لینک

لینک سازی داخلی چیست و چطور به شکل هدفمند آن را انجام بدهیم؟

لینک سازی داخلی چیست و چطور به شکل هدفمند آن را انجام بدهیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 تیر 29

لینک سازی داخلی چیست و چطور به شکل هدفمند آن را انجام بدهیم؟

 

لینک سازی داخلی یکی از مباحث مهم در سئوی سایت است. اگر با موضوع بهبود رتبه سایت خود دست و پنچه نرم می‌کنید، قطعا بخش مهمی از وظیفه شما به امر لینک سازی اختصاص داده می‌شود. اما لینک سازی داخلی چیست و چطور انجام می‌شود؟ چه راه‌هایی برای انجام آن وجود دارد؟ فرق آن با لینک سازی خارجی چیست و با بک لینک چه تفاوتی دارد؟

اگر یک تازه کار در بحث سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ باشید، این سوال ها قطعا ذهن شما را به خود مشغول می کنند. برای پیدا کردن پاسخ این سوالات توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به تک به تک این موضوعات بپردازیم.

اگر برای یاد گرفتن نکات لینک سازی و به کار گرفتن آن‌ها در عمل زمان و حوصله کافی ندارید، توصیه می‌کنیم از تجربه یک شرکت فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. ایده پویا متشکل از تیمی با تجربه و متخصص در این حوزه است و می‌تواند به شما در بهبود رتبه سایت و به ویژه در امر لینک سازی حرفه‌ای کمک کند.

 

اینستاگرام ایده پویا

 

با انواع لینک‌ها آشنا شوید

پیش از آن‌که به توضیح لینک سازی داخلی و روش‌های انجام آن بپردازیم، بهتر است با انواع لینک‌هایی که در وب‌سایت خود می‌توانید داشته باشید، آشنا شویم. به‌طورکلی دو نوع از لینک سازی وجود دارد که هرکدام اهمیت جداگانه‌ای در بهبود سئوی سایت شما دارند:

  1. لینک‌های داخلی

لینک‌های داخلی لینک‌هایی هستند که از یک صفحه وب‌سایت به صفحه دیگری در همان وب‌سایت لینک می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، لینک داخلی به صفحه دیگری در همان دامنه اشاره دارد و کاربر با کلیک روی آن، از وب‌سایت فعلی خارج نمی‌شود؛ بلکه تنها به صفحه دیگری از همان سایت انتقال پیدا می‌کند.

  1. لینک‌های خارجی

لینک خارجی لینکی است که به صفحه‌ای در یک وب‌سایت دیگر به‌جز وب‌سایت شما اشاره دارد. درواقع کاربر با کلیک روی آن، به وب‌سایت با دامنه اینترنتی دیگری انتقال پیدا می‌کند. شاید فکر کنید که شما به چه دلیل باید به صفحه‌ای از وبسایتی دیگر در وب‌سایتتان اشاره کنید؟ پاسخ این است که این کار معمولاً در انتهای مقالات و به‌عنوان معرفی منبع صورت می‌گیرد. مثلاً فرض کنید که یک مقاله در وبلاگ خود منتشر کرده‌اید.

اگر بخواهید اعتبار مقاله خود را بالا ببرید، باید به خوانندگان خود بگویید که منبع اطلاعات شما چه وبسایتی بوده است. بنابراین در انتهای مقاله می‌توانید لینک سایت های منبع خود را نیز قرار دهید. البته بدیهی است که برای مقالات تالیفی و مطالبی که از تخصص و تجربه خود شما نشات می‌گیرند، نیازی به ذکر منبع یا همان لینک سازی خارجی نیست.

 

لینک سازی داخلی

 

لینک سازی داخلی مهم‌تر است یا خارجی؟

در بحث سئو و بهینه سازی سایت واقعاً لینک سازی داخلی و خارجی هیچ اولویتی نسبت به یکدیگر ندارند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا هرکدام برای خود اهمیت ویژه‌ای دارند. لینک سازی خارجی اهمیت صفحه شما را مشخص می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، موتورهای جستجو از تعداد لینک‌هایی که به صفحات وب‌سایت شما داده می‌شود، می‌توانند این‌طور برداشت کنند که مطلب آن صفحه یا صفحات برای کاربران دیگر اینترنت مهم بوده است و به آن ارجاع می‌دهند. بنابراین امتیاز مثبتی از طرف گوگل و سایر موتورهای جستجو دریافت خواهید کرد. بنابراین طبیعی است که همه به دنبال لینک سازی خارجی و گرفتن بک لینک هستند.

راه‌های زیادی برای ساخت لینک‌های خارجی وجود دارد. مثلاً می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی خود، لینک صفحه وب‌سایتتان را قرار بدهید. یا اینکه با اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب‌وکار خود صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید با خواندن مطالب شما، در صورت تمایل به وب‌سایتتان در صفحات خود لینک بدهند.

فعالان کسب‌وکار که مرتبط با حوزه کاری شما هستند نیز می‌توانند از مطالب شما استفاده کرده و به آن‌ها لینک بدهند. البته توجه داشته باشید که گوگل نسبت به بک لینک‌هایی که در ازای پول خریداری می‌شوند حساس است و برای آن‌ها جریمه در نظر می‌گیرد. بنابراین بهتر است به‌جز لینک دادن در شبکه‌های اجتماعی خود، اجازه بدهید که افراد دیگر به‌صورت طبیعی و با میل خود به صفحه شما لینک بدهند. البته این مسئله که شما شخصاً از برخی افراد بخواهید مطلب شما را مطالعه کرده و در صورت تمایل به آن لینک بدهند، هیچ ایرادی ندارد.

 

لینک دهی داخلی سایت

 

پس تا اینجا مشخص شد که لینک سازی خارجی به چه منظور صورت می‌گیرد و چرا اهمیت دارد. اما لینک سازی داخلی به نحو دیگری اهمیت خود را نشان می‌دهد. شما زمانی که یک کاربر را وارد سایت خود کرده‌اید، مثل این است که مهمانی را به خانه خود دعوت کرده باشید. همان‌طور که برای مهمان پذیرایی و روش‌های سرگرمی در نظر می‌گیرید که از حضور در منزل شما احساس خوشایندی داشته باشند، باید برای کاربران خود نیز برنامه‌های ویژه داشته باشید. این‌که یک کاربر به‌طور اتفاقی وارد صفحه‌ای از سایت شما شده است، می‌تواند یک فرصت ویژه برای شما باشد تا او را به یک مشتری دائمی بدل کنید.

اینجا است که اهمیت لینک سازی داخل آشکار می‌شود. شما با لینک‌هایی که در بخش‌هایی از مطلب یا در حاشیه یا بالا و پایین صفحه قرار می‌دهید، به کاربر می‌گویید که می‌تواند به بخش‌های دیگر سایت شما هم سر بزند و مثلاً از آخرین محصولات یا تخفیف‌ها یا مقالات مرتبط هم مطلع شود. به‌علاوه، شما می‌توانید امکان کشف دیگر صفحات را هم به کاربر بدهید. این یعنی با صرف هیچ هزینه‌ای، صفحات دیگر سایت شما هم می‌توانند رتبه‌های بهتری در جستجوها از خود نشان بدهند. به‌علاوه، موتورهای جستجو هم می‌توانند از این طریق متوجه شوند که کدام صفحات برای شما اهمیت بیشتری دارند و می‌خواهید کاربران را به آن‌ها هدایت کنید.

نکات لینک دهی

لینک سازی داخلی را چطور انجام بدهیم؟

پیش از هر چیز باید بدانید که لینک سازی داخلی بدون داشتن یک ساختار و نقشه مناسب، کاری نسبتاً بیهوده خواهد بود. بنابراین باید بر اساس اهمیت صفحات وب‌سایت خود، یک دسته‌بندی کلی داشته باشید. یک هرم را در نظر بگیرید که در رأس آن صفحه اصلی یا هوم پیج قرار دارد. در ردیف بعدازآن، صفحات مربوط به دسته‌بندی محصولات یا خدمات قرار دارد و در پایین هرم نیز صفحات دیگر سایت قرار دارند.

به‌طورکلی صفحه اصلی شما مهم‌ترین صفحه‌ای است که می‌خواهید کاربران را به آن هدایت کنید. شما در این صفحه به معرفی خودتان، خدماتتان و محصولاتتان می‌پردازید و بهترین کار این است در لینک سازی داخلی بیشتری توجه خود را به صفحه اصلی معطوف کنید.

بعدازآن بهتر است تمرکز خود را روی صفحات دسته‌بندی یا Category قرار دهید. در مرحله آخر لینک سازی‌های خود را طوری انجام می‌دهید که از یک صفحه معمولی در سایت خود، کاربر را به صفحه دیگری هدایت کنید. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید سلسله مراتبی ایجاد کنید که هم موتورهای جستجو بتوانند ساختار سایت شما و اهمیت محتواهایتان را تشخیص دهند و هم کاربر را به نحو برنامه‌ریزی‌شده‌ای به مهم‌ترین و بهترین بخش‌های سایت خود هدایت می‌کنید.

 

 سئو سایت

 

بک لینک را فراموش کردیم؟

احتمالاً فکر می‌کنید پس تکلیف بک لینک چه شد؟! درواقع ما به‌طورکلی تنها دو دسته لینک داریم که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. بک لینک‌ها که اسم آن‌ها را زیاد شنیده‌اید، همان لینک‌های خارجی هستند. به‌عبارت‌دیگر، هر وب‌سایت یا صفحه‌ای که لینکی از وب‌ سایت شما را در مطلب خود قرار داده باشد، یک بک لینک برای شما ایجاد کرده است.

با ویژگی های بک لینک حرفه ای آشنا شوید.

 

آیا حتماً مهم‌ترین صفحه، صفحه اصلی سایت است؟

در بیشتر مواقع بله. یعنی شما در هرمی که در بالا مشاهده کردید، نوک هرم را به صفحه هوم یا اصلی خود اختصاص می‌دهید. اما گاهی ممکن است صفحه مهم‌تری داشته باشید که اهمیت آن برای شما بیشتر از صفحه اصلی باشد. این اتفاق درزمانی می‌افتد که بخواهید کاربر را به صفحه خرید یا پر کردن فرم عضویت یا مانند آن منتقل کنید. در چنین شرایطی، صفحه اصلی اهمیت کمتری دارد.

درهرصورت نوک هرم شما باید صفحه‌ای باشد که بهترین، کامل‌ترین و اصلی‌ترین محتوای شما را بازتاب می‌دهد. محتوا یا محصولی که می‌خواهید افراد مختلف آن را ببینند و البته در آن زمینه تخصص و تبحر کافی دارید. بنابراین پیش از آن‌که ساختار هرمی برای لینک سازی داخلی سایت را مشخص کنید، در مورد این‌که سنگ بنای اصلی سایت شما کدام است، فکر کنید و تصمیم خود را بگیرید.

 

منظور از صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟

اهمیت لینک سازی

انکر تکست (anchor text) در لینک سازی داخلی

انکر تکست Anchor Text متن همان لینکی است که کاربر روی آن کلیک می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، آن بخش از محتوا که با رنگ متفاوت (معمولاً آبی) مشخص‌شده و کاربر می‌تواند روی آن کلیک کند، انکرتکست است. این‌که شما کدام بخش از محتوا را به‌عنوان انکر تکست مشخص کنید بسیار مهم است. برای فهم بهتر موتورهای جستجو از لینک سازی که انجام داده‌اید، بهتر است متنی را به‌عنوان انکر تکست انتخاب کنید که شامل کلمه کلیدی مربوط به صفحه هدف باشد. یا ارتباط معنایی مناسبی با صفحه هدف داشته باشد.

 

Barelink در لینک سازی داخلی

Barelink اصطلاحی است که به لینک بدون انکر تکست گفته می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، شما لینک یک صفحه را با آدرس آن به‌صورت http:// … در صفحه خود قرار می‌دهید و کاربر به‌جای کلیک کردن روی انکر تکست، باید روی آدرس صفحه به‌صورت مستقیم کلیک کند.

 

جمع‌بندی

فکر می‌کنیم که در این مطلب تمامی مواردی که لازم است پیرامون لینک سازی داخلی بدانید را بررسی کردیم و اصطلاحاتی را که ممکن است در این راستا با آن‌ها برخورد کنید، توضیح دادیم. اگر قصد لینک سازی دارید، قلم و کاغذ را بردارید و بر اساس اهمیت صفحات، آن‌ها را دسته‌بندی کرده و یادداشت کنید. سپس فکر کنید که چطور می‌توانید بین محتواهای خود ساختاری هدفمند و مرتبط به هم ایجاد کنید. اگر برای این کار وقت کافی ندارید، می‌توانید ایده پویا را به‌عنوان یک تیم متخصص با دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای برای این کار در نظر داشته باشید.

 

 

شرکت طراحی سایت

  • 4
  • 2
نظرات کاربران (2)
ثبت نظر