استراتژی محتوا چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1397 شهریور 14

استراتژی محتوا چیست؟

 

شما تصمیم گرفته اید از بازاریابی محتوا در کسب و کار خود استفاده کنید و برای آغاز کار هیجان زده هستید. این موضوع، عالی است. قبل از اینکه بخواهید همه چیز را با دقت و با جزییات بیشتری بررسی کنید، باید زمانی را برای آماده سازی استراتژی محتوا اختصاص دهید تا بتوانید از تمامی تلاش های خود بهترین استفاده را ببرید. 

 

تفاوت بین استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا؟

با اینکه بیشتر افراد از واژه استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا به جای یکدیگر استفاده می کنند. اما این دو مورد کارهای یکسانی انجام نمی دهند. به همین خاطر است که شما می توانید برای هر محتوای غیر بازاریابی، استراتژی تعریف کنید. با این وجود ما زمانی که در مورد استراتژی محتوا صحبت می کنیم، می توانیم فرض کنیم که در مورد استراتژی بازاریابی محتوا صحبت می کنیم.

استراتژی محتوا به چشم انداز اهمیت می دهد. جزییات چگونگی و چرایی محتوایی که ایجاد خواهد شد را بررسی و مدیریت می‌کند و درباره زمان‌بندی نمایش آن به مشتری و بازدید کننده صحبت می کند. استراتژی محتوا بر روی تمامی محتواهایی که مشتریان شما در معرض آن هستند تمرکز می کند. استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا همپوشانی دارد. به همین خاطر است که بیشتر افراد این دو را شبیه هم می دانند. اما به خاطر داشته باشید که آن ها کارهای یکسانی انجام نمی دهند.

بازاریابی محتوا بر روی تاکتیک ها و نحوه اجرای آن تمرکز دارد. ایجاد، گزینش و ویرایش محتوا که به طور خاص برای مقاصد بازاریابی ایجاد شده اند. این موارد می تواند از هر چیزی همچون پست وبلاگی تا ایجاد صفحه تایید ثبت سفارش باشد و هدف آن ایجاد ارتباط  قابل اعتماد بین محصولات و خدمات شرکت و بازار است که در نهایت به خرید منجر می‌شود. بازاریابی محتوا در مورد ایجاد محتوایی است که افراد نه تنها آن را مورد استفاده قرار می دهند، بلکه  از آن در طول قیف فروش کمک می‌گیرند.

به عنوان مثال استراتژیست محتوا ممکن است متوجه شود که اعتماد زیادی بین شرکت آن ها و مشتریان وجود ندارد. به همین خاطر روش هایی را پیشنهاد می کند که می تواند به ساخت اعتماد بین دو طرف کمک کند. در مقابل، بازاریاب محتوا کارهایی را که برای به دست آوردن اعتماد نیاز است را در عمل انجام می دهد. اما به نظرتان این‌ها چگونه همدیگر را تکمیل می‌کنند؟ خوب حالا که تفاوت ها را بیان کردیم اجازه دهید نگاه عمیق تری به مراحل مورد نیاز برای ایجاد استراتژی محتوا بیندازیم.

استراتژی بازاریابی محتوا یک چراغ راهنماست که به هنگام بروز سوالاتی همچون" ما چه کارهایی انجام می دهیم” یا “چرا این کارها را دوباره انجام می دهیم” ایجاد می شود. شما به استراتژی نیاز دارید که به اندازه کافی مختص شرکت، مخاطبان و شرایط شما باشد و بتواند چارچوبی را برای پاسخ دادن به این سوالات فراهم آورد. همچنین می خواهید استراتژی داشته باشید که به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد و با تغییر شرکت، مخاطب و شرایط خود را وفق دهد و تغییر کند.

با این چشم انداز کار خود را شروع کنید که می‌خواهید در عرض 3 تا 5 سال آینده شرکت شما در چه جایگاهی حضور داشته باشد. سپس برنامه ای را در مورد نحوه کمک محتوا به دستیابی به چنین چشم اندازی ایجاد کنید. خوب حال در مسیر توسعه استراتژی محتوا قرار دارید.

 

با مفهوم دیجیتال مارکتینگ بیتشر آشنا شوید.

استراتژی محتوا

 

مخاطبین محتوای خود را تعریف کنید

مرحله بعدی در توسعه استراتژی محتوا درک کسانی است که با آن ها صحبت می کنید. باید همه چیز را در مورد مخاطبان خود بدانید. به عنوان مثال باید موارد زیر را بدانید:

  • اطلاعات جمعیتی (سن، جنسیت، موقعیت و غیره)
  • مخاطبان به غیر از سایت شما از چه سایت هایی بازدید می‌کنند؟
  • آن ها از چه کانالی برای ارتباط استفاده می کنند؟ آیا به توییتر علاقه مندند یا دوست دارند از اینستاگرام استفاده کنند؟
  • آن ها به حرف چه کسانی گوش می دهند؟ تاثیرگذارن صنعت خود را بشناسید.
  • نیازهای آن ها چیست؟

بعدا در مورد پژوهش بر روی مخاطب و ابزارها و رویکردهای جایگزین صحبت خواهیم کرد. در حال حاضر به همین اندازه بدانید که استراتژی محتوای شما بدون درک قوی از مخاطب تکمیل نخواهد شد.

 

بررسی محتوا

پژوهش محتوا نگاه عمیق به محتوایی است که در حال حاضر ایجاد شده است. توجه داشته باشید که بررسی و پژوهش محتوا اغلب با استراتژی محتوا اشتباه گرفته می شود، اما در واقع این گزینه تنها بخشی از ایجاد استراتژی موثر است. در اینجا مراحل اصلی در مورد بررسی محتوا را به شما نشان خواهیم داد. اصولی که بیان می شود از اهمیت بسزایی برخوردار است و دنبال کردن آن ها چندان دشوار نیست. سعی می کنیم همه چیز را به صورت مرحله به مرحله نشان دهیم.

 

مرحله اول: فهرست محتواهای فعلی

برای اینکه بتوانید بررسی خود را آغاز کنید، ابتدا فهرستی از مطالبی که در حال حاضر دارید ایجاد نمایید. اگر سایت کوچکی دارید می توانید اینکار را به صورت دستی انجام دهید.

 

 مرحله دوم: سازماندهی و برچسب گذاری محتوا

فهرست خود را با توصیف محتوای فعلی و بر اساس معیارهای زیر توسعه دهید:

موضوع محتوا

محتوای شما در مورد چیست؟ آیا در مورد چیزی که به فروش می رسانید صحبت می کند؟ یا بیشتر آموزشی است؟ آیا محتوای شما در مورد بازاریابی محتوا، رسانه های اجتماعی، بهینه سازی نرخ تبدیل، صفحه فرود، تست A/B یا چیز دیگری است؟ موضوعات خود را برای بازاریابی محتوا طبقه بندی کنید. برای هر محتوا یک یا دو طبقه بندی اختصاص دهید. این موضوع به شما اجازه می دهد موضوعاتی که مخاطبان بیشتر از سایرین با آن تعامل داشته اند را پیدا کنید.

طول محتوا:

طول محتوای شما چقدر است؟ آیا طول محتوا بر روی دیده شدن و اشتراک گذاری آن توسط مخاطبان اثر می گذارد؟ آیا مخاطبان شما محتوای طولانی تر و گسترده تر را ترجیح می دهند یا به دنبال محتوای کوتاه هستند؟

لحن محتوا:

آیا محتوای شما سرگرم کننده است؟ حرفه ای است؟ پر از واژه های غیر تخصصی است؟ بامزه طراحی شده است؟ در این مرحله نیز باید توصیف کننده هایی را داشته باشید، تا بتوانید به کمک آن لحن محتوا را توصیف کنید.

ماندگاری محتوا:

برخی از محتواها برای همیشه ماندگار هستند و برخی چنین نیستند. اطمینان حاصل نمایید که نوع محتوای خود را به درستی می شناسید و می دانید در چه مقیاسی قرار می گیرد.

ویژگی‌های محتوا:

چه نوع محتوایی در سایت قرار دارد و آن ها چگونه  ارائه می شوند؟ آیا ویدئوهای تعبیه شده دارید؟ تصاویر زیادی در سایت دارید؟ از اینفوگرافیک ها استفاده می کنید؟ نشانه گذاری های درستی در حوزه سئو انجام داده اید؟ (مثل برچسب گذاری، توضیحات متا، سرتیتر و سایر موارد)

 

نحوه نوشتن محتوا

 

مرحله سوم: اضافه کردن معیارهای موفقیت محتوا

بعد از اینکه مرحله بالا را انجام دادید می توانید معیارهای موفقیت برای هر پست را تعیین نمایید. این معیارها بر اساس اهدافی که در استراتژی اولیه خود تنظیم کرده اید، متغیر خواهد بود اما موارد زیر می تواند شروع و آغاز خوبی برای شما باشد:

  • ترافیک سایت
  • معیارهای تعاملی (زمان سپری شده در سایت، تعداد صفحات بازدید شده)
  • اشتراک گذاری ها در رسانه های اجتماعی
  • تبدیل بازدیده کننده به مشتری

 

مرحله چهارم: تجزیه و تحلیل محتوا برای به دست آوردن الگو و نمودارها

شما باید به دنبال گرایش هایی باشید تا ببینید چه موفقیت هایی می توانید به دست آورید و چه چیزهایی به بهبود نیاز دارند. به دنبال خلاء های موجود باشید. برخی از اوقات چیزی که شما نیاز دارید تولید محتوایی است که فعلا در سایت وجود ندارد. آیا در سایت خود 15 پست در مورد ابزارهای مورد نیاز برای مطالعات موردی دارید؟ آیا تمامی این پست ها در مورد موضوعات پیشرفته است؟ اگر مخاطبان شما تازه کار باشند چه طور؟ به دنبال کارهای قبلی خود بگردید و آن ها را طبقه بندی کنید. اینکار چشم اندازی در مورد گذشته و اینکه کجای کار قرار دارید به شما می دهد.

 پس از اینکه چشم انداز خود را تعیین کردید و مشخص کردید محتوای فعلی چگونه به این چشم انداز دسترسی دارد، زمان از میان برداشتن خلاهای موجود فرا می رسد. این موضوع به معنای تنظیم اهداف برای محتوای شماست. اهداف خود را تعیین کنید و اطمینان حاصل نمایید که این اهداف معنادار، قابل اندازه گیری و مقید به زمان است و می توان از طریق محتوا به آن دسترسی پیدا کرد.

به عنوان مثال، افزایش رتبه بندی برای موضوع لباس های عروسی می تواند یک هدف باشد به شرطی که زمان دسترسی به آن مشخص گردد. دنیای مجازی پر از مقالاتی است که در مورد نحوه تنظیم موثر اهداف سخن می گویند. این اهداف می تواند به دست آوردن سرنخ (Lead) بیشتر تا افزایش آگاهی از برند باشند. ما توصیه می کنیم سه الی چهار مورد هدف محتوا محور برای استراتژی بازاریابی محتوای خود ایجاد نمایید.

 

راهنمایی های حرفه ای

خلاصه ای از استراتژی بازاریابی محتوا را در مستندات بگنجانید. اینکار به شما کمک می کند استراتژی محتوا خود را با تصمیم گیرندگان به اشتراک بگذارید. همچنین این موضوع به شما و تیمتان کمک می کند منبع و مرجع سریعی در مورد سوالات خود داشته باشید. شاید بتوان گفت مهم ترین چیزی که در مورد مستند کردن استراتژی بازاریابی محتوا وجود دارد این است که باید یک سند زنده و فعال باشد. این انعطاف پذیری می تواند در درک مواردی که به  دسترسی اهداف کمک نمی کند به شما کمک نماید. می خواهید به تلاش و حمایت خود ادامه دهید یا می خواهید نقش جدید محتوای خود را ارزیابی نمایید؟ در هر صورت نیازمند این سند هستید.

جهت دریافت استراتژی بازاریابی محتوای خود با کارشناسان ما ایده پویا در ارتباط باشید.

 

شرکت طراحی سایت

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر