مقایسه هاست و سرور

تاریخ انتشار خبر : 1402 آبان 29

مقایسه هاست و سرور

یکی از اشتباهاتی که معمولا افراد درگیر آن می‌شوند، این است که هاست و سرور را یکی می‌دانند. در صورتی که میان این دو تفاوت‌هایی وجود دارد و شما قبل از خرید، باید نسبت به این تفاوت‌ها، آگاهی کافی داشته باشید. چنانچه قصد راه‌اندازی وب‌سایت کسب و کار خود را دارید، یکی از اولین اقداماتی که در این زمینه باید انجام دهید، خرید هاست یا سرور است. شما باید بر اساس نیاز و سبک فعالیت خود، هاست یا سرور خریداری کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی تفاوت هاست و سرور بپردازیم.

 

برای مشاهده تعرفه هاست ایده پویا کلیک کنید.

 

با مفهوم سرور SERVER آشنا شوید

در راستای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت هاست و سرور، لازم است تا با مفهوم سرور بیشتر آشنا شویم. اگر بخواهیم به ساده‌ترین زبان ممکن سرور را توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم یک کامپیوتر فیزیکی بوده که معمولا برای ارائه خدمات هاستینگ وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت زیادی در میان سرورها و کامپیوترهای معمولی وجود ندارد، اما قدرت آن‌ها بیشتر از کامپیوترهای خانگی است. بعد از اینکه سرور مورد نظر خود را خریداری کردید، شما به‌ عنوان ادمین سرور در نظر گرفته شده و تمام منابع مختلف آن در اختیارتان قرار می‌گیرد.

انواع مختلف سرورها توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شوند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. چند نمونه از اصلی‌ترین انواع سرور که معمولا به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، به شرح زیر هستند:

  • ایمیل
  • پروکسی
  • اپلیکیشن
  • پایگاه اطلاعات داده

 

وب سرور چیست

 

هاست HOST چیست؟

در کنار آشنایی با مفهوم سرور، لازم است تا درباره هاستینگ و خدمات موجود در این زمینه هم اطلاعات کاربردی به دست آورید. هاست در واقع دستگاهی است که با سایر میزبان‌های شبکه ارتباط برقرار می‌کند. هاست شامل سرورها و کلاینت‌های مختلفی هستند که امکان ارسال یا دریافت داده‌ها، خدمات و برنامه‌های مختلف را دارند. هاستینگ را می‌توانیم به نوعی سرویس میزبانی اینترنتی بدانیم که شرایطی را فراهم می‌کند تا سازمان‌ها و افراد، دسترسی مطلوبی به اینترنت داشته باشند.

این سرویس‌ها به مشتریان و کاربران خود امکان ایجاد دامنه را می‌دهند تا بتوانند دسترسی مناسبی به اینترنت داشته باشند. شرایط ویژه هاست باعث شده تا اغلب کسب و کارهای نوپا، در ابتدای فعالیت خود از این سیستم‌ها استفاده کرده و ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، فعالیتشان را به میزان قابل ‌توجهی توسعه دهند.

هاست هم مانند سرورهای شبکه، دارای انواع مختلفی داشته که برای استفاده کسب و کارهای مختلف و متفاوت عرضه می‌شوند. اگر براش شما رتبه گرفتن در نتایج گوگل مهم است از تاثیر انتخاب هاست بر سئو سایت غافل نشوید. در این بخش به معرفی چند نمونه از مدل‌های مختلف هاست که شما می‌توانید برای فعالیت خود از آن‌ها استفاده کنید، می‌پردازیم.

  • هاست اشتراکی
  • هاست vps
  • هاست اختصاصی
  • هاست ابری

 

وب هاست چیست

 

تفاوت هاست و سرور

بعد از آشنایی کامل با مفهوم هاست و سرور، در این بخش می‌توانیم به سراغ مقایسه هاست و سرور برویم و اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آوریم. چند تفاوت عمده و اصلی در میان هاست و سرور وجود دارد که در این بخش از محتوا قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

دسترسی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در میان این محصولات وجود داشته و باید در زمان خرید آن را در نظر بگیرید، مربوط به سطح و میزان دسترسی‌های آن‌ها است. شما با خرید سرور می‌توانید به تمام منابع یک سرور مانند رم، پهنای باند، CPU و ... بنا به صلاح دید و کاربردی که مدنظر دارید، به ‌صورت کامل استفاده کنید.

در صورتی که با خرید هاست، شما به ‌عنوان کاربر شناخته شده و اختیاراتی در همین سطح در دسترستان قرار می‌گیرد. در این حالت باید از منابعی استفاده کنید که با هاست‌های دیگر به اشتراک گذاشته شده‌اند. در واقع باید بگوییم با خرید سرور شما به خدمات به‌ صورت اختصاصی دسترسی خواهید داشت ولی میزان دسترسی به هاست به ‌صورت اشتراکی است.

 

انواع مختلف هاست و سرور

در راستای مقایسه هاست و سرور، یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن بپردازیم، مربوط به انواع مختلف آن‌ها است. سرورها در موضوعات مختلف مانند کاربرد، موقعیت جغرافیایی، اشتراک منابع و ... دارای انواع مختلفی هستند. بر این اساس شما می‌توانید به سرورهای گوناگونی مانند سرور اختصاصی، مجازی، هایبرید، ماکرو، ایمیل سرور، اپلیکیشن سرور، گیم سرور، دیتابیس سرور، سرور پلتفرم و ... دسترسی داشته باشید.

اگر بر اساس موقعیت جغرافیایی هم این دستگاه‌ها را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در دو دسته داخلی و خارجی قرار دهیم. هاست نیز دارای تقسیم‌بندی‌های مختلفی بوده و شما می‌توانید بر اساس سبک فعالیت و کاربردی که در نظر دارید، به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در این زمینه می‌توانیم به مواردی مانند هاست ابری، هاست اشتراکی، هاست بر بازدید، هاست پرسرعت، دانلود، نامحدود و ... اشاره کنیم.

 

امنیت سرور و هاست

یکی دیگر از تفاوت‌های هاست و سرور که در این بخش باید به آن پرداخته شود، مربوط به امنیت است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، با خرید یک سرور شما به ‌عنوان ادمین آن شناخته شده و می‌توانید از منابع مختلف آن به‌ صورت کاملا اختصاصی استفاده کنید. در صورتی که خرید هاست در اغلب مواقع معمولا کنترل‌های محدودی دارد. معمولا تعداد زیادی هاست بر روی سرور قرار داشته و از منابع اشتراکی آن استفاده می‌کنند.

اگر کاربر یکی از هاست‌ها تجربه هک سیستم داشته باشد، می‌تواند برای شما داده‌هایتان یک تهدید جدی محسوب شود. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم خرید سرور و فعالیت به ‌عنوان ادمین اختصاصی، به‌مراتب امنیت بیشتری را برای شما به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: راه کارهای افزایش امنیت سرور

تقاوت وب سرور و وب هاستینگ

سیستم‌ عامل و کنترل پنل

سرور و هاست معمولا با دو نوع سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس به بازار عرضه‌شده و شما می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کرده و خریداری کنید. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، مربوط به تغییر سیستم‌ عامل به نسخه‌ها و یا مدل دیگر است. چنانچه اقدام به خرید سرور کنید، در صورت تمایل توانایی تغییر سیستم ‌عامل به نمونه‌های دیگر را خواهید داشت.

از آنجایی که دسترسی‌های هاست معمولا محدودتر از سرور است، تنها با یک سیستم ‌عامل ارائه‌شده و شما به‌ عنوان کاربر، توانایی ایجاد تغییر در این زمینه را نخواهید داشت. در انتخاب کنترل پنل هم باید به سراغ گزینه‌هایی بروید که با سیستم ‌عامل منتخب، سازگاری بالایی دارند. کنترل پنل‌های مختلفی در این زمینه وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این گزینه‌ها به شرح زیر هستند:

  • سی پنل برای سیستم‌ عامل لینوکس
  • دایرکت ادمین برای لینوکس
  • بلسک برای هر دو سیستم ‌عامل

 

تفاوت در کاربرد هاست و سرور

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که در میان هاست و سرور وجود داشته و باید حتما مورد بررسی کامل قرار بگیرد، تفاوت در کاربرد آن‌ها است. سرورها معمولا کاربردهایی گسترده‌تر و بیشتر از صرفا میزبانی وب‌سایت دارند و در موارد مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معمولا از سرورها برای اقداماتی مانند ایجاد پروکسی در جهت واسطه کری، پایگاه داده، میزبانی بازی‌های آنلاین، به اشتراک‌گذاری فایل، فعلیت در بازارهای مالی و ... استفاده می‌شود. در حالی که هاست معمولا کاربرد متفاوتی داشته و اصلی‌ترین گزینه در میان آن‌ها میزبانی وب‌سایت است. توجه داشته باشید که سرور می‌تواند در عین حال میزبانی چند وب‌سایت را انجام دهد؛ اما هر هاست قابلیت میزبانی از یک وب‌سایت را دارد.

 

اتصال و دسترسی به منابع مختلف

یکی دیگر از موارد یکه در مقایسه هاست و سرور باید مورد بررسی قرار بگیرد، مربوط به دسترسی و نحوه اتصال منابع مختلف است. کلاینت ها برای اتصال به هاست معمولا از اینترنت استفاده می‌کنند، در صورتی که اتصال آن‌ها به سرور معمولا هم از طریق اینترنت و هم از طریق شبکه محلی یا همان LAN امکان‌پذیر است.

اتصال به سرور بر اساس نوع سیستم ‌عامل منتخب، روش متفاوتی داشته که شما باید با آن آشنایی داشته باشید. در مدل لینوکس، دسترسی کامل روت یا ادمین از طریق پرتکل با امنیت بالا SSH امکان‌پذیر است. اگر سیستم‌ عامل سرور از نوع ویندوز باشد، باید از طریق پرتکل PRD و نرم‌افزار پیش‌فرض ویندوز تشکیل شود.

اگر از هاست استفاده می‌کنید، برای اینکه بتوانید اتصال خود را برای دسترسی‌های در سطح کاربر برقرار کنید، باید از نام کاربری و رمز عبور دریافتی از شرکت هاستینگ یا سرویس‌دهنده در کنترل پنل دایرکت خود اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که میزان دسترسی‌ها و اختیارات در سرور و هاست با یکدیگر متفاوت بوده و بر اساس آنچه در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، انجام می‌شود.

مقایسه سرور و هاست

انتخاب هاست یا سرور

حال که با تعریف هاست و سرور و همچنین تفاوت‌های میان این دو سیستم آشنا شدیم، باید به انتخاب از میان آن‌ها بپردازیم. برای اینکه بتوانید بهترین و بیشترین میزان کارایی را در این راستا داشته باشید، باید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. در برخی از مواقع از هاست و سرور به جای یکدیگر استفاده شده و توجه زیادی به تفاوت‌های آن‌ها نمی‌شود. در حالی ‌که توصیه می‌کنیم در زمان انتخاب و خرید، به این نکات توجه داشته باشید و خرید را بر اساس نیاز خود انجام دهید.

اگر قصد خرید برای وب سایت یا کسب و کار کوچک اینترنتی خود را دارید و پیش‌بینی می‌کنید که ترافیک چندانی نخواهید داشت، هاست می‌تواند گزینه مناسب و کاربردی برای شما باشد و بهترین نوع هاست را انتخاب کنید. درواقع از هاست معمولا برای بلاگ ها و وب‌سایت‌های نه‌چندان شلوغ استفاده می‌شود.

چنانچه قصد خرید برای یک وب‌سایت بزرگ و سازمان‌یافته را دارید که ترافیک آن از اهمیت بالایی برخوردار است، توصیه می‌کنیم به سراغ سرور بروید. سرور با دامنه اختیارات گسترده‌تر و میزبانی وسیع‌تر، می‌تواند برای سایت‌هایی که ترافیک بیشتر دارند، انتخاب بهتری محسوب شود. انتخاب درست در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در عملکرد وب‌سایت شما، اثرگذار باشد.

سخن پایانی

امروزه اغلب کسب و کارهای مختلف و فعالان در فضای وب، باید یک وب‌سایت مناسب و کاربردی برای خود طراحی کنند. طراحی و راه‌اندازی یک سایت، نیاز به ابزارها و سیستم‌های مختلفی است که از میان آن‌ها می‌توانیم به هاست یا سرور اشاره کنیم. هر سایت نیاز به یک میزبان دارد که بسته به کاربرد و زمینه فعالیت، می‌توانید از بین هاست و سرور یکی را انتخاب کنید.

 در بخش‌های قبلی به ‌صورت کامل به تعریف هاست و سرور پرداختیم. بر اساس اطلاعاتی که درباره فرق هاست و سرور در اختیار شما قرار دادیم، این امکان را دارید که از میان آن‌ها بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. نحوه انتخاب از بین این سیستم‌ها را نیز شرح دادیم تا شما بتوانید انتخاب به‌جا و مناسبی داشته باشید.

 

  • 14
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر