نحوه نوشتن توضیحات متا در وب سایت

تاریخ انتشار خبر : 1401 آبان 03

نحوه نوشتن توضیحات متا در وب سایت

 

من جزء اولین افرادی خواهم بود که باید اعتراف کنم زمانی که برای اولین بار، یک پست وبلاگ نوشتم با اصطلاحات جدید و زیادی مواجه شدم که لازم بود آن‌ها را یاد بگیرم. من نمی‌دانستم که هدف از توضیحات متا چیست و چرا اضافه کردن یکی از آن‌ها به یک پست درون وبلاگ اهمیت دارد.

این سؤال پیش می‌آید که آیا گوگل مرتبط‌ترین بخش‌های وبلاگ من را در نتایج جستجو برجسته می‌کند؟ جواب این است: نه کاملاً. شما با خواندن این مقاله یاد می‌گیرید که چرا توضیحات متا مهم هستند و چگونه می‌توان آن‌ها را به مؤثرترین شکل ممکن نوشت. قبل از همه، می‌خواهیم در مورد چیستی توضیحات متا صحبت کنیم.

توضیحات بیشتر؛ آیا الگوریتم گوگل برای نتایج جستجوی سایت ها را می‌شناسید؟ کلیک کنید.

 

 

 شرکت طراحی وب

 

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا (Meta description) بخشی از اطلاعات زیر لینک آبی نتیجه جستجو است. هدف از نشان دادن این توضیحات، توصیف محتوای صفحه برای جستجوگران بیان می‌شود. هر کلمه‌ای که با عبارت مورد جستجو مطابقت دارد، در توضیحات پررنگ به نمایش در می‌آید. در واقع هدف نهایی، متقاعد کردن و ترغیب جستجوگر برای کلیک کردن روی لینک وب‌سایت است. در تصویر زیر شما می‌توانید نمونه‌ای از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن که در صفحه نتایج موتور جستجو نشان داده شده است را تماشا کنید:

توجه داشته باشید که چون مورد جستجو "What is inbound marketing?" است، این دو کلمه در توضیحات متا پررنگ شده‌اند. اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که چگونه توضیحات متا، یک تصویر سریع، واضح و مختصر از موضوع را ارائه می‌دهد تا به خواننده نشان دهد که انتظار چه چیزی را می‌تواند داشته باشد. برای این‌که وب‌سایت شما در گوگل قابل‌مشاهده باقی بماند، باید توضیحات متای خود را بین 140 تا 160 کاراکتر نگه دارید.

 

چرا توضیحات متا مهم هستند؟

وجود متا دیسکریپشن اهمیت زیادی دارد، زیرا به گوگل اطلاع می‌دهد که صفحه وب شما در مورد چه موضوعی نوشته شده است. اگر گوگل بتواند محتوای توضیحات متا شما را بخواند و درک کند، شانس بهتری برای رتبه‌بندی صفحه شما در پاسخ به سؤالات جستجوگران وجود خواهد داشت. توضیحات متا ترافیک صفحه شما را افزایش می‌دهد و چشمان بیشتری را به صفحات وب شما جلب می‌کند.

 

نمونه‌هایی از توضیحات متا

توضیحات متا باید خلاصه‌ای سریع و یک تا دو جمله‌ای از محتوای صفحه وب شما باشد. آن‌ها باید به خواننده بگویند که پس از کلیک کردن بر روی لینک شما، چه چیزی را می‌تواند پیدا کند. برای مثال، در اینجا یک گزارش بازاریابی مبتنی بر داده آمده است:

 


این توضیحات متا دقیقاً توضیح می‌دهد که چه چیزی در گزارش یافت می‌شود، چه کسی اطلاعات را ارائه می‌دهد و چرا محتوا برای خوانندگان مفید است. اگر جستجوگران، سؤال‌هایی مانند “SEO trends in 2021” را تایپ کنند، احتمالاً این توضیحات متا در نتایج آن‌ها ظاهر می‌شود.

توضیحات متا از چند قانون ساده پیروی می‌کنند:

  • کوتاه هستند.
  • توصیفی هستند.
  • از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند.

اما نکته قابل توجه این است که شما آزاد هستید تا با آنچه آن‌ها می‌گویند، بازی کنید. هنگام ایجاد متا دیسکریپشن از این موضوع به نفع خود استفاده نمایید:

 

 

اگر می‌دانید که صفحه وب شما محتوایی را ارائه می‌کند که معمولاً کمی خشک و خسته‌کننده به نظر می‌رسد، راه جذب جستجوگران ایجاد یک توضیحات متا قانع‌کننده، مانند آنچه در بالا بود، است.

خوانندگان اغلب فقط صفحه اول نتایج را برای جستجوهای خود بررسی می‌کنند. به همین دلیل، رتبه شما در یک صفحه وب اهمیت دارد. اگرچه توضیحات متا همه‌چیز نیستند، اما در تعیین رتبه شما نقش دارند؛ زیرا شما می‌خواهید سئو صفحه خود را به ‌طور کامل بهینه کنید و این مطمئناً کمک‌کننده خواهد بود.

یک توضیحات متا بسیار خوب، این پتانسیل را دارد که وب‌سایت شما را در صفحه اول نتایج ظاهر کند و حتی یک نمونه برتر آن، می‌تواند شما را جزو اولین‌ها قرار دهد. به مثال زیر توجه کنید:

توضیحات متا به گوگل می‌گوید که چگونه صفحات وب در چالش سؤال‌های جستجوگران عمل می‌کنند. اکنون شاید شما از خود بپرسید که آیا یک کلید مخفی یا فرمولی برای نوشتن توضیحات متا به بهترین شکل ممکن وجود دارد؟ نکات و ترفندهایی وجود دارند که شما هنگام نوشتن توضیحات متا می‌توانید از آن‌ها پیروی کنید. در ادامه شما را با نمونه‌هایی از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

 

ترفندهایی برای نوشتن توضیحات متا

گوگل پیشنهاد می‌کند که متا دیسکریپشن باید به کاربران بگوید که آن صفحه وب در مورد چیست. بر اساس اطلاعات موجود در توضیحات متا، موتور جستجو نتایج را بر اساس مرتبط بودن، رتبه‌بندی می‌کند. توضیحات متا را به ‌عنوان مقدمه‌ای برای صفحه وب خود در نظر بگیرید. توضیح دهید که چرا این صفحه برای خواننده مفید خواهد بود و مطمئن شوید که به ‌طور دقیق آنچه را در صفحه است، منعکس می‌کند. اگر یک خواننده آنچه را که توضیحات متا وعده داده است پیدا نکند، احتمالاً از ادامه مسیر منصرف می‌شود.

حال بیایید به سراغ چند نکته شگفت‌انگیز برای نوشتن توضیحات متا بپردازیم:

 

  • به سؤال پاسخ دهید.

این احتمال وجود دارد که مردم در گوگل به دنبال پاسخ یک سؤال باشند. سعی کنید به آنچه در ذهن آن‌ها می‌گذرد، فکر کنید و ببینید به دنبال چه چیزی هستند که محتوای شما می‌تواند به آن‌ها کمک کند. از توضیحات متا خود برای پاسخ به آن سؤال با راه‌حل یا مزیت استفاده کنید. برای مثال، فرض کنید صفحه وب شما یک الگوی رایگان برای نوشتن مدل‌های عملیاتی استاندارد در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

سوالی که به احتمال زیاد مخاطبان از گوگل خواهند داشت این است که SOP “ چیست؟" پس توضیحات متا شما باید به خوانندگان بگوید که می‌توانند از الگوی هدایت‌شده شما برای یادگیری نحوه نوشتن آن استفاده کنند. به ‌عنوان‌ مثال، نمونه‌ای از متا دسکریپشن برای پاسخ به این سؤال، می‌تواند مطابق با نوشته زیر باشد:

- "همه چیزهایی که باید در مورد نوشتن یک مدل عملیاتی استاندارد (SOP) بدانید، بیاموزید و یاد بگیرید که چگونه می‌توانید یک مدل شگفت‌انگیز را بنویسید. "

این توضیحات متا به این سؤال پاسخ داده و جزئیات کمی در مورد بقیه مطالب پست ارائه می‌دهد.

 

  • راه‌حلی برای چالش ذکر کنید.

برای چالشی که خوانندگان به دنبال آن هستند، راه‌حلی ارائه دهید. برای مثال اگر یک پست وبلاگ می‌نویسید که خلاصه‌ای از نرم‌افزار مفید CRM است، به چند مورد در پست اشاره کنید و این‌که بگویید چرا آن پست برای خوانندگان ارزشمند است. اگر برای این عنوان بخواهیم یک توضیحات متا بنویسیم، می‌توان چیزی شبیه به آنچه در ادامه آمده است، نوشت:

- 15 ترفند عالی از نرم‌افزار CRM را برای کسب و کار کوچک خود کشف کنید و یاد بگیرید که چرا برای سادگی، حفظ مشتری و سازمان‌دهی، عالی هستند.

به یاد داشته باشید که توضیحات متا، مسیری برای پیشرفت صفحه شما هستند. محتوای پست خود را به‌گونه‌ای ارائه دهید که خوانندگان را وادار به کلیک کردن کند. به عبارتی، این توضیحات به خوانندگان می‌گوید که درباره چه مواردی مطالعه خواهند کرد و چرا دانستن آن‌ها اهمیت دارد.

 

  • توضیحات خود را مختصر کنید.

بدنه صفحه شما جایی است که به مخاطبان خود آموزش می‌دهید؛ بنابراین توضیحات متا نیازی به طولانی بودن ندارند. باید خلاصه‌ای کوتاه و سریع از صفحه خود را ارائه دهید یا بخشی از صفحه که برای خوانندگان برجسته است را در این توضیحات بیاورید. توضیحات متا باید کم‌تر از 160 کاراکتر باشند. یک راه خوب برای بررسی طول متا دیسکریپشن، تهیه پیش‌نویس یک توییت است. توییتر شما را به 280 کاراکتر محدود می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی به حد مجاز خود رسیده‌اید:

 

اگر توضیحات شما بیش از نیمی از دایره در کادر توییت را پر کند، باید به فکر کوتاه کردن آن باشید. توضیحات متا باید به ‌صورت یک عکس فوری باشد، نه متن اصلی پست! آن را برای زمانی که خوانندگان به صفحه شما دسترسی دارند، ذخیره کنید.

 

  • در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی نکنید.

توضیحات متا شما باید دارای کلمات کلیدی باشد، اما لازم است که تعداد آن‌ها به ‌طور طبیعی باشد. اگر برای کسب رتبه بالا از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده می‌کنید، ممکن است خوانندگان توضیحات متا شما را درک نکنند. یک توضیح دشوار می‌تواند جستجوگر را از صفحه شما دور کند. به‌ عنوان ‌مثال فرض کنید، صفحه وب شما در حال ارائه پیشنهاد محتوایی برای مطالب مصاحبه است و کلیدواژه‌های اصلی عبارتند از موفقیت در مصاحبه، نکاتی برای مصاحبه‌های موفق و آماده‌سازی مصاحبه. توضیحات متا شما برای این عنوان می‌تواند مانند این جمله باشد:

- این صفحه یک پیشنهاد موفقیت در مصاحبه با دانلود رایگان است تا برای مصاحبه‌های موفق آماده شوید.

همان‌طور که می‌بینید این توضیح چندان خوب نیست و فهم آن دشوار به نظر می‌رسد. در عوض به‌جای آن می‌توانید از جمله زیر استفاده کنید:

- با این کیت کاریابی قابل دانلود، نکاتی را برای مصاحبه‌های موفق بیاموزید.

در این توضیح متا نیز از کلمه کلیدی استفاده شده است، اما برای خواننده منطقی به نظر می‌رسد و اطلاعات خوبی را به آن‌ها می‌دهد تا بدانند که این صفحه پیشنهادی چگونه به آن‌ها کمک می‌کند.

 

  • توضیحاتی جذاب و منحصر‌به‌فرد بنویسید.

اگر می‌توانید، توضیحات متا خود را برای خواننده سرگرم‌کننده و جذاب کنید. به دنبال چیز چشم‌نوازی باشید که خواننده را از پیمایش در SERP بازمی‌دارد. این ترفند، در صورتی که محتوای صفحه شما جذاب و منحصر‌به‌فرد باشد، مفید است.

لحن محتوا را با توضیحات متای خود مطابقت دهید. فرض کنید محتوای صفحه وب شما یک پست وبلاگی درباره میم‌های خنده‌دار محل کار است. توصیف شما از این موضوع می‌تواند ساده باشد و یک توضیح متا خوب می‌تواند مانند جمله «این 20 میم خنده‌دار محل کار، به‌موقع و قابل اشتراک‌گذاری هستند.» باشد. این توصیف می‌تواند محتوای شما را پوشش دهد، اما شخصیت را کنار می‌گذارد. شما می‌توانید با رویکرد بهتری خوانندگان را قانع کنید:

- روز کاری خود را با این میم‌های تازه و سرگرم‌کننده که هر حرفه‌ای می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند، روشن کنید.

این توصیف، محتوای شما را بهتر برای دیگران روشن می‌کند و به خوانندگان می‌گوید که چه انتظاراتی می‌توانند داشته باشند.

 

  • خوانندگان را با نوعی دعوت به اقدام مجذوب کنید.

اگر قصد دارید که خواننده را برای خواندن محتوای خود متقاعد نمایید، سعی کنید در انتهای توضیحات خود یک فراخوان قرار دهید. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:

 

فراخوان‌های زیادی برای انتخاب وجود دارند؛ مانند:

  • بیشتر بدانید.
  • امروز ثبت‌نام کنید.
  • یک آزمایش رایگان را شروع کنید.

محتوا در اینجا مهم است؛ بنابراین فراخوانی را انتخاب کنید که با محتوایی که ارائه می‌دهید، مطابقت داشته باشد.

 

جمع‌بندی

توضیحات متا، شانس وبلاگ شما برای جلب نظر خوانندگان است. حتماً یک توضیحات متا جذاب برای وب‌سایت خود ایجاد نمایید تا افراد را متقاعد کند که محتوای شما را انتخاب کنند. در صورتی که صفحات وب شما برای جستجوگران مفید و ارزشمند باشد، توضیحات متایی که آن را توصیف می‌کند نیز باید مفید باشد.

 

شرکت دیجیتال مارکتینگ

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر