چگونه یک وبسایت کاربر‌پسند داشته باشیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 مهر 27

چگونه یک وبسایت کاربر‌پسند داشته باشیم؟

 

 امروزه داشتن وبسایت برای اکثر کسب و کارها به یک الزام تبدیل شده است. روزانه سایت‌های زیادی به دنیای وب اضافه می‌شوند و هر فرد برای اینکه بتواند در میان این شلوغی‌ها دیده شود و از سایر رقبا عقب نماند، باید از برخی نکات آگاهی کامل داشته باشد. گام‌های مهمی در طراحی یک سایت وجود دارند که تنها در صورت رعایت کردن آن‌ها می‌توانید در بین بقیه رقیب‌های خود برجسته شوید.

وبسایت شما باید طوری طراحی و ساخته شود که علاوه بر مطابقت با استانداردهای جهانی، دارای رنکینگ بالا و مخاطبان بسیار باشد. در این مطلب از شرکت طراحی سایت ایده پویا همراه ما باشید تا تمام نکات لازم برای داشتن یک وبسایت کاربرپسند را بررسی کنیم و به شما بگوییم که یک سایت موفق چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

آیا بهترین رنگ ها برای صفحه ورودی سایت را می‌شناسید؟ کلیک کنید.

 

چگونه یک وبسایت کاربر‌پسند داشته باشیم؟

 برای داشتن یک وبسایت خوب، رعایت برخی نکات و ریزه‌کاری‌ها ضروری است. شاید بسیاری از کاربران عادی که قصد ساختن یک وبسایت را دارند، از وجود این نکات مهم مطلع نباشند یا به آن‌ها توجهی نکنند. اولین نکته‌ای که رعایت آن بسیار اهمیت دارد، این است که وبسایت باید برای کاربر ساخته شود نه برای موتورهای جستجو.

وقتی که یک کاربر به سایت شما مراجعه می‌کند، طراحی اولیه قالب سایت باید حس خوبی به او منتقل کند. اگر چنین نباشد، او خیلی زود از سایت خارج شده و ممکن است هرگز به آن برنگردد. همان‌طور که می‌دانید، این موضوع هم، به شدت روی سئو سایت تاثیر منفی می‌گذارد. اما واقعاً برای ساخت یک وبسایت کاربر‌پسند چه مواردی را باید رعایت کرد؟ در ادامه مطلب قصد داریم شما را با ویژگی‌های یک وبسایت زیبا و کاربردی آشنا کنیم.

 

  • رنگ‌بندی مناسب وبسایت

عناصر زیادی در طراحی یک وبسایت خوب و کاربردی تاثیر‌گذار هستند؛ اما از بین همه آن‌ها، انتخاب رنگ مناسب و هماهنگ با زمینه فعالیت وبسایت، بسیار مهم است. سایتی که رنگ مناسبی دارد، مخاطب را بهتر جذب می‌کند. از بین مجموعه‌های اصلی رنگ، رنگ‌های گرم بسیار پر‌نشاط و پر‌انرژی هستند و تاثیر مثبتی روی بازدیدکننده می‌گذارند. البته بهتر است این رنگ‌ها در کنار هم‌خانواده‌های خود گنجانده شوند تا چشم را اذیت نکنند.

کسب و کارهایی مثل ادارات، مدارس و سایت‌های علمی، نیاز به یک طراحی ساده همراه با ترکیب دو یا سه رنگ دارند. برای رستوران‌ها، مهدکودک‌ها و مشاغل اینترنتی هم بهتر است از رنگ‌های شاد و متضاد استفاده شود. دقت کنید که انتخاب رنگ، فقط به پس‌زمینه و سربرگ سایت خلاصه نمی‌شود؛ بلکه رنگ متن هم بسیار مهم است و باید طوری باشد که چشم را زود خسته نکند.

رنگ هر صفحه از سایت نیز باید با سایر صفحات همخوانی داشته باشد؛ به طوری که وقتی کاربر در صفحات مختلف سایت شما جستجو می‌کند، این احساس را نداشته باشد که به سراغ یک سایت دیگر رفته است. به طور کلی، هر کدام از شما باید رنگ مربوط به کسب و کار خودتان را داشته باشید. استفاده از یک رنگ خاص برای برندینگ که در لوگو، طراحی سایت و ... استفاده می‌شود، نشانه متمایز بودن شما از بقیه است و نام برندتان را در یادها ماندگار می‌کند.

 

رنگ بندی در طراحی سایت

 

  • جستجوی ساده سایت

منوهای یک سایت باید برای کاربر، ساده و قابل فهم باشند تا خیلی راحت و سریع بتواند اطلاعات مفید و مورد‌ انتظار خود را در آن‌ها پیدا کند. سعی کنید از انتخاب عناوین عجیب و غریب برای منوها یا زیرمنو‌های طولانی و گیج‌کننده اجتناب کنید. شما باید برگه‌های مهم وبسایت را در قسمت‌های بالای منو قرار دهید تا جستجو برای کاربر آسان‌تر شود. توجه به این موضوع، این امکان را به کاربر می‌دهد که به سادگی جستجو‌هایش را انجام داده و به اطلاعات هدف خود دسترسی پیدا کند.

 با زیرمنوهای طولانی، بازدیدکنندگان شما منحرف یا گیج می‌شوند؛ زیرا به زمان زیادی برای پیدا کردن چیزی که به دنبالش آمده‌اند، نیاز دارند. در این حالت، حتی ممکن است با نارضایتی کامل وبسایت را ترک کنند. یک فاکتور مهم در طراحی بصری، استفاده از مفاهیمی است که مردم از قبل با آن آشنایی دارند یا یاد گرفتنشان آسان است. به کار بردن این مفاهیم، نیاز  بازدیدکنندگان را برآورده می‌کند و خیلی سریع آن‌ها را به اهدافشان می‌رساند. همچنین درصورت نیاز به کسب اطلاعات درباره طراحی باکس جستجو در سایت کلیک کنید و مقاله ما در این ضمینه را مطالعه فرمایید.

 

  • خوانایی نوشته سایت

خوانایی نوشته سایت برای موتورهای جستجو و از جمله گوگل، بسیار مهم است. ساختار محتوا، نوع نگارش بند‌ها (به‌خصوص خط اول بند) و تیترها از اهمیت بسیار زیادی برای کاربر و موتورهای جستجو برخوردار هستند و تاثیر زیادی در سئو سایت دارند. یک محتوای خوانا و قابل درک، به کاربر کمک می‌کند تا ارتباط معنایی جملات و پاراگراف‌ها را بهتر تشخیص دهد و به خواندن مطالب بیشتری از وبسایت شما علاقه‌مند گردد. این موضوع باعث پایین آمدن نرخ پرش از سایت نیز می‌شود؛ یعنی درست همان چیزی که گوگل خیلی به آن اهمیت می‌دهد.

برای بهبودی خوانایی یک نوشته، یکسری فاکتورها باید رعایت شوند. مثلا اینکه از جملات کوتاه، ساده و مفهومی استفاده شود تا خواننده هنگام خواندن مطالب سایت شما زود خسته نشود. علاوه بر این، سعی کنید کمتر کلمات سنگین و عجیب و غریب را به کار ببرید. پاراگراف‌های متن باید کوتاه باشند. استفاده از پاراگراف‌های طولانی ممکن است به این معنی باشد که شما نمی‌توانید منظور خود را به خوبی منتقل کنید و این یک نکته منفی در سئو سایت محسوب می‌شود.

 

طراحی حرفه ای سایت

 

  • ریسپانسیو بودن سایت

 امروزه طراحی ریسپانسیو سایت یک موضوع مهم در کسب و کار الکترونیک محسوب می‌شود. کاربران یک سایت ممکن است با ابزارهای مختلفی به سایت شما مراجعه کنند. آن‌ها انتظار دارند که نوع طراحی سایت به گونه‌ای باشد که با تمام نمایشگر‌ها و بدون تغییر کیفیت، بتوانند سایت را به طور کامل بررسی کنند.

 در کل، طراحی صفحات وب باید به صورتی باشد که در تمام دستگاه‌هایی که کاربران با آن‌ها از سایت دیدن می‌کنند، هماهنگ بوده و با تغییر چیدمان عناصر در نمایشگرهای مختلف، شرایط کاربری نامناسبی ایجاد نشود. طراحی ریسپانسیو وبسایت یکی از فاکتورهای بسیار پر‌اهمیت برای افزایش رتبه سایت در گوگل است؛ زیرا از نظر موتور جستجوی گوگل، وبسایتی که طراحی ریسپانسیو دارد، برای کاربرانش ارزش بیشتری قائل شده است.

یادتان باشد که امروزه و در دنیای کسب و کارهای الکترونیکی، طراحی یک سایت ریسپانسیو به یک الزام تبدیل شده است. طوری که اگر وبسایتی این تکنولوژی را نداشته باشد، خیلی زود کاربران خود را از دست می‌دهد و از صحنه رقابت حذف می‌شود؛ بنابراین هنگام طراحی سایت، حتماً این نکته را در نظر داشته باشید.

 

  • سرعت بالای وبسایت

 اهمیت به زمان بارگذاری سایت، تاثیر مهمی در تجربه کاربری و ارتقاء رتبه وبسایت در گوگل دارد. بدیهی‌ است که هر چقدر زمان نشان داده شدن محتوای سایت شما برای کاربران کوتاه باشد، آن‌ها رضایت بیشتری از مراجعه به سایت شما خواهند داشت. به همین خاطر موضوع افزایش سرعت سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

 معمولاً روش‌های زیادی برای افزایش سرعت بارگذاری سایت وجود دارد. برخی از این کارها را باید از همان ابتدای طراحی سایت انجام دهید و برخی دیگر را در حین انتشار مطالب. نمونه‌هایی از این کارها عبارتند از: بهینه‌سازی تصاویر وبسایت، به‌روزرسانی وردپرس، بهینه کردن پشتیبان‌گیری از سایت، استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های استاندارد و ... .

 

  • دامنه مناسب سایت

دامنه همان آدرس اینترنتی است که به کاربر کمک می‌کند تا وارد وبسایت شود. کاربران حین راه‌اندازی وبسایت، همواره با این سوال مواجه می‌شوند که انواع دامنه‌های سایت چیست و بهترین دامنه کدام است؟ اولین کاری که شما هنگام راه‌اندازی یک وبسایت باید انجام دهید، ثبت آدرس اینترنتی خودتان است. پس از آن، باید هاست مناسب را خریداری کنید. هر وبسایتی باید دامین خاص خود را داشته باشد. آشنایی با انواع دامنه سایت و انتخاب یک مورد مناسب، تاثیر بسزایی در موفقیت و رشد کسب و کار شما دارد؛ اما یک دامنه خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

آدرس دامنه باید تا حد امکان ساده و کوتاه بوده و تعداد کاراکترهای آن بیشتر از 12 نباشند. نام دامنه هم باید به گونه‌ای انتخاب شود که افراد به راحتی بتوانند آن را به خاطر بسپارند و در مواقع نیاز به یاد آورند؛ بنابراین سعی کنید از کاراکترها یا اعداد اضافه استفاده نکنید. لازم است که نام دامنه انتخابی شما کاملاً مرتبط با حوزه فعالیتتان باشد.

با انواع پسوند دامنه سایت بیشتر آشنا شوید؛ کلیک کنید.

 

اهمیت دامنه سایت

 

  • لوگوی سایت

 طراحی لوگو برای یک برند، از ضروری‌ترین کارهایی است که در راستای رشد کسب و کار باید انجام گیرد. لوگو معرف برند شماست و هر جا که بخواهید نمادی از شغل خود را ارائه کنید، این لوگو است که به کار شما می‌آید.

لوگو یا همان هویت برند، باید کاملا انحصاری باشد. به طوری که هر جا این نماد دیده شد، فقط و فقط شما را به یاد مشتری بیاورد. برای ایجاد یک سایت کاربر پسند و جذب مشتری در دنیای وب، از همان ابتدای کار، از شرکت طراحی وبسایتی که کار طراحی سایت شما را به عهده گرفته است، بخواهید که این مورد را برای شما انجام دهد.

 

  • قابلیت کامنت‌گذاری در سایت

یکی دیگر از گام‌های مهم در طراحی سایت، اختصاص دادن بخشی از سایت به ارائه نظرات کاربران است. این کار باعث می‌شود تا مخاطبان با شما تعامل بیشتری داشته باشند و در عین حال، شما نیز با روحیات و سلیقه آن‌ها بیشتر آشنا شوید. با بازخورد از کاربران و دریافت کامنت‌های بیشتر، ترافیک بالاتری نیز دریافت خواهید کرد. ارائه فضای اظهار نظر به مخاطبان سایت، به شما و تیم‌تان کمک می‌کند تا با یاری گرفتن از نیروی فکر کاربران، در جهت رفع نواقص و ساختن یک وبسایت بهینه‌تر قدم بردارید.

 

کلام آخر

در این مطلب از ایده پویا، ویژگی‌های یک سایت کاربرپسند را عنوان کردیم. با رعایت نکات و اصولی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، قطعاً می‌توانید یک سایت عالی داشته باشید و خیلی سریع رشد کنید؛ بنابراین برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه‌های خود، حتما به دنبال طراحانی باشید که این نکات را در طراحی سایت رعایت می‌کنند.

 

سئو سایت 

 

  • 5
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر