هر چیزی که درباره موبایل مارکتینگ باید بدانید!

تاریخ انتشار خبر : 1402 فروردین 21

هر چیزی که درباره موبایل مارکتینگ باید بدانید!

 

در این روزها غیرممکن است بتوانید فردی را پیدا کنید که تلفن همراه نداشته باشد. موبایل جزء جدایی‌ناپذیر زندگی همه ما شده است که بسیاری از افراد نمی‌توانند لحظه‌ای را بدون آن تاب بیاورند. همین موضوع دلیلی شد تا بسیاری از کسب و کارها برای تبلیغات و بازاریابی محصولات خود و همین‌طور رقابت بین برندهای دیگر به بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ روی بیاورند. این نوع بازاریابی فرصت خوبی برای افزایش تعداد مشتریان و در نتیجه، زیاد شدن سود سرمایه‌گذاران است.

اگر به تازگی کسب و کاری راه انداخته‌اید یا به دنبال کسب سود بیشتر هستید و با مفهوم بازاریابی موبایلی، نحوه ورود به آن و مزایا و معایبش آشنا نیستید، در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

 

موبایل مارکتینگ چیست؟

غیرممکن است که تلفن همراه داشته باشید و هنگام کار کردن با آن متوجه اس ام اس‌های تبلیغاتی نشوید و یا پیام‌هایی که در حین بازی کردن روی صفحه‌نمایش گوشی شما ظاهر می‌شوند را نبینید. تمام این پیام‌های تبلیغاتی نمونه‌ای از بازاریابی موبایلی هستند. لازم بود تا قبل از توضیح دقیق موبایل مارکتینگ نمونه‌ای از مثال‌های آن را بیاوریم تا شما درک بهتری از این موضوع داشته باشید. حال به سراغ تعریف این نوع بازاریابی می‌رویم.

Mobile Marketing یا بازاریابی موبایلی یکی از زمینه‌های هنری بازاریابی کسب و کارها است که روی دستگاه‌های تلفن همراه کاربران ظاهر می‌شوند. در این نوع بازاریابی، کانال‌های توزیع مختلفی را به منظور تبلیغ خدمات و محصولات به ‌وسیله دستگاه‌های موبایلی مانند تلفن‌های هوشمند یا تبلت مورد استفاده قرار می‌دهند. در این بازاریابی اینترنتی چند کاناله، به دنبال دسترسی به مخاطبان هدف در تمام دستگاه‌های همراه از طریق راهکارهایی مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، SMS یا MMS هستند. در واقع پیشرفت تکنولوژی در حوزه تلفن همراه باعث شده تا شیوه تعامل مردم با کسب و کارها نسبت به گذشته تغییر کند.

 

mobile marketing

 

موبایل مارکتینگ چه اهمیتی دارد؟

توضیح دادیم که در این چند سال اخیر تا چه اندازه تلفن‌های همراه برای مردم مهم شده‌اند و تقریباً زندگی کردن بدون آن‌ها غیرممکن است. ما بخش زیادی از زمان خود را در طول روز به تعامل با این دستگاه همه‌کاره اختصاص می‌دهیم. موبایل‌ها باعث شده‌اند تا بیشتر معاشرت‌های ما با اعضای خانواده و دوستانمان از شکل حضوری به‌ صورت مجازی تغییر پیدا کند و حتی دیگر نیازی نداشته باشیم تا برای خرید کتاب، مجله، روزنامه و هر وسیله دیگری اعم از وسایل خانه یا خوراکی به بیرون از خانه برویم.

اکثر کاربران مدام در حال جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌های مختلف در گوشی همراه خود هستند و بازاریابان از این فرصت برای افزایش مخاطبان هدف خود استفاده می‌کنند. این مهم‌ترین دلیلی است که کسب و کارها از نقش دیجیتال مارکتینگ در افزایش سود خود چشم‌پوشی نمی‌کنند.

در چند سال گذشته می‌توان گفت که تلفن‌های همراه به بهترین حوزه‌های تبلیغاتی برای تمام کسب و کارها تبدیل‌شده‌اند. از این‌ رو صاحبان برندها به دنبال راهی هستند تا در دنیای موبایلی، کاربران بیشتری را به محصولات یا خدمات خود علاقه‌مند کنند؛ زیرا تأثیر چشمگیر این شیوه بازاریابی بر کسب و کارها را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

تاریخچه بازاریابی موبایلی

با وارد شدن اینترنت به گوشی‌های همراه، عرصه تبلیغات و بازاریابی دچار تحولات عظیمی شد که هیچ‌کس به فکرش نمی‌رسید. سرعت این تحولات به ‌اندازه‌ای سریع بود که صاحبین کسب و کارها نتوانستند از تأثیر آن برای پیروزی در دنیای رقابت برندها چشم‌پوشی کنند. اولین پیام‌های تبلیغاتی موبایلی از طریق پیامک در سال 2000 به شکل رایگان ارسال شدند. فنلاند آغازکننده این نوآوری خلاقانه بود و توانست راهی جدید را پیش روی بازاریابان برای معرفی محصولات و خدمات آن‌ها قرار دهد. این ابزار تبلیغاتی به‌ اندازه‌ای قدرتمند شد که به‌ عنوان یک رسانه جمعی در میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گرفت. موفقیت روزافزون استراتژی بازاریابی موبایل تا سال 2002 باعث شد تا گوشی به ‌عنوان یک وسیله الزامی برای افراد شناخته شود.

زمانی که در سال 2007 از اولین گوشی آیفون رونمایی شد و به عبارت بهتر تلفن‌های همراه هوشمندتر شدند، موبایل مارکتینگ به ‌عنوان یک صنعت روبه رشد به‌ حساب آمد. در واقع تبلیغات باعث شد تا این نوآوری به مرحله جدیدی پا بگذارد. زمانی که فناوری ارتباطات به دنیای 3G پا گذاشت، ارتباط میان بازاریابان و مشتری‌ها قوت گرفت. این نسل جدید خود دلیلی برای وارد شدن اپلیکیشن‌های متنوع و مختلف بود. همه رسانه‌های اجتماعی، نقشه‌های آنلاین، بازی‌ها و تمامی اپلیکیشن‌ها به بزرگ‌ترین دلیل استفاده کاربران از اینترنت تبدیل شدند.

با ساخت اولین آی پد اپل در سال 2010 بازار موبایل مارکتینگ توانست حجم بالایی را به دست آورد. از سال 2014 بود که افراد متخصص در حوزه نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان، ساخت تبلیغات را برای اپلیکیشن‌های موبایلی آغاز کردند؛ زیرا کاربران علاقه زیادی به بازی کردن یا گذراندن وقت خود در رسانه‌های اجتماعی داشتند. ارتباط نزدیک دستگاه‌های موبایلی به اکثر کارهای ممکن، بزرگ‌ترین دلیل پیشرفت موبایل مارکتینگ از سال 2017 تا به امروز است. درست است که بازاریابی موبایلی راهی مؤثر برای موفقیت صاحبین سرمایه محسوب می‌شود، اما بدون شناخت روش‌های خلاقانه و بهره‌گیری از اصول درست، این موفقیت ممکن نخواهد بود.

 

موبایل مارکتینگ

 

تفاوت بازاریابی موبایلی با بازاریابی سنتی

همه ما می‌دانیم که در بازاریابی سنتی جایی برای اینترنت و فناوری‌های نوین وجود نداشت؛ در اصل موبایل هیچ جایگاهی به خود اختصاص نداده بود. در بازاریابی سنتی، تبلیغات از طریق کانال‌هایی مانند تلویزیون، رادیو، مجلات، روزنامه‌ها یا کارت‌های بیزینسی صورت می‌گرفت. نقطه مقابل بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتالی است که موبایل مارکتینگ به ‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های آن شناخته می‌شود. در ادامه تفاوت‌های این دو نوع بازاریابی را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم:

 

  • نتیجه‌گیری

برای نتیجه‌گیری از بازاریابی سنتی نیاز است تا هفته‌ها و در برخی موارد ماه‌ها صبر کنید تا به یک نتیجه قابل ‌قبول و رو به رشد در کسب و کار خود برسید؛ اما بازاریابی آنلاین خیلی سریع‌تر نتیجه دلخواهتان را به شما نشان می‌دهد و نیازی نیست تا زمان زیادی را منتظر بمانید. نکته دیگری که وجود دارد این است که بازاریابی دیجیتال ابزار تحلیلی متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید مواردی مانند میزان بازگشت سرمایه را اندازه بگیرید؛ اما این ابزار در بازاریابی سنتی پیدا نمی‌شد.

 

  • هزینه

هزینه‌ای که برای تبلیغات در رادیو، تلویزیون و یا مطبوعات باید پرداخت شود، بسیار بیشتر از هزینه لازم برای تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی است. برخی از تکنیک‌هایی که در بازاریابی دیجیتال عرضه ‌شده‌اند، رایگان هستند و شما با پرداخت هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه می‌توانید در زمانی کوتاه‌تر به نتیجه دلخواهتان در موبایل مارکتینگ برسید.

 

  • تحلیل و ارزیابی

در بازاریابی سنتی، ارزیابی کاری دشوار است و برای این کار باید زمان زیادی را برای تحلیل رفتارهای گروهی از مشتریان اختصاص داد. در مقابل، بازاریابی دیجیتال ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس را در اختیار شما قرار می‌دهد تا خیلی راحت به بررسی اطلاعات و همین‌طور اقدامات صورت گرفته بپردازید. در صورتی‌ که اقدامات قبلی پاسخگو نبوده‌ و نتیجه دلخواه را برای شما به ارمغان نیاورده باشند، باید به دنبال راهکارهای جایگزین و بهتری باشید. در این زمینه رسانه‌های اجتماعی به ‌عنوان ابزاری رایگان به شما کمک می‌کنند تا طیف وسیعی از مخاطبان خود را هدف قرار دهید.

 

دلایل اهمیت موبایل مارکتینگ برای بازاریابان

تا این جای کار متوجه شدیم که موبایل مارکتینگ تا چه اندازه در موفقیت صاحبین کسب و کارها نقش دارند و آن‌ها را سریع‌تر به نتیجه دلخواهشان می‌رسانند. از این‌ رو دلایل بسیاری وجود دارد که باعث شده تا موبایل مارکتینگ برای بازاریابان اهمیت داشته باشد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موبایل، جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها

این روزها موبایل، دستگاهی همیشه همراه برای همه افراد است و این خود به‌ عنوان اصلی‌ترین دلیل موفقیت موبایل مارکتینگ شناخته می‌شود؛ زیرا بیشتر مردم خرید خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند.

  • دسترسی سریع و آسان به سرویس‌ها

مردم همواره به دنبال دریافت خدماتی سریع و آسان هستند. موبایل مارکتینگ راهی هموار برای ارتباط مؤثر بین مشتریان و صاحبین برندها شناخته می‌شود که به مردم اجازه دسترسی راحت به محصولات و خدمات در هر ساعت از شبانه‌روز را خواهد داد.

  • رتبه‌بندی‌های گوگل متناسب با شاخص جستجوی موبایلی است.

شاید برای اولین بار است که می‌شنوید گوگل، رتبه‌بندی‌های خود را بر اساس شاخص جستجوی موبایلی انجام می‌دهد و جستجوی دسکتاپ‌ها در این زمینه دخیل نیستند. پس صاحبین وب‌سایت‌ها لازم است بدانند که رتبه‌بندی جستجوی آن‌ها طبق جستجوی موبایلی صورت می‌گیرد.

 

بازاریابی دیجیتال با موبایل

 

روش‌های موفقیت در موبایل مارکتینگ

برای اینکه بتوانید به موفقیت خوبی در زمینه موبایل مارکتینگ برای کسب و کار خود برسید، توصیه می‌کنیم تا تکنیک‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • از ایمیل تلفن همراه برای تبلیغات خود استفاده کنید.

بر اساس آمارها، 57 درصد از کاربران در پلتفرم‌های همراه به سراغ ایمیل‌های خود می‌روند و در صورت سازگار نبودن ایمیل با موبایل آن را پاک می‌کنند؛ بنابراین از خدمات ارسال ایمیل‌های گروهی برای موفقیت در بازاریابی موبایلی خود غافل نشوید.

  • وب‌سایت خود را سازگار با موبایل طراحی کنید.

از شاخص‌های مهم گوگل برای این‌که وب‌سایت شما را در رتبه‌بندی بالاتری قرار دهد، این است که با دستگاه‌های موبایل سازگاری داشته باشد (طراحی سایت ریسپانسیو). در این مورد از فاکتور رتبه‌بندی سازگاری با موبایل گوگل استفاده کنید. سازگار بودن وب‌سایت شما با گوگل می‌تواند تجربه کاربری جذاب و راحتی را برای کاربران فراهم کند و این خود تأثیری چشمگیر در موفقیت کسب و کار آنلاین شما خواهد داشت.

  • به دنبال شخصی‌سازی بازاریابی پیامکی باشید.

در یک بازاریابی پیامکی ایده‌آل شما باید به دنبال شخصی‌سازی باشید؛ زیرا قصد دارید تا پیام‌هایی را به‌ صورت مستقیم به دستگاه مشتریان خاصی ارسال کنید. SMS یک کانال بازاریابی قدرتمند است که افراد زیادی در کل دنیا از آن استفاده می‌کنند. آمارها نشان داده‌اند که نرخ میانگین باز شدن پیامک‌ها عددی نزدیک به 98 درصد است. شما با موفقیت در این شیوه بازاریابی می‌توانید ارتباطی بسیار نزدیک با مشتریان خود برقرار کنید.

 

جمع‌بندی

موبایل مارکتینگ بخش مهمی از کمپین بازاریابی دیجیتال است که کسب و کارها با بهره‌گیری از اصول و تکنیک‌های صحیح در این زمینه می‌توانند تعاملی پایدار و روبه رشد با مشتریان خود پیدا کنند و روزبه‌روز شاهد کسب سودهای بیشتری از این کانال تبلیغاتی ویژه باشند. شما باید از بین تکنیک‌های مختلف برای بازاریابی موبایلی مانند پیامک، ایمیل، اعلان‌های درون برنامه‌ای و وب‌سایت‌های موبایلی، به دنبال روشی باشید که کاربرانتان علاقه بیشتری به آن نشان داده‌اند.


 

  • 6
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر