نرخ پرش (Bounce Rate) کاربران از سایت چیست و چه تفاوتی با خروج دارد؟

نرخ پرش (Bounce Rate) کاربران از سایت چیست و چه تفاوتی با نرخ خروج دارد؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 آبان 16

نرخ پرش (Bounce Rate) کاربران از سایت چیست و چه تفاوتی با نرخ خروج دارد؟

نرخ پرش، یک معیار مهم در هنگام ارزیابی اثر بخشی یک وب‌سایت به شمار می‌رود و نشان دهنده رفتار مشتریان در وب‌سایت شما است. به عبارت ساده‌تر، نرخ پرش درصد افرادی را نشان می‌دهد که به وب‌سایت شما آمده‌اند و بدون انجام هیچ اقدامی آنجا را ترک کرده‌اند. این اقدامات می‌تواند بازدید از سایر صفحات، پر کردن فرم یا چیزهای دیگر باشد.

وقتی می‌گویند نرخ پرش بالاست، به این معنی است که وب‌سایت شما زیاد جالب نیست. برخلاف نرخ تبدیل که تلاش شما باید در جهت افزایش آن باشد، معیار نرخ پرش لازم است که کاهش پیدا کند. در این مطلب از شرکت طراحی وب ایده پویا قصد داریم چند روش موثری که به شما در کاهش نرخ پرش کاربران از سایت کمک می‌کند را معرفی کنیم.

 

نرخ پرش چیست و میزان مجاز آن در چه بازه‌ای قرار می‌گیرد؟

همیشه رابطه مستقیمی بین نرخ پرش از سایت و بهبود رتبه‌بندی گوگل جهت ارتقا به صفحه اول نمایش، وجود داشته است؛ بنابراین اگر میزان Bounce Rate یا نرخ پرش در وب‌سایت شما بالا باشد، نیاز است که هر چه سریع‌تر بستری را برای کاهش آن فراهم کنید.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، هر چقدر که میزان نرخ پرش در وب‌سایت کاهش پیدا کند، وضعیت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل بهتر خواهد شد. این مقدار با توجه به انواع مختلف وب‌سایت، متغیر است؛ اما به طور میانگین، بازه 41 تا 51 درصد را برای آن در نظر می‌گیرند. به طور مثال، وب‌سایت‌های فروشگاهی کمترین مقدار نرخ پرش را دارند و برعکس، وبلاگ‌ها یک نرخ پرش 90 درصدی را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که نرخ پرش استاندارد برای شما کدام است، باید سایت خود را با سایت‌های مشابه مقایسه کنید.

 

نرخ پرش از سایت

 

تفاوت نرخ خروج و نرخ پرش در چیست؟

 یکی از سوالاتی که همیشه در بین کاربران مطرح بوده، این است که تفاوت نرخ خروج Exit Rate و نرخ پرش Bounce Rate چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که بانس ریت درصد افرادی را شامل می‌شود که یک صفحه را مشاهده کرده و بدون هیچ اقدامی از آن خارج شده‌اند. اما اکسیت ریت درصد افرادی هستند که یک صفحه خاص را ترک می‌کنند؛ حتی اگر این صفحه بازدید شده، صفحه اول نباشد.

 برای توضیح بیشتر، فرض کنید یک کاربر بعد از سرچ کلمه کلیدی در گوگل به سایت شما وارد می‌شود و چند ثانیه بعد خیلی سریع آن را ترک کرده و به نتایج گوگل باز می‌گردد. این اقدام یک بانس ریت است. حال فرض کنید همین شخص وارد صفحه اول سایت شما می‌شود و از طریق کلیک روی یک بک‌لینک در آن، صفحه دوم را هم باز می‌کند. حالا بعد از مشاهده صفحه دوم تصمیم می‌گیرد که از سایت خارج شود. در چنین حالتی می‌گوییم که یک اکسیت ریت صورت گرفته است. لازم به ذکر است که این اکسیت ریت فقط برای صفحه دوم در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا کاربر در صفحه‌ اول یک فعالیت انجام داد.

 

به چه دلایلی نرخ پرش برای یک وب‌سایت اتفاق می‌افتد؟

 معمولاً دلایل اصلی افزایش نرخ پرش عبارتند از:

 برآورده نشدن انتظارات کاربران هنگام ورود به سایت: فرض کنید شما دنبال خرید یک کالای خاص در گوگل هستید. در این مواقع، کلمه‌ی کلیدی مورد نظر خود را تایپ می‌کنید و وارد یکی از سایت‌ها می‌شوید. اگر شما به جای مواجه شدن با صفحه فروش آن کالای خاص، صفحه اصلی سایت را ببینید، به احتمال زیاد از سایت خارج شده و سراغ نتایج دیگری می‌روید.

طراحی نامناسب سایت: کاربران معمولاً بر اساس زشت یا زیبا بودن طراحی سایت، شما را قضاوت می‌کنند. یعنی یک طراحی نامناسب، نرخ پرش شما را تا حد بالایی افزایش می‌دهد.

تجربه کاربری (UX)بد سایت: درست است که طراحی سایت، بسیار اهمیت دارد و شما باید تمام سعی خود را برای ایجاد یک ظاهر قابل قبول برای سایت خود انجام دهید؛ اما مورد بسیار مهم دیگر، سهولت استفاده و دسترسی آسان به تمام اجزای سایت شما است. عدم دسترسی راحت به المان‌های موجود در سایت، یک تجربه ناخوشایند را برای کاربر به وجود می‌آورد و سبب افزایش نرخ پرش خواهد شد. جهت آشنایی با راهکارهای طراحی تجربه کاربری UX کلیک کنید.

 

چطور نرخ پرش سایت رو کم کنیم

 

راهکارهای کاهش نرخ پرش کاربران از سایت

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، میزان بالای نرخ پرش کاربران از سایت، نشان دهنده مشکلات متعددی در استراتژی وب‌سایت شما است و بدین معناست که وب‌سایت شما توانایی جذب بازدید‌کنندگان را ندارد؛ بنابراین همواره باید به دنبال بهینه کردن سئو سایت باشید تا بتوانید محبوبیت خود را در گوگل افزایش دهید و کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنید. همراه ما باشید تا در ادامه مطلب، ترفندهایی را برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate به شما معرفی کنیم.

 

ساده و روان نگه داشتن وب‌سایت

سایت‌های رنگارنگ و از هم گسیخته، توجه خواننده را از موضوع اصلی منحرف کرده و او را آزار می‌دهند؛ بنابراین سعی کنید که وبلاگ شما طرح واضح و ساده‌ای داشته باشد. این امر حس حرفه‌ای بودن سایت شما را به خواننده انتقال می‌دهد و سبب جلب توجه او خواهد شد.

 

کیفیت تولید محتوا

اولین و مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ پرش کاربران از سایت، عدم وجود یک محتوای با‌کیفیت است. یک محتوای بد، مانع حضور خوانندگان در وب‌سایت می‌شود و کاری می‌کند که آن‌ها بلافاصله سایت شما را ترک کنند. بنابراین سعی کنید مقاله‌های جالب و منحصر به‌ فرد بنویسید. شما باید موضوعاتی که مباحث مورد نیاز کاربر را در اختیار او قرار می‌دهد و باعث می‌شود که کاربر از حضور در وب‌سایت شما لذت ببرد را تهیه کنید.

 

افزایش سرعت بارگیری وب‌سایت

این روزها افزایش سرعت سایت به یک ضرورت، تبدیل شده است و نقش فراوانی در سئو و رتبه‌بندی نتایج گوگل و تجربه کاربری دارد. بنابراین اگر به فکر افزایش بازدید از سایت و رضایت کاربران هستید، باید هر میلی ثانیه در سرعت بارگیری وب‌سایت، برایتان اهمیت داشته باشد. بازدیدکنندگان، سایتی که سرعت پایینی دارد را خیلی سریع می‌بندند و از آن خارج می‌شوند. همین عامل باعث افزایش نرخ پرش کاربران از سایت خواهد شد.

 معمولاً راه‌های زیادی برای افزایش سرعت وب سایت وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: بهینه سازی تصاویر، استفاده از افزونه کش مرورگر، استفاده از قالب‌های مناسب، استفاده از افزونه‌های با سرعت بیشتر، کنترل فعالیت‌های پس زمینه و ... .

 

کاهش نرخ پرش سایت

 

از لینک‌های داخلی برای کاهش بانس ریت استفاده کنید

 منظور از لینک داخلی، پیوند دادن پست‌ها یا مقالات در همان دامنه است. یعنی یک صفحه از وب‌سایت شما با صفحه دیگری از همان وب‌سایت، ارتباط دارد. این امر اطلاعات کامل مربوط به مقاله را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که باعث افزایش تجربه کاربری خواهد شد.

همچنین سایت شما را از لحاظ سئو در وضعیت خوبی قرار خواهد داد. همه این‌ها باعث باقی ماندن کاربر در سایت و کاهش نرخ پرش می‌شوند. فقط دقت کنید که پیوند‌ها کاملا مرتبط با محتوای شما باشند؛ زیرا یک پیوند نامربوط نه تنها اثر مثبتی ندارد، بلکه تاثیر منفی روی سئو سایت می‌گذارد.

 

استفاده از پست‌های مرتبط برای کاهش نرخ پرش

 شما با نمایش پست‌های مرتبط در وردپرس، می‌توانید به بازدیدکنندگان کمک کنید که محتوای جدید و مرتبط را پیدا کنند. بدین ترتیب آن‌ها را درگیر نگه داشته‌اید و بانس ریت را کاهش می‌دهید. این پست‌های مرتبط در هر جایی که قرار بگیرند، مثل ابتدا یا انتهای محتوا، اثر خود را خواهند گذاشت. ساده‌ترین راه برای نمایش پست‌های مرتبط، استفاده از بهترین افزونه وردپرس یعنی Monster Insights است.

 

لینک‌های شکسته را فراموش نکنید

 با رفع لینک‌های شکسته می‌توانید تا حد زیادی نرخ پرش را کاهش دهید و تجربه کاربری را بهبود ببخشید. مشکل لینک شکسته معمولاً در مواقعی که یک صفحه از وب‌سایت حذف یا تغییر داده می‌شود، به وجود می‌آید.

 

فراهم نمودن امکان باز شدن لینک‌های خارجی در تب جدید

 استفاده از لینک خارجی با‌کیفیت، تاثیر مثبتی در سئو سایت خواهد گذاشت. سایتی که از پیوندهای خارجی استفاده می‌کند، مطالبش مفیدتر جلوه می‌کنند.

 

سازگاری سایت خود را در مرورگرهای مختلف بررسی کنید

سازگاری صفحات وب با مرورگرهای مختلف یکی از مفاهیم اساسی در طراحی وب‌سایت است؛ بنابراین بسیار مهم است که از عملکرد سایت خود در تمامی مرورگرها اطمینان حاصل کنید. یادتان باشد که اگر وب‌سایت شما به عنوان مثال فقط با مرورگر اینترنت اکسپلورر درست کار می‌کند، به معنای برتر بودن مرورگر اینترنت اکسپلورر نیست؛ بلکه نشان از نقص دانش و مهارت طراحان وب‌سایت شما دارد که از روش‌های غیر‌استاندارد برای طراحی آن استفاده کرده‌اند.

 

کلام آخر...

در این مطلب از ایده پویا چند روش موثر برای کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate را به شما معرفی کردیم. به طور کلی، بانس ریت به شما کمک می‌کند که اشکالات سایت را شناسایی کرده و در جهت بهینه کردن آن‌ها اقدام کنید. با رعایت موارد ذکر شده در این مطلب، می‌توانید نرخ پرش وب‌سایت خود را تا حد قابل قبولی کاهش دهید. البته فراموش نکنید که نرخ پرش، طیف گسترده‌ای دارد و عوامل بسیار زیادی ممکن است در آن دخیل باشند.

 

شرکت طراحی وب سایت

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر