گوگل ترندز چیست و آموزش کامل آن

تاریخ انتشار خبر : 1401 بهمن 24

گوگل ترندز چیست و آموزش کامل آن

اگر در حوزه سئو و تولید محتوا فعالیت می‌کنید، به احتمال زیاد با گوگل ترندز آشنایی دارید و شاید تنها آن را به عنوان یک وسیله تبلیغاتی می‌شناسید، اما باید بدانید که تبلیغات، بخشی از هدف گوگل ترندز است و اهداف دیگری در بازاریابی را دنبال می‌کند. این ابزار کاربردی گوگل، به ‌عنوان یک منبع Open-Source یا داده‌های باز، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوگل ترندز مزایای زیادی را برای کاربران خود به همراه دارد؛ به خصوص برای افرادی که در زمینه کسب و کارهای آنلاین فعالیت می‌کنند. توصیه می‌کنیم در ادامه این مطلب با آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا همراه باشید تا شما را به طور کامل با این ابزار کاربردی گوگل آشنا ‌کنیم.

 

گوگل ترندز چیست؟

شاید با خود فکر کنید که کلمات کلیدی تنها در بحث سئو سایت کاربرد دارند؛ در حالی که یک کلمه کلیدی می‌تواند میزان گرایش مصرف‌کننده‌ها، روندهای جامعه و یا پارامترهای بسیار دیگر را نشان دهد. روند جستجوی کلمات کلیدی و میزان محبوبیت آن‌ها با استفاده از ابزار آنالیز داده گوگل ترندز، به ‌راحتی ممکن خواهد بود. در واقع، ترندز به شما نشان می‌دهد که هرکدام از کلمات کلیدی در میان جستجوهای کاربران روند نزولی داشته‌اند یا صعودی. شما حتی می‌توانید به مقایسه میزان جستجوی کلمات کلیدی و محبوبیت آن‌ها با یکدیگر بپردازید.

 ابزار گوگل ترندز

شروع کار با گوگل ترندز

  • برای شروع به آدرس google.com بروید.
  • برای اینکه داده‌های مربوط به کلمات کلیدی فارسی را جمع‌آوری کنید، حتماً کشور را در موقعیت ایران قرار دهید.
  • پیدا کردن کلمات کلیدی موضوعی و وب‌سایت‌های فارسی در گوگل با دقت چندان بالایی صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین نیاز است تا گزینه All Categories را انتخاب کنید.
  • نمودارهایی که در گوگل ترندز نمایش داده می‌شود، برای مقایسه روند جستجو از یک معیار نسبی در بازه 0 تا 100 استفاده می‌کند. 100 نمایش‌دهنده حجم بالای جستجو و صفر نشان‌دهنده حجم بسیار اندک جستجو است.
  • در این ابزار آنالیز داده، شما اجازه مقایسه 5 کلمه کلیدی با یکدیگر را دارید.

 آموزش گوگل ترندز

کاربردهای گوگل ترندز

اینکه شما چه نوع کسب و کاری دارید، در نوع استفاده از گزارش‌های گوگل ترندز تأثیرگذار است؛ اما تفاوتی در عملکرد آن بسته به کسب و کار دیده نمی‌شود. از جمله کاربردهای این ابزار مهم گوگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی

زمانی که شما قصد انجام سئو سایت را داشته باشید، اولین کاری که انجام می‌دهید، تحقیق در مورد کلمات کلیدی مورد نظر است. در واقع، یک سئوکار حرفه‌ای فرآیند کاری خود را با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع می‌کند. google trends در این مورد بسیار کارآمد خواهد بود؛ اگرچه در زمینه بررسی کیفی کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند و اطلاعات دقیقی از میزان سرچ کلمات کلیدی ارائه نمی‌دهد.

اگر می‌خواهید تحقیق در مورد یک کلمه را آغاز کنید باید وارد بخش home گوگل ترندز شوید و در قسمت سرچ آن، کلمه کلیدی مدنظر خود را وارد کنید.

گوگل ترندز برای سئو

بعد از آن به بخش Related queries بروید و جستجوهایی که در ارتباط با کلمات کلیدی مورد نظر هستند را بررسی کنید. در این حالت شما می‌توانید کادر کشویی را روی دو حالت Top یا Rising قرار دهید. با دسته‌بندی بر اساس گزینه Top کلمات بر اساس میزان جستجو نشان داده می‌شوند و در دسته‌بندی Rising کوئری‌های نمایش داده‌شده برحسب رشد جستجو هستند. نتایج جستجو در بخش Related topics نیز قابل ‌مشاهده هستند که برای سرچ کلمات کلیدی فارسی کاربرد چندانی نخواهند داشت؛ زیرا در این بخش، نتایج با عبارات انگلیسی نشان داده می‌شوند. البته برای موضوعات مرتبط با سایت نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

  • پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب

برای یافتن کلمات کلیدی محبوب یا به ‌اصطلاح ترندشده، گوگل ترندز به سراغ شما خواهد آمد. برای این کار تنها لازم است که روی گزینه searches Trending کلیک کنید و در قسمت بالا گزینه daily search trend را انتخاب نمایید. شما در کنار مشاهده جستجوهای پرطرفدار می‌توانید از حجم آن‌ها باخبر شوید.

 ابزارهای کمک به سئو سایت

  • بررسی میزان محبوبیت کلمات کلیدی

شما با سرچ کلمه کلیدی مورد نظر می‌توانید نمودار میزان محبوبیت آن را بررسی کنید. با سرچ عبارت مورد نظر می‌توان روند تناوبی، صعودی یا نزولی بودن آن را در یک بازه زمانی مشخص متوجه شد. در صورت مشاهده روند نزولی نمودار، یعنی علاقه مردم به مسئله مربوطه کاهش پیدا کرده است و دیگر آن موضوع برایشان جذابیتی ندارد. البته این مسئله در یک بازه زمانی مشخص دیده می‌‌شود.

برای مثال، در ابتدا علاقه مردم به موضوع مورد نظر زیاد بوده است؛ اما با گذشت زمان دیگر در مورد آن تحقیق نمی‌کنند. در مورد این مسئله می‌توان حوزه‌های مختلف تکنولوژی به‌خصوص لپ‌تاپ یا موبایل‌های مختلف که در یک دوره طرفدار دارند را مثال زد.

 

  • انتخاب بهترین مناطق جغرافیایی هدف

زمانی که شما با گوگل ترندز کار کنید، می‌توانید از منطقه جغرافیایی جستجوکنندگان مختلف باخبر شوید. در واقع با استفاده از این قابلیت شما متوجه خواهید شد که کلمه کلیدی مربوطه، توسط جستجوکنندگان کدام منطقه، شهر یا کشور بیشتر سرچ می‌شود و محبوبیت دارد. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید به بخش Compared breakdown by subregion مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به مناطق مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

در برخی از مشاغل، داده‌های این بخش بسیار کارآمد و مفید خواهند بود؛ به ‌خصوص برای کسب و کارهای آنلاین یا آن‌هایی که خدمات خود را برای یک محل خاص ارائه می‌دهند. برای مثال، اگر قرار است شما در حوزه سلامت کنفرانس‌هایی را در سه شهر انجام دهید، با کمک این قابلیت گوگل ترندز می‌توانید از شهرهای علاقه‌مند به این حوزه باخبر شوید.

 

  • بررسی نوسانات فصلی مربوط به کلمات کلیدی

برای آگاهی از کلمات کلیدی فصلی، تنها لازم است تا به سراغ گوگل ترندز بروید. کسب و کارهای زیادی با کمک این قابلیت می‌توانند درصد سود خود را بالا ببرند؛ زیرا برخی عبارات تنها مربوط به فصل خاصی می‌شوند و تنها در همان فصل مورد توجه مردم قرار دارند.

برای مثال، اگر شما در زمینه فروش شال و روسری فعالیت دارید، می‌توانید با سرچ شال پاییزی متوجه حجم آن کلمه و میزان علاقه جستجوگران شوید. کاملاً مشخص است که در فصل پاییز و زمستان درخواست مردم برای شال پاییزی بیشتر می‌شود و این یک حالت نوسانی در طی سال‌های متمادی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید قبل از شروع فصل پاییز، سایت خود را با این کلمه کلیدی سئو کنید تا میزان فروش محصولاتتان بالا برود.

 

  • بررسی و مقایسه روند جستجوی چند کلمه کلیدی با یکدیگر

برای بررسی رفتار چند کلمه کلیدی با یکدیگر، google trends به کمک شما خواهد آمد. برای مثال شما قصد دارید تا سایت خود را روی یک کلمه کلیدی سئو کنید، اما نسبت به تعدادی از آن‌ها دچار تردید شده‌اید. برای مقایسه و مشاهده نمودار آن‌ها لازم است تا در قسمت سرچ ابتدا یک کلمه کلیدی را وارد کنید. سپس روی گزینه Compare کلیک کرده و عبارت دوم را به آن بیفزایید. در نمودار ظاهرشده، روند جستجو و میزان محبوبیت کلمات کاملاً مشخص هستند. توجه کنید که تنها امکان مقایسه 5 کلمه کلیدی وجود دارد.

 

  • پیدا کردن زمان اوج و سقوط رویدادها

اگر به نمودار بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که در زمان‌های خاصی، رویداد مورد بررسی دچار اوج یا سقوط شده است که دلیل آن می‌تواند موارد مختلفی مانند فصل مورد نظر، اتفاقات سیاسی، اخبار حوزه مربوطه و دلایل بسیار دیگر باشد. شما با تحلیل این مسائل می‌توانید روند سئو کردن سایت خود را به سمت سود بیشتر سوق دهید.

نحوه استفاده از گوگل ترندز

  • به‌روزرسانی تولید محتوا

بررسی کلمات کلیدی در گوگل ترندز با استفاده از داده‌های جستجوی گوگل، داده‌های تصاویر، اخبار و یوتیوب صورت می‌گیرد. پس در کنار جستجوی متنی، استفاده از جستجوهای تصویری و اخبار نیز می‌تواند به حوزه کاری شما کمک کند تا از میزان محبوبیت‌ها باخبر شوید. شما می‌توانید در تمام تب‌های سرچ، کلمه کلیدی مورد نظر خود را مورد بررسی قرار دهید و از مقایسه آن‌ها به بهترین نتیجه ممکن برسید.

 مزیت های گوگل ترندز

موفقیت در تولید محتوا با کمک گوگل ترندز

بخشی از بهینه‌سازی سایت‌ها به توسعه و رشد محتواها مربوط می‌شوند. این امری طبیعی است که تعداد بازدیدکنندگان سایت شما بعد از مدتی کاهش پیدا کند. در این شرایط شما باید دست به کار شوید و دوباره محتوایی جدید برای جذب کاربران خلق کنید. با مراجعه به بخش Related queries در گوگل ترندز می‌توانید از میزان محبوبیت موضوعات مرتبط با کسب و کار خود باخبر شوید. برای این کار می‌توانید فیلترهای خود را روی بازه 7 روزه تنظیم کنید و عبارت مدنظرتان را سرچ کنید.

برای مثال، اگر جستجوی شما در حوزه لپ‌تاپ باشد با محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌هایی که در 7 روز گذشته مورد استقبال کاربران قرار داشته است، آشنا خواهید شد. دقت کنید که ظاهر شدن واژه Breakout در زیر رتبه‌بندی مربوطه، نشان از رشد بالای 5000 درصدی کلیدواژه داشته است. مدل لپ‌تاپی که بیشترین رشد را داشته است، راه شما را برای تولید محتوای بهینه باز خواهد کرد.

گوگل ترندز چه مزیت‌هایی دارد؟

احتمالاً تاکنون با توجه به آنچه در بالا گفته شد، از مزیت‌های گوگل ترندز باخبر شده باشید. با این ‌حال، ما در ادامه شما را با مهم‌ترین مزیت‌های این ابزار مهم در گوگل آشنا می‌کنیم:

  • مقایسه راحت چند کلمه کلیدی با یکدیگر که می‌تواند در آغاز یک کسب ‌و کار بسیار سودمند باشد.
  • آشنایی و درک بهتر روحیه مخاطبان نسبت به کلمه کلیدی مورد نظر
  • بهینه‌سازی سایت در حوزه محلی و بهبود سئو با کمک بررسی آمارهای منطقه‌ای
  • انتخاب ایده‌آل‌ترین کلمه کلیدی
  • تولید محتوای متناسب با نیاز کاربران و به‌روزرسانی به‌موقع آن برای تأمین نیازهای کاربر
  • آشنایی با رقبا و موفقیت در میان آن‌ها

 

موفقیت در تولید محتوای ویدئویی با استفاده از گوگل ترندز

برای خلق محتوای ویدئویی جدید و اطلاع از تازه‌ترین‌ها، تنها لازم است تا دسته‌بندی گوگل ترندز خود را روی گزینه یوتیوب قرار داده و نتایج مربوطه را مورد بررسی قرار دهید. با تماشای فایل‌های ویدئویی محبوب در بازه زمانی مشخص‌شده، ایده‌های جدید در ذهن شما برای خلق آثار تازه نقش می‌بندند تا در میان رقبا، خود را متمایز نشان دهید. البته دقت کنید که به دلیل فیلترهای کشور ما باید Worldwide را به ‌عنوان محل جستجو انتخاب کنید. مراحل انجام این کار بسیار ساده است که در ادامه به ‌صورت تیتروار معرفی‌شده‌اند:

  • به گوگل ترندز بروید.
  • واژه مدنظر خود را سرچ کنید.
  • حالت پیش‌فرض Web search را روی گزینه YouTube قرار دهید.
  • نتایج ظاهرشده را بررسی کنید.

 

جمع‌بندی

کسب و کارهای آنلاین و بسیاری از سایت‌ها در گوگل، همواره باید به دنبال راهی باشند تا خود را تازه و به‌روز کنند. از این رو لازم است تا هرچند وقت یک‌بار عملیات بهینه‌سازی سایت صورت گیرد. برای انجام این کار، ما به ابزارهایی نیاز داریم تا داده‌های لازم را در اختیارمان قرار دهند. گوگل ترندز یکی از ابزارهای کارآمد آنالیز داده‌ها در زمینه کلمات کلیدی است که شما با کمک آن می‌توانید به‌ راحتی از تغییر محبوبیت‌های مردم نسبت به موضوعات مختلف از طریق واژه‌های اصلی باخبر شوید.

 

 شرکت دیجیتال مارکتینگ

 

  • 11
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر