سئو سایت های بین المللی و چندزبانه

تاریخ انتشار خبر : 1401 اسفند 10

سئو سایت های بین المللی و چندزبانه

 

صاحبان کسب و کارهای مختلف که به‌ صورت اینترنتی نیز فعالیت می‌کنند، همواره به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند به گسترش و ارتقای سایت خود بپردازند. بدون شک این افراد همیشه تمایل به ارتقای ترافیک سایت خود دارند. یکی از روش‌ها در این زمینه سئو بین‌المللی سایت متناسب با زبان کشورهای مختلف دنیا است. قطعا فعالیت در بازار جهانی می‌تواند بسیار سودآور باشد، به همین دلیل عده زیادی به دنبال وارد شدن به آن هستند. پس اگر شما نیز محصولات یا خدماتی دارید که می‌توانید آن را در این بازار ارائه دهید، لازم است تا با اقدامات و نکات مورد نیاز برای این کار، به ‌صورت کامل آشنا شوید.

 

سئو سایت

 

منظور از سایت دو یا چندزبانه چیست؟

برای اینکه به سراغ نکات طلایی سئوی چنین سایت‌هایی برویم، در ابتدا لازم است تا به صورت مفهومی و کامل، با تعریف سایت‌های دو زبانه یا چندزبانه آشنا شویم. اگر بخواهیم یک تعریف بسیار ساده برای این مفهوم ارائه دهیم، می‌توانیم بگوییم که سایت چندزبانه سایتی است که بتواند بسته به زبان هر کاربر، محتوای منتشر شده در سایت را به زبان او ترجمه کرده و تغییر دهد.

پس اگر شما یک سایت دو یا چندزبانه داشته باشید، می‌توانید با جامعه وسیع‌تر و گسترده‌تری ارتباط برقرار کرده و پیشرفت بسیار چشمگیری در زمینه فعالیت خود داشته باشید. تشخیص زبان کاربر به چند روش زیر امکان‌پذیر است:

  1. زبان اعلام شده توسط مرورگر کاربر
  2. حدس زدن زبان کاربر با توجه به IP او
  3. پرسش از کاربر بلافاصله بعد از ورود به سایت
  4. تعیین زبان کاربر با توجه به لوکیشن و موقعیت جغرافیایی او

با در اختیار داشتن چنین سایتی، علاوه بر تشخیص زبان کاربران ورودی، باید بتوانید به گوگل نیز اطلاعات لازم در رابطه با چندزبانه بودن و تعیین زبان را بدهید. در برخی از موارد ممکن است گوگل درباره زبان کاربر اطلاع داشته باشد و او را به صفحات مناسب با زبانش هدایت کند؛ اما اگر از این قابلیت سایت شما اطلاعات کافی داشته باشد، صفحه شما را نیز به کاربران مختلف، نمایش می‌دهد.

 

سئو سایت چند زبانه

 

نکات طلایی درباره سئو سایت چندزبانه

قبل از اینکه اقدام به طراحی و ساخت یک سایت دو یا چندزبانه کنید، لازم است که درباره چند نکته طلایی و مهم در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید. در این صورت می‌توانید عملکرد بهتر و بهینه‌تری از خود نشان داده و در زمینه سئوی سایت خود، موفق‌تر شوید. این نکات عبارتند از:

 

آیا به سایت چندزبانه نیاز دارید؟

قبل از شروع به راه‌اندازی و طراحی سایت چند زبانه، شما باید مشخص کنید که اصلا به یک سایت چندزبانه و بین‌المللی نیاز دارید یا خیر؟ ابتدا شما باید از طریق نیازسنجی، مشخص کنید که کسب و کار و بیزینس شما، احتیاج به طی کردن این مراحل دارد یا اینکه سپری‌کردن این پروسه تغییر چندانی در فرایند کاری شما ایجاد نمی‌کند.

بدیهی است که برخی از کسب و کارهای کوچک و محلی، هیچ نیازی به وارد شدن به بازار جهانی ندارند و برای آن‌ها فعالیت در کشور خودشان، کافی است. فرایند سئوی بین‌المللی سخت و زمان‌بر بوده و طبیعتا به دانش بیشتری نسبت به سئوی معمولی نیاز دارد؛ از همین رو اگر می‌دانید که نیازی ندارید، اصلا نباید وارد پروسه آن شوید. طبیعتا در صورتی که این کار سوددهی قابل ‌توجهی را برای شما به دنبال نداشته باشد، انجام آن نمی‌تواند عاقلانه و هوشمندانه باشد.

 

مشخص کردن استراتژی

همان‌طور که اشاره کردیم فرایند سئوی بین‌المللی پیچیده و دشوار بوده و به تخصص و دانش بالایی نیاز دارد؛ پس شما به ‌عنوان اولین قدم باید استراتژی و همچنین هدف خود را از وارد شدن به این مسیر مشخص کنید. بسیاری از افراد بدون داشتن استراتژی مشخص، وارد این مسیر شده و پس از مدتی با سردرگمی درگیر شده‌اند. این افراد به ‌سادگی مسیر اصلی خود را گم کرده و از آن دور می‌شوند.

در این راستا لازم است که شما بدانید بیشترین ترافیک سایتتان از کجا می‌آید. اگر تاکنون به غیر از کشور خودتان، از یک کشور دیگر مخاطب داشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که از همین کشور شروع کنید. گوگل آنالیتیکس اطلاعات جامع و مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد و یک ابزار فوق‌العاده کاربردی برای این کار محسوب می‌شود. با کمک این ابزار می‌توانید درباره زبان و موقعیت جغرافیایی مخاطبانتان اطلاعات کسب کنید.

بهینه سازی سایت چند زبانه

 

بهینه کردن ساختار URL

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتورهایی که در سایت‌های چندزبانه و بین‌المللی باید به آن‌ها توجه کرد، ایجاد یک ساختار URL است. برخورد موتور جستجوگر گوگل، با هرکدام از دامنه‌ها متفاوت است و نمی‌توان نتیجه انتخاب را در این زمینه یکسان دانست. از تاثیر آدرس سایت بر سئو غافل نشوید!

اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که سایت‌های فارسی نباید از کلمات فارسی در آدرس صفحات خود استفاده کنند و حتما باید به ثبت دامنه بین‌المللی بپردازند.

در صورتی که شما قصد دارید که فعالیت بین‌المللی داشته باشید، پسوند .ir نمی‌تواند انتخاب خوب و مناسبی برایتان باشد و باید به سراغ گزینه بهتری مانند .com بروید. همچنین اگر هدف شما، مخاطبانی از کشورهای خاص هستند و تمایل دارید که به بازار یک کشور مشخص وارد شوید، بهتر است تا از دامنه های اختصاصی همان کشور برای فعالیت خود استفاده نمایید.

همیشه لازم نیست که دامنه کشورهای مورد نظرتان را خریداری کنید و حالت‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که متخصص سئو می‌تواند در این خصوص شما را راهنمایی کند. می‌دانیم که عبارت .com بین‌المللی بوده و توسط بسیاری از کشورها شناخته شده است. اما به ‌صورت کلی TLD هایی نیز وجود دارند که مخصوص یک کشور هستند.

اگر می‌خواهید یک کشور خاص را برای ارائه محصولات خود مخاطب قرار دهید، استفاده از TLD  آن بهترین گزینه به حساب می‌آید. طبق تحقیقات و تجربه، این روش بهترین گزینه برای سایت‌های چندزبانه و بین‌المللی بزرگ محسوب می‌شود که در سطح جهانی فعالیت کنند.

 

سئو سایت بین المللی

 

استفاده از پسوند و پیشوند کشورها

در صورتی که گستره فعالیت شما محدودتر و کوچک‌تر است، می‌توانید در انتهای آدرس اصلی سایت خود از پسوند کشور و زبان مورد نظرتان استفاده کنید. این موضوع یکی از طلایی‌ترین نکات در حوزه سئو سایت چندزبانه بوده که توسط بزرگ‌ترین کمپانی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در برخی موارد می‌توانید از پیشوند کشور و زبان هدف نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از پیشوند ممکن است گوگل آن را به صورت یک سایت جداگانه در نظر بگیرد و هیچ اعتباری برای دامنه شما ایجاد نشود. برای کسب اطلاعات درباره انواع پسوند دامنه سایت کلیک کنید.

 

تولید محتوا به زبان مقصد

فعالیت در محدوده بین‌المللی با دشواری‌های بسیار زیادی روبه‌رو است. زمانی که شما در حوزه کشور خودتان فعالیت می‌کنید، شاید با ده سایت دیگر درگیر رقابت شوید، اما هنگامی که فعالیتتان را به سطح بین‌المللی گسترش می‌دهید، تعداد رقیبانتان نیز چندین برابر می‌شوند. وقتی در چنین شرایطی شروع به فعالیت می‌کنید، قرارگیری در صفحه اول گوگل بسیار سخت می‌شود. بدیهی است که همه رقیبان شما نیز تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که جزو چند سایت اول باشند و رتبه خوبی را به خود اختصاص دهند.

اگر می‌خواهید که در این رقابت موفق باشید، باید به چند نکته اساسی توجه کنید. بدون شک، تبلیغات تأثیر خود را دارند و می‌توانند باعث ارتقای شما شوند؛ اما بهترین اقدام در این زمینه، تولید محتوا به زبان مقصد است. توجه داشته باشید که محتواهای تولید شده در این حالت نباید ترجمه ماشینی باشند و ساختار جملات و کلمات به ‌کار رفته در آن‌ها باید کاملا سازگار با کشور مقصد انتخاب شوند.

به خاطر داشته باشید که تمام اصول سئو باید در این تولید محتوا نیز به کار گرفته شوند. همچنین شما باید در محتواهای تولید شده سایت خود، کلمات کلیدی پرکاربرد و پربازده را نیز به کار ببرید. در این راستا توصیه می‌کنیم که محتوای خود را برای ترجمه به دارالترجمه ندهید، چراکه در این حالت هیچ توجهی به تراکم کلمات کلیدی در محتواهای شما نمی‌شود. بنابراین بهتر است به سراغ مترجم‌های انسانی که در زمینه سئوی سایت نیز اطلاعات دارند، بروید.

 

محل قرارگیری سرور

زمانی که شما برای سئو و بهینه‌سازی سایت چندزبانه خود تلاش می‌کنید، نباید از هیچ عامل تأثیرگذاری در این زمینه غافل شوید. محل قرارگیری سرور به‌تنهایی شاید تأثیر چندانی در سئوی سایت شما نداشته باشد؛ اما قطعا استفاده از چند سرور مختلف در نقاط مختلف، می‌تواند برای پاسخگویی به درخواست‌های ارسال شده از کشورهای گوناگون کمک کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از چند سرور، تأثیر اندک ولی مثبتی بر روی فعالیت شما می‌گذارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اهمیت سرور در سئو سایت

ساخت نقشه سایت

برای اینکه موتورهای جستجو، سایت شما را پیدا کرده و آن را به مخاطبان هدفتان نمایش دهند، نیاز به یک نقشه سایت دقیق همراه با جزئیات است که اطلاعات زبان و کشور مورد نظر در آن مشخص باشد. در چنین حالتی موتور جستجو می‌تواند به درک درست و صحیحی از صفحه شما برسد و آن را به مخاطبان مناسب نمایش دهد.

 

انتخاب موتور جستجوی مناسب

می‌دانیم که گوگل شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتور جستجو در سطح جهان است؛ اما کشورهایی نیز وجود دارند که علی‌رغم این موضوع، از موتورهای دیگری در این زمینه استفاده می‌کنند. پس اگر شما قصد دارید که یک سایت چندزبانه بین‌المللی برای کسب و کار خود ایجاد کنید، لازم است تا کشور هدف خود و موتور جستجوی اصلی آن را بشناسید. به عنوان مثال کشور چین مانند سایر کشورهای آسیای شرقی از موتور Baidu، روسیه از موتور جستجوی Yandex و ژاپن از موتورهای دیگری مانند Bing, Naver, Baidu استفاده می‌کنند. پس حتما قبل از طراحی و ساخت سایت چندزبانه خود، به این موضوع نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

 

جمع‌بندی

امروزه با پیشرفت اینترنت و فضای وب، کسب‌وکارها و مشاغل اینترنتی رونق بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. بسیاری از صاحبان این مشاغل تمایل دارند که فعالیت خود را در حوزه بین‌الملل نیز ارتقا دهند. در چنین حالتی این افراد نیاز به سایت‌های دو یا چندزبانه دارند که از طریق آن‌ها بتوانند محصولات و خدمات خود را به مردم سایر کشورها نیز ارائه کنند.


 

 

  • 5
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر