در 2021 برای رتبه خوب در سئو، UX چقدر اهمیت دارد؟

تاریخ انتشار خبر : 1400 فروردین 29

در 2021 برای رتبه خوب در سئو، UX چقدر اهمیت دارد؟

 

در سال 2021 از تمرکز کامل بر روی قوانین سئو، عبارت‌های کلیدی و لینک سازی‌های داخلی دست ‌بردارید و با افزایش کیفیت خدمات و انتخاب یک‌روند کاربرپسند به رضایت بیشتر کاربران خود توجه کنید. این را بدانید که کارت طلایی در دستان کسی است که با یک طراحی گیرا و کاملاً کاربردی، UX یا تجربه کاربری سایت خود را بهبود می‌بخشد و با این کار، پازل سئو وب سایت را کامل می‌کند. این را بدانید که گوگل و دیگر موتورهای جستجو همواره طرف کاربران هستند و به سایتی رتبه بیشتر می‌دهند که کاربران تجربه خوبی با آن داشته باشند.

در این مطلب به بررسی چیستی UX و چگونگی تأثیر آن بر سئو سایت می‌پردازیم. ایده پویا از شرکت‌های شناخته‌شده‌ در زمینه طراحی وب‌سایت است که تجربه‌های ارزشمند خود را در همکاری با برترین سایت‌های داخلی کسب کرده است. ایده پویا با به‌روزترین دانش و بهترین ایده‌های دنیای دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت، بهترین طراحی را مطابق با خواست و نیاز شما و کاربران سایتتان ارائه می‌دهد.

 

تاثیر ux بر سئو سایت

 

UX چیست؟

UX یا User Experience به معنای تجربه کاربری، به میزان رضایت کاربران از یک سایت گفته می‌شود. در UX مهم است که با در نظر گرفتن هدف‌های کسب‌وکار خود و با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های طراحی سایت، از ارائه پاسخ مناسب به نیازهای کاربران سایت خود اطمینان حاصل کنید. به‌این‌ترتیب، عملکرد کاربران و امتیازدهی سایت با انتظارات شما هم‌جهت می‌شوند. زیرا یکی از مهم‌ترین معیارهای گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) رضایت کاربران است.

باید توجه داشته باشید که در UX طراحی وب سایت تنها گزینه مهم و حائز اهمیت نیست؛ بلکه کاربری و دسترسی سایت نیز بسیار مهم است. دسترسی راحت به سایت، سرعت‌بالای پاسخگویی به نیاز کاربران و ارائه پاسخ بدرد بخور و کارآمد به آن‌ها ازجمله مواردی هستند که با ایجاد یک تجربه کاربری عالی، در ذهن کاربر باقی می‌مانند و اعتبار شما را نزد گوگل افزایش می‌دهند. این یعنی ذهن کاربران خود را بخوانید و از بدو ورود آن‌ها به سایت، مانند یک پیشگو عمل کنید که از همه‌چیز، ازجمله نیازهای کاربر، مطلع است. این می‌تواند به‌ جادوی محتوای شما تبدیل شود و سایت شما را به نورچشمی گوگل تبدیل کند.

 

علت اهمیت UX برای سئو چیست؟

درگذشته الگوریتم سئو سایت و امتیاز گرفتن بسیار آسان‌تر از امروزه بود. کافی بود قوانین سئو داخلی را می‌دانستید و طبق دستورالعمل پیش می‌رفتید. دقیقاً مثل این بود که با قرار دادن هر تکه از پازل در جای درست خود، یک امتیاز مثبت نصیب شما شود و به‌عبارت‌دیگر، محتوا و قوانین حرف اول را می‌زدند. امروزه شاهد پیشرفت این الگوریتم هستیم و می‌بینیم که حرف اول را رضایت کاربران می‌زند.

درروند جدید، گوگل قصد دارد محتواها و سایت‌های غیرکاربردی و غیر کاربرپسند را از میدان به‌در کند تا جا برای سایت‌های کاربردی‌ و پرطرفدارتر باز شود. درواقع این‌گونه به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات موردنیاز خود را سریع‌تر و راحت‌تر از قبل پیدا کنند و برای این نوع امتیازدهی، از تجربه کاربران (UX) و رضایت آن‌ها بهره می‌گیرد.

 

اهمیت UX برای سئو

 

گوگل چگونه UX سایت را شناسایی می‌کند؟

کاربران در گوگل به دنبال کسب مفیدترین اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. این اطلاعات باید به‌گونه‌ای ارائه‌شده باشند که برای کاربران قابل‌درک باشند. بنابراین، روند جستجو با واردکردن یک کلمه کلیدی برگرفته از ذهن کاربر آغاز می‌شود و از این به بعد، انتخاب‌های کاربر و هنرنمایی سایت‌ها به آن جهت می‌بخشند. با واردکردن عبارت‌های کلیدی، لیستی از بهترین پیشنهاد‌های گوگل روبه روی کاربر ظاهر می‌شود. در این مرحله، یک عنوان مناسب و چشمگیر می‌تواند برنده رقابت باشد و در کمتر از 1 ثانیه به انتخاب اول کاربر تبدیل شود.

در وهله دوم یک متا تگ مناسب می‌تواند معرف خوبی برای سایت شما باشد و موجب کلیک و ورود کاربر باشد. تا اینجای کار با سئو پیش رفتید؛ اما از این به بعد هر قدم شما می‌تواند بر موفقیت آینده سایت تأثیر چشمگیری بگذارد. هر ورود به یک خوش‌آمد گویی مناسب نیاز دارد. اینجا است که یک مقدمه جذاب لازم است. وقت کاربر طلا است و کاربر بی‌حوصله ما منتظر یک پذیرایی عالی است. هدینگ‌ها و زیر عنوان‌ها همان راهنماهایی هستند که کاربر را به سالن پذیرایی هدایت می‌کنند.

این مسیر چقدر طول می‌کشد تا طی شود؟ کاربر با چه سرعتی در حال عبور از این مسیرها است؟ در میان راه چند بار توقف می‌کند و چند بار به قسمت‌های بالاتر محتوا برمی‌گردد؟ آیا بازدیدکننده سایت شما بر روی لینک‌های داخلی کلیک می‌کند و به‌سلامت به صفحه لندینگ می‌رسد؟ این سؤالات همان معیارهای موتور جستجو برای ارزیابی UX سایت شما هستند که پاسخ آن‌ها با بررسی کامل و دقیق نحوه و سرعت اسکرول، کلیک‌ها، میزان توقف‌ها و میزان پیشروی کاربر در صفحه و سایت شما به دست می‌آیند. درنتیجه، بررسی تمامی حرکات کاربر می‌تواند گزارش دقیقی از رضایت کاربر و سودمندی محتواهای سایت شما به موتور جستجو بدهد.

 

سئو سایت

 

چگونه UX مناسب ایجاد کنیم؟

حال که از روند ارزیابی موتورهای جستجو مطلع شدید، مهم است که بدانید سئو خوب سایت درواقع زمینه لازم برای UX مناسب آن را ایجاد می‌کند. پس هرگز تصور نکنید که بدون توجه به قوانین سئو بتوانید موفق شوید. همان‌طور که گفتیم، UX قرار است تکه آخر و تکمیل‌کننده پازل شما باشد و سایت شما را از نعمت محبوبیت نزد کاربران بهره‌مند سازد. در ادامه به مواردی اضافه بر استراتژی‎های سئو می‌پردازیم که پیروی از آن‌ها، UX سایت شما را ارتقا می‌بخشند.

  • طراحی سایت باید با گوشی‌های هوشمند نیز سازگار باشد. این می‌تواند از نکات بسیار مهم در دنیای امروزی باشد که بیشتر کاربران استفاده از گوشی را به لپ تاپ، تلویزیون و... ترجیح می‌دهند.
  • پا در کفش کاربران کنید و خود را جای آن‌ها بگذارید. با تحقیق بر روی نیازهای بازدیدکنندگان سایت خود، نیازهای آن‌ها را بشناسید و پاسخ بدرد بخور و باارزشی را در سایت خود ارائه دهید.
  • جذابیت و کاربردی بودن طراحی سایت می‌تواند تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان سایت ایجاد کند.
  • مسیر کاربر را از زمان ورود به سایت تا منتقل شدن به صفحه لندینگ و خرید از سایت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که انگیزه کاربر را برای دنبال کردن آن تقویت کند.
  • بهبود سرعت سایت و لود می‌تواند از مهم‌ترین گزینه‌ها باشد. امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه می‌خواهند در کمترین زمان ممکن به اطلاعات موردنیاز خود دست پیدا کنند. پس وقفه‌ها می‌توانند اثر منفی بر سایت شما و UX آن داشته باشند.
  • تبلیغات و پیوندها باید در جا و زمان مناسب ظاهر شوند. درواقع کاربران از سایت‌هایی که تبلیغات زیادی را ارائه می‌دهند و عرصه را بر محتوا تنگ می‌کنند، سریع‌تر از سایت‌های دیگر خارج می‌شوند.
  • استفاده از پاراگراف‌های طولانی موجب خستگی چشم می‌شود.
  • استفاده از فونت نامناسب و سایزهای ریز برای محتوا خوانایی آن را کاهش می‌دهد و چشم را خسته می‌کند.
  • استفاده از هدینگ‌های جذاب، مناسب و به‌جا می‌تواند کاربر را به خواندن ترغیب کند و راهنمای خوبی برای سریع‌تر یافتن مطلب موردنیاز وی باشد. رعایت این نکته می‌تواند رضایت کاربر از سایت را افزایش دهد.
  • استفاده از تصاویر مرتبط و باکیفیت می‌تواند یکی دیگر از ترفندهای جذب کاربر باشد.
  • سرعت‌بالای بارگذاری سایت از مهم‌ترین نکات UX است. آمارها نشان‌دهنده کاهش 16 درصدی UX و کاهش 7 درصدی فروش برای هر 1 ثانیه تأخیر در بارگذاری سایت بوده‌اند. بر اساس همین آمار می‌توان دریافت که افزایش یا کاهش سرعت لود حتی در حد 1-2 ثانیه نیز می‌تواند بر سرنوشت UX سایت شما تأثیر بگذارد. تصاویر کم‌حجم، حذف کدهای غیرضروری و... می‌تواند سرعت لود را تحت تأثیر قرار دهد.
  • کپی بودن مطالب علاوه بر امتیاز منفی گوگل بر اساس حق کپی‌رایت، خشم و بی‌اعتمادی کاربران نیز در پی دارد. کپی بودن مطالب سایت بر اعتماد کاربر لطمه وارد می‌کند و تأثیر منفی بر UX دارد.
  • مسیر پیشروی کاربر از صفحه‌ای به صفحه دیگر و از محتوایی به محتوای دیگر در سایت، نویگیشن سایت (Site Navigation) گفته می‌شود. این روند باعث چرخش بالای کاربر در سایت، افزایش بازدید محتواهای مختلف و زمان پیمایش وی در سایت شما است. به همین طریق می‌توانید UX را ارتقا دهید.

 

صفحه اینستاگرام ایده پویا

 

 ابزارهای بررسی UX سایت

Lighthouse: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در جهت آنالیز و بررسی میزان UX سایت خود می‌توانید به کار بگیرید Lighthouse است. این ابزار به طراحان سایت و مدیران سرور کمک می‌کند کیفیت سایت را کنترل کنند و برنامه‌ریزی‌ها را با توجه به نقاط قوت و نقاط ضعف موجود انجام دهند.

DEV: DEV از ابزارهایی است که به شما این قابلیت را می‌دهد تا سایت خود را بدون دانش اختصاصی در این زمینه بسازید و به‌خوبی مدیریت کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید UX سایت خود را به‌طور کامل بررسی کنید.

Mobile Friendly test: جهت تست و اطمینان از ریسپانسیو و هماهنگی سایت با گوشی می‌توانید از Mobile Friendly test استفاده کنید.

Pagespeed Insights: سرعت لود سایت را می‌توانید با استفاده از آنالیزگر Pagespeed Insights استفاده کنید.

 

بهترین طراحی سایت، آن است که تجربه خوبی برای کاربران ایجاد کرده و رضایت آن‌ها را جلب کند. ایده پویا با ایجاد بهترین و موفق‌ترین طراحی برای سایت شما، موفقیت را برای کسب‌وکار شما ترسیم می‌کند. در سال 2021 می‌توانید با کمک تجربیات و دانش روزافزون تیم حرفه‌ای ایده پویا در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب سایت، به‌سوی موفقیت بیشتر و توسعه کسب‌وکار خود پیش بروید.

 

سئو و بهینه سازی سایت

 

  • 15
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر