همه‌چیز درباره اینگیجمنت اینستاگرام یا نرخ تعامل

همه‌چیز درباره اینگیجمنت اینستاگرام یا نرخ تعامل

تاریخ انتشار خبر : 1400 اردیبهشت 04

همه‌چیز درباره اینگیجمنت اینستاگرام یا نرخ تعامل

 

برای بسیاری از افراد تعداد دنبال کنندگان اینستاگرام عددی حیاتی است. چراکه آن‌ها فکر می‌کنند هرچه این تعداد بیشتر باشد، اینستاگرام آن‌ها را موثرتر دانسته و پست‌های آن‌ها را بیشتر از سایرین به مخاطبان نشان خواهد داد. درصورتی‌که این‌طور نیست. اینستاگرام کاربر  را بیشتر از هر چیزی دوست دارد. کسی که با دنبال کنندگان خود تعامل داشته باشد، به کامنت‌های آن‌ها پاسخ دهد و به‌طورکلی احساسات مخاطبین را بی‌پاسخ نگذارد. این همان چیزی است که متخصصان اینستاگرام آن را نرخ تعامل یا اینگیجمنت می‌نامند.

ممکن است زمانی که در صفحه اکسپلور اینستاگرام می‌چرخید، پیج‌هایی را پیدا کنید که تعداد فالوورهای آن‌ها زیاد نیست اما در این صفحه نشان داده شده‌اند. این تاثیری است که نرخ بالای اینگیجمنت بر روی صفحه شما خواهد گذاشت. بالا بردن این نرخ به بیشتر دیده شدن شما در اینستاگرام کمک می‌کند و باعث می‌شود که افراد بیشتری با شما آشنا شوند. بنابراین بهتر است راه‌حل‌های افزایش نرخ اینگیجمنت را یاد گرفته و چیزهایی که باعث تخریب آن و هدر رفتن زحمت‌های شما می‌شوند، بشناسید. برای دانستن این راهکارها و روش‌های مقابله با خراب شدن این نرخ و هر چیز دیگری که باید درباره اینگیجمنت اینستاگرام بدانید، با ما همراه باشید.

بالا بردن اینگیجمنت یا همان نرخ تعامل کاری تخصصی است. ممکن است شما فکر کنید که انجام برخی کارها به رشد صفحه‌تان کمک می‌کند، درحالی‌که آسیب زیادی به آن وارد می‌کند. برای اینکه زحمات و هزینه‌تان هدر نرود، مدیریت پیج اینستاگرام و بالا بردن نرخ تعامل آن را به ایده پویا بسپارید. ایده پویا تجربه و مهارت کافی برای دست‌وپنجه نرم کردن با الگوریتم‌های اینستاگرام را دارد و می‌داند چگونه باید مخاطبین اینستاگرام را به صفحه شما جذب کند.

 

 

الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ چگونه کار می‌کند؟

 

اینگیجمنت اینستاگرام

 

تعریف اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟

اینگیجمنت معیاری برای اندازه‌گیری تعامل مخاطبان با محتواهایی است که شما ایجاد می‌کنید. درواقع اینستاگرام از طریق این نرخ متوجه می‌شود که شما چقدر برای مخاطبین خود ارزش قائل هستید. چقدر برای آن‌ها وقت می‌گذارید و مخاطبان چقدر دوست دارند با شما به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا در اینستاگرام ارتباط برقرار کنند. برای تعیین این نرخ نوع محتوایی که شما تولید می‌کنید، اهمیتی ندارد. درواقع اینستاگرام نرخ جداگانه‌ای برای پیج‌هایی با محتویات متفاوت یا محتواهای متنی، تصویری و ویدیویی تعریف نمی‌کند. آن چیزی که در تعیین نرخ تعامل اهمیت دارد، تعداد لایک‌ها و نظرات، تعداد ذخیره مطالب، به اشتراک‌گذاری آن‌ها و البته تعداد فالوورها است.

طبیعتا زمانی که شما برای مخاطبین خود وقت بگذارید و علاوه بر تولید محتواهای جذاب برای آن‌ها، به نظرات آن‌ها پاسخ بدهید و به درخواست‌های آن‌ها رسیدگی کنید، نرخ تعامل شما بالا خواهد رفت. بالا رفتن این نرخ به‌خودی‌خود باعث بالا رفتن تعداد فالوورها نیز خواهد شد. درنتیجه می‌توان گفت نرخ تعامل و تعداد فالوورها و بازدید کنندگان اینستاگرام تکمیل‌کننده یکدیگر هستند که رشد هریک بر دیگری نیز اثر مثبت می‌گذارد. البته توجه کنید که شما باید از راه‌های طبیعی برای بالا بردن اینگیجمنت اینستاگرام استفاده کنید. راه‌هایی نظیر خرید فالوور نمی‌تواند شما را در این راه به نتیجه برساند.

 

نرخ تعامل اینستاگرام

 

چرا اینگیجمنت یک فاکتور مهم در اینستاگرام است؟

نرخ بالای تعامل یا اینگیجمنت همان چیزی است که اینستاگرام از طریق آن می‌فهمد که شما برای کاربران مفید هستید و می‌توانید آن‌ها را جذب کنید. همچنین این نرخ به اینستاگرام نشان می‌دهد که شما در حال تولید محتوا برای مخاطبین واقعی هستید. نه افرادی تقلبی که با پول خریده‌اید تا تنها عدد تعداد دنبال کنندگان در بالای صفحه‌تان زیادتر شود. با فهمیدن این دو موضوع، الگوریتم‌های اینستاگرام به کمک شما می‌آیند و کم‌کم صفحه‌تان را به دیگران نمایش می‌دهند. مخاطبینی که پست‌هایی مشابه پست‌های شما را لایک می‌کنند و دوست دارند که آن‌ها را دنبال کنند.

علاوه بر این نرخ بالای اینگیجمنت یکی از فاکتورهای مهم در جذب تبلیغات است. کسانی که قصد دارند برای تبلیغ در اینستاگرام هزینه کنند، آن را صرف پیج‌هایی با تعداد فالوور بالا اما تقلبی نمی‌کنند. این افراد از طریق بررسی نرخ اینگیجمنت صفحه متوجه می‌شوند که فالوورهای این پیج چقدر واقعی هستند و سپس تبلیغات را به آن پیج می‌سپارند. بنابراین بالا بردن نرخ تعامل یکی از راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام نیز هست. درآمدی که از طریق تبلیغات به دست می‌آید، درآمدی بالا است. کافی است سری به صفحه اینفلوئنسرها بزنید و از آن‌ها درباره تعرفه تبلیغات سوال کنید. این موضوع به شما نشان می‌دهد که رشد نرخ تعامل چقدر بر روی درآمد شما تاثیر خواهد گذاشت.

 

افزایش اینگیجمنت اینستاگرام

 

روش‌های افزایش نرخ تعامل چیست؟

حال که متوجه اهمیت نرخ تعامل در دیده شدن صفحه و جذب تبلیغات شدید، بهتر است با روش‌های افزایش اینگیجمنت اینستاگرام آشنا شوید. این روش‌ها معمولا خیلی پیچیده و سخت نیستند؛ اما نیاز به وقت دارند. شما باید به‌طور موثری پاسخ مخاطبان خود را بدهید و آن‌ها را در محتواهای خود شریک کنید. اینستاگرام برای این کار امکانات جذابی را در اختیار شما قرار داده که استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. در ادامه ین بخش تعدادی از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ تعامل را توضیح می‌دهیم.

 

  • محتواهای جذاب تولید کنید.

در فضای مجازی امروز، تولید یک محتوای مفید و کاربرپسند اهمیت بالایی دارد. در هر کاری که باشید، اگر بخواهید مخاطبان را به خود جذب کنید، باید به نحوی آن‌ها را جذب کنید. زمانی که در یک بازار پر از حراجی قدم می‌زنید، شیوه تبلیغ مغازه‌داران برای کالاهای حراج شما را به سمت آن‌ها می‌کشد. در اینستاگرام نیز همین‌طور است. شما باید با تولید محتوای جذاب، مخاطبین واقعی را به صفحه خود جذب کنید. اگر مخاطبان محتوای شما را دوست داشته باشند، بدون دریافت هیچ هزینه‌ای، با لایک، کامنت، سیو و به اشتراک‌گذاری برای شما تبلیغ کرده و نرخ تعامل پیج شما را بالا می‌برند.

تجربه نشان داده است که برای کاربر امروز اینستاگرام محتوای ویدیویی از همه‌چیز جذاب‌تر است. البته این به این معنا نیست که شما باید همه صفحه خود را از ویدیو پر کنید. اما بهتر است برای جذب کاربران هرچند وقت یک‌بار یک ویدیوی جذاب برای آن‌ها بگذارید. حتی می‌توانید ویدیوهایی از خودتان تهیه کرده و با آن‌ها درباره موضوعی صحبت کنید. این نوع محتواها می‌تواند تعامل مخاطبین را با شما بیشتر کند.

 

  • تبادل اطلاعات با پیج‌های مشابه راهگشا است.

منظور ما این نیست که شما دست خود را پیش پیج‌های رقیب باز کنید. منظور ما این است که از قدرت آن‌ها به نفع خود استفاده کنید. شما باید در اینستاگرام بگردید و پیج‌های مشابه خود را پیدا کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید با آن‌ها تبادل اطلاعات کرده و از این راه مخاطب جلب کنید. به‌عنوان‌مثال اگر یک پیج شعر و شاعری دارید، می‌توانید با پیج‌های شاعران مختلف ارتباط برقرار کنید و هر چند وقت یک‌بار با آن‌ها جلسه مشاعره یا بررسی تخصصی راه بیندازید. علاوه بر آن می‌توانید برای افرادی که دغدغه‌هایی مشابه شما دارند به‌رایگان تبلیغ کنید تا آن‌ها نیز در مقابل همین کار را برای شما انجام دهند.

 

  • استوری را فراموش نکنید.

برخی مخاطبان تنها استوری‌ها را چک می‌کنند و پست‌ها را خیلی سرسری بررسی می‌کنند. چراکه استوری‌ها کوتاه و گویا هستند و شخص نیازی به خواندن کپشن‌های طولانی یا منتظر ماندن برای دانلود ویدیو و تصاویر آپلود شده ندارد. این موضوع نشان می‌دهد که استوری در بالا بردن نرخ تعامل بسیار مهم است. اگر پست جدیدی گذاشتید، در استوری خود مخاطبان را باخبر کنید. زیرا این پست ممکن است در میان انبوهی از پست‌ها دیده نشود. فراموش نکنید که شما باید استوری را در زمانی مناسب بگذارید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید قبل از گذاشتن یک پست یا مدتی پس از گذاشتن پست استوری بگذارید.

 

اینستاگرام مارکتینگ

 

  • در استوری مخاطبین را درگیر کنید.

استوری محلی بسیار مناسب برای تعامل با مخاطب و دریافت بازخورد از او است. شاید شما نتوانید با بررسی کامنت‌ها به ارزیابی مناسبی از جذاب بودن یا نبودن پست جدید خود برسید. اما می‌توانید با قرار دادن یک نظرسنجی ساده در استوری این کار را انجام دهید. علاوه بر نظرسنجی‌ها می‌توانید با کوییزها استوری‌های خود را جذاب‌تر کنید. علاوه بر این می‌توانید درباره مطالبی که قصد دارید در آینده بگذارید از مخاطبین خود نظر بخواهید. از آن‌ها سوال کنید و به سوالات آن‌ها جواب دهید. همه این‌ها امکاناتی است که استوری در اختیار شما قرار می‌دهد تا مخاطب را درگیر کرده و نرخ تعامل صفحه خود را بالا ببرید.

 

  • هشتگ‌ها بسیار مهم هستند.

هشتگ‌ها در اینستاگرام حکم کلمه کلیدی در گوگل را دارند. هشتگ‌ها کلماتی مرتبط با موضوع هر پست هستند که در کپشن آن‌ها نوشته می‌شوند و کمک می‌کنند که پست‌ها در نتایج جست‌وجوی کاربران در اینستاگرام پیدا شود. نکته مهم این است که نباید در استفاده از هشتگ حریص باشید. هشتگ‌های بی‌معنا و بی‌ربط نه‌تنها باعث رشد صفحه شما نمی‌شوند بلکه به آن آسیب می‌رسانند. هشتگ‌های خود را در طول متن کپشن پخش کنید و تعدادی از آن‌ها را در انتهای متن بگذارید.

همچنین شما باید از هشتگ‌های کوتاه و بلند استفاده کنید. برای پیدا کردن هشتگ‌هایی که بیشتر استفاده شده‌اند و بیشترین جست‌وجو را دارند می‌توانید از پیج‌های مرتبط و موفق استفاده کنید. البته اپلیکیشن‌هایی نیز برای پیدا کردن هشتگ‌های پرکاربرد و موثر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید از ترکیب هشتگ‌های فارسی و انگلیسی برای بهتر شدن صفحه استفاده کنید. ساخت یک هشتگ اختصاصی نیز می‌تواند به رشد نرخ تعامل و دیده شدن پیج شما کمک زیادی بکند.

 

هشتگ‌های اینستاگرام

 

  • کامنت‌های صفحه را جواب بدهید.

شما باید به کامنت‌های صفحه خود جواب بدهید. پس بهتر است که در طول روز زمانی را برای این کار در نظر بگیرید. حتی می‌توانید در کامنت‌ها یک بحث راه بیندازید تا افراد بیشتری مشتاق حضور در صفحه و شرکت در بحث باشند. همه کامنت‌ها را با استیکر یا کلماتی مثل ممنونم، لطف دارید، متشکرم و... جواب ندهید. خلاقیت به خرج بدهید و سعی کنید در پاسخ کامنت‌ها هم تولید محتوا کنید. جواب‌های جذاب و گاهی شوخی مانند می‌تواند مخاطبان شما را در صفحه‌تان نگه دارد و آن‌ها را برای گذاشتن کامنت در پست‌های دیگر نیز ترغیب کند.

 

  • لایو هم می‌تواند اثرگذار باشد.

ویدیوی زنده یا لایو اینستاگرام امکان جالبی است که امکان تعامل با مخاطبین در لحظه را فراهم می‌کند. در زمان ویدیوی زنده مخاطبین در صفحه شما حضور دارند و می‌توانند مستقیم و بدون واسطه نظرات خود را با شما در میان بگذارند. شما می‌توانید از این زمان طلایی برای پرسیدن نظرات مخاطبین، صحبت درباره برنامه‌های آینده، آموزش موضوعی جدید به مخاطبان یا تعامل با صفحات مشابه استفاده کنید.

 

چه کارهایی به اینگیجمنت اینستاگرام ضربه می زند؟

در بخش قبل درباره کارهایی که به رشد اینگیجمنت اینستاگرام کمک می‌کند توضیح دادیم. حال سوال اینجا است که انجام چه کارهایی باعث افت نرخ تعامل و جلوگیری از رشد آن می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که عدم رعایت نکات گفته‌شده در بخش قبل به صفحه شما آسیب میزند. اگر محتوای مناسبی تولید می‌کنید اما آن را به‌گونه‌ای جذاب به مخاطبین خود عرضه نمی‌کنید، باید منتظر فرار مخاطبین و افت اینگیجمنت باشید.

همچنین زیاده‌روی در استفاده از المان‌های افزایش نرخ تعامل مخاطب را زده کرده و تاثیر منفی بر صفحه شما می‌گذارد. پس به یاد داشته باشید که باید همه موارد گفته‌شده را رعایت کنید و در آن‌ها تعادل داشته باشید. در غیر این صورت به‌جز خودتان و تعدادی از دوستانتان که به خاطر رودربایستی صفحه‌تان را دنبال می‌کنند، کس دیگری در صفحه شما باقی نخواهد ماند.

 

نرخ تعامل در اینستاگرام

چگونه می‌توان مقدار نرخ تعامل و میزان رشد یا افت آن را متوجه شد؟

محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام دارای یک فرمول ساده است. با محاسبه این نرخ و مقایسه آن با نرخ قبلی می‌توانید متوجه شوید که چقدر در جذب مخاطب موفق بوده‌اید و اینستاگرام چقدر بر روی شما به‌عنوان یک فرد اثرگذار حساب می‌کند. البته فراموش نکنید که اگر در ابتدای راه هستید، نباید خود را بیش‌ازحد درگیر این آمار و ارقام کنید. در ابتدای کار بیشتر بر روی تولید محتواهای کاربردی و جذاب کار کنید. بررسی بیش‌ازحد این اعداد تنها شما را نگران خواهد کرد. اما در ادامه راه حتما آن‌ها را به‌عنوان یکی از فاکتورهای مهم پیشرفت در اینستاگرام مدنظر داشته باشید.

بر اساس فرمول زیر می‌توانید اینگیجمنت صفحه خود را بررسی کنید.

(تعداد لایک + تعداد کامنت تقسیم بر تعداد فالورها)*100 = نرخ اینگیجمنت

فرمول دقیق‌تری نیز برای محاسبه اینگیجمنت وجود دارد. این فرمول نیز مشابه فرمول بالا است با این تفاوت که به‌جای تعداد فالوورها، ایمپرشن یا تعداد بازدیدها را قرار می‌دهید. بنابراین شما متوجه می‌شوید که چه تعدادی از فالوورها پست‌های شما را می‌بینند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این‌ها می‌توان تعداد سیو و به اشتراک‌گذاری را نیز در نرخ تعامل دخیل کرد. برای فهمیدن تاثیر این موارد در نرخ تعامل کافی است به صورت کسر در فرمول بالا تعداد ذخیره شدن و تعداد به اشتراک‌گذاری را نیز اضافه کنید.

توجه کنید که در این فرمول باید تعداد کل لایک‌ها، کامنت‌ها، سیوها و به اشتراک‌گذاری همه پست‌هایتان را حساب کنید. این کار زمانی که تعداد پست‌های صفحاتتان زیاد باشد، کار مشکلی خواهد بود. درواقع جمع کردن این عددها می‌تواند شما را به اشتباه بیندازد. بنابراین بهتر است که از سایت‌های محاسبه کننده استفاده کنید. فرمول‌های مورداستفاده در سایت‌های مختلف متفاوت است. ممکن است بعضی سایت‌ها برای تعیین این نرخ برخی از پارامترها مثل تعداد به اشتراک‌گذاری‌ها و تعداد سیوها را نیز در نظر بگیرند. همچنین نرخ تعامل شامل واکنش‌های مخاطبین به استوری‌ها نیز می‌شود.

این نکات می‌تواند باعث تفاوت عدد نشان داده‌شده برای نرخ تعامل در سایت‌ها و ابزارهای مختلف شود. علاوه بر این زمان بررسی نرخ تعامل و فرمول محاسبه سایت نیز می‌تواند بر عدد این نرخ تاثیرگذار باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که خود را بیش‌ازحد درگیر این اعداد نکنید و تنها به‌عنوان یکی از معیارهای بررسی عملکرد در اینستاگرام به آن نگاه کنید. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره نرخ تعامل صفحه خود بهتر است از سایت‌های زیر استفاده کنید. علاوه بر این سایت‌ها می‌توانید از ابزارهایی نظیر SocialBlade، Ninjalitics، Neolyze و Hyperauditer نیز استفاده کنید.

 

صفحه اینستاگرام ایده پویا

 

  • Phlanx

اگر مدام مشغول چک کردن نرخ اینگیجمنت هستید، این سایت برای شما مناسب نیست. زیرا تنها سه بار در شبانه‌روز به شما امکان بررسی رایگان این نرخ را می‌دهد. بعدازآن باید حتما یک اشتراک بخرید. البته اشتراک پولی این سایت امکانات متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای کاربران حرفه‌ای اینستاگرام بسیار لازم است. در نسخه رایگان Phlanx تنها کافی است نام کاربری را وارد کنید تا نرخ تعامل به‌صورت درصد به شما نشان داده شود. در زیر این بخش نیز میانگین پست‌ها و کامنت‌ها نمایش داده خواهند شد.

  • Influencerfee

همان‌طور که از نام این سایت مشخص است، کارکرد اصلی آن تعیین قیمت تبلیغات در هر صفحه است. این هزینه‌ها معمولا به دلار یا یورو نمایش داده می‌شوند و ممکن است برای ایرانیان کاربرد نداشته باشند. اما برای کسانی که به دنبال ساخت یک صفحه بین‌المللی هستند مفید خواهد بود. به‌علاوه این قیمت‌ها به شما نشان می‌دهد که تجارت اینستاگرام در دنیا چقدر گسترده و پرپول است و رشد نرخ تعامل چقدر می‌تواند بر روی درآمد شما اثرگذار باشد. علاوه بر این مورد می‌توانید نرخ تعامل و نمودارهای تحلیلی لایک و کامنت را به تفکیک هر پست در این سایت ببینید.

  • Triberr

در این سایت نیز می‌توانید نرخ تعامل را به‌صورت درصد مشاهده کنید. این سایت به شما اطلاعاتی درباره میانگین لایک‌ها و کامنت‌ها نیز می‌دهد. مزیت اصلی آن این است که Triberr همواره رایگان است و شما می‌توانید نرخ تعامل هر تعداد صفحه را به دفعات متعدد در طول شبانه‌روز بررسی کنید.
 

 نرخ تعامل در اینستاگرام فاکتوری است که باعث رشد شما خواهد شد. برای بالا بردن این نرخ بهتر است به‌جای تلاش برای بالا بردن تعداد فالوورها، همین فالوورهای موجود را راضی نگه دارید. با برقراری ارتباط مناسب با فالوورها می‌توانید آن‌ها را حفظ کرده و به رشد صفحه خود نیز کمک کنید. در این مطلب درباره نحوه افزایش نرخ تعامل و تاثیر آن در صفحه اینستاگرام صحبت کردیم. توصیه ما این است که برای رسیدن به نتیجه بهتر به دنبال یک متخصص برای مدیریت صفحه اینستاگرام خود باشید.

ایده پویا یکی از شرکت‌های متخصص و معتبر در حوزه اینستاگرام و سئو سایت است که با استفاده از دانش متخصصین به رشد صفحه و سایت شما کمک می‌کند. متخصصین این شرکت به‌خوبی از زیروبم اینستاگرام و الگوریتم‌های آن اطلاع دارند و می‌دانند چگونه باید مخاطبین اینستاگرام را راضی نگه داشت. استفاده از تجربه و مهارت متخصصین ایده پویا کمک می‌کند که مسیر رسیدن به هدف برای شما هموارتر شود.

 

 

سئو و بهینه سازی سایت

  • 14
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر