هدف از برگزاری ایونت مارکتینگ چیست؟ آشنایی با مهم‌ترین مزایا و کاربردهای آن

هدف از برگزاری ایونت مارکتینگ چیست؟ آشنایی با مهم‌ترین مزایا و کاربردهای آن

تاریخ انتشار خبر : 1401 آذر 13

هدف از برگزاری ایونت مارکتینگ چیست؟ آشنایی با مهم‌ترین مزایا و کاربردهای آن

 

بازاریابی و تبلیغات، همواره از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل برای فروش محصولات مختلف هستند. امروزه تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود در این زمینه موثرند. ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد، یکی از همین روش‌های بازاریابی نوین است. در ادامه این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا قصد داریم که بیشتر با اهداف این بازاریابی و همچنین مزایا و کاربردهای آن به صورت کامل آشنا شویم.

 

ایونت مارکتینگ چیست؟

ایونت مارکتینگ به مفهوم ساده، به این معناست که رویدادی را به صورت کامل برنامه‌ریزی و اجرا کرده تا بتوانید محصول، خدمت و به صورت کلی، برند خود را به مخاطب نشان داده و تبلیغ کنید. پس می‌توان گفت ایونت مارکتینگ یک استراتژی تبلیغاتی است که باعث ارتباط رودرروی صاحبان مشاغل، شرکت‌ها، مشتریان و مخاطبان می‌شود.

برندهای مختلف از ایونت مارکتینگ استفاده می‌کنند تا بتوانتد تاثیر به مراتب بیشتری بر روی مخاطب خود بگذارند و او را برای خرید، ترغیب کنند. مراسمات معرفی محصول، اسپانسرینگ و ... از حالت‌های مختلف بازاریابی رویداد هستند. در طی این جلسات، محصولات و یا خدمات شرکت مربوطه به حاضرین و مخاطبین معرفی می‌شوند. امروزه امکان برگزاری این رویدادها به دو حالت حضوری و آنلاین وجود دارد؛ به همین دلیل محدودیت برگزاری آن‌ها به مراتب کمتر از سال‌های گذشته شده است.

در بازاریابی سنتی یا برون‌گرا که در سال‌های گذشته رواج داشت، طیف گسترده‌ای از افراد به ‌عنوان هدف یا مخاطب واقع می‌شدند؛ اما امروزه با این نوع از بازاریابی، تنها عده‌ای خاص به عنوان مخاطب انتخاب می‌شوند که احتمال خرید آن‌ها به مراتب بیشتر است. از همین رو این نوع تبلیغات و بازاریابی را می‌توان به ‌عنوان یک سرمایه‌گذاری آتی در نظر گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال کلیک کنید.

اهمیت شرکت در ایونت مارکتینگ

اهداف ایونت مارکتینگ

بدیهی است که تمام روش‌های بازاریابی و تبلیغات، به دنبال افزایش فروش و ارتقای درآمد هستند. ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد نیز از این قائله مستثنا نبوده و همین هدف را دنبال می‌کند. تمام اقداماتی که در این راستا انجام می‌شوند، با همین هدف هستند.

در ایونت مارکتینگ به جای مخاطب قرار دادن طیف عظیمی از افراد جامعه، بر روی تعداد محدودی از آن‌ها تمرکز می‌شود. فقط افرادی که در جلسات رویدادی حضور دارند، مورد هدف این بازاریابی قرار می‌‌گیرند. طبق تجربیات گذشته و بررسی آمار، نرخ افزایش میزان فروش و همچنین رضایت مشتری برندهایی که از این روش برای بازاریابی استفاده می‌کنند، به معنی واقعی کلمه چشم‌گیر بوده و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

دلایل اهمیت ایونت مارکتینگ

قبل از اقدام به برگزاری یک ایونت، باید از خود بپرسید که هدفتان برای این کار چیست؟ به صورت کلی، اکثر افراد و بازاریان که صاحب کسب و کار هستند، تمایل به شرکت در این رویدادها و ایونت‌ها دارند. دلیل تمایل این افراد این است که قصد دارند تا از این طریق به گسترش ارتباطات خود بیفزایند. بدیهی است که در این جلسات، افراد می‌توانند با عده کثیری از فعالان در صنف خود آشنا شده و ارتباط موثر برقرار کنند. به همین دلیل می‌توان گفت، این رویدادها بهترین مکان برای گسترش تعاملات و ارتباطات آن‌ها است.

از طرف دیگر اکثر شرکت‌کنندگان در این رویدادها، ادعا کرده‌اند که بعد از برگزاری جلسات، دیدگاه بهتری نسبت به برگزارکننده رویداد پیدا کرده‌اند. در نتیجه می‌توان ادعا کرد که برگزاری و شرکت در رویدادها، برای هر دو طرف سرشار از سود و مزایا بوده و به همین دلیل از میزان اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

ایونت مارکتینگ چیست

 

انواع بازاریابی رویدادی

بازاریابی رویدادی یا همان ایونت مارکتینگ، مانند سایر تبلیغات و بازاریابی‌ها، به روش‌های مختلفی برگزار می‌شود و انواع گوناگونی دارد. در این قسمت قصد داریم تا به معرفی انواع روش‌های برگزاری بازاریابی رویدادی بپردازیم. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، این بازاریابی به صورت کلی در دو حالت آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود که هر کدام از آن‌ها نیز چند دسته مخصوص به خود را دارند.

  • ایونت آنلاین

امروزه که بستر استفاده از اینترنت فراهم است، اکثر افراد از آن در مشاغل خود نیز بهره برده و به ارتقای سطح فعالیت خود می‌پردازند. برگزاری ایونت‌ها و رویدادهای آنلاین نیز یکی از نمودهای استفاده از اینترنت در این زمینه است. در ایونت آنلاین شرکت‌کنندگان به صورت مجازی و از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این دسته از ایونت‌ها در دو حالت مختلف برگزار می‌شوند که به شرح زیر هستند.

  • وبینار

وبینار را می‌توان به عنوان بهترین روش برای برگزاری ایونت آنلاین در نظر گرفت که به ایجاد ارتباط، گفتگو و بحث بین شرکت‌کنندگان کمک می‌کند. در جلسات وبینار هیچ‌گونه محدودیتی وجود نداشته و امکان بحث درباره موضوعات مختلف فراهم است.

  • رویداد مجازی

رویدادهای مجازی نیز از انواع دیگر این رویدادهای آنلاین هستند که دقیقا مانند وبینار از طریق اینترنت برگزار می‌شوند. تنها تفاوت این دو روش برگزاری رویداد، تعداد شرکت‌کنندگان آن‌هاست که در رویداد مجازی به مراتب بیشتر است. همچنین این رویدادها ممکن است چندین روز به طول بیانجامند؛ پس شرکت‌کنندگان فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با یکدیگر دارند.

  • رویداد آفلاین

در رویدادها و جلسات آفلاین، تعامل و ارتباط فیزیکی در میان برگزارکننده ایونت و همچنین شرکت‌کنندگان برقرار می‌شود. بدیهی است که این نوع از رویداد هزینه به مراتب بیشتری به دنبال دارد؛ اما تاثیرگذاری آن نیز بسیار بیشتر است. در این نوع از ایونت‌ها امکان ارتباط‌های عمیق‌تر بیشتری وجود دارد. برگزاری رویداد آفلاین به چند روش مختلف امکان‌پذیر است که در این قسمت با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

  • نمایشگاه‌های تجاری: در این نمایشگاه‌ها معمولا تعداد زیادی غرفه وجود دارد که هر کسب و کار می‌تواند در یکی از آن‌ها به معرفی و ارائه محصولات خود بپردازد. نمایشگاه‌های تجاری در موضوعات مختلف برگزار می‌شوند و هر صنف کاری باید در نمایشگاه مربوط به خود شرکت کند.
  • سمینارها: سمینار به شکل یک ایونت کوچک است که در یک فضای محدود برگزار می‌شود. مجری و برگزارکننده در این جلسه به ارائه توضیحات مختصری درباره محصول و یا خدمات می‌پردازد.
  • کنفرانس‌ها: از دیگر روش‌های برگزاری رویداد آفلاین، می‌توان به کنفرانس اشاره کرد. کنفرانس یک جلسه خاص است که توسط یک برند یا شرکت برگزار می‌شود تا در طول آن، توضیحات لازم درباره خدمت و یا محصول آن‌ها ارائه شود. در واقع کنفرانس یک جلسه رسمی‌تر، کلی‌تر و بزرگ‌تر از سمینار است.

 

مزایای ایونت مارکتینگ

همان‌طور که گفتیم، بازاریابی رویداد مزایای مختلف و متعددی برای کسب و کارها به دنبال دارد که در این قسمت به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم. آشنایی هرچه بیشتر با این مزایا، باعث می‌شود تا بتوانید استفاده بهتری از این نوع بازاریابی داشته باشید.

  • ایجاد مشتریان بالقوه

بدیهی است که اولین هدف از برگزاری جلسات ایونت مارکتینگ، به دست آوردن مشتری و افزایش فروش است. از طرف دیگر یکی از اصلی‌ترین مزایای این جلسات هم، ایجاد مشتریان بالقوه و فروش بالاست. طبق اصول بازاریابی، احتمال خرید مشتریان بالقوه بسیار بیشتر از مشتریان معمولی است؛ پس داشتن چنین مشتری‌هایی به ‌عنوان یک حسن شناخته می‌شود. بسیاری از مشتریان بالقوه در زمان برگزاری ایونت مارکتینگ، خریدها و سفارشات خود را انجام می‌دهند.

  • ارائه اطلاعات کافی از برند

هرچه افراد اطلاعات و دانش کافی از برند و محصولات و همچنین خدمات شما داشته باشند، احتمال خرید آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. در جلسات رویداد، شما با ارائه اطلاعات متنوع و جذاب درباره برند و کسب و کار خود، می‌توانید باعث افزایش آگاهی شرکت‌کنندگان از زمینه فعالیت خود شوید.

  • تعامل با مشتریان

امروزه در شرایط خرید و فروش‌های اینترنتی، بسیاری از مشاغل هیچ‌گونه شناختی از مشتریان خود به دست نیاورده و نمی‌توانند با آن‌ها ارتباط داشته باشند. به همین دلیل، این رویدادها و ایونت‌‌ها، یک فرصت خوب و عالی برای ایجاد تعامل موثر با مشتریان محسوب می‌شوند.

  • تبلیغات موثر

در دنیای امروز و بازار نوین، روش‌های بازاریابی و تبلیغات سنتی هیچ جایگاهی نداشته و تاثیر آن‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل اغلب برندها و شرکت‌ها به سمت روش‌های بازاریابی نوین متمایل شده‌اند که یکی از آن‌ها همین ایونت مارکتینگ است. پس به عنوان یکی دیگر از مزایای این رویدادها، تبلیغات و تاثیرگذاری بالای آن‌هاست که به هیچ وجه قابل کتمان نیست.

 

برگزاری ایونت مارکتینگ

 

کاربردهای ایونت مارکتینگ

این نوع از بازاریابی و تبلیغات هیچ‌گونه محدودیتی نداشته و اغلب کسب و کارها در حیطه‎های مختلف، می‌توانند از طریق برگزاری ایونت‌های مختلف، به افزایش فروش خود کمک کنند. به عبارت دیگر تا موقعی که فعالان تجاری بتوانند مشتریان خاص خود را پیدا کرده و محصول و اطلاعات مفیدی برای ارائه به آن‌ها داشته باشند، می‌توانند از ایونت مارکتینگ استفاده کنند.

کاربردهای بازاریابی رویداد به معنای واقعی کلمه گسترده و وسیع هستند و هرکس با چاشنی مقدار خلاقیت و نوآوری، می‌تواند به بهتریت نحو ممکن از مزایای این بازاریابی بهره‌مند شود. پس به هیچ عنوان با این تفکر که این بازاریابی صرفا برای مشاغل خاصی که امکان ارائه محصول دارند کارایی دارد، خود را از محاسن و مزایای آن، محروم نکنید.

راه های شناساندن ایونت مارکتینگ به افراد

برای اینکه ایونت شما به رسمیت شناخته شود و عده زیادی در آن شرکت کنند، نیاز دارید که از تبلیغات موثر در این زمینه استفاده کنید. فراموش نکنید که تبلیغ نکردن برای ایونت مارکتینگ، برابر است با هدر رفتن تمام تلاش و هزینه‌های صرف شده شما؛ پس به هیچ عنوان از این موضوع غافل نشوید. روش‌های گوناگونی برای شناساندن ایونت مارکتینگ به افراد علاقه‌مند وجود دارد که در اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاره میکنیم.

  • 1- استفاده از رسانه‌ها

انتشار خبر ایونت شما، یکی از موثرترین راهکارها برای جلب توجه افراد است. در این راستا می‌توانید از رسانه‌های محلی و یا اینفلوئنسرها و سایر افراد حمایت‌کننده کمک بگیرید. همچنین حضور این افراد در ایونت مارکتینگ نیز تاثیر مثبتی داشته و می‌تواند اعتبار مراسم را افزایش دهد.

  • 2-    شبکه‌های اجتماعی

تاثیر شبکه‌های اجتماعی را در راستای تبلیغ ایونت به هیچ عنوان نادیده نگیرید. در این راستا می‌توانید به انتشار خبر برگزاری ایونت در صفحه کاری خود بپردازید. اینفلوئنسرهای تاثیرگذار نیز در این زمینه بسیار کمک‌کننده هستند و می‌توانند با انتشار ویدئوهای مرتبط، مخاطبان خود را به ایونت شما بکشانند.

 

جمع‌بندی

امروزه بازاریابی و تبلیغات به روش‌های نوین و تاثیرگذاری انجام می‌شوند. یکی از این روش‌های جدید در بازایابی اینترنتی، ایونت مارکتینگ است که در بازار کنونی، بین کسب‌وکارهای مختلف رواج بسیار زیادی دارد. ایونت مارکتینگ برای تمام مشاغل کاربرد داشته و مزایای متعددی به دنبال دارد. در قسمت‌های قبلی به بررسی کامل اهداف ایونت مارکتینگ و همچنین مزایا و کاربردهای آن پرداختیم.

 

سئو سایت

 

  • 20
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر