سئوی کلاه سیاه در مقابل سئوی کلاه سفید

تاریخ انتشار خبر : 1399 فروردین 26

سئوی کلاه سیاه در مقابل سئوی کلاه سفید

سئو ی کلاه سفید ها طبق هر آنچه که گوگل به عنوان قاعده تعیین کرده است عمل می کنند.آن ها نمی خواهند درگیر پنالتی و مجازات گوگل علیه اقدامات خلاف قوانین شوند. اما بر عکس، سئوی کلاه سیاه،سراغ اقداماتی می رود که تنها برموتور های جست وجو تمرکز می کند تا بر خوانندگان سایت. به عبارت دیگر می توان گفت که سئوی کلاه سیاه را می توان شامل تکنیک های سئو فرندلی آن هم با استفاده از روش های غیر مجاز دانست اما سئوی کلاه سفید را می توان استفاده از روش های و تکنیک هایی در جهت یوزر فرندلی بودن وبسایت و محتوای آن دانست .  تفاوتی که بین سئوی کلاه سیاه وسفید وجود دارد،مربوط به تکنیک هایی است که برای بهبود رتبه ی سایت در موتور جست وجو ،به کار می برند.

درباره رفع پنالتی گوگل بخوانید:

رفع پنالتی گوگل از سایت

سئوی کلاه سیاه و سفید هردو شما را به نتیجه می رسانند اما یکی منجربه پنالتی شما توسط موتور های جست وجو شده و رتبه و ترافیک سایت را کاهش می دهد.سئوی کلاه سفید به طور مداوم در حال تغییر و تکامل است تا با الگوریتم های جدید باقی بمانند. با توجه به تغییرات گسترده ای که در الگوریتم های موتورهای جستجو اتفاق می افتد می توان گفت که هر روز این الگوریتم ها به رفتارهای انسان شبیه تر می شوند .

 

برخی از تکینک های سئوی کلاه سفید:

 

سئو کلاه سفید

 

پست مهمان در سئو کلاه سفید

پست مهان را نه تنها می توانید برای سایت خود بنویسید،بلکه برای سایت های دیگر نیز می توانید محتوا تولید کنید. این کار علاوه بر اینکه شما را در زمینه ی کاریتان برجسته و مشهور می کند، بک لینک هایی که در پست مهمان قرار می دهید، منجر به هدایت بازدیدکنندگان به سایت شما می شود. لینک گذاری به گوگل نشان می دهد که سایت شما منبعی معتبر از اطلاعات است. دقت داشته باشید که با استفاده از این نوع پست های مهمان عملا یک تیر و دو نشان برای شما تفاق خواهد افتاد، در این حالت هم برندینگ شما و هم سئوی شما به صورت همزمان تقویت خواهد شد .

 

لینک بیت(link bait)

لینک بیت به معنی ایجاد یک مقاله، محتوا، موسیقی، فیلم و غیره که مربوط به رویداد های جدید و تازه، محتواهای ترند و خبر هایی است که دیگران دوست دارند بین خود به اشتراک بگذارند.

 

تولید محتوای مناسب و جذاب در سئو کلاه سفید

گوگل به این کارشما علاقه مند است که محتوای سایت را به طور مداوم به روز ومطالب اضافه ای در آن قرار دهید.

درباره تولید محتوا برای سایت بیشتر بدانید:

تولید محتوا برای سایت

 

بهینه سازی سایت

استفاده از کلمات کلیدی درداخل سایت به گوگل کمک می کندبیشتر شما را بشناسد. البته این کلمات کلیدی نه تنها در محتوا بلکه در صفحه ی ارتباطی، عنوان صفحه، متن جایگزین تصویر وغیره باید وجود داشته باشد.

 

بک لینک های با کیفیت

به طور ساده در مورد بک لینک می توان گفت که باید لینک های مناسب در سایت های مرتبط قرار گیرد و مثل یک امتیاز برای سایت شما عمل کند. البته استفاده از بک لینک نیز شرایطی دارد که باید حتما آن ها را بررسی نمایید تا به جای بهبود وضعیت به سایت شما آسیبی وارد نکند .

 

ایجاد محتوای با کیفیت و اورجینال

این محتوا را در شبکه های اجتماعی و کمپین های ایمیل قرار دهید تا آگاهی و بازدید از محتوای شما افزایش یابد. این کار نیز می تواند باعث شناسایی برند شما و در برخی موارد با هدایت ترافیک باعث بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو گردد .

 تولید محتوا

 

تمرکز بر موبایل فرندلی بودن وب سایت

ایجاد محتوا و عنوانی که جذاب بوده و به راحتی در صفحه ی تلفن های هوشمند ظاهر می شود، مورد توجه گوگل خواهد بود .گوگل نرم افزار تست موبایل خود را منتشر کرده است که به صاحبان سایت این امکان را می دهد صفحه ی وب، تصاویر، اندازه ی فونت و سایر مولفه های سایت، مناسب برای باز شدن در صفحه ی موبایل باشد. با توجه به گسترش روز افزون کاربرانی که از گوشی های تلفن همراه خود برای مراجعه به وبسایت مراجعه می کنند در حال افزایش است،  دقت داشته باشید می توانید با استفاده از اطلاعات به دست آمده از گوگل آنالیتیکس نیز دستگاه هایی را که کاربرانتان با آن به وبسایت شما مراجعه می کنند را بررسی کرده و وبسایت خود را بر اساس سایز صفحه آن ها بهینه نمایید .

درباره راه اندازی گوگل آنالیتیکس بخوانید.

سازمان دهی مناسب سایت

برای اینکه کراولر های موتور های جست وجو به راحتی در وبسایت حرکت کنند لازم است که ساختار سایت شفاف باشد. همچنین از آنجا که موتور های جست وجو، اطلاعاتی مثل تگ ها و عنوان ها را در اولویت قرار می دهند، مطمئن شوید که کلمات کلیدی در تگ ها و عنوان قرار گرفته اند.

 

سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سیاه از تکنیک هایی استفاده می کند که قوانین موتور جست وجو را برای بالا بردن رتبه ی خود،زیر پا می گذارند.آن هایی که به دنبال این نوع از سئو هستند به جای سرمایه گذاری بلند مدت در سایت، می خواهند سریعا در کوتاه مدت به بازده ای دست یابند. پیامدی که استفاده از این نوع سئو وجود دارد، خودداری از ادامه ی فعالیت توسط موتور جست وجو و ایندکس نشدن سایت به دلیل استفاده از تکنیک های غیر قانونی است.

 

برخی از تکینک های سئوی کلاه سیاه:

 

سئو کلاه سیاه

 

لینک فارم یا مزرعه لینک(Link farm)

مزرعه لینک یک گروه از وبسایت هایی است که همگی به یکدیگر لینک می دهند. یک سرویس، این سایت ها را با هم دسته بندی می کند. البته می توان آن را به صورت دستی نیز انجام داد. گوگل این عمل را به صورت اسپم شناسایی می کند.

 

جست و جوی کلمات کلیدی و پر کردن صفحه از آن کلمات

همانطور که می دانید اگر کلمات کلیدی استفاده کنید که همه به دنبال آن هستند، گوگل شما را در جایگاه بالاتری قرار می دهد. برخی سئو کارهای تازه کار تصور می کنند با قرار دادن کلمات کلیدی در هر قسمت از پست منجر به افزایش رنکینگ آن ها می شود. اما آنچه که در آخر از متن به نظر می رسد گویی برای یک ربات نوشته شده است.این اقدام نیز به راحتی توسط گوگل شناسایی می شود و رتبه سایت را پایین می آورد. تنها 2 یا 3 کلمه کلیدی را انتخاب کنید و به میزانی در سایت خود به کارببرید که گوگل بداند محتوای شما در مورد چه چیزی صحبت می کند. همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد بایستی سعی کنید برای کاربران بهینه باشید نه برای موتورهای جستجو در این شرایط توسط موتورهای جستجو نیز به خوبی دیده خواهید شد .

 

 

اسپم وبلاگ(blog spam)

برخی از وبلاگ ها یک فرم از اسپم است که سایت در ویکی ها و دیگر وبلاگ ها و انجمن های گفت و گو به صورت تصادفی، نظرات و پیام های تبلیغاتی قرار می دهد. این نظرات هیچ ارتباطی با محتوای گذاشته شده ندارند و صرفا محصول یا خدمتی را تبلیغ می کنند. این نوع از محتوای وبلاگ معمولا بدون ربط به محیط محتوایی است که در آن قرار گرفته است .

 

اسکریپینگ(scraping)

اسکریپینگ یک نوع سرقت ادبی محسوب می شود که در آن افراد محتوای دیگران را می دزدند و با اسم خود در سایت قرار می دهند. دقت داشته باشید که گوگل به راحتی قادر به تشخیص محتوای کپی شده از سایت های دیگر است . در این رابطه در صورتی که وبسایت شما به نوعی از جمع آوری محتوای دیگر سایت ها استفاده می کند بایستی به میزان کافی و در جاهای مناسب به سایت مرجع لینک دهی کنید تا گوگل تشخیص دهد که شما قواعد ارجاع به منبع را رعایت کرده اید .

 

میزبانی پارازیت( parasite hosting)

بعضی از افراد تلاش می کنند وبسایت را روی سروری که متعلق به دیگران است بدون اطلاعشان ذخیره کنند. این کار نیز یکی از فعالیت هایی است که می تواند شما را در معرض پنالتی شدن توسط گوگل قرار دهد .

 

خودکارشدن تولید محتوا در سئوی کلاه سیاه

تولید خودکار محتوا بدون هیچ ارزشی برای کاربر، یا استفاده از نرم افزار لینک سازی داخلی برای ساخت هزاران بک لینک با کیفیت کم در زمان کوتاه، عایدی جز پنالتی شدن توسط گوگل به همراه ندارد. در محتوای تولید شده بایستی برای کاربران خود ارزش آفرینی کنید. این ارزش آفرینی می تواند بر مبنای پاسخ گویی به مشکلات کاربران باشد .

استفاده از کمپین های منفی برای پایین آوردن رقیب، یا به طور اشتباهی آن ها را به عنوان اسپم و یا استفاده از تکنیک های کلاه سیاه گزارش می دهیم، جز اقداماتی که در زمینه ی سئوی کلاه سیاه قرار می گیرد.

این ربات ها 3 کار انجام می دهند:

1.ابزار های جست و جوی کلمات کلیدی را اسکن می کنند تا بفهمند کدام کلمه ی کلیدی مهم ترین است.

2.سپس یک محتوا با تعداد خیلی زیادی از آن کلمه ، تولید می کنند.

3.در نهایت ربات آن محتوا را منتشر می کند.

 

نیازی نیست محتوایی طولانی بنویسید آن هم از طریق ربات؛ بلکه سعی کنید محتوایی بنویسید که مرتبط با سایت شما و تولید شده توسط خود شما باشد. 

 

صفحات دروازه ای( Gateway pages)

صفحاتی که با کلمات کلیدی، کاربران را جذب می کنند، اما به سایت دیگری که معمولا بی ربط است هدایت می کنند؛ و استفاده از سایت های هک شده برای قرار دادن محتوا و لینک های خود بدون اطلاع صاحب سایت نیز از مصادیق سئوی کلاه سیاه است که بایستی از آن اجتناب کنید .

 

بک لینک و PBN( private backlink network)

بک لینک ها عواملی هستند که موتور های جست وجو از آن برای رنکینگ سایت استفاده می کنند، یعنی اگر سایت بک لینک بیشتری داشت، آن سایت رتبه ی بهتری نزد گوگل می گیرد.اما در سئوی کلاه سیاه از بک لینک ها به طور غیر معمولی استفاده می کنند.

در حالی که سئوی کلاه سفید از پست مهمان، مشارکت دو طرفه و به طور صادقانه بک لینک بدست می آورند، سئوی کلاه سیاه برای ایجاد بک لینک از PBN ها استفاده می کنند.

PBN ها یک شبکه ی دامین غیر فعال دارد که به سایت شما لینک می دهند.اما آیا این روش برای مدت طولانی کار می کند؟

اگر گوگل متوجه نشود بله کار می کند. اما به محض متوجه شدن گوگل رتبه ی سایت را پایین می آورد. همان طور که می بینید اینجا هم غیر انسانی عمل کردن کار دست شما و سایت تان خواهد داد . پس سعی کنید خیلی طبیعی عمل کنید .

لینک سازی داخلی و صفحه ی ویکی پدیا:

وقتی مخاطبان محتوای شما را می خوانند به آسانی می فهمند، محتوای شما در مورد چه چیزی صحبت می کند. برای گوگل نیز باید کاری کنید تا تشخیص دهد محتوای شما چیست و رتبه ی شما را باید کجا قرار دهند. یک راهی که می توانیم رتبه ی سایت را بالا ببریم لینک سازی داخلی است. لینک سازی داخلی وقتی از یک صفحه به صفحه ی دیگر در وبسایتتان لینک می دهید،اتفاق می افتد. هدف لینک سازی این است که موضوعات محتوای خود را سازماندهی کنید تا گوگل به راحتی تشخیص دهد صفحه ی شما در مورد چیست.

اما سئوی کلاه سیاه چگونه از این لینک سازی استفاده می کند؟

محتوای متن را سرشار از لینک های با کیفیت کم می کند. مثل آنچه که در ویکی پدیا می بینیم. بهتر است از 2 یا 3 لینک مرتبط در هر پست استفاده کنید.

 

اسم برند شما

سئوی کلاه سفید از اسم برندی استفاده می کند که متناسب با کسب وکارشان باشد وبه راحتی به یاد آورده شود، تلفظ آن راحت باشد و شرایطی مانند این ها داشته باشد. اما سئوی کلاه سیاه از اسم هایی استفاده می کنند که کمک می کند رنک سایت در گوگل بالاتر رود. آن ها سراغ کلمات کلیدی می روند که در حوزه ی کسب وکارشان محبوب ترین است و سپس اسمی را ایجاد می کنند که همانندی زیادی با آن کلمه دارد. عملا در این شرایط شما به نوعی دارید سر مخاطب خود را کلاه می گذارید و مطمئن باشید که گوگل به خوبی این را درک خواهد کرد .

اما چرا این کار را انجام می دهند؟

به طور مثال اگر شخصی کلمه ی بهترین بازاریاب دیجیتال را تایپ کند که این کلمه اسم یک کسب وکار است، شانس بیشتری وجود دارد که آن وبسایت به نمایش درآید. خیلی از سایت هایی که در قسمت بالایی صفحه ی گوگل ظاهر می شوند ازهمین تکنیک استفاده می کنند. اما تنها با تکیه بر اسم برند، نمی توانید به سئو کمک کنید.

 

Tired Link Building

وقتی گوگل اعتبار دامنه پیج هایی با بک لینک های با کیفیت را افزایش می دهد، سئوی کلاه سیاه تصور می کند می تواند با یک تغییر ناگهانی کیفیت بک لینک های خود را ارتقا دهند.

اما چطور این کار را انجام می دهند؟

هر زمان شخصی به وبسایت شما لینک می دهد، گوگل اعتبار رنکینگ اضافه ای نه فقط بر اساس این که شما بک لینک گرفتید بلکه بر اساس اعتبار خود بک لینک، به شما اختصاص می دهد.با افزایش بک لینک های بیشتر وترافیک به سایتی که بک لینک در آن قرار دارد، سئو اعتبار پیج مرجع را می تواند افزایش دهد. سئوی کلاه سیاه از PBN ها و عوامل فریبکارانه برای افزایش اعتبار یک بک لینک استفاده می کند.

 

خرید لینک در سئو کلاه سیاه

سعی کنید سراغ خرید لینک نروید. خیلی از لینک ها کیفیت خوبی ندارند. این کار فقط پول شما را هدر می دهد تا اینکه رتبه ی شما را بالا ببرد. دقت داشته باشید هر نوع بک لینکی برای سایت شما مفید نخواهد بود. برای استفاده از بک لینک های مختلف بایستی برخی از موارد فنی را در مورد وبسایتی که قرار است به شما لینک بدهد بررسی نمایید تا از آسیب زدن به سایت شما جلوگیری نماید .

 

سئوی منفی در سئو کلاه سیاه

در سئوی منفی رقبا با قرار دادن لینک های بد در سایت شما، باعث جریمه و کاهش رنکینگ سایت شما می شوند. اما کاری که گوگل برای مقابله با این اقدام انجام می دهد استفاده از ابزار Disavow links است که از سایت ها در مقابل لینک های منفی محافظت می کند.

 

پنهان کردن(cloaking)

عملی که در آن یک چیز به بازدیدکنندگان نشان داده می شود اما به موتور های جست وجو چیز دیگری. به طور مثال بازدید کننده ممکن است به یک عکس نگاه کند در حالی که لینک های پنهان ومتن در html وجود دارد که خزنده های موتور جست و جو به آن نگاه می کنند.

کسی که از این تکنیک استفاده می کند،کلمات کلیدی را بدون دانستن بازدید کننده در وبسایت قرار می دهد.

 

هدایت مجدد فریبکارنه(sneaky redirects)

هدایت مجدد یک روش کاربردی برای فرستادن بازدیدکنندگان به صفحه ی مناسب است، هنگامی که منبع در سایت تغییر می کند یا وقتی که سایت در دامنه ی جدید قرار می گیرد.اما در سئوی کلاه سیاه از این تکنیک بد استفاده شده است، وقتی که موتورهای جست وجو یک چیز را می بینند اما بازدید کنندگان چیز دیگری را یا بعضی کاربران محتوا را می بینند و برخی دیگر تنها یک سایت اسپم را.

 

رفتار نامناسب سایت

سایت هایی هستند که در رفتار ها  و اقداماتی که در دسته ی سئوی کلاه سیاه قرار می گیرد،دیده می شوند.از جمله:

  • با تغییر در بخش های مختلف سایت،تجربه ی خوشایندی را برای کاربران فراهم نمی کنند. مثلا کاربر انتظار دارد در قسمتی از سایت عمل خاصی مثل دانلود را انجام دهد اما با دستکاری در سایت، به قسمت دیگری هدایت می شود.
  • نصب نرم افزار هایی که رفتار تبلیغات را تغییر می دهند.
  • قرار دادن بدافزار ها یا دانلود خودکار نرم افزارهای ناخواسته
  • تغییر ترجیحات جست وجوی کاربران یا صفحه ی خانگی بدون اجازه

دقت داشته باشید که در مقایسه دو رش سئوی کلاه سیاه و کلاه سفید بایستی گفت که استراتژی های هر دو سئو مشابه هم هستند اما یک طرف آن را به طور صادقانه انجام می دهد و طرف دیگر بر عکس آن سعی دارد تا با استفاده از روش های فنی نتیجه ها را به دست آورد. به طور مثال در سئوی کلاه سفید شما می توانید از بک لینک به جای PBN، جست وجوی کلمات کلیدی به جای پر کردن صفحه از آن و ایجاد محتوا به جای تولید خودکار آن استفاده کنید. با این کار شما سعی کرده اید مخاطب وبسایت خود را راضی نگه دارید که در ادامه نیز  به دلیل نزدیک بودن مدل الگوریتم های موتورهای جستجو به مدل ذهنی مخاطب شما خواهید توانست به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید .

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر