ایجاد وتوسعه استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی در ۵ قدم

ایجاد وتوسعه استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی در ۵ قدم

تاریخ انتشار خبر : 1398 بهمن 02

ایجاد وتوسعه استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی در ۵ قدم

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای پر تحرک امروزی بر کسی پوشیده نیست. آخرین کار قبل از خوابیدن و اولین فعالیت بعد از بیدار شدن برای بسیاری از افراد، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی است. این بمباران اطلاعاتی کاربران توسط شبکه‌های اجتماعی و دخیل شدن بیش از حد در زندگی انسان امروزی، توجه برندها را به بازاریابی اینترنتی خود جلب کرده است. شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای ناپایداری هستند که در اختیار برندها قرار دارند. از یک سو، شبکه‌های اجتماعی پلتفرمی باز هستند و اجازه تعامل مستقیم با کاربران را به ما می‌دهند. همانطور که می‌دانید این سطع از تعاملات تا کنون سابقه نداشته است. از سوی دیگر این پلتفرم بیش از حد اشباع شده است و با وجود سر و صدای مداوم آن، دشوار می‌توان از آن بهره برد. شما باید حسی را در مخاطبان پرورش دهید که مدام شما را دنبال کنند و تعامل انجام دهند. تعامل مستقیم یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است. برای اثربخشی بیشتر، تعامل کاربران باید با استراتژی دیگری همراه شود که استراتژی محتوا نام دارد. حتما در این میان شما نیز در این بمب باران اطلاعاتی، بخشی از این اهمیت ها و استراتژی های تولید محتوا را دیده یا شنیده اید. در این مقاله همراه ما باشید تا به صورت حرفه ای تر و دقیق تر، اهمیت این معقوله پرطرفدار و پرسود را درک کنید و آن را برای رسیدن به اهداف خود هدف قرار دهید.

جهت خدمات سئو و بهینه سازی سایت خود می تواندی با متخصصان سئو در ایده پویا در ارتباط باشید.

875 73 222 - 021 

قدرت محتوا در شبکه های اجتماعی

قدرت محتوا در شبکه های اجتماعی

محتوا همواره اهمیت بسیاری داشته است. این جمله شاید کلیشه‌ای به نظر برسد و آن را چندین بار از رسانه های مختلف شنیده باشید، اما کارکرد خود را هنوز از دست نداده است. محتوا همان چیزی است که شما در مقابل پشتیبانی و علایق مخاطبانتان ارائه می‌دهید. تولید محتوای خوب، روشی است که شما اطلاعات را با جذابیت ترکیب می‌کنید و به دست مخاطبان می‌رسانید. برای ساخت برند، یکی از مطمئن‌ترین و کم خطر ترین روش‌ها سرمایه‌گذاری بر روی بخش محتوا است. محتوای شبکه‌های اجتماعی، موجود عجیب غریب و ناشناخته‌ای نیست، بلکه ترکیبی از گونه‌های متفاوت است که برای شبکه‌های اجتماعی بهینه می‌شود. شما می‌توانید با ۵ قدم اساسی، یک استراتژی قدرتمند برای محتوای شبکه‌های اجتماعی تهیه کنید.

گام اول: مخاطبان را تعیین کنید

تعیین مخاطبان در شبکه های اجتماعی

تعیین کردن مخاطبان به معنای داشتن مخاطب در ابتدای راه نیست، هدف از استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی جذب همین مخاطبان است. مقصود از این قدم، شناخت مخاطبان است. به معنی اینکه برای چه کسی محتوا تولید می‌کنید و آن‌ها دنبال چه چیزی هستند. اگر این شناخت وجود نداشته باشد، محتوای خوب برای شبکه‌های اجتماعی چگونه تولید شود؟

تحقیق درباره مخاطب هدف، بخشی از استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال شماست؛ بنابراین می‌توانید از ابزارهای تحلیلی و آماری (گوگل آنالیتیکس رایج‌ترین آن‌هاست) برای تحقیقات خود استفاده کنید. این ابزارها، حاوی اطلاعاتی از قبیل ساختار جمعیتی مخاطبان، کانال‌های جذب و اولویت‌های محتوایی است. تعیین پرسونای مخاطبان و استفاده از ابزار تحلیل‌های بومی هر شبکه اجتماعی، راهنمای بسیار مناسبی برای پیشبرد اهداف حضور در شبکه‌های اجتماعی است. همچنین ابزارهای دیگری با تمرکز با شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که اطلاعات بیشتری به شما خواهند داد که برای مثال سه ابزار موجود و کاربردی در این زمینه را می بینیم:

BirdSong Analytics تحلیل عمیقی از صفحه فیس‌بوک رقبایتان عرضه می‌کند. در این تحلیل به شما نشان خواهد داد که کدام محتوا برای آن‌ها موفقیت بیشتری در پی داشته است، در کدام روزهای هفته یا ساعات روز بیشترین تعامل شکل گرفته است و کدام کلمات در محتوای آن‌ها بیشتر استفاده شده است.

BuzzSumo اجازه قیاس بین صفحه‌های فیس‌بوک را به شما می‌دهد و چشم‌اندازی از چگونگی دسترسی هواداران، به بروزرسانی محتوای آن‌ها ارائه می‌کند.

Fanpage Karma به شما کمک می‌کند تا آن دسته از دنبال کنندگان رقبا که بیشترین تعامل را در شبکه‌های اجتماعی دارند شناسایی کنید.

 

 گام دوم: منابعی را برای یافتن کلمات کلیدی در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید

یافتن کلمات کلیدی برای شما مسیری ترسیم می‌کند تا محتوای اثرگذاری تولید کنید. برای ربودن نگاه دنبال کنندگان صفحات شبکه‌های اجتماعی شما (دنبال کنندگان بالقوه و یا مشتریان احتمالی) باید تحقیقات خوبی در زمینه کلمات کلیدی انجام داد. استفاده از ابزاری مانند Hootsuite می‌تواند انتخاب ارجحی باشد. Hootsuite یک دید سریع و کلی از بروزرسانی‌ها و تعاملات می‌دهد. البته جستجوی بدون ابزار در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، توییتر و یا دیگر شبکه‌ها، می‌تواند شما را با موضوعات اصلی در این بستر آشنا کند. اگر به یک ابزار ارزان با ویجت‌های فراوان به همراه قابلیت‌های شخصی سازی نیازمندید، بهتر است نگاهی به Cyfe نیز بیندازید. Cyfe ابزار تحقیقاتی بسیار خوبی در شبکه‌های اجتماعی است. به طور مثال شما می‌توانید جستجوهای توییتر برای هر کلمه کلیدی یا هشتگ را وارد، ذخیره و تحلیل کنید.

Serpstat یکی دیگر از ابزارهای مفید در این زمینه است. یکی از ویژگی‌های بارز این ابزار (این ویژگی رایگان است)، پیدا کردن سوال‌هایی است که مخاطبان هدف در ارتباط با حوزه کاری شما پرسش می‌کنند. اطلاعات ارزشمندی که توسط Serpstat فراهم می‌شود برای شناخت نیازهای خاص مشتریان اهمیت بسیاری دارد.

 

گام سوم: شبکه‌های اجتماعی را برای تمرکز بیشتر آزمایش کنید

در گذشته هنگام ساخت کمپین‌های بازاریابی، توصیه بر این بود که بر یک یا دو شبکه اجتماعی تمرکز کنید. عمر این قانون به پایان رسیده است و اکثر برندها مشغول فعالیت روی چند پلتفرم هستند. برندهای کوچکتر معمولا در شبکه‌های اجتماعی بیشتری حضور دارند، اما اکثر جذب مخاطب آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی بر روی یک پلتفرم اتفاق می‌افتد. دلیل این پدیده، کوچک بودن این نوع برندها از بعد نیروی انسانی است. بگذارید این توصیه قدیمی را کمی اصلاح کنیم.

در آغاز راه در همه شبکه‌های اجتماعی شروع به فعالیت کنید. منابعی که به هرکدام اختصاص می‌دهید در برهه آغازین برابر باشد. تاکتیک‌ها و اشکال مختلف محتوا را در آن‌ها بررسی کنید. این روش شبیه به آزمون A/B در توسعه محصول است که در آن کلیه بخش‌ها برای دو گروه از کاربران ثابت است و فقط در یک ویژگی تفاوت دارند. با این شیوه، توسعه‌دهندگان محصول به کمک بازخورد کاربران یکی از دو گزینه را برمی‌گزینند. با انجام این مراحل لزوماً قرار نیست فعالیت شما در این شبکه‌ها پایان یابد بلکه محتوای متناسب با هر شبکه اجتماعی را کشف خواهید کرد. بهترین شبکه‌های اجتماعی برای شما مشخص خواهد شد و می‌توانید در هر شبکه اجتماعی کمپین بازاریابی متفاوتی در پیش بگیرید. به‌طور مثال کاربران یک شبکه اجتماعی بیشتر به مصرف محتوای نوشتاری علاقه‌مند هستند و اجرای کمپینی با تمرکز به محتوای ویدیویی، در این شبکه اجتماعی مناسب نیست.

 

گام چهارم: یک تقویم محتوا ایجاد کنید

تقویم محتوایی

بعد از شناخت مخاطبان هدف و تعیین محتوای متناسب با هر پلتفرم، نوبت به پیاده‌سازی ایده‌های خوب می‌رسد. داشتن یک تقویم انتشار محتوا اثربخشی زیادی خواهد داشت. وجود المان‌های اجتماعی در این تقویم به شما برای داشتن یک استراتژی کامل و یکپارچه، یاری می‌رساند. استفاده از چنین تقویمی همراهی مخاطبان را به دنبال دارد. کاربران دفعات بیشتری با محتوای شما روبرو می‌شوند و احتمال تعامل نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین سریعا دست به کار شوید و تقویمی برای حداقل یک ماه آینده یا 3 ماه بعد خود، آماده کنید. چند ایده برای داشتن تقویم شبکه‌های اجتماعی به شرح زیر است:

  • تعطیلی‌های ماهانه (شامل تعطیلات غیررسمی و مناسبت‌های عجیب)
  • رویدادهای سرگرمی یا بیزینسی بزرگ (به‌خصوص آن‌هایی که به بازار نیش شما مرتبط است)
  • جشنواره‌ها، اکران فیلم‌های بزرگ یا برپایی کنسرت‌های مهم (از meme هایی استفاده کنید که تلاقی انتظار طولانی برای این موارد را با بازار نیش شما نشان دهد)
  • برنامه‌ها و رویدادهای شرکت شما (تولد، سالگرد، سفرهای شرکتی و غیره)

 

گام پنجم: عملکرد وب‌سایت خود را مجدداً بررسی کنید

هیچ‌چیز بدتر از این نخواهد بود که روزها برای کمپین رسانه‌ای برنامه‌ریزی کنید و در پایان کاربران و مخاطبان با لینک‌های خراب و بارگذاری کند صفحات مواجه شوند. این اتفاق برای بسیاری از کمپین‌های محتوایی رخ‌داده است. این دسته از کمبودها موجب از بین رفتن هم‌زمان منافع مادی و اعتباری می‌شود. شاید جبران منافع مادی صرف در کوتاه‌مدت قابل جبران باشد اما خدشه‌دار شدن اعتبار و کسب مجدد اعتماد مشتریان به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. داشتن تقویمی برای شبکه‌های اجتماعی، شما را قادر می‌سازد تا ترافیک ورودی بیشتر را پیش‌بینی کنید. راستی آزمایی دراین‌باره را از پیش انجام دهید و گروه فنی را برای آماده شدن آگاه سازید. در زیر به چند ابزار و نکته نیز اشاره می‌کنیم:

  • با استفاده از ابزار Sitegeek بهترین سرویس هاستینگ را انتخاب کنید. این ابزار گزارش مرتبط با سرویس‌دهنده‌ها را به‌طور ماهانه آپدیت می‌کند.
  • با استفاده از ابزار گوگل اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما برای کاربری با موبایل بهینه است. داشتن یک اپلیکیشن موبایل را نیز برای تکمیل استراتژی محتوا نیز مناسب است. راهنمای ساخت اپلیکیشن موبایل از طریق این لینک در دسترس است.
  • با استفاده از ابزار Monitority از زمان‌هایی که سایت در دسترس نیست آگاه شوید. این ابزار بلافاصله شما را از طریق ایمیل، پیامک و توییت، از اختلال آگاه می‌کند.

داشتن تقویم شبکه‌های اجتماعی و استراتژی شبکه‌های اجتماعی باعث اطمینان شما از پوشش و قدرت گرفتن این موارد از یکدیگر خواهد شد. در نهایت خواهید توانست اطلاعات مفید را جمع آوری کنید و از آن اطلاعات استفاده کنید. در هر مرحله فراموش نکنید که از نتایجی که در مراحل قبلی بدست آورده اید استفاده کنید و کارتان را بهبود دهید و پیشرفت کنید.

  

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر