با اهمیت امنیت وب سایت بیشتر آشنا شوید

برچسب ها : امنیت سایت
تاریخ انتشار خبر : 1400 اردیبهشت 11

با اهمیت امنیت وب سایت بیشتر آشنا شوید

هرچه فعالیت شما در تارهای به هم تنیده شبکه اینترنت بیشتر می‌شود، احتمالاً با موضوع حفظ امنیت در فضای مجازی بیشتر برخورد می‌کنید. اگر شما هم یک وب سایت برای کسب‌وکار یا علائق شخصی خود راه‌اندازی کرده‌اید، به‌احتمال‌زیاد نگران امنیت وب سایت خود هستید که نگرانی شما کاملاً درست است.

در سال 2018 گوگل اعلام کرد که بیش از 50 میلیون وبسایت در سراسر جهان به بدافزارها آلوده شده‌اند و این رقم در هرسال افزایش چشمگیری هم دارد. بنابراین وبسایت شما نیاز به محافظت دارد. شاید جالب باشد بدانید که حتی وب سایت شما می‌تواند توسط سایر سایت‌ها نیز آلوده شده و در معرض حمله قرار بگیرد. بنابراین چه باید کرد؟

امنیت وب سایت برای کسب‌وکار شما بسیار حیاتی است و در همین راستا ما دلایلی را در این مقاله مطرح می‌کنیم. امنیت وب سایت تأثیر مستقیمی بر سئو سایت شما دارد، اعتماد مشتریان به شما را بالا می‌برد، داده‌های خصوصی مشتریان شما را حفظ می‌کند و روی فعالیت‌های شما تأثیر مثبت می‌گذارد. اگر برای رفع باگ های امنیتی سایت خود به کمک نیاز دارید، شرکت طراحی سایت ایده پویا مجموعه‌ای از بهترین متخصص‌های حوزه امنیت سایت را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید سایت خود را در بستر اینترنت، با قدرت و امنیت بالا حفظ کنید.

 

امنیت وب سایت

 

چرا امنیت وب سایت تا این اندازه مهم است؟

ما به دلایل زیر معتقدیم که امنیت وب سایت اهمیت بسیار چشمگیری در اداره یک کسب‌وکار آنلاین دارد و بی‌توجهی به آن می‌تواند خسارات زیادی ازجمله آسیب به چهره برند و خسارات مالی برای شما داشته باشد:

  1. هکرها کار خود را بلدند!

معمولاً صاحبان بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک به این مسئله به‌عنوان یک امر مهم و حیاتی نگاه نمی‌کنند و تصور آن‌ها این است که احتمالاً هکرها توجهی به وبسایت و کسب‌وکار آن‌ها نشان نمی‌دهند یا مثلاً وب سایت آن‌ها به دلیل کوچک یا ناشناخته بودن، نمی‌تواند توجه یک هکر را جلب کند. اما واقعیت این است که هکرها از ابزارهای مختلف استفاده می‌کنند تا سایت‌های آسیب‌پذیر را پیدا کنند. فضای مجازی و بستر اینترنت جایی نیست که شما بتوانید خود را قایم کنید و از دسترس هکرها یا بدافزارها دور بمانید.

هر سایتی با هر حجم از مشتری یا اطلاعات، می‌تواند طعمه هکرها قرار بگیرد. حتی اگر فکر می‌کنید که حمله‌های امنیتی به وب سایت‌ها نمی‌تواند هیچ ربطی به کسب‌وکار یا حیطه فعالیت شما پیدا کند، سخت در اشتباهید. بنابراین زمان و منابع مالی و فنی لازم را باید برای رفع باگ های امنیتی سایت خود اختصاص دهید.

 

  1. ممکن است شانس دومی به شما داده نشود

از قدیم گفته‌اند هرکه بامش بیش، برفش بیشتر! این یعنی اگر شما وبسایت بزرگ یا برند شناخته‌شده‌ای داشته باشید، با حمله هکرها احتمالاً آسیب بیشتری نسبت به یک کسب‌وکار کوچک به شما وارد می‌شود. دلیل این امر مشخص است: بی‌اعتمادی در بین مشتریان مانند یک ویروس پخش می‌شود و از طرف دیگر لو رفتن اطلاعات و داده‌های مهم می‌تواند ضربه مهلکی برای شما باشد. اما از طرفی، کسب‌وکارهای بزرگ به منابع مالی و نیروهای تخصصی گسترده‌ای دسترسی دارند و از تمام توان خود می‌توانند استفاده کنند تا ضربه واردشده را جبران و وجهه کسب‌وکار خود را بازیابی کنند.

اگر شما یک کسب‌وکار کوچک باشید، ممکن است دیگر هرگز نتوانید از زمین بلند شده و خسارات واردشده را جبران کنید. درواقع ممکن است یک حمله امنیتی کار شما را بسازد و برای همیشه شما را از دور رقابت خارج کند.

 

طراحی سایت حرفه ای

 

  1. اعتماد مشتریان را از دست خواهید داد

وب سایت شما، نماد کسب‌وکار شما در اینترنت است. ویترینی است که مشتریان از شما می‌بینند و می‌خواهند که این ویترین به آن‌ها حس اعتماد را منتقل کند. با توجه به این‌که معمولاً مشتریان نسبت به وب سایت‌های کوچک و میزان امنیت آن‌ها حس خوبی ندارند، طبیعی است که سایت‌های بزرگ و شناخته‌شده‌تر را برای خرید یا استفاده از خدمات آنلاین انتخاب می‌کنند. البته این مسئله طبیعی است و از عقل سلیم برمی‌آید! اما فرقی نمی‌کند که شما چه وب سایتی داشته باشید. امنیت وب سایت مسئله‌ای است که مشتریان به آن توجه ویژه‌ای دارند و آن را در اولویت‌های خود برای خرید قرار می‌دهند.

هرچه شما بتوانید در جلب اعتماد مشتریان موفق‌تر عمل کنید، احتمال بازدید از وب سایت شما بیشتر می‌شود. در کنار افزایش بازدید، احتمال ماندن، خرید کردن و بازگشت دوباره به وب سایت شما توسط مشتریان نیز بالا می‌رود. بنابراین اعتماد، مسئله‌ای است که به‌طور مستقیم روی میزان سودآوری کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد. اگر سایت شما موردحمله قرار بگیرد و موفق از این آزمون بیرون نیاید، مشتریان به‌سرعت متوجه شده و دیگر اعتمادی به وبسایت شما نخواهند داشت. کاربر امروز اینترنت، به‌خوبی از باگ های امنیتی سایت‌ها آگاه است و می‌تواند یک وب سایت حرفه‌ای را از وبسایت‌های غیرحرفه‌ای تشخیص دهد.

 

  1. فضای ابری ممکن است کار دستتان بدهد

20 سال پیش وب سایت‌ها خیلی ساده‌تر بودند. اگر سنتان قد بدهد، احتمالاً به یاد دارید که وبسایت‌ها بیشتر شبیه بیلبوردهای دیجیتال بودند و کار زیادی از آن‌ها ساخته نبود. اما امروزه وبسایت‌ها پیچیدگی‌های زیادی پیداکرده‌اند. اسناد ما نیز به‌جای ذخیره در کامپیوتر، به‌صورت آنلاین ایجادشده و در بستر اینترنت نگهداری می‌شوند. تنها وجود یک مرورگر کافی است تا بتوانیم یک وبسایت را ایجاد و مدیریت کنیم. حتی اگر نرم‌افزارهای دیگری را هم نیاز داشته باشیم، معمولاً از یک رابط وب استفاده می‌کند تا بتواند به سرور متصل شود.

این بدان معنا است که اساساً بحث امنیت سایت به امنیت رایانه شخصی شما ربطی ندارد. چرا که رایانه خالیِ شما که هیچ نرم‌افزاری روی آن نیست، نیازی به حفظ امنیت ندارد. بلکه این فضای ابری و داده‌های ذخیره‌شده در فضای وب است که به محافظت نیاز دارد. بنابراین بحث امنیت وب سایت با بحث امنیت وب و فضای ابری به‌شدت گره‌خورده است. این در حالی است که همان 20 سال پیش، امنیت رایانه شخصی بسیار مهم‌تر از امنیت وب بود. اما اکنون اهمیت وب و به‌ویژه فضای ابری بسیار مهم‌تر است.

 

اهمیت امنیت طراحی سایت

 

  1. ممکن است مجرم شناخته شوید!

مشاغل آنلاین معمولاً طیف وسیعی از اطلاعات شخصی مشتریان خود را در اختیار دارند. اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن و مشخصات فردی. علاوه بر این اطلاعات، داده‌های دیگری نیز می‌تواند در وب سایت شما موجود باشد که هکرها از آن‌ها علیه سایر وب سایت‌ها یا مشتریان شما استفاده کنند. یعنی حمله امنیتی به وبسایت شما نه‌تنها ضررهای مستقیمی برای شما دارد، بلکه می‌تواند منجر به حمله به سایر کسب‌وکارها هم شود. بنابراین تجارت شما می‌تواند در معرض خطر جدی قرار بگیرد. یعنی ممکن است علاوه بر این‌که مجبور شوید تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا عواقب یک حمله امنیتی را به حداقل برسانید، ممکن است لازم شود از بی‌گناهی خودتان در حمله به سایر اشخاص یا کسب‌وکارها نیز دفاع کنید!

احتمالاً هنوز نمی‌دانید که چطور ممکن است این اتفاق بیفتد. بنابراین بهتر است کمی بیشتر برایتان موضوع را باز کنیم. برخی از بدافزارها از باگ های امنیتی سایت‌ها برای حملات فیشینگ استفاده می‌کنند. این حملات طوری طراحی می‌شوند که ظاهراً از آدرس سایت شما می‌آیند. مثلاً کمپین‌های کلاه‌برداری از طریق آدرس سایت شما ایجادشده و برای میلیون‌ها کاربر ارسال می‌شود. این کاربرها هم احتمالاً آدرس سایت شما را شناخته و به آن اعتماد می‌کنند. بنابراین به‌سادگی کلاه‌برداری‌هایی رخ می‌دهد که با دامنه سایت شما انجام شده است. بنابراین اگر نمی‌خواهید اعتبار خود را به خطر بیندازید، باید اطمینان حاصل کنید که وبسایت‌ها و برنامه‌های مربوط به وب شما نقطه‌ضعف خاصی ندارند و نمی‌توانند در برابر حملات این‌چنینی، آسیب‌پذیر باشند.

 

  1. هزینه‌های حفظ امنیت از خسارات حمله کمتر است

بازیابی یک سایت هک شده غیرممکن نیست اما هزینه‌های زیادی دارد. درواقع بازگرداندن سایت تمام ماجرا نیست. فرض کنید وبسایت شما موردحمله قرارگرفته است و شما فردی را استخدام می‌کنید که وبسایت را برای شما بازیابی کند. اما این کافی نیست. این فرد باید گوشه به گوشه سایت را بررسی کند و از امن و سالم بودن آن اطمینان حاصل کند. بنابراین شما نمی‌توانید از وبسایت خود مجدداً استفاده کنید مگر آن‌که از امن بودن همه قسمت‌های آن مطمئن شوید و این یعنی هزینه و زمان زیادی روی دست شما خواهد ماند.

این در حالی است که هزینه حفظ امنیت وب سایت بسیار کمتر از بازیابی آن است. زمانی که مشتریان و بخش زیادی از درآمد خود را از دست بدهید و تازه مجبور به خرج کردن میلیون‌ها تومان پول برای برگرداندن وبسایت شوید، به این نتیجه می‌رسید که بهتر بود از ابتدا اقدامات امنیتی را انجام می‌دادید تا سایت به چنین روزی نیفتد!

 

امنیت طراحی سایت

 

وب سایت‌ چطور مورد نفوذ قرار می‌گیرند؟

یکی از مسائلی که در حفظ امنیت وب سایت اهمیت دارد، این است که راه‌های نفوذ به وب سایت را بشناسیم. در ادامه این مقاله برخی از راه‌های نفوذ به وب سایت و نقاط آسیب‌پذیر امنیتی را که منجر به هک شدن سایت می‌شوند را بررسی خواهیم کرد.

  1. رمزهای عبور

هکرها از روش‌های مختلفی برای حدس زدن رمز عبور شما استفاده می‌کنند. مثلاً رمزهای عبور که به تعداد زیاد استفاده می‌شوند را امتحان می‌کنند مانند: 987654321. اما روش‌های دیگری نیز مانند ترکیب تصادفی حروف و اعداد که توسط بدافزارها انجام می‌شود نیز از راه‌هایی است که هکرها استفاده می‌کنند. بنابراین همیشه توصیه می‌شود که از رمزهای عبور قوی و پیچیده استفاده کنید که به‌سادگی نتوان آن را حدس زد.

دو نکته مهمی که در مورد رمز عبور وجود دارد این است که اولاً از یک رمز عبور دو بار استفاده نکنید. بیشتر افراد رمز عبور سایت، ایمیل، حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی و ... را یکسان انتخاب می‌کنند تا به خاطر سپردن آن راحت‌تر باشد اما این مسئله امنیت وب سایت و به‌طورکلی حساب‌های کاربری شما را پایین می‌آورد. دوم اینکه از تائید دومرحله‌ای استفاده کنید که لایه دومی از امنیت برای اطلاعات خود ایجاد کرده باشید. این گزینه یعنی تائید دومرحله‌ای از طریق کدهای پیام متنی یا روش‌های دیگر فعال می‌شود و دیوار امنیتی را شما را قوی‌تر می‌کند.

 

  1. تم‌ها، پلاگین‌ها و CMSهای نا امن

تم‌ها و افزونه‌های CMS معمولاً عملکردهای ویژه و باارزشی را به وبسایت ما اضافه می‌کنند. اما برخی از آن‌ها منسوخ‌شده‌اند یا نقطه‌ضعف بزرگی ازنظر امنیتی در وب سایت ما هستند. اگر از تم یا پلاگین یا CMS در وبسایت خود استفاده می‌کنید، آن‌ها را به‌روز و آپدیت شده نگه دارید.

نسخه‌های منسوخ‌شده را دور بریزید و در مورد پلاگین‌های رایگان هم خیلی محتاط باشید؛ خصوصاً اگر این پلاگین‌ها را از یک سایت غیر معتبر دریافت می‌کنید. این روش یک تکنیک رایج از طرف هکرها است که کدهای مخرب را به این پلاگین یا CMSها متصل کرده و وب سایت شما را مورد هدف قرار می‌دهند. بنابراین مطمئن شوید که از افزونه‌های معتبر استفاده کنید. اگر می‌خواهید برخی از این پلاگین‌ها را حذف کنید، آن را غیرفعال نکنید. بلکه مطمئن شوید که تمام پوشه‌ها و فایل‌های آن را از روی سرور خود پاک کرده‌اید.

 

  1. باگ های امنیتی در مدیریت وب سایت

اگر مدیر سایت هستید، باید بدانید که ایجاد سیاست‌های امنیتی مناسب در مدیریت سایت، جزو وظایف شما است. برخی از اشتباهات یا باگ های امنیتی که می‌توانید در مدیریت وبسایت خود داشته باشید، عبارت‌اند از:

  • اجازه بارگذاری پرونده توسط کاربرانی که نمی‌شناسید یا آن‌ها را تائید نکرده‌اید.
  • استفاده از رمزهای عبور نامناسب.
  • اجازه دادن به کاربر که رمزهای عبور ضعیف و رایج را استفاده کند.
  • دسترسی گسترده به کارمندان، درحالی‌که نیازی به آن ندارند.

 

دامین وب سایت

 

  1. نشت داده‌ها

یک پیکربندی غلط در سایت می‌تواند باعث شود که اطلاعات محرمانه وب سایت نشت کرده و در اختیار عموم قرار بگیرد. این نشت می‌تواند از طریق مدیریت غلط سایت و نشان دادن اطلاعات حساس به کاربران غیرمجاز رخ دهد. بنابراین باید مطمئن شوید که اطلاعات محرمانه از هیچ طریقی در اختیار کارمندان یا کاربران غیرمجاز قرار نمی‌گیرد و سیاست‌های امنیتی شما نیز از این مسئله به‌خوبی پشتیبانی می‌کنند.

 

  1. مهندسی اجتماعی

مهندسی اجتماعی یا Social engineering اصطلاحی است که به سوءاستفاده از طبیعت انسان برای دور زدن زیرساخت‌های پیچیده امنیتی استفاده می‌شود. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، معمولاً در این روش‌ها از کاربران مجاز خواسته می‌شود که رمزهای عبور خود را ارائه کنند. اما هیچ کاربری چنین کاری نمی‌کند، پس چاره چیست؟ هکرها از مهندسی اجتماعی استفاده می‌کنند تا کاربر را فریب دهند. مثلاً در یک ایمیل رسمی وانمود می‌کنند که یک سازمان قانونی هستند و اطلاعات محرمانه کاربر را درخواست می‌کنند.

برای پیشگیری از چنین حمله‌هایی، کاربران باید به‌خوبی آگاه بوده و هرگز اطلاعات حساس مانند تاریخ تولد، شماره کارت‌بانکی، رمز عبور و اطلاعات بانکی خود را به هیچ‌کس ارائه نکنند. البته اگر از هویت فرد یا وبسایت درخواست‌کننده آگاه هستید، می‌توانید این کار را انجام بدهید. مهندسی اجتماعی برای وبسایت‌هایی که چند نفر مدیر دارند، اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. بنابراین همه مدیران باید به‌خوبی آموزش ‌دیده و بتوانند با حفظ آگاهی لازم، در برابر حمله‌های احتمالی و مهندسی اجتماعی، امنیت سایت را حفظ کنند.

 

حفظ امنیت وب سایت کار پیچیده‌ای است که البته برای افراد و تیم‌های باتجربه و متخصص، چندان هم سخت نیست. در این مقاله با اهمیت امنیت وبسایت و راه‌های نفوذ به آن آشنا شدید. اگر به این فکر افتاده‌اید که وب سایت خود را ایمن‌تر از قبل کنید، تیم باتجربه ایده پویا می‌تواند راهنمای شما در این حوزه باشد. خصوصاً آن‌که حفظ امنیت سایت بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از زمانی است که بخواهید یک سایت ازدست‌رفته را دوباره احیا کنید. بنابراین چرا همین‌الان برای رفع باگ های امنیتی سایت خود اقدام نکنید؟!

 

 

سئو و بهینه سازی سایت

 

  • 6
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر