معرفی و بررسی کامل نسخه جدید گوگل آنالیتیکس GA4

تاریخ انتشار خبر : 1402 مهر 16

معرفی و بررسی کامل نسخه جدید گوگل آنالیتیکس GA4

 

مدت زیادی نیست که از عرضه نسخه جدید گوگل آنالیتیکس، یعنی GA4 گذشته است. عرضه این نسخه باعث شده تا نسخه آنالیتیکس یونیورسال کنار گذاشته شود. تغییر این نسخه و آشنایی با تمام قسمت‌های آن برای صاحبین کسب و کار و دیجیتال مارکتر‌ها اهمیت زیادی دارد و برای همه آن‌ها لازم است تا نحوه کار کردن با این ابزار کاربردی را به شکل اصولی فرا بگیرند.

برای آشنایی با این نسخه از گوگل آنالیتیکس به منظور بررسی عملکرد وب سایت خود و پیشرفت در حوزه بازاریابی محصولات و خدمات، در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

 

شرکت طراحی وب

 

گوگل آنالیتیکس 4 یا GA4 چیست؟

برای بررسی کامل نسخه جدید گوگل آنالیتیکس لازم است آن را تعریف کنیم. GA4 به نسل جدید Google Analytics مربوط می‌شود که برای ردیابی کاربران در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها، رویکردی بر حریم خصوصی را ارائه می‌دهد و وابستگی کم‌تری به کوکی‌ها دارد. در نسخه جدید، ساختار مربوط به جمع‌آوری داده‌ها از وب‌سایت به طور کلی تغییر پیدا کرده است.

در واقع در GA4 مارکترها اجازه دارند تا پارامترهای مهمی را درباره مشتریان خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و گامی فراتر از رصد کردن ترافیک بگذارند. برای ارتقاء GA4 از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کمک گرفته ‌شده است که بازاریابان توانایی ردیابی کل مسیر مشتریان خود را در چندین پلتفرم داشته باشند و در نتیجه بتوانند رویکردهای دقیق‌تری را در رابطه با نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت و یا اپلیکیشن ارائه دهند.

نکات مهمم جذب بازدید کننده به سایت

گوگل آنالیتیکس GA4

 

دلیل به‌روزرسانی گوگل آنالیتیکس Universal به GA4

چندین سال است که کسب و کارها برای بررسی عملکرد آنلاین خود و میزان تعامل با کاربران از ابزار google analytics استفاده می‌کنند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری نسبت به عملکردشان داشته باشند. درست است که گوگل آنالیتیکس 4 می‌تواند آمارهای مشابهی را ارائه دهد، اما یونیورسال آنالیتیکس و مدل‌های داده‌ای توسط گوگل مورد بازنگری قرار گرفته‌اند، یعنی نمی‌توان داده‌ها را از مدل یونیورسال به مدل GA4 انتقال داد.

این مسئله باعث شد تا در میان بازاریابان دیجیتال آشوبی برپا شود؛ زیرا مدیران وب‌سایت‌ها برای چندین سال است که داده‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند و تمایلی به شروع از صفر ندارند. زمانی که مقررات حفاظت از داده‌های عمومی معرفی شدند، لازم بود تا کسب و کارها برای حریم خصوصی جدی‌تر عمل کنند و نسبت به چگونگی مدیریت داده‌های کاربر به درک بهتری برسند.

یونیورسال آنالیتیکس به‌عنوان یک ابزار تحلیلی در جمع‌آوری داده‌های کاربران در این چند سال اخیر باعث شده تا نگرانی‌های مربوط به زیر پا گذاشتن قوانین GPDR توسط سایت‌ها افزایش پیدا کند. از این رو گوگل با عرضه GA4 در مورد آینده بدون کوکی‌ها صحبت می‌کند تا کسب و کارها بتوانند کاربران خود را با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ردیابی کنند و کاربرانی که به انجام این کار رضایت ندارند، دیگر مشکلی نخواهند داشت.

 

 نسخه جدید گوگل آنالیتیکس

 

معرفی قابلیت‌های GA4

  • Cross-Channel

در نسخه جدید توانایی ترکیب گزارش‌های مربوط به پلتفرم‌های مختلف وجود دارد. قابلیت Cross-Chanel در این ابزار می‌تواند همه گزارش‌های کانال‌های قابل‌ردیابی را مانند جستجوی ارگانیک، شبکه‌‌های اجتماعی، تبلیغات، خبرنامه‌های ایمیل و موارد دیگر را ارائه دهد.

  • Privacy first

گوگل نسبت به سال‌های گذشته اهمیت بیشتری برای حریم خصوصی کاربران قائل است و این ویژگی را در نسخه جدید ارائه کرده است. درواقع کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا در طول حضورشان در وب‌سایت موردنظر از داده‌های مربوط به فعالیت‌های او برای تحلیل استفاده شود یا خیر. این مسئله می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که GA4 با کمک یادگیری ماشین آن‌ها را برطرف کرده است و داده‌های در دسترس را مورداستفاده قرار می‌دهد.

  • جمع‌آوری جریان داده‌ها

هدف از طراحی جریان داده‌ها ترکیب ویژگی‌های وب‌سایت‌ها و برنامه‌هاست. با کمک این نوع داده‌ها می‌توان یک نمای دور از ترافیک بین دامنه‌ای را به دست آورد. این ویژگی اجازه ردیابی کاربران بالقوه را به شکل قدرتمندتر و جامع‌تری در همه پلتفرم‌ها می‌دهد.

  • پیش‌بینی

در نسخه پولی گوگل آنالیتیکس این قابلیت وجود داشت، اما باعرضه GA4 همه کسب و کارها می‌توانند از آن استفاده کنند. با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توان رفتار کاربر را پیش‌بینی کرد تا مخاطبان هدف، دوره‌های کمپین و بودجه به شکل بهتری مدیریت شوند. کسب و کارها از طریق برنامه‌ریزی بر اساس پیش‌بینی‌ها می‌توانند گام‌های بعدی خود را هوشمندانه‌تر بردارند و تصمیم بگیرند که کدام بخش‌ها به تمرکز بیشتری نیاز دارند. از بهترین قابلیت‌های GA4 به دست آوردن بهترین بازده از طریق سرمایه‌گذاری هوشمند است.

  • بیشترین تمرکز روی رویدادها

بیشتر تحلیل‌ها در گوگل آنالیتیکس 4 بر طبق رویدادها انجام می‌شود. گزارشات رویدادها را با تگ EVENT مشخص می‌کنند تا از این طریق امکان ردیابی آسان معیارهای خاص در ارائه تبلیغات وجود داشته باشد. از طریق یافتن گزارشات رویدادهای پرطرفدار کسب و کارها می‌توانند تصمیمات هوشمندانه‌تری را نسبت به محتواهای خود داشته باشند.

  • گزارشات تبدیل قوی‌تر

تبدیل به فرآیندی گفته می‌شود که کاربر در طول آن به هدف موردنظر خود می‌رسد و به یک مشتری تبدیل می‌شود. در GA4 امکان ارائه گزارش‌ها به‌صورت دقیق و مشتری محور در مورد تبدیل‌ها وجود دارد. امکانات این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا بازدید کاربران از وب‌سایت خود و میزان تعامل آن را زیر نظر بگیرید. بررسی مراحل به صاحبین کسب و کار اجازه پیاده‌سازی راهکارهای مؤثر را می‌دهد.

نسخه به روز شده گوگل آنالیتیکس

معرفی امکانات گوگل آنالیتیکس 4

در این بخش تمامی امکانات این نسخه جدید را موردبررسی قرار می‌دهیم:

  • Report Snapshot

با اولین ورود به‌ حساب کاربری خود می‌توانید صفحه زیر را در بخش Reports مشاهده کنید:

 

 آموزش گوگل آنالیتیکس GA4

 

در این بخش مواردی مانند ترافیک کلی سایت، تعداد کاربران جدید، میانگین زمانی مربوط به تعامل هر کاربر و میزان دارایی در یک بازه زمانی مشخص است. اگر که مجوز ویرایش داشته باشید، توانایی تغییر ابعاد و معیارهای نمودارهای مربوط به گزارشات را دارید. از نمونه سؤال‌هایی که جواب آن‌ها در این بخش قابل‌مشاهده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربران جدید از کجا می‌آیند؟
  • عملکرد کاربران فعال در طول یک روز، هفته و ماه چگونه است؟
  • بهترین کمپین‌ها کدام‌اند؟
  • عملکرد وب‌سایت شما برای حفظ کاربران چگونه است؟

 

  • Lifecycle

در این بخش شما می‌توانید گزارش‌های دقیق‌تری را نسبت به فعالیت کاربران خود مشاهده کنید و تجزیه و تحلیل داده‌ها را بر اساس مرحله‌ای از مسیر خرید مشتریان انجام دهید. اولین زیرمجموعه lifecycle، acquisition است که تمرکز خود را روی کاربران جدید و فعال و روش جذب آن‌ها قرار داده است.

 

 ویژگی گوگل آنالیتیکس GA4

 

در بخش Engagement، فعالیت کاربر بر اساس تعداد رویدادها، مدت‌زمان فعالیت در سایت، میزان بازدید از صفحات و مقالات و تعداد دفعات بازگشت به سایت نشان داده می‌شود.

Monetization به شما اجازه می‌دهد تا درآمدهای حاصل از خریدهای درون برنامه‌ای، الکترونیکی، اشتراک‌ها و تبلیغات را مورد پیگیری قرار دهید. این بخش‌ها خود شامل زیرمجموعه‌هایی می‌شوند که می‌توانید متناسب با نیاز خود آن بخش را بررسی کنید.

 

 مشخصات گوگل آنالیتیکس GA4

 

Retention به پوشش دهی میزان تأثیرگذاری شما برای تبدیل مشتریان جدید به مشتریان بالقوه و تعداد کاربرانی که دوباره به سایت بازمی‌گردند، می‌پردازد.

 

 تنظیمات گوگل آنالیتیکس GA4

 

  • Realtime

گزارشات 30 دقیقه اخیر در Realtime قابل‌مشاهده است. دلایل اهمیت این بخش عبارت‌اند از:

  • به وجود آوردن تغییرات در سایت از طریق در نظر گرفتن اهداف کلی
  • تفکیک کردن بازه‌های زمانی در طول یک شبانه‌روز بر اساس تعداد بازدیدها
  • تحلیل مستقیم تأثیر کمپین‌های یک‌روزه

 

  • Explore

Exploration شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌های پیشرفته است که به شما اجازه می‌دهند تا تحلیل‌ها و گزارش‌های دقیق‌تری را نسبت به مشتریان و کاربران بالقوه کسب کنید:

از تکنیک‌های پرکاربرد برای کاوش داده‌ها می‌توان به Funnel Exploration، Cohort Analysis، Path Exploration و Free Form اشاره کرد.

 

 کاربردهای گوگل آنالیتیکس GA4

 

  • Configure

اطلاعات تعداد مخاطبان، رویدادها، تبدیل‌ها و مقدار تغییرات هرکدام در این بخش قابل‌مشاهده است. بررسی داده‌های دریافتی به‌طور دقیق‌تر در DebugView و استفاده از داده‌های بیشتر در تحلیل‌ها در Custom Dimensions در این بخش قرارگرفته است.

 

 نقد و بررسی گوگل آنالیتیکس GA4

 

  • Admin

در این صفحه می‌توانید مدیریت قابلیت‌های مختلف GA4 را به عهده بگیرید. رفتن به این بخش نیاز به کلیک روی آیکون admin در پایین صفحه دارد. این صفحه تغییرات بارزی را نسبت به صفحه مدیریت در نسخه یونیورسال دارد.

 

 بررسی فنی گوگل آنالیتیکس GA4

 

  • User

دو زیرمجموعه Demographics و TeCh در این بخش قرار داده‌شده است. در بخش Demographics نمودارهای تحلیلی بر اساس پارامترهای مختلف مانند کشور، شهر، سن، علایق، جنسیت و موارد دیگر تفکیک‌شده است. در بخش TeCh به تحلیل دسترسی کاربران به سایت و برنامه بر اساس ویژگی‌هایی مانند پلتفرم، سیستم‌عامل، مدل دستگاه، وضوح صفحه‌نمایش و مرورگر پرداخته می‌شود.

 

 امکانات گوگل آنالیتیکس GA4

 

تفاوت‌های گوگل آنالیتیکس Universal و گوگل آنالیتیکس 4

در این دو پلتفرم تفاوت‌های بسیار زیادی دیده می‌شود. در صورت استفاده از نسخه یونیورسال بهتر می‌توانید این تفاوت‌ها را درک کنید. تعدادی از تفاوت‌های اصلی این دو نسخه در ادامه آورده شده‌اند:

  • در GA4 از رویدادها به‌جای اهداف استفاده می‌‌شود.

در نسخه جدید با استفاده از مدل‌های مبتنی بر رویدادها، کسب و کارها از مزایای زیادی بهره‌مند خواهند شد که مهم‌ترین آن تحلیل‌های بین کانالی است. این مدل به GA4 اجازه داده تا انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و رفتارهای کاربر را به‌خوبی پیش‌بینی کند.

  • در GA4 نرخ پرش وجود ندارد.

به جای استفاده از نرخ پرش در این نسخه از engaged sessions استفاده‌شده است. از این رو داده‌های افرادی قابل‌مشاهده است که تعامل بیشتری را با محتوای سایت شما برقرار کرده‌اند؛ بنابراین نرخ تعامل، معیار جدید در گوگل آنالیتیکس 4 است.

  • با GA4 می‌توان به‌طور رایگان به Bigquery متصل شد.

bigquery امکان جستجوی مجموعه داده‌های بسیار بزرگ و پیچیده را با سرعت بالاتری فراهم می‌کند. GA4 به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌طور رایگان به این برنامه متصل شوند و تجزیه و تحلیل و نمونه‌برداری داده‌ها را راحت‌تر انجام دهند.

  • محدودیت‌های ماهانه بازدیدها در GA4 حذف‌شده است.

در نسخه جدید محدودیت‌های ماهانه بازدیدها حذف‌شده است. در نسخه یونیورسال محدودیت ماهانه دارای 10 میلیون بازدید بود که این محدودیت‌ها برای کاربران مشکل ایجاد کرده بود. در نسخه جدید با برداشتن این محدودیت‌ها، کاربران می‌توانند به‌راحتی تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام دهند.

 

نتیجه‌گیری

امکانات و ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس 4 به صاحبین کسب و کار اجازه می‌دهد تا به‌ صورت هوشمندانه‌تری به بررسی و تحلیل داده‌های کاربران خود بپردازند. نتیجه این تجزیه و تحلیل‌ها، تصمیم‌گیری برای ادامه مسیر را راحت‌تر می‌کند. برای استفاده از این ابزار تنها لازم است تا برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید و از امکاناتی که در بالا گفته شد، به ‌طور هوشمندانه کمک بگیرید. آگاهی بیشتری که این ابزار نسبت به عملکرد شما درباره سایتتان می‌دهد، در مسیر موفقیت شما تأثیر چشمگیری خواهد داشت. GA4 خیلی راحت به شما در حل مشکلات وب‌سایت و برطرف کردن نارضایتی کاربران کمک می‌کند.

 

  • 16
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر