8 مدل مختلف وب سایت و نحوه طراحی آن ها

تاریخ انتشار خبر : 1398 بهمن 23

8 مدل مختلف وب سایت و نحوه طراحی آن ها

برای ساخت کسب‌وکارتان باید حتما به فکر طراحی وب‌سایت باشید. تهیه وب‌سایت برای یک بیزینس فقط به‌منظور اطلاع‌رسانی نیست بلکه مثلا با آن می‌توانید محصولات یا خدماتتان را به کاربران معرفی کنید یا اطلاعات تماس خود را برای مخاطبان قرار دهید. مخاطب می‌تواند از این اطلاعات تماس برای دریافت خدمات پس از فروش هم استفاده کند. بنابراین یک وب‌سایت می‌تواند برای شما نقش یک بنر یا بیلبورد را ایفا کند که هزینه تبلیغاتی کمتری هم نسبت به سایر انواع تبلیغات دارد؛ اما انتخاب اینکه چه نوع وب‌سایتی برای کار شما مناسب است ممکن است کمی سخت باشد. امروزه تقریبا 1.7 میلیارد وب‌سایت آنلاین وجود دارند که نمونه‌های بسیار زیاد و متنوعی هستند که بررسی کنید و ببینید که کدام نوع برای شما مناسب‌تر است ولی درعین‌حال ممکن است شمارا در انتخاب گیج کنند.

شما به‌عنوان یک طراح یا صاحب بیزینس باید با انواع مختلف صفحه‌های وب موجود آشنایی داشته باشید تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام نوع نیازهایتان را می‌تواند برطرف کند. با بررسی اینکه رقبایتان کدام نوع را انتخاب کرده‌اند و انجام تست های مختلف می‌توانید برای هر برند و مشتری‌های خاصش بهترین فرمت را انتخاب کنید.

برای سئو و بهینه سازی وب سایتتان اطلاعات لینک زیر را مطالعه کنید:

سئو و بهینه سازی سایت

همچنین جهت مشاوره طراحی وب سایت و سئو و بهینه سازی وب سایتتان می توانید با کارشناسان مجرب ما در ایده پویا در ارتباط باشید.

02122279133

اکنون به توضیح 8 نوع مختلف وب‌سایت می‌پردازیم:

1. صفحه اصلی یا Homepages

هوم پیج مرکز اصلی سایت شماست و مثل چهره یک برند است. هوم پیج شما به بازدیدکنندگان سایت کمک می‌کند تا به مناطق مختلف سایت دسترسی داشته باشند. هوم پیج همچنین مثل یک تونل ارتباطی است، یعنی مثل یک تونل، مشتری را از صفحه اصلی سایت به شما می‌رساند. اینجاست که اهمیت طراحی معلوم می‌شود. هوم پیج می‌تواند فرم های مختلفی داشته باشد اما هنگام طراحی باید یادتان باشد که هدف اصلی آن هدایت و راهنمایی بازدیدکننده سایت است.

نوع کسب‌وکارتان را مشخص کنید و صادقانه مزایای کارتان را بگویید و توضیح دهید که چرا محصول یا خدمات شما نسبت به رقبایتان برتری دارد. ساختار کلی سایت را روی هوم پیج پیاده کنید. برای برندتان رنگ‌آمیزی متناسب انتخاب کنید. همچنین لوگوی برندتان و عکس‌های هوم پیج باید مربوط به کسب و کارتان و متناسب با آن باشند. عکس هوم پیج نوع بیزینس شمارا بیان می‌کند پس صفحه اصلی با عکس‌ها و متن‌های داخلش باید داستانی در مورد شما به بازدید کننده بگوید.

وب‌سایت Matcha Kari یک مثال عالی برای وب‌سایت از نوع هوم پیج است. به نوار هدایت (Navigation) در بالای صفحه این وب‌سایت دقت کنید که چگونه به شما کمک می‌کند که هر چیز را در کدام قسمت سایت پیدا کنید. صفحه اصلی به‌عنوان شروع تونل ارتباطی مشتری است؛ بازدیدکننده می‌تواند به‌عنوان‌مثال عضو سایت شود یا در مورد محصولات سایت فیلمی ببیند.

2. وب‌سایت‌های مجله (Magazine websites)

یک وب‌سایت مجله که گاها به آن وبزین (Webzines) هم می گویند شامل مقالات، عکس‌ها و ویدیوهای اطلاعاتی و آموزشی است. طی بیست سال اخیر صنعت مجله از نسخه‌های فقط چاپی به نسخه‌های بزرگ دیجیتالی رسیده است. این نوع از وب‌سایت برای وب‌سایت‌های آموزشی مناسب است، مخصوصا سایت هایی که انتشارات دانشگاه‌ها و سازمان‌ها را چاپ می‌کنند. اگر تصمیم به ساخت وب‌سایت مجله گرفتید، با ایجاد یک فریم ورک پایه‌ای شروع کنید (فریم ورک یک نوع چارچوب نرم افزاری و نقشه برنامه نویسی است). بازدیدکننده‌ها باید در هر موقع که به سایت سر می‌زنند، همان پیکربندی و پوسته همیشگی را ببینند و هر مقاله نیز باید همان پیکربندی را داشته باشد. فقط طراحی کلی سایتتان را طوری تنظیم کنید که نسبت به سایزهای مختلف تغییرات فاحشی نداشته باشد به‌طوری‌که سایتتان هم در دسکتاپ و هم درگوشی‌های هوشمند به‌آسانی قابل‌خواندن باشد و پیکربندی به هم نخورد.

سایت Urban Omnibus یک وب‌سایت مجله است که پیکربندی آن خیلی سنتی و معمولی است. بحث داغ هرروز را در این سایت با یک بنر بزرگ و یک کادر نشان می‌دهند که داخل آن نکات اصلی را در مورد آن مقاله یا موضوع بیان می‌کند. زیر آن بنر هم برای هر ستون یا موضوع از مجله کادرهایی همراه با عکس، عنوان و یک خلاصه وجود دارند که خواننده را راهنمایی می‌کنند که از خواندن هر مقاله به چه نکاتی می‌رسد.

3. وب‌سایت E-commerce یا تجارت الکترونیک

وب‌سایت تجارت الکترونیک یک نوع فروشگاه آنلاین است که مردم می‌توانند از طریق آن خدمات یا محصولات کمپانی شما را تهیه کنند. یک وب‌سایت تجارتی قوی باید ویژگی‌هایی از قبیل جستجوی آسان محصولات، امکان فیلتر کردن محصولات به رده‌های مختلف و هایلایت کردن فروش‌های ویژه را داشته باشد. یک راه آسان برای شروع، استفاده از پلتفرم های تجارت الکترونیک مثل Shopify یا Squarespace است. تیمتان به‌راحتی می‌تواند به‌صورت آنلاین انبار و لیست محصولات جدید را آپدیت کند. علاوه بر آن، چون سیستم به هم متصل است (Interconnected) فروش‌ها، ارسال محصولات و بازاریابی‌ها بر اساس نیاز بازار و تقاضا برآورد می‌شوند. در مورد طراحی سایت هم، پلتفرم های تجارت الکترونیک قالب‌های بسیار متنوعی دارند که تقریبا نیاز هر کسب‌وکاری را براورده می‌کنند.

سایت Flipkart محصولات بسیار زیادی را می‌فروشد که به این معناست که در هوم پیج خود آیتم‌های فراوانی دارد. به نحوه تقسیم محصولاتشان به دسته‌های مختلف و همچنین هایلایت کردن فروش‌های ویژه روز توجه کنید. عکس‌های سایت حرفه‌ای هستند و به‌صورت واضح محصول موردنظر را نشان می‌دهند اما توضیحات زیر عکس‌ها خلاصه‌وار هستند و جزئیات بیشتر در صفحه هر محصول موجود هستند.

4. بلاگ (Blogs)

یک بلاگ شامل یک سری مقالات، عکس‌ها و ویدیوهایی است که به‌صورت منظم آپدیت می‌شوند. بلاگ در ابتدا محتواهای غیررسمی‌تر و شخصی‌تری نسبت به مجلات داشت. ولی امروزه شرایط کمی عوض شده و خیلی از برندها و بیزینس های معروف و بزرگ هم از بلاگ استفاده می‌کنند. البته راه‌اندازی بلاگ ممکن است برای شرکت‌های کوچک دردسرساز شود. قبل از اینکه تصمیم به راه‌اندازی یک بلاگ برای شرکتتان بگیرید حتما مطمئن شوید که یک تیم و استراتژی آماده‌به‌کار دارید تا محتوای سایت را آپدیت و تازه نگه‌دارند. اگر بلاگ نداشته باشید و فقط به‌وسیله ویدیو و کاتالوگ شرکتتان را معرفی کنید خیلی بهتر از این است که یک بلاگ تاریخ گذشته با مطالب کهنه داشته باشید.

بلاگ Nourish Eats تمرکز اصلی‌اش را روی تولید محتوا با زبان ساده قرار داده است. این بلاگ به‌جای اینکه از کشو (Slider) در بالای صفحه سایت استفاده کند، آن را در سمت راست صفحه اصلی سایت قرار داده که با انیمیشن خاصی مطالب سایت را کشویی نشان می‌دهد.slider مطالب سایت را آپدیت نگه می‌دارد و همچنین کاربران را به خود جذب می‌کند. کاربر می‌تواند با حرکات موس یا کلیک روی دکمه Forward یا Back مطالب را ورق بزند.

5. وب‌سایت پورتفولیو (Portfolio)

وب‌سایت پورتفولیو به افراد حرفه‌ای و خلاق این امکان را می‌دهد که بهترین کارهای خود را در معرض نمایش قرار دهند. پس یعنی برای هنرمندان، نویسندگان، طراحان، فیلم‌سازان، تولیدکنندگان لوازم‌خانگی و... می‌تواند بهترین انتخاب باشد. هنگام ساخت پورتفولیو نیازی نیست حتما تک‌تک پروژه‌هایی را که تابه‌حال انجام داده‌اید قرار دهید. به‌جای آن سعی کنید آیتم‌ها را دسته‌بندی کنید و از هر دسته، بهترین کارتان را هایلایت کنید. وب‌سایت پورتفولیو ماهیت خلاقانه‌تری نسبت به انواع وب‌سایت دیگر دارد پس در اینجا می‌توانید قالب‌های منحصربه‌فرد و جالب‌تری را برای سایتتان امتحان کنید.

پورتفولیوی متعلق به طراح معروف،Gautier Millard مثال خوبی برای ترکیب خلاقیت و هایلایت کردن بهترین پروژه‌هاست. کاربر همان‌طور که صفحه را به سمت پایین اسکرول می‌کند، عکس‌های مختلفی هایلایت می‌شوند. همچنین اگر روی هر عکس کلیک شود، یک سری مطالب تبلیغاتی در مورد آن پروژه نمایش داده می‌شوند. اگر مثلا می‌خواهید در مورد طراح اطلاعات بیشتری کسب کنید، روی دکمه About در گوشه بالا و راست صفحه سایت کلیک کنید و می‌بینید که این طراح اهل و تحصیل‌کرده شهر پاریس است و همچنین چه پروژه‌هایی تابه‌حال انجام داده است. این استراتژی حتما جواب می‌دهد چون استفاده از متن محدود است و تمرکز به‌جای متن و توضیحات بیشتر روی کارها و پروژه‌های واقعی است.

6. صفحه فرود یا Landing pages

لندینگ پیج یا صفحه فرود نوع خاصی از وب‌سایت‌هاست که برای کمپین های مارکتینگ ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها هدایت مستقیم بازدیدکننده به سمت یک مطلب خاص است؛ یعنی مخاطبی که دنبال یک فایل یا مطلب خاصی است، مستقیما و بدون واسطه به آن صفحه هدایت می‌شود و به‌اصطلاح روی آن صفحه فرود می‌آید. محتوای داخل یک لندینگ پیج باید فقط محدود به چیزی باشد که دوست دارید مخاطب با آن مواجه شود (Call-to-action). سعی کنید دور آن مطلب یا محتوای موردنظرتان را خالی بگذارید و عناصری را که به آن کمپین مربوط نیستند در پیج های دیگر قرار دهید؛ به‌عبارت‌دیگر آن پیج صرفا مخصوص آن کمپین باشد.

لندینگ پیج Shopify که یک پیج مخصوص نسخه‌های رایگانِ (Free trial) محصولات شاپیفای است، شامل چند عنوان یا تیتر ساده است. مثلا «نسخه رایگان را آزمایش کنید». همه عناصر داخل این پیج خریدار را به سمت یک هدف مشخص که موردنظر سایت است (امتحان کردن نسخه آزمایشی)، هدایت می‌کنند. آن‌ها برای این کار، از چند عکس مرتبط به همراه افکت های سه‌بعدی با یک عینک دودی در گوشه صفحه به‌اضافه یک نمونه از کارشان (یک صفحه از سایت هایی که برای مشتری ساخته‌اند) استفاده می‌کنند.

7. وب‌سایت رسانه اجتماعی (social media websites)

حدودا 2.77 میلیارد نفر در قالب بیش از ده‌ها پلتفرم مختلف در رسانه‌های اجتماعی عضو هستند. مخاطب موردنظرتان هر کس که باشد احتمالا می‌توانید او را در فیسبوک یا توییتر یا اینستاگرام یا اسنپ چت یا لینکدین پیدا کنید. البته بااینکه نحوه طراحی این پلتفرم ها دست شما نیست، بااین‌حال می‌توانید ظاهر پیجتان را تا حدی تغییر دهید و محتوایی تولید کنید که با آن مخاطبتان را از این شبکه‌ها پیدا کنید. سعی کنید ظاهر پیجتان در همه شبکه‌های اجتماعی با وب‌سایت‌هایتان یکی باشد تا مخاطب سریع متوجه شود که برند شما پشت این پیج است. همچنین از لوگو و رنگ‌آمیزی‌های یکسان استفاده کنید. برای تولید محتوا هم تمرکزتان روی نوعی از محتوا باشد که احتمال به اشتراک گذاشته شدن آن توسط مخاطبان بیشتر باشد. مثلا ویدیو، اینفوگرافیک، میم (memes)، تیترهای جنجالی و پیشنهادهای رایگان.

مثلا محتوای داخل پیج فیسبوک نوتلا (Nutella) ظاهر و رنگ‌آمیزی کاملا متناسب با برند نوتلا دارد. به‌عنوان‌مثالmeme هایی مخصوص برای شبکه‌های اجتماعی می‌سازند ازجمله «امروز نوتلای خودم را با...... تقسیم می‌کنم». البته ویدیوها و ایده‌هایی هم تولید می‌کنند که مثلا نشان می‌دهند که فلان محصولشان را چگونه مصرف کنیم. اگر دقت کنید دکمه‌هایی هم برای شبکه‌های اجتماعی در وب‌سایتشان قرار داده‌اند که کاربران به‌راحتی می‌توانند نوتلا را در شبکه‌های اجتماعی مختلف پیدا کنند.

8. وب‌سایت دایرکتوری و صفحه تماس (Directory and contact pages)

وب دایرکتوری یا صفحه تماس جایی است که کاربران می‌توانند با شما تماس حاصل کنند. این نوع وب‌سایت به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند نوع خاصی از بیزینس ها یا افراد مشغول در یک سازمان را در یک لیست جمع‌آوری کنند. به‌عنوان‌مثال، یک دایرکتوری رستوران‌ها شامل همه غذاخوری‌ها یا رستوران‌های اطراف به‌اضافه‌ی منو، رنج قیمت، شماره تلفن و نظرات مردم در مورد آن‌هاست. از دایرکتوری همچنین برای برخی سازمان‌ها و اصناف هم استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یک وب‌سایت دایرکتوری برای همه دندان‌پزشکان یک شهر با لیستی از اسامی، محل کار و اطلاعات تماس آن‌ها.

وب‌سایت Manta یک دایرکتوری بیزینسی شامل بیزینس های کوچک بسته به لوکیشن آن‌هاست. این سایت علاوه بر امکان جستجوی کلمه‌ای، امکان جستجو بر اساس دسته‌بندی (مثلا رستوران‌ها، پیمانکاران، پزشکان) هم دارد. شرکت‌ها اطلاعات خود را در این دایرکتوری ثبت می‌کنند و سایت درآمد خود را از طریق تبلیغات کسب می‌کند.

وب‌سایت مناسبی بر اساس مخاطبتان انتخاب کنید

یک طراحی خوب چیزی فراتر از یک ظاهر خوب به‌تنهایی است. باید مخاطب را مجذوب خودش کند و نیازهای مخاطب بازدیدکننده را خیلی دقیق هدف قرار دهد. به نحوه طراحی وب‌سایت‌های موفق دقت کنید و متوجه شوید که برای هر پروژه‌ای چه نوع وب‌سایتی مناسب است. دانستن اینکه دیگران با هر نوع سایتی چه دستیابی‌هایی داشته‌اند به شما کمک می‌کند تا بهترین نوع را برای خودتان انتخاب کنید. بعدازاینکه نوع وب‌سایت مناسبتان را انتخاب کردید از یک طراح وب حرفه‌ای بخواهید آن را برایتان طراحی کند.

 

  • 17
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر