بازاریابی محتوا محور چیست و چگونه عمل می‌کند؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 دی 13

بازاریابی محتوا محور چیست و چگونه عمل می‌کند؟

 

زمانی که شما قصد راه‌اندازی کسب و کار جدیدی را داشته باشید لازم است تا با مفهوم بازاریابی محتوایی آشنا شوید. اهمیت بازاریابی محتوایی یا content marketing به حدی است که تمام کسب و کارها برای موفقیت خود به آن نیاز دارند. برخی از صاحبان مشاغل با این مفهوم آشنا نیستند و یا به آن، به چشم کاری ساده و بی‌اهمیت نگاه می‌کنند. نداشتن محتوای جذاب و مفید در سایت‌های متعلق به کسب و کارهای مختلف می‌تواند تأثیر منفی در جذب مشتریان آن‌ها بگذارد. در صورتی که با مفهوم بازاریابی محتوا محور آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم که این مطلب از شرکت دیجیتال مارکتینگ ایده پویا را از دست ندهید.

 

شرکت خدمات بازاریابی دیجیتال

 

بازاریابی محتوا محور چیست؟

بازاریابی محتوا محور (Data-Driven Content Marketing) یکی از انواع بازاریابی است که محتواهای آنلاین مانند پست شبکه‌های اجتماعی، ویدئو و بلاگ را به اشتراک می‌گذارد و هدف آن تبلیغ یک برند خاص به ‌طور صریح نیست بلکه وظیفه ایجاد مشوق برای خدمات و محصولات یک کمپانی را دارد. اکثر مردم، نسبت به تبلیغات مستقیم احساس خوبی ندارند و حتی برایشان آزاردهنده است؛ اما در بازاریابی محتوا محور به روشی نوآورانه و با خلق ایده‌های جذاب به ترویج یک برند می‌پردازند، بدون این‌که در مخاطبان احساس ناخوشایندی ایجاد کنند.

یک کانتنت مارکتر هنگام خلق محتوا همواره این موضوع را در نظر دارد که مخاطبان به دنبال یک محتوای بی‌کیفیت و ساده نیستند و در صورتی که چیزی به مذاقشان خوش نیاید، خیلی سریع روی دکمه back کلیک کرده و شبکه‌های اجتماعی دیگر و سایت‌های رقبا را انتخاب می‌کنند. در ادامه این مطلب، به شما خواهیم گفت که بازاریابی محتوا محور چگونه عمل می‌کند؟

بازاریابی محتوا محور

مراحل انجام بازاریابی محتوا محور

زمانی یک بازاریابی محتوا محور موفقیت‌آمیز خواهد بود که با خصوصیات مخاطبان هر کسب و کار متناسب باشد تا حس اعتماد به آن برند را در مخاطبان ایجاد کند و با تبدیل آن‌ها به مشتریان دائمی و وفادار، میزان سوددهی را افزایش دهد؛ بنابراین هرکس که به تولید محتوا مشغول است، به ‌عنوان یک بازاریاب محتوا شناخته نمی‌شود. برای تبدیل‌شدن به یک بازاریاب محتوای خبره، باید اصولی را در نظر بگیرید. مراحل انجام بازاریابی محتوا محور به شرح زیر است:

  • گام اول: هدف‌گذاری

برای رسیدن به بهترین نتیجه در بازاریابی محتوا محور باید هدف از تولید محتوا مشخص شود. گاهی اوقات هدف می‌تواند افزایش تعامل با کاربران به منظور ترغیب آن‌ها به استفاده از محصولات یا خدمات یک کسب و کار ویژه باشد. در برخی موارد نیز هدف از تولید محتوا تبدیل مشتریان جدید به مشتریان متعهد و دائمی است. مطلع شدن از برند، اقزایش ترافیک سایت، معرفی محصول یا خدمات، افزایش نرخ تبدیل و موارد دیگر می‌توانند نمونه‌ای از هدف‌گذاری‌ها در بازاریابی محتوا محور باشند. هر هدفی تعیین می‌کند که شما چگونه محتوای متناسب را تولید کنید. در این راستا استفاده از هدف‌گذاری با روش SMART می‌تواند به شما در تعیین اهداف در دسترس و کاملاً واقع‌بینانه کمک کند تا در زمان‌بندی مشخصی به آن دست‌یابید.

 

  • گام دوم: توجه به خصوصیات مخاطبین

یکی از مراحل مهم در بازاریابی محتوا محور ترسیم پرسونای مخاطب است که در این راستا باید نسبت به علاقه‌مندی‌ها و خصوصیات مخاطبین خود شناخت کامل پیدا کنید. به عبارت بهتر می‌توان گفت تولید محتوا متناسب با علاقه و شخصیت مخاطبان شما در موفقیتتان بسیار تأثیرگذار خواهد بود. توجه به ذائقه مخاطبان می‌تواند باعث افزایش تعامل شما با آن‌ها شود و در نتیجه گروهی از مشتریان وفادار را برایتان به ارمغان بیاورد.

 

  • گام سوم: داشتن استراتژی محتوا

تعیین کردن استراتژی‌های کارآمد، از زمانی که محصول تولید می‌شود تا زمان عرضه آن در بازار، در پروسه تولید محتوا اهمیت زیادی دارد. پارامترهای مهم در تعیین استراتژی‌های محتوا به ‌قرار زیر هستند:

  • پیام هسته‌ای متناسب با هر کسب و کار
  • مشخص کردن کلمات کلیدی
  • تعیین کردن بودجه تولید محتوا
  • تعیین کردن لحن محتوا
  • گام چهارم: تولید محتوا

پس از طی کردن سه‌گام قبلی باید شروع به تولید محتوا کنید. محتوایی که تهیه می‌کنید باید بر اساس کلمات کلیدی مشخص‌شده و شخصیت مخاطبین کسب و کار شما نوشته شود. به کاربرپسند بودن محتوا حتماً توجه کنید. یک تیم تولید محتوا که شامل نویسنده، رپورتاژ آگهی نویس، ادیتور، گرافیست، ادمین شبکه‌های اجتماعی، سایت و شخصیت‌های دیگری می‌شود، اقدام به تولید و انتشار محتوا بر اساس پارامترهای کلیدی خود می‌کند. داشتن تقویم محتوایی برای تعیین زمان نشر محتوا بر اساس، فصل، ماه یا هفته بسیار کمک‌کننده خواهد بود. در این تقویم مشخص کنید، تولید محتوا روی چه موضوعاتی باید انجام شود و قرار است در چه کانال‌هایی و هر چند وقت یک‌بار منتشر شود.

 

مراحل انجام بازاریابی محتوا محور

 

  • گام پنجم: نشر محتوا

بعد از آماده کردن محتوای خود باید به دنبال بهترین مکان برای نشر آن باشید. هر مکانی را که انتخاب می‌کنید به همسو بودن آن با اهداف کسب و کارتان توجه نمایید. تلگرام، اینستاگرام، ایمیل، لینکدین، توییتر و وب‌سایت می‌توانند برای نشر محتواهای مختلف مناسب باشند.

 

  • گام ششم: نظارت بر تولید محتوا

از مهم‌ترین مراحل بازاریابی محتوا محور، نظارت بر فرآیند تولید محتوا است. شاید با خود فکر کنید که بعد از نشر محتوا دیگر نیاز به هیچ مراقبتی نیست، اما یک بازاریاب محتوای حرفه‌ای همواره به مطالب خود دقت دارد تا آن‌ها را از خطر اسپم حفظ کند. همچنین مطالب بعد از گذشت مدتی نیاز به به‌روزرسانی دارند. اگر محتوای تولیدی بازدید پایینی داشته باشد، پیشرفت کسب و کار شما را با تهدید روبه‌رو می‌کند.

 

بازاریابی محتوا و تبلیغات چه تفاوتی دارند؟

بعد از توضیح دادن مراحل انجام بازاریابی محتوا در این قسمت برای درک بهتر شما نسبت به این نوع بازاریابی قصد داریم تا در مورد تفاوت آن با تبلیغات صحبت کنیم؛ زیرا خیلی از افراد هنوز درک درستی از تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات ندارند.

می‌توان گفت تمام کسب و کارها برای پیشرفت و رسیدن به خواسته‌های خود در یک فضای چالش‌برانگیز فعالیت می‌کنند. امروزه بخشی از بودجه مشاغل به بازاریابی محتوا تخصیص داده می‌شود؛ زیرا تفاوت آن با تبلیغات باعث رشد چشمگیری در فضاهای کاری مختلف شده است. تقریباً همه می‌دانیم که تبلیغات حتی نوع دیجیتالی آن بسیار خسته‌کننده است و در بعضی مواقع می‌تواند باعث کاهش سوددهی شما شود. در تبلیغات هیچ تلاشی برای تعامل با مشتریان صورت نمی‌گیرد؛ اما ارتباط در بازاریابی محتوایی پارامتری بسیار مهم است. یک محتوای ایده‌آل و روشن باعث جذب مخاطبان شما می‌شود و راهی برای در میان گذاشتن نیازهای مشتری و نقاط درد او باز می‌کند. در حالی که تبلیغات، تنها باعث اشباع شدن مخاطبان می‌شود و برای برقراری ارتباط با آن‌ها هیچ تلاشی نمی‌کند.

 

بازاریابی محتوا محور چه مزایایی دارد؟

امروزه بازاریابی محتوا محور به‌ عنوان یکی از بهترین بازاریابی‌های مدرن شناخته می‌شود که مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • اعتماد کردن به برند تجاری
  • جلب ‌توجه مشتریان بالقوه
  • ایجاد گروهی وفادار از طرفداران یک برند تجاری
  • افزایش رضایت‌مندی مشتریان
  • ایجاد برندی بزرگتر
  • افزایش سوددهی

مقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتالی؛ کلیک کنید.

استراتژی بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا چه تأثیری بر کسب و کارها می‌گذارد؟

از جمله مزایای این نوع بازاریابی بر اساس آمارهای اعلام‌شده عبارتند از:

  • افزایش نرخ تبدیل

بازاریابی محتوا نرخ تبدیل برندها را تا 6 برابر بالاتر می‌برد.

  • خریداران برای تصمیم‌گیری خود به محتوا توجه می‌کنند.

بر اساس آمارها 80 درصد از صاحبان مشاغل برای آگاهی در مورد برندها، تبلیغات را کنار می‌گذارند و به سراغ مقالات می‌روند.

  • افزایش شانس دیده شدن

در این روش برند شما با شانس بیشتری در معرض مشاهده دیگر افراد قرار می‌گیرد.

  • پیروی از رهبری فکری

آمارها نشان داده‌اند که 60 درصد خریداران به دلیل متقاعدشدن توسط رهبری فکری، محصولی که قبلاً هرگز به آن توجه نکرده بودند را خریداری می‌کنند.

  • افزایش ترافیک

کسب و کارهای دارای وبلاگ نسبت به آن‌هایی که وبلاگ ندارند، 434 درصد صفحات نمایه شده بیشتری دارند. همچنین بازاریابان محتوا در ترافیک سایت مقدار 7.8 برابر رشد سالیانه بیشتری خواهند داشت. در واقع، هرچه محتوای بیشتری تولید شود، ترافیک سایت بالاتر می‌رود.

 

سخن آخر

بازاریابی محتوا محور یکی از مدرن‌ترین بازاریابی‌های امروزه است که با سرمایه‌گذاری اندکی در این زمینه می‌تواند میزان سوددهی کسب و کارها را افزایش دهد. ما در این مقاله به ‌طور کامل در مورد مفهوم بازاریابی محتوا محور توضیح دادیم و بیان کردیم که چه تفاوت‌هایی با تبلیغات دارد. بازاریابی محتوا محور، کاری گروهی است و برای موفقیت در این کار باید افراد متعددی با یکدیگر همکاری کنند.

استراتژی‌های بازاریابی محتوا که در بالا گفته شد به شما کمک می‌کند تا محتوایی متناسب با هدف مورد نظرتان و سلیقه مخاطبان خود تولید کنید. نکته مهمی که در مورد این نوع بازاریابی وجود دارد این است که از یک برنامه ثابت پیروی نمی‌کند و برای پیشرفت در این زمینه باید همواره از ایده‌های خلاق و نوآورانه کمک گرفت.

 

 

  • 16
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر