشد، رضایت گوگل هم بیشتر خواهد شد. در این صورت شما می‌توانید به راحتی رقبا را کنار بزنید و نسبت به آن‌ها متمایز باشید.

 

کاربران چه سیگنالی برای شما می‌فرستند؟

 یکی از فاکتورهای بسیار مهم در رتبه‌بندی گوگل و موتورهای جستجو، میزان سیگنال کاربران سایت است. ممکن است بپرسید که چه سیگنال‌هایی مد نظر هستند؟ بهتر است به این سوالات پاسخ دهید:

بهبود رتبه سایت

 آیا کاربران برای مقالاتی که روی سایت بارگذاری می‌کنید چند ستاره از ۵ ستاره را به شما اختصاص می‌دهند؟

 ایا کاربران برای دریافت خدمات تجاری شما، روی گزینه "تماس با ما" کلیک می‌کنند؟

 آیا شما به نظرات و سوالاتی که کاربران مطرح می‌کنند، پاسخ می‌دهید؟

تمام این موارد، سیگنال‌های هستند که کاربران به سمت شما می‌فرستند. جالب است بدانید که مطالعات نشان می‌دهد میان این سیگنال‌ها و کسب رتبه برتر در گوگل ارتباط نزدیکی وجود دارد. به عبارت دیگر هر چقدر تعامل کاربران با شما بیشتر باشد و شما این ارتباط متقابل را حفظ کنید، رتبه بهتری در گوگل کسب خواهید کرد. این سیگنال‌ها نشان از رضایت کاربران از محتوای شما دارد. رضایت کاربر با رضایت گوگل ارتباط مستقیمی دارد.

 

 سرعت سایت

 یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات در نتایج گوگل و موتورهای جستجو، میزان سرعت سایت است. هرچه سرعت سایت بیشتر باشد، وقت کمتری از کاربران و بازدیدکنندگان تلف خواهد شد. در نتیجه UX (تجربه کاربری) سایت بهبود پیدا می‌کند. شاید تعجب کنید اما چند ثانیه هم می‌تواند بین شما و سایر رقبا فاصله طولانی ایجاد کند.

 

سرعت وبسایت

 

هدف گوگل از این میزان دقت و وسواس، نمایش بهترین و پربازدید ترین وب سایت‌ها از نظر کاربران است. به همین دلیل هر چقدر که UX سایت بهتر باشد، رتبه بالاتری در رنکینگ گوگل کسب خواهد کرد.

 شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه می‌تواند سرعت سایت را بهبود بخشید؟ در ادامه به چند روش برای بالا بردن سایت اشاره می‌کنیم:

  • بهینه کردن تصاویر و ویرایش آن‌ها
  • انتخاب تصاویر با کیفیت و با حجم کم
  • حذف قالب‌های چندرسانه‌ای پخش خودکار
  • تقسیم کامنت های کاربران در چند صفحه
  • استفاده از پوسته ساده با پلاگین با کیفیت

 

چقدر به RANK BRAIN دقت می‌کنید؟

 یک کاربر برای پیدا کردن مطلب مورد نظر خود واژه‌های مختلفی را در گوگل سرچ می‌کند. فرض کنید که سایت شما در رنکینگ گوگل در رتبه ۳ قرار دارد. کاربر بعد از جستجوی مطالب خاص به سایت شما مراجعه می‌کند. اگر کاربر بتواند در سایت شما مطلب مورد نظر خود را پیدا کند، بعد از آن شاید جستجوی دیگری انجام ندهد. این مسئله در رتبه بندی سایت شما تاثیر مثبتی می‌گذارد.

 اما اگر سایت شما را مطلوب نداند، به سراغ سایت‌های دیگر می‌رود تا مطلب مورد نظر خود را پیدا کند. جالب است بدانید که اگر بعد از جستجوهای بسیار در سایت‌های دیگر دوباره سایت شما را برای محتوای مورد نظر انتخاب کرد، رتبه شما در گوگل بهبود پیدا می‌کند.

google RANK BRAIN

نقطه مقابل این مسئله را هم در نظر بگیرید. فرض کنید که سایت شما در جستجوی یک محتوا رتبه اول گوگل را کسب کرده باشد. اگر کاربران پس از آمدن به سایت شما نتوانند محتوای مورد نظرشان را دریافت کنند، در این صورت دوباره به صفحه جستجوی گوگل مراجعه می‌کنند و با کلمات مشابه محتوای مورد نظر را جستجو می‌کند. در این شرایط گوگل به این نتیجه می‌رسد که سایت شما نتوانسته رضایت کاربران را جلب کند و رتبه یک گوگل حق شما نیست. در نتیجه امتیاز شما کاهش می‌یابد.

 شاید این فاکتور را بی انصافی بدانید؛ اما در نظر داشته باشید که تمامی سایت‌ها در جهان پیرو این قوانین هستند. پس شما و رقبای بی‌شمارتان در یک میدان مشترک به مبارزه می‌پردازید. تنها راه موفقیت در این میدان، بالا بردن کیفیت عکس سایت و خدمات به کاربران است.

 

 ۵ ویژگی (UX) User Experience مناسب

  1. محتوای تولید شده باید مفید و سودمند باشد. کاربر با مطالعه و دریافت محتوای شما باید احساس کند که به یکی از نیازها و سوالاتی که در آن حوزه داشته، پاسخ داده شده است.
  2. محتوای تولیدی باید مطلوب و تاثیرگذار باشد. با طراحی مناسب UX باید محتوایی در اختیار کاربر قرار دهید که استفاده از آن آسان باشد. به عبارت دیگر یادگیری آسان محتوا فاکتور مهمی است. کاربر با خواندن و دیدن محتوا باید بتواند به آسانی از آن استفاده کند.
  3. کاربر در صورتی از محتوا احساس رضایت خواهد کرد که محتوا قابل دسترسی باشد. باید محتوای تولیدی به شکلی باشد که برای همه افراد متخصص و غیر متخصص، ماهر و فاقد مهارت قابل دسترسی و فهم باشد.
  4. اعتماد کاربر را جلب کنید. کاربران باید به آنچه که از شما دریافت می‌کنند، اعتماد داشته باشند و آن را باور کنند.

 

UX (تجربه کاربری) و سئو سایت دو فاکتور بسیار مهم هستند که در صورت ترکیب در کنار هم موفقیت در میان رقبا را برای شما فراهم خواهند کرد. قوانین گوگل هر روز در حال تغییر و رشد است. شاید برخی از قوانین موشکافانه گوگل به نظر شما منصفانه نباشد. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که شما با تمامی کسانی که تحت وب فعالیت می‌کنند، تقریباً شرایط یکسانی دارید. به عبارت دیگر تمامی رقبای شما هم باید با همین قوانین فعالیت کنند. در نتیجه بهتر است برای کسب موفقیت و رتبه در گوگل، مطالعات خود را افزایش دهید.

 در نظر داشته باشید که در حال حاضر گوگل مهم‌ترین فاکتور برای رنکینگ را میزان رضایت کاربران قرار داده است. هر چقدر بتوانید به میزان بیشتری کاربران و بازدیدکنندگان را راضی نگه دارید، میزان رتبه شما در گوگل بهتر خواهد شد. برای دریافت نتیجه بهتر در مواجهه با کاربران خود و ایجاد تجربه مناسب برای آنها و همچنین ایجاد یک سئو زیر ساختی و مناسب برای وبسایت تان می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان حرفه ای و متخصص ایده پویا با بیش از 15 سال سابقه بهره مند شوید.

 

 

شرکت طراحی سایت

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر