ردیابی بازدیدکنندگان سایت یا ویزیتور ترکینگ چیست؟

ردیابی بازدیدکنندگان سایت یا ویزیتور ترکینگ چیست؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 مهر 20

ردیابی بازدیدکنندگان سایت یا ویزیتور ترکینگ چیست؟

 

این روزها با پیشرفت تکنولوژی، اکثر افراد ترجیح می‌دهند وسایل خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را به خریداران می‌دهند که درباره محصول مورد‌ نظر خود جستجو کرده و پس از بررسی تمام ویژگی‌ها و شرایط، یک خرید آنلاین مطمئن انجام دهند. این فروشگاه‌ها علاوه بر ایجاد فایده برای خریداران، مزیت‌های زیادی نیز برای فروشندگان دارند. مثلاً یک فروشگاه اینترنتی از طریق برخی ابزارها، می‌تواند بینشی عملی درباره رفتار مشتریان داشته باشد تا بتواند در رابطه با تخصیص بودجه و گسترش استراتژی‌هایش بهتر عمل کند.

در این مطلب از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا قصد داریم در مورد ویزیتور ترکینگ یا ردیابی بازدیدکنندگان از سایت با شما صحبت کنیم. ابزاری که رفتار و احساسات مشتریان را نشان می‌دهد و به فروشندگان کمک می‌کند که بازاریابی خود را از شیوه‌های درست و موثر انجام دهند.

 

ویزیتور ترکینگ چیست؟

با ویزیتور ترکینگ (visitor tracking) یا ردیابی بازدیدکنندگان، رفتار بازدیدکنندگان یک وبسایت آنالیز می‌شود. با این ابزار می‌توان متوجه نحوه تعامل افراد هنگام بازدید از سایت شد. اینکه چه چیزهایی را انتخاب می‌‌نمایند، روی چه مطالبی کلیک می‌کنند و کدام محتواها برایشان جذاب است. با وجود این ابزار می‌توان رفتار مشتریان در یک فروشگاه آنلاین را به طور کامل بررسی کرد و فهمید که هدف آن‌ها از بازدید سایت چیست. بنابراین استفاده از این ابزار یکی از روش‌های مفید برای بازاریابی موثر و جذب بیشتر مخاطب است؛ زیرا کمک می‌کند تا انجام تبلیغات برای بازدیدکنندگانی صورت بگیرد که صددرصد قصد خرید دارند یا به دنبال هدف مورد نظر هستند. دنبال کردن و بررسی رفتار مشتریان بالقوه که مطمئنا قصد خرید دارند، باعث صرفه‌جویی در بودجه بازاریابی می‌شود.

 ویزیت ترکینگ وبسایت، گزینه‌های متعددی داشته و انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها، به نتایجی که می‌خواهید از این ابزار به دست آورید، بستگی دارد. معمولاً ارزیابی رفتار مشتریان و نحوه تعامل آن‌ها هنگام بازدید از سایت، نتایج سودمندی داشته و بررسی آن‌ها برای مدیران یک سایت در اولویت است.

به عنوان مثال، اگر سایت یک فروشگاه آنلاین که درباره آن صحبت کردیم را مدنظر قرار دهیم، بررسی رفتار مشتریان می‌تواند هدف خرید آن‌ها را برای مدیران مشخص کند. از این طریق، آن‌ها متوجه می‌شوند که چه کارهایی برای بازدیدکنندگان جذاب‌تر است و یا اینکه از کدام روش‌های بازاریابی استفاده کنند تا تاثیر بیشتری روی مشتریان داشته باشد. البته همه این کارها در راستای این است که تعامل با مشتریان بهتر انجام شود تا بتوان بازدید‌کنندگان بیشتری را به مشتری واقعی تبدیل کرد.

 

ویزیتور ترکینگ چیست؟

 

اهمیت توجه به رفتار مشتریان در فروش آنلاین

 امروزه حضور در فضای مجازی به عنوان یکی از نیازهای مهم زندگی قلمداد می‌شود. رمز موفقیت یک فروشنده، ارائه محصول مناسب به مشتریان و حضور در جایی است که مخاطبان او آنجا هستند. در دنیای فناوری امروز، فروشنده‌ای در کار خود موفق است که تعاملات و رفتارهای مشتریان را شناسایی کند تا بتواند مطابق با آن‌ها استراتژی‌های تبلیغاتی و بودجه‌بندی خود را پیش ببرد.

ویزیتور ترکینگ فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهند که مشتریان پیش از خرید، تمایل به جمع‌آوری اطلاعات دارند. طبق گزارشات به دست آمده از ارزیابی تعاملات و رفتارهای مشتریان، می‌توان فهمید که حدود 49 درصد از آن‌ها قبل از خرید تحقیق می‌کنند و 61 درصد به دنبال به دست آوردن اطلاعات لازم از طریق موتورهای جستجو هستند.

 

گوگل آنالیتیکس ابزاری برای ردیابی بازدیدکنندگان سایت

گوگل آنالیتیکس از سرویس‌های رایگان است که از طرف گوگل در اختیار وبمسترها و مدیران وبسایت قرار می‌گیرد. ارائه اطلاعات مختلف مثل موارد مرتبط با میزان بازدیدها، رفتارهای کاربران در سایت، تحلیل و بررسی ورودی‌ها، زمان حضور و مسیر خروجی کاربران در سایت و ... از جمله مواردی هستند که با این ابزار می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

 شاید این سوال برای شما پیش بیاید که بررسی و تحلیل رفتار کاربران و بازدیدکنندگان از طریق سرویس گوگل آنالیتیکس چه فایده‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که قطعاً هدف اصلی یک فروشگاه اینترنتی از راه‌اندازی وبسایت، این است که بتواند خدمات و محصولات خود را در معرض دید مشتریان قرار دهد و توجه آن‌ها را به خود جلب کند.

هر کاربر اینترنتی را می‌توان یک مشتری فرض کرد که در بهترین حالت، متقاضی دریافت خدمات و خرید محصولات شما است و همین موضوع به بهبود وضعیت سودآوری اقتصادی و کسب و کار شما کمک می‌کند. بنابراین وقتی که از سرویس گوگل آنالیتیکس به عنوان یک ابزار راهنما برای کنترل و بررسی رفتار مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت استفاده می‌کنید، کاملاً متوجه می‌شوید که کدام یک از صفحات داخلی، در چه زمانی بیشترین بازدید را داشته‌اند. همچنین بهترین اطلاعات و محصولات شما از نظر کاربران اینترنتی کدام‌ها بوده‌اند.

 با بررسی تمام این گزارشات، بازاریابان دیجیتال نیز بهتر تشخیص می‌دهند که کدام روش بازاریابی و تبلیغات در فضای مجازی باعث افزایش مخاطبان سایت شده است. پس از آن، شما با برخورداری از گزارش‌ها و تحلیل‌های درست و اصولی، می‌توانید استراتژی‌ها و راهکارهای جدیدی را برای رسیدن به هدف خود، در یک بازه زمانی مشخص اتخاذ نمایید. گوگل آنالیتیکس هم با ارائه گزارشات تخصصی، همواره مانند یک راهنما در جهت تحقق اهدافتان در کنار کسب و کار شما خواهد بود.

 

 برخی از نتایج ویزیتور ترکینگ که می‌توان با گوگل آنالیتیکس به دست آورد

تحلیل رفتار بازدیدکنندگان با گوگل آنالیتیکس

  1. محل و موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان.
  2. تکنولوژی مورد استفاده کاربران و مرورگر‌هایی که برای بازدید صفحات وب از آن‌ها استفاده کرده‌اند.
  3. کسب اطلاعات لازم در خصوص بازدیدکنندگان سایت که در قالب اعداد، جدول و گراف‌های نمایشی نشان داده می‌شوند.
  4. کیفیت صفحه نمایش دستگاهی که فرد بازدید‌کننده از طریق آن، صفحات وب را مشاهده کرده است.
  5. تعیین منابعی که کاربران از طریق آن به سایت وارد شده‌اند. مانند لینک‌های موجود در سایت‌های دیگر، ایمیل‌های تبلیغاتی، کلمات کلیدی، کانال‌ها، تبلیغات وبسایت، رسانه‌های اجتماعی و ... .
  6. مشاهده بیشترین زمانی که کاربر در صفحات وب گذرانده است.
  7. مشخص کردن ضعیف‌ترین و قوی‌ترین صفحات یک وبسایت، با توجه به میزان جذابیتی که برای کاربران داشته است.
  8. ارائه گزارشات تصویری از تعداد بازدیدکنندگان وبسایت.

 

چرا برای ویزیتور ترکینگ گوگل آنالیتیکس بهترین سرویس است؟

 سهولت استفاده از گوگل آنالیتیکس

 اگر نگرانی بابت یادگیری ابزارهای تحلیل بزرگ و نحوه استفاده از آن‌ها را دارید، باید گفت که کار با گوگل آنالیتیکس خیلی ساده است. به طوری که حتی افراد مبتدی و با درجه مهارت پایین هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

 رایگان بودن سرویس گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس کاملا رایگان است و می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای افرادی باشد که از بودجه مناسبی برخوردار نیستند.

 بررسی اطلاعات جزئی کاربران سایت با استفاده از گوگل آنالیتیکس

 بیشتر وبسایت‌ها احتیاجی به دسترسی به اطلاعات همه کاربران ندارند و فقط دسته خاصی از آن‌ها مهم هستند. گوگل آنالیتیکس، اطلاعات مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت را بر اساس معیارهای جمعیت شناسی، موقعیت مکانی و منافعی که این افراد می‌توانند داشته باشند، ارائه می‌دهد. با این سرویس شما کاملاً متوجه می‌شوید که این اشخاص از چه مرورگری استفاده می‌کنند و از کدام نقطه به شما متصل شده‌اند.

شناسایی صفحات قوی و محبوب سایت

معمولاً تمام وبسایت‌ها صفحاتی دارند که ترافیک ورودی آن‌ها از سایر صفحات بیشتر است. با گوگل آنالیتیکس متوجه می‌شوید که کدام یک از صفحات بازدهی بالاتری برای رسیدن شما به اهدافتان دارند؛ بنابراین با یک تجزیه و تحلیل درست و اصولی و یک استراتژی مناسب، برنامه‌ای برای بهینه‌سازی کسب و کار خود ترتیب خواهید داد.

 

تاثیر سئو و بهینه‌سازی سایت، در افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب سایت

افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت

بهینه سازی سایت فرآیندی است که با کمک آن، وبسایت شما در نتایج موتورهای جستجو جایگاه و رتبه بالایی به دست می‌آورد. اگر جایگاه مناسبی در نتایج موتورهای جستجو داشته باشید، وقتی مشتریان بالقوه به دنبال محصول یا خدمات خاصی هستند، بیشتر به سمت کسب و کار شما جذب خواهند شد.

 به ‌عبارت‌ دیگر، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو کمک می‌کند تا سایت شما در نتایج اول جستجوی گوگل قرار بگیرد و بالاتر از رقیبان دیده شود. این موضوع در افزایش میزان فروش هم تاثیر مثبت دارد. سئو و بهینه‌سازی سایت، ترافیک وبسایت شما را بالا می‌برد؛ زیرا زمانی که شما در رتبه اول گوگل قرار بگیرید، احتمال اینکه افراد روی وبسایت شما کلیک کنند، بسیار بالا است. از طرف دیگر، شما با سئو کردن سایت خود، دیگر نیاز چندانی به تبلیغ برای فروش محصولات و خدمات خود نخواهید داشت؛ زیرا همین تثبیت موقعیت در موتورهای جستجو، مشتریان را به سمت کسب و کارتان جذب می‌کند.

با بهینه‌سازی سایت، بازدید از آن به طور هدفمندی افزایش پیدا می‌کند و کاربر دقیقاً به سمت هدفی که می‌خواهد هدایت می‌شود. همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، با سئو می‌توانید کاربران اینترنتی خود را به مشتریان دائمی تبدیل کنید. کافیست بر روی بهترین استراتژی‌های سئو سرمایه‌گذاری کنید و بدین طریق از رقیبانتان پیشی بگیرید.

یکی دیگر از مزایای سئو سایت برای افزایش بازدیدکنندگان از سایت، کاهش هزینه‌هاست؛ زیرا بهینه‌سازی موتورهای جستجو به مراتب ارزان‌تر از روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی گوناگون برای جذب مشتریان است. وبسایتی که رتبه بالا در گوگل داشته باشد، نیاز چندانی به تبلیغات نخواهد داشت. یعنی شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های اضافی، ترافیک وبسایت خود را بالا ببرید.

 

جمع بندی

در این مطلب از ایده پویا در مورد ویزیتور ترکینگ یا ردیابی بازدیدکنندگان سایت با شما صحبت کردیم. جذب کاربران در مرحله اول ورود به سایت یک مسئله مهم است؛ اما مهم‌تر از آن، این است که بازدیدکنندگان دوباره به سایت شما رجوع کنند و به مشتری واقعی تبدیل شوند. در ویزیتور ترکینگ (visitor tracking) و با کمک گوگل آنالیتیکس، تمام اطلاعات لازم برای شما ردیابی خواهد شد تا متوجه شوید کدام یک از قسمت‌های وبسایت شما با موفقیت، کاربران را جذب می‌کند و کدام یک نیاز به طراحی دوباره دارد. این برنامه میزان جذابیت محتوای تولید شده را نیز اندازه می‌گیرد تا بتوانید بر اساس آن یک سایت بهینه‌تر در اختیار کاربران قرار دهید.

 

شرکت دیجیتال مارکتینگ

 

  • 9
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر