همه چیز درباره اعتبار یا قدرت دامنه سایت

تاریخ انتشار خبر : 1401 مهر 04

همه چیز درباره اعتبار یا قدرت دامنه سایت

 

تعدادی از شرکت‌ها و برندها برای ارزیابی راهکارهای شرکت خود و مطالعه نتایج و بازخوردهای آن‌ها، از قدرت یا اعتبار دامنه استفاده می‌کنند؛ اما این معیار واقعا به چه معناست؟ آیا ما باید حتما قدرت دامنه را افزایش دهیم؟ آیا یک قدرت دامنه بالا به ما کمک می‌کند که رتبه بالاتری در نتایج گوگل داشته باشیم؟

قدرت یا اعتبار دامنه  وب سایت می‌تواند به‌عنوان یک ابزار و معیار مفید، ما را از چندوچون وضعیت وب‌سایت خود و جایگاه آن در مقایسه با وب‌سایت‌های مشابه و رقیب آگاه سازد؛ اما ذکر این نکته ضروری است که اعتبار دامنه، یک فاکتور رتبه‌بندی در گوگل نیست.

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا سعی داریم در مورد اینکه قدرت دامنه دقیقا چیست، چگونه می‌توان اعتبار دامنه را بهبود بخشید و دیگر مسائل مرتبط صحبت کنیم. همراه ما باشید.

قدرت یا اعتبار دامنه (Domain Authority) چیست؟

برای آنکه استراتژی وب‌سایت خود را در جهت درست هدایت کنید، بسیار مهم است که بدانید قدرت یا اعتبار دامنه دقیقا چیست و چه چیزهایی نیست. قدرت دامنه، معیاری است که اولین بار توسط ابزار MOZ توسعه داده شد و پیش‌بینی می‌کند یک دامنه در صفحه نتایج موتورهای جستجو یعنی SERP،  کدام رتبه را کسب می‌کند و در رقابت با رقبای خود چگونه ظاهر خواهد شد.

این موضوع را باید تاکید کنیم که گوگل از اعتبار دامنه به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده نمی‌کند؛ بنابراین قدرت یا اعتبار دامنه، ابزاری نیست که به شما کمک کند جایگاه خود را در صفحه نتایج موتورهای جستجو بهبود بخشید. بااین‌حال، شاخص بسیار خوبی است که به شما کمک خواهد کرد تا عملکرد وب‌سایت خود را در مقایسه با رقبا ارزیابی نمایید. امروزه اعتبار دامنه تنها توسط MOZ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. ابزارهای مختلف سئو سایت مانند SEMrush نیز قدرت دامنه را توسعه داده‌اند. آن‌ها از بک لینک‌ها و سایر داده‌ها، الگوریتمی ساخته‌اند که اعتبار دامنه را با کمک آن می‌سنجند.

نکته مهمی که در مورد این معیار وجود دارد این است که اگر شما در حال بررسی اعتبار دامنه سایت خود هستید، تنها نباید به امتیاز اعتبار دامنه وب سایت اکتفا کنید؛ بلکه این موضوع را در نظر داشته باشید که این امتیاز یک معیار نسبی در مقایسه با وب‌سایت‌های رقیب است. ذکر این نکته نیز لازم است که در وب‌سایت MOZ، قدرت دامنه یک سایت از ۱۰۰ محاسبه می‌شود و با استفاده از مقیاسی لگاریتمی است. بدین ترتیب افزایش امتیاز اعتبار دامنه در امتیازهای پایین مثلا از ۱۰ به ۲۰، کار به‌مراتب آسان‌تری نسبت به زمانی است که مثلا بخواهید امتیاز خود را از ۷۰ به ۸۰ برسانید.

 

امتیاز اعتبار دامنه به چه شکل محاسبه می‌شود؟

امتیاز رتبه‌بندی موتور جستجوی MOZ برای اعتبار دامنه از ۱ تا ۱۰۰ محاسبه می‌شود. هر چه امتیاز وب‌سایت شما بالاتر باشد، به این معناست که وب‌سایت احتمالا نتایج بهتری در SERP خواهد داشت. به‌طورکلی، امتیاز پایین‌تر از ۳۰، قدرت دامنه‌ ضعیفی است و امتیاز بالاتر از ۵۰ را می‌توان امتیازی مطلوب به‌حساب آورد. برای تعریف این استاندارد، ابزار سئو، هم کمیت و هم کیفیت لینک‌هایی که یک صفحه وب دریافت می‌کند را در نظر می‌گیرد. اگر صفحه‌ای دارای بک‌لینکی از صفحات با اعتبار بالا مانند گوگل، ویکی‌پدیا، صفحات دولتی یا مثلا سایت مجلات و روزنامه‌های معروف باشد، شانس بیشتری برای کسب امتیاز بالاتر خواهد داشت.

طبیعی است که وب‌سایت‌ها با توجه به نوع و ویژگی‌هایی که دارند، در به دست آوردن بک لینک‌ها از سایت‌های معتبر و مختلف، شرایط متفاوتی خواهند داشت. به عنوان مثال، یک مرکز آموزشی ممکن است لینک‌هایی از سایت روزنامه‌های ملی، دانشگاه‌ها یا سایت‌های دولتی داشته باشد. از طرفی یک وب‌سایت کسب‌وکار محلی، احتمالا ترجیح می‌دهد توسط سایت روزنامه‌های منطقه‌ای یا مجلات صنعتی پیوند داده شود. زیرا این بک‌لینک‌ها برای مخاطبان هدف کسب‌وکار ارزشمندتر هستند، حتی اگر اعتبار دامنه بالایی نداشته باشند. بنابراین میزان اعتبار دامنه مطلوب برای هر کسب‌وکار متفاوت است.

به‌منظور محاسبه اعتبار دامنه یک سایت، ابزارهای مختلف از روش‌های منحصربه‌فرد خود استفاده می‌کنند که در هر روش، عوامل مختلفی موثرند. برای مثال در روش به کار گرفته‌شده توسط MOZ، بیشتر از 40 عامل مختلف در تعیین اعتبار دامنه وب‌سایت شما نقش دارند. در اینجا به تعدادی از مهم‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم:

MOZRank: تعداد وب‌سایت‌هایی که به یک صفحه، لینک می‌شوند را محاسبه می‌کند. به‌ علاوه، به کیفیت آن وب‌سایت‌ها نیز توجه می‌نماید.

نمایه لینک (Link Profile): شامل پیوندهای داخلی و خارجی از صفحه وب است.

Root Domains: زمانی که MOZ به نمایه لینک نگاه می‌کند، به تعداد بک‌لینک‌های منحصربه‌فرد نیز توجه می‌نماید. مثلا اگر ۵۰ لینک دارید که از یک وب‌سایت واحد هستند، همه آن‌ها را به‌عنوان یک Root Domains واحد در نظر می‌گیرد؛ بنابراین دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های متفاوت مهم است.

MOZTrust: MOZ قابل‌اعتماد بودن وب‌سایت‌های لینک‌شده را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

ساختار سایت و کاربرپسند بودن: این موضوع نیز در محاسبه امتیاز اعتبار دامنه وب‌سایت شما موثر است. مطمئن شوید ساختار سایت مناسبی دارید و تجربه کاربری عالی به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌کنید.

تغییر امتیاز قدرت دامنه، به موضوعات مختلفی بستگی دارد. همان‌گونه که ذکر شد، محاسبات مختلفی صورت می‌گیرد تا امتیاز اعتبار دامنه به‌عنوان یک نتیجه نهایی به نمایش درآید. به همین دلیل نمی‌توان تغییرات امتیاز را فقط به یک موضوع خاص یا حتی تعداد عوامل محدودی نسبت داد. از طرفی این موضوع نیز بسیار مهم است که تغییرات امتیاز، الزاما منعکس‌کننده سئو و رتبه وب‌سایت شما نیست.

گاهی شما در انجام اقدامات لازم، به‌خوبی عمل می‌کنید و امتیاز شما نیز مطابق با انتظارات شماست؛ اما آیا این موضوع به این معناست که شما الزاما از رقبایتان بهتر عمل کردید؟ طبیعتا خیر. بار دیگر می‌گوییم که اعتبار دامنه، استانداردی نسبی است. حتی این امکان وجود دارد که شما با تلاش زیاد، آمارهای مربوط را بهبود ببخشید، اما قدرت دامنه شما کاهش یابد. به‌هرحال، نکته مهم و کلی این است که بتوانید رقبای خود را به بهترین شکل تجزیه ‌و تحلیل کنید و بر اساس رتبه خود و همچنین رتبه رقبا، نتایج مورد انتظار و متناسب با وب‌سایت خود را کسب نمایید.

ارتقا اعتبار دامنه سایت

راهکارهایی برای بهبود و ارتقاء اعتبار دامنه سایت

حالا بیایید مسائلی که مطرح شد را در عمل در نظر بگیریم. چگونه می‌توان در عمل، اعتبار دامنه را بهبود بخشید و رتبه بهتری نسبت به رقبای خود کسب کرد. همان‌گونه که گوگل اشاره می‌کند، موضوع فقط تعداد کل لینک‌های ورودی به سایت یا تعداد کلی لینک‌های دامنه نیست. بلکه کیفیت این لینک‌ها نیز مسئله بسیار مهمی است؛ لینک‌هایی که به موضوع وب‌سایت شما کاملا مربوط هستند. برای بهبود و افزایش امتیاز قدرت دامنه باید چند نکته مهم را مورد توجه قرار دهید:

  • ابتدا کیفیت سپس کمیت! توجه داشته باشید که بک‌لینک‌های مرتبط با سایت و مهم‌ را نسبت به هزاران بک‌لینک کم‌اهمیت مورد توجه بیشتر قرار دهید.
  • بک‌لینک‌های خود را تجزیه‌وتحلیل کنید و مطمئن شوید که همه سایت‌های مهم، مرتبط و مورد نظر، دارای بک‌لینک هستند.
  • محتوای باکیفیت ایجاد کنید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا بک‌لینک‌های معمول را راحت‌تر دریافت نمایید.
  • محتوایی تولید کنید که بر مخاطبان اصلی شما تمرکز دارد. محتوایی که برای مخاطب شما جذاب است و او را به دنبال خود می‌کشاند.
  • محتواهای قدیمی را به‌روزرسانی نمایید. قدرت دامنه صفحات را تحلیل کنید. صفحات با امتیاز بالا و پایین را مشخص کنید. سپس به صفحات با امتیاز پایین، محتوایی با جذابیت بالا برای مخاطب، اضافه نمایید.
  • رقبای خود را شناسایی و جایگاه خود را با آن‌ها مقایسه کنید. کارهایی که انجام می‌دهید و انجام نمی‌دهید را مورد بررسی قرار داده و اقداماتی انجام دهید که به افزایش بازدید وب‌سایت شما کمک می‌کنند. بررسی کنید که رقبای شما بک‌لینک‌های خود را از کجا دریافت می‌کنند و آیا شما می‌توانید موارد مشابه را برای خود فراهم نمایید یا خیر.
  • محتوای وب‌سایت خود را به روش‌های پربازده و منحصربه‌فرد پخش کنید. شبکه‌های اجتماعی و خبرنامه‌ها می‌توانند در این زمینه کمک بزرگی به شما کنند.

توجه داشته باشید که بهبود اعتبار یا قدرت دامنه سایت، یک استراتژی بلندمدت است، زمان می‌برد و شما نمی‌توانید نتایج فوری به دست آورید؛ اما با پیروی از این نکات و با کمی صبر، می‌توانید نتایج بزرگی در میزان بازدید و ترافیک وب‌سایت خود به دست آورید. روی این راهکارها کار کنید و تمرکز خود را روی اعمال صحیح آن‌ها بگذارید، نه افزایش فوری امتیاز اعتبار دامنه.

 

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه چه تفاوتی دارند؟

همان‌گونه که گفته شد، قدرت یا اعتبار دامنه سایت، رتبه کل دامنه یک وب را در SERP اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد. این در حالی است که قدرت یا اعتبار صفحه (Page Authority)، به ‌طور خاص روی احتمال رتبه هر یک از صفحات وب‌سایت به‌صورت جداگانه تمرکز می‌کند. اعتبار صفحه به شما این امکان را خواهد داد که عملکرد هر صفحه را به ‌طور جداگانه مورد بررسی قرار دهید؛ مانند پست‌های وبلاگ یا صفحات محصول.

 

چگونه امتیاز اعتبار دامنه وب‌سایت خود را مشاهده کنیم؟

شما می‌توانید به‌راحتی از طریق ابزار  MOZ اعتبار دامنه خود را مشاهده نمایید. برای این منظور بایستی root URL دامنه خود را وارد نمایید تا امتیاز دامنه وب‌سایت شما به ‌صورت خودکار و رایگان نمایش داده شود. به ‌علاوه، ویژگی‌های دیگری از وب‌سایت شما نیز به نمایش در خواهد آمد که از آن جمله می‌توان به تعداد دامنه‌های پیوند خارجی منحصربه‌فرد، تعداد صفحات منحصربه‌فرد لینک‌شده به صفحه یا همان لینک‌های ورودی اشاره نمود.

 

سخن پایانی

اکنون که به پایان مقاله رسیده‌اید، احتمالا دریافته‌اید که شما نمی‌توانید اعتبار دامنه وب‌سایت خود را کاملا تحت کنترل خود درآورید. چیزی که شما می‌توانید انجام دهید این است که تمام قطعات پازل را به‌درستی در کنار هم بگذارید و با صبر، در انتظار نتایج مطلوب بمانید. در پایان، امیدواریم توانسته باشیم شما را به‌خوبی با مفهوم اعتبار دامنه آشنا کنیم و با نکات بیان‌شده در ارتقای اعتبار دامنه وب‌سایت شما کمک‌کننده باشیم.

 

شرکت طراحی وب

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر