دلیل اهمیت ناوبری سایت (navigation) در طراحی وبسایت چیست؟

دلیل اهمیت ناوبری سایت (navigation) در طراحی وبسایت چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 آذر 06

دلیل اهمیت ناوبری سایت (navigation) در طراحی وبسایت چیست؟

 

منظور از سئو مجموعه‌ای از فاکتورها و اقدامات است که به شیوه مستقیم و غیر‌مستقیم روی رتبه سایت در گوگل تاثیر می‌گذارند. یکی از این فاکتور‌ها که در سئو سایت تاثیر فراوانی دارد، ناوبری یا نویگیشن سایت است. این اقدام، از فعالیت‌های طراحی سایت به شمار می‌رود و توسط آن می‌توان مسیر حرکت بازدیدکنندگان و خزنده‌ها را مشخص نمود.

ناوبری اصولی، تجربه کاربران را بهبود می‌بخشد و به آن‌ها مسیری خوب و آسان را برای رسیدن به چیزی که مد نظرشان است، معرفی می‌کند. در این مطلب از شرکت طراحی وب سایت ایده پویا همراه ما باشید تا در خصوص ناوبری سایت و اهمیت آن در طراحی سایت بیشتر صحبت کنیم.

 

ناوبری سایت (navigation)

ناوبری یا جهت‌یابی سایت‌، تابع نکات و عوامل گوناگونی است. قسمتی از آن به برنامه‌ریزی و نوع اجرای شما باز‌می‌گردد و قسمتی دیگر نیز به نوع طراحی قالب، مربوط می‌شود. نوع فعالیت و اهدافی که شما برای سایت خود در نظر گرفته‌اید، تعیین می‌کند که چه قالبی برای سایتتان مناسب است. شاید از نظر شما قالب به کار رفته بسیار جذاب و زیبا باشد؛ اما برای کاربر به درستی کار نکند یا مثلاً قالب با نوع فعالیت شما همخوانی داشته باشد؛ اما چون به طور صحیح برنامه‌ریزی نشده است، نتوان از آن را به بهترین شکل استفاده کرد.

وقتی شما یک وبسایت طراحی می‌کنید و از افراد مختلف می‌خواهید که به وبسایت شما مراجعه کنند، باید محیط مناسبی را هم برای جستجوی آسان آن‌ها فراهم سازید. به طوری که از گشتن در سایت، سر‌در‌گم و خسته نشوند و مجددا به وبسایت شما بازگردند.

 

نویگیشن سایت

 

 در رابطه با بهبود ناوبری سایت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 برنامه‌ریزی

 لازمه شروع هر کاری، برنامه‌ریزی برای آن است. این موضوع، زمانی که می‌خواهید یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید یا سایتی را طراحی کنید نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. شما از همان ابتدای کار باید از اهداف خود آگاهی داشته باشید و بدانید که چه کاری را قرار است انجام دهید. ناوبری سایت از جمله فعالیت‌هایی است که برنامه‌ریزی برای آن بسیار اهمیت دارد. یعنی قبل از شروع کار، تمام اطلاعاتی که قرار است در سایت قرار بگیرند و مراحلی که برای ارائه آن‌ها لازم است، باید کاملا برنامه‌ریزی شوند.

به طور مثال، اگر هدف شما برنامه‌ریزی برای موفقیت بیشتر است، باید معیارهای موفقیت را از قبل برای خود تعریف کنید. اینکه می‌خواهید فروشتان بیشتر شود یا مشتریان بیشتری را جذب کنید؟ در هر صورت اهداف شما باید بسیار دقیق باشند و بدانید روی چه موضوعی می‌خواهید کار کنید.

 

 ناوبری منوهای سایت

هر وبسایتی المان‌ها و عناصر گوناگونی دارد که محتوای کلی سایت را تشکیل می‌دهند. وبسایت از یک یا چند صفحه تشکیل می‌شود و طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که مورد پسند کاربران و مخاطبان سایت قرار گیرد. به طوری که کاربر پس از بازدید سایت، آن را به دوستان خود پیشنهاد دهد و در زمان‌های دیگر هم به سایت مراجعه کند.

 یکی از بهترین قسمت‌های هر وبسایت که کاربر به طور مستقیم با آن ارتباط دارد، نوار ناوبری سایت است. مخاطب و بازدید‌کننده باید بتواند به آسانی در سایت شما بگردد و به اهداف خود برسد. همچنین در دفعات بعدی مراجعه به وبسایت، بدون تفکر و گمراهی، خیلی راحت بتواند به بخش مورد ‌نظر رجوع کند.

 رایج‌ترین محل برای قرار دادن نوار ناوبری، قسمت بالای صفحه سایت یا سربرگ آن است. این قسمت نخستین گزینه‌ای است که کاربر با آن مواجه می‌شود؛ بنابراین طراحی آن بسیار اهمیت دارد. برخی از وبسایت‌ها یک منو دارند و برخی دیگر از چندین منو برخوردار هستند. شما باید با توجه به نوع وبسایتی که دارید، نوار ناوبری را طراحی کنید. مثلاً یک وبسایت فروشگاهی که در آن، محصولات در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند، به نوار منوی چندگانه نیاز دارد؛ اما برای یک وبسایت معرفی، یک منو کافی است. با تکنیک‌های طراحی منو سایت بیشتر آشنا شوید؛ کلیک کنید.

 

طراحی حرفه ای سایت

 

در ناوبری منوها نکات زیر را حتما رعایت کنید!

 یکی از عوامل تاثیر‌گذار در سئو سایت، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با سایت، در نوار ناوبری است. شما باید در عنوان منو‌ها یا زیر شاخه‌ها،  تا حد امکان از کلمات کلیدی مناسبی که معرف فعالیت سایت شما است، استفاده نمایید. اینکه چه خدماتی دارید؟ چه محصولاتی را ارائه می‌دهید؟ یا اینکه چشم‌انداز شما چیست؟

 در هر صورت شما باید در عنوان آیتم‌های منو، از کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار یا موضوع سایتتان استفاده کنید. این منو حکم ویترین را برای سایت شما دارد و مخاطبان را به صفحات گوناگون سایت هدایت می‌کند. پس باید بسیار گویا و واضح بوده و موضوع کاری شما را مشخص نماید. رعایت این نکته برای خزندگان موتورهای جستجو هم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا از این طریق شما به آن‌ها اعلام می‌کنید که منوی اصلی سایت و کلمه کلیدی‌تان چیست.

 

 استفاده حداقل از منوهای باز شونده

وقتی منوها زیاد از حد باشند، کاربر را گمراه می‌کنند؛ بنابراین تا حد امکان زیرمنوهای کمتری طراحی کنید. اگر تعداد لینک‌ها به صفحات دیگر سایت بیش از حد باشد نیز از ارزش صفحه اصلی سایت کم می‌کند. صفحه اصلی یک سایت، مهم‌ترین و اصلی‌ترین صفحه است و نباید قدرت و ارزش آن بین صفحاتی که به آن‌ها لینک داده می‌شود، تقسیم گردد.

به طور کلی سعی کنید کمتر از ۷ آیتم در منوی سایت خود داشته باشید و زیاد از حد منو نسازید؛ زیرا این کار مخاطب را گیج می‌کند و در سئو تاثیر منفی دارد. مخاطب، تعداد منوی کمتر را بهتر پردازش کرده و در خاطرش نگه می‌دارد. پس اگر می‌خواهید نامتان در ذهن افراد به یاد سپرده شود، حتماً این نکته را مد‌نظر داشته باشید.

در صورتی هم که مجبور هستید از آیتم‌های زیاد استفاده نمایید، حتما آن‌ها را به گروه‌ها و دسته‌های متعدد تقسیم‌بندی کنید. برخی از سایت‌ها واقعاً به زیر‌شاخه‌های زیادی نیاز دارند. مثل یک سایت فروشگاهی بزرگ یا سایتی که خدمات و محصولات متعددی را ارائه می‌کند. اگر مدیریت چنین سایت‌هایی را برعهده دارید، حتما از عناوین گویا برای آیتم‌ها استفاده نمایید و تا جایی که امکان دارد، از ساخت زیر‌شاخه‌های غیر‌ضروری اجتناب کنید. زیرشاخه‌ها و طبقات باید کاربردی و مفید باشند. در غیر این صورت، از لحاظ دیداری فقط باعث شلوغی دید مخاطب می‌شوند.

 

ریسپانسیو بودن منو سایت

منظور از طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرای منو این است که آن منو در انواع دستگاه‌های نمایشگر نظیر گوشی، تبلت و کامپیوتر، نمایش مناسبی داشته باشد؛ بدون اینکه به طراحی جداگانه برای سایزهای گوناگون صفحه نمایش، نیازی باشد.

منوهای مناسب برای موبایل، به منوهای همبرگری معروف هستند. این اصطلاح رایج، به خاطر وجود آیکون کوچک سه خطی است که بیشتر اوقات در گوشه بالا و سمت چپ نشان داده می‌شود؛ به طوری که با کلیک بر روی آن، منو به طور کامل باز خواهد شد. این نوع منوها بیشتر در وبسایت‌ها و برنامه‌های موبایلی کاربرد دارند؛ اما می‌توان آن‌ها را در نسخه دسکتاپ وبسایت‌ها نیز مشاهده کرد. همچنین در ارتباط با طراحی سایت ریسپانسیو کلیک کنید و اطلاعات بیشتر کسب کنید.

 

طراحی سایت موبایلی

 

قرار دادن لوگو در هدر سایت و لینک شدن آن به صفحه اصلی

لوگو همان تصویری است که به عنوان نماد اصلی شرکت شما در نتایج جستجوی گوگل نشان داده می‌شود. اگر لوگو به صفحه اصلی سایت لینک شود، بازدیدکنندگان خیلی راحت می‌توانند با کلیک بر روی آن، به صفحه اصلی بازگردند. با این کار شما دسترسی‌های آن‌ها را هم به صفحه اصلی آسان‌تر خواهید کرد.

 

فوتر سایت

 فوتر یکی از بخش‌های مهم در هر وبسایتی است و می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش بازدید از سایت، اعتماد‌سازی و همچنین افزایش فروش و راحتی کاربر داشته باشد. در قسمت فوتر سعی بر آن است که اطلاعات مهم سایت در اختیار کاربران قرار بگیرند؛ بنابراین آماده‌سازی صحیح آن باعث می‌شود که بازدیدکنندگان سایت، دسترسی آسان‌تری به آنچه که نیاز دارند، داشته باشند.

 استفاده از فوتر مناسب می‌تواند در سئو تاثیر مثبت بگذارد و رتبه سایت شما را رو به پیشرفت و ترقی ببرد. فوتر در ناوبری سایت بسیار تأثیرگذار است. به طوری که در مواردی می‌توان آن را به نقشه سایت هم تشبیه کرد.

 

مزایای استفاده از ناوبری در طراحی سایت

 بهبود تجربه کاربری

مهم‌ترین مزیتی که می‌توان برای ناوبری سایت برشمرد، بهبود تجربه کاربری است. وقتی همه آیتم‌ها برای مراجعه‌کنندگان به وبسایت تمیز و مرتب باشند، او از سردرگمی نجات پیدا می‌کند و با اشتیاق بیشتری در سایت وقت می‌گذراند.

 

بهبود تجربه کاربری سایت

 

سئو و بهینه‌سازی سایت

نقشه و معماری سایت یکی از آیتم‌هایی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو از آن برای رتبه‌بندی صفحات استفاده می‌کنند. ناوبری نیز به نقشه سایت شباهت دارد و مثل این است که شما برای خزنده‌های هر صفحه، یک نشان گذاشته باشید. شما برای هر مسیر یک کلمه کلیدی مشخص می‌کنید؛ بنابراین خزنده‌ها کاملاً می‌دانند که با چه چیزی طرف هستند.

 

چگونه تشخیص دهیم که بهترین ناوبری برای سایت چیست؟

خوشبختانه یکسری ابزار رایگان برای پی بردن به این موضوع وجود دارد. به طوری که با استفاده از آن‌ها کاملاً متوجه خواهید شد که مسیر‌های مناسب برای سایت شما کدام‌ها هستند. یکی از این ابزارهای پرکاربرد، گوگل آنالیتیکس است. در صورتی هم که قبلا برای سایت خود ناوبری ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید از کاربرد درست آن مطمئن شوید، می‌توانید در قسمت نویگیشن، گزارشات تحلیلی را بررسی کنید.

 

سخن آخر...

 در این مطلب از ایده پویا با کاربرد و اهمیت فراوان ناوبری در طراحی وبسایت آشنا شدیم و نکات مهمی که در مورد آن باید در نظر گرفت را عنوان کردیم. فراموش نکنید که بخش ناوبری وبسایت، از مهم‌ترین مواردی است که در طراحی سایت حتما باید به آن توجه داشته باشید؛ زیرا بهترین و مفیدترین سایت‌ها هم بدون وجود یک بخش ناوبری سازماندهی شده، موفق نخواهند بود.

 نکات دیجیتال مارکتینگ

 

  • 27
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر