بررسی کامل و کاربردهای زبان برنامه ‌نویسی دات نت (Net.)

بررسی کامل و کاربردهای زبان برنامه ‌نویسی دات نت (Net.)

تاریخ انتشار خبر : 1401 شهریور 15

بررسی کامل و کاربردهای زبان برنامه ‌نویسی دات نت (Net.)

 

فرض کنید که قرار است کاری را انجام دهید و نیاز دارید که یک‌سری مراحل، قبل از آن به نوبت انجام شوند. قطعا لازم است که شما برای هر مرحله، هزینه و زمان زیادی صرف کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. حالا تصور کنید که افرادی پیش از شما این مراحل را طی کرده‌اند و ‌اکنون شما با پرداخت یک هزینه ناچیز می‌توانید به چیزی که می‌خواهید، دست پیدا کنید.

برنامه ‌نویسی دات نت هم، دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. به این معنی که شما با استفاده از دات نت، دیگر نیازی ندارید که خیلی از مراحل را خودتان به تنهایی طی کنید. اما واقعاً دات نت چیست و چه کاربردهایی در برنامه نویسی دارد؟ در این مطلب از شرکت طراحی سایت ایده پویا همراه ما باشید تا با این مفهوم آشنایی بیشتری پیدا کنید.

 

شرکت طراحی وب

 

زبان برنامه نویسی دات نت چیست؟

دات نت (.NET) برای نخستین بار در سال 2002 با خبر انتشار یک زبان برنامه نویسی جدید به نام سی‌شارپ توسط مایکروسافت منتشر شد. هدف اولیه دات نت، توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری ویندوز بود؛ اما بعد از آن مایکروسافت شروع به سیاست‌گذاری‌هایی روی مواردی فراتر از ویندوز نمود. به طوری که دات نت، امروزه برای برنامه نویسی دیگر زمینه‌ها مثل وب، تلفن همراه و ... هم کاربرد دارد.

در تعریف برنامه نویسی دات نت معمولا از واژه‌های مختلفی مثل فریم، پلتفرم، چارچوب سکو و ورک استفاده می‌شود و این برنامه تقریبا برای تمام مشکلاتی که یک برنامه نویس در طول کارهای خود با آن مواجه می‌شود، یک راه‌حل دارد. اگر شما هم یک برنامه نویس هستید، احتمالاً تاکنون از صدها سورس کد و برنامه کاربردی استفاده کرده‌اید.

زبان برنامه نویسی دات نت از ابزارهای گوناگونی تشکیل شده است. این ابزارها همان تکه کد‌هایی هستند که از قبل، برای وظیفه‌ای خاص نوشته شده‌اند. ابزارهای داخل دات نت به چند دسته تقسیم می‌شوند که به آن‌ها فضای نام یا (Name Space) گفته می‌شود. همچنین میتوانید مقاله ما درباره صفرتاصد زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت را بخوانید؛ کلیک کنید.

 

زبان برنامه نویسی دات نت

 

اما چرا به این دسته‌بندی‌ها فضای نام می‌گویند؟ برای توضیح بیشتر، ابتدا تعریف مختصری از فضای نام را ارائه می‌دهیم. در واقع شما در هر محدوده‌ای، تنها می‌توانید یک نام را تعریف کنید و دو متغیر با نام یکسان در یک محدوده امکان تعریف ندارند. با استفاده از Name Space دو متغیر یا تابع عضو، می‌توانند نامی یکسان داشته باشند. فضای نام، اجازه گروه‌بندی نام‌هایی که محدوده سراسری دارند را در محدوده‌های کوچکتر می‌دهد.

 یکی از فضاهای نام درون دات نت System.Windows.Forms. است که از همان نسخه‌های اول دات نت وجود داشت. System.Windows.Forms.  پنجره‌هایی هستند که در برنامه‌های تحت ویندوز دیده می‌شوند. یک برنامه می‌تواند بیش از یک فرم داشته باشد؛ اما هر فرم از همان خواص و روش‌های System.Windows.Forms. برخوردار است. این فضای نام، تمام اجزایی که شما جهت ساخت فرم‌ها و کنترل به آن‌ها نیاز دارید را شامل می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید نرم‌افزارهای مبتنی بر ویندوز را توسعه دهید. یعنی با استفاده از این فضای نام و با نوشتن چند خط کد کوتاه می‌توانید پنجره‌ای شبیه به ویندوز اکسپلورر بسازید.

 

تقسیم بندی زبان برنامه نویسی دات نت (NET.)

 دات نت در سه دسته جامع ارائه می‌شود:

.Net Frame Work

دات نت فریم ورک، یک فناوری نرم‌افزاری است که روی بسیاری از نسخه‌های سیستم عامل مایکروسافت و ویندوز قابلیت اجرا دارد و به سیستم عامل‌های دیگری مثل لینوکس و مکینتاش نیز وارد شده است. با توسعه برنامه‌های کاربردی از فرم کلاینت محور به فرم سرور محور توسط دات نت فریم ورک، یک جابجایی اصولی در استراتژی مایکروسافت ایجاد شد. دات نت فریم، در واقع یک چارچوب جدید جهت توسعه برنامه‌های کاربردی بر مبنای وب و مبتنی بر سیستم ‌عامل ویندوز در محیط مایکروسافت است و شامل مجموعه‌ای از زبان‌های برنامه نویسی مختلف می‌شود که (HC) و ویژوال بیسیک از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

 

 

 اگر بخواهیم دات نت فریم ورک را به شیوه دیگری تعریف کنیم، باید گفت که این برنامه مجموعه‌ای از فایل‌های مورد نیاز سیستم عامل است که برای اجرای برنامه‌های نوشته شده زیر نظر دات نت ضروری هستند. وجود تعدادی کتابخانه در دات نت فریم ورک، به توسعه سریع‌تر، آسان‌تر و کم هزینه‌تر برنامه شما کمک می‌کند. دات نت فریم‌های اخیر هم، توانایی پشتیبانی از 20 نوع زبان برنامه نویسی را دارند که به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  • تمام زبان‌های برنامه نویسی ارائه شده توسط شرکت مایکروسافت مانند C++، VB، JScript ، J#، C#
  • زبان‌های ارائه شده توسط شرکت‌های متفرقه مانند APL، COBOL، Pascal و ...

شایان ذکر است که توانایی نرم‌افزار دات نت فریم ورک در پشتیبانی از زبان‌های مختلف، به خاطر CRL قدرتمند آن است؛ زیرا کدهای برنامه نویسی، ابتدا توسط CRL کمپایل شده و به جای کدهای اصلی به MSIL تبدیل می‌شوند. از مزیت‌های استفاده از دات نت فریم ورک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ایجاد یک چارچوب واحد و محیط یکپارچه و جامع برای تولید و اجرای نرم‌افزار دات نت فریم ورک

2- برنامه نویسان برای اجرای پروژه نرم‌افزاری خود، محدود به استفاده از یک زبان برنامه نویسی خاص نیستند و می‌توانند از چندین زبان برنامه نویسی در پروژه خود استفاده نمایند.

3- برنامه‌های تولید شده دات نت فریم ورک روی تمام سیستم عامل‌های ویندوز بدون هیچ مشکلی قابلیت اجرا دارند.

4- از آنجایی که دات نت بهترین ابزار را برای اجرای برنامه‌های تحت وب شبکه در اختیار توسعه‌دهندگان سیستم‌های نرم‌افزاری قرار می‌دهد، از هر جهت برای پیاده‌سازی برنامه‌های تحت شبکه و تولید وب‌سایت مفید است.

5- قابلیت برنامه نویسی در کلیه سطوح مثل ویندوز، وب و موبایل

6-کاهش میزان کدهای نوشته شده توسط کاربر

7- وجود کنترل‌های وب، بلاک‌های کد Server Side و وب فرم‌ها

 

.Net Core

‏ شرکت مایکروسافت، نرم‌افزار دات نت کور را در سال 2014 رونمایی کرد. در سال 2016 نیز دات نت کور فریم ورک به جای نسخه پنجم دات نت فریم ورک معرفی شد. اما دات نت کور چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که در واقع دات نت کور، یک پلتفرم چند منظوره برای توسعه و برنامه نویسی است که توسط مایکروسافت ارائه شد. از ویژگی‌های اصلی این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

برنامه و زبان دات نت کور

 

 انعطاف‌ پذیری در استفاده: شما می‌توانید برنامه دات نت کور را به صورت یک افزونه در هر اپلیکیشنی که مورد نظرتان است، پیاده‌سازی کنید و یا اینکه به طور جداگانه و با کاربری‌های گوناگون در سرویس‌های خود نصب نمایید.

 قابلیت چند سکویی: این برنامه قابلیت نصب بر روی ویندوز، لینوکس، macos و امکان پورت کردن به سایر OSها را دارد. با توجه به برنامه‌های مایکروسافت و دیگر شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان، پشتیبانی از دیگر سیستم عامل‌ها، CPU‌ها و برنامه‌های دیگر نیز با گذشت زمان، رشد پیدا خواهند کرد. ابزار‌های Command Line تمام محصولات تشکیل شده از سناریوهای مختلف توسط این برنامه، قابلیت استفاده، ویرایش و اجرا دارند.

 سازگاری: دات نت کور به دلیل استفاده از کتابخانه استاندارد، توانایی و مطابقت با Xamarin، Net Frame Work و Mono را دارد.

Open Source: پلتفرم دات نت کور کاملاً به صورت متن باز است و از لایسنس‌های Mit و Apache 2 استفاده می‌کند.

 زبان‌های پشتیبانی شده توسط دات نت کور شامل #F، HC و VB می‌شوند که شما می‌توانید برای نوشتن اپلیکیشن‌ها و کتابخانه‌ها برای دات نت کور از آن‌ها استفاده کنید. در مقایسه دات نت فریم ورک و دات نت کور، باید گفت که در واقع پلتفرم دات نت برای اولین بار در سال 2000 معرفی شد و با گذشت زمان، تغییرات زیادی پیدا کرد. به طوری که می‌توان دات نت فریم ورک را محصول اصلی و اولیه آن دانست. App model کلیه اپلیکیشن‌های مدل‌های تحت دات نت فریم ورک را پشتیبانی نمی‌کند. چرا که اکثر آن‌ها با فناوری‌های ویندوزی مثل WPF ساخته شده و گسترش پیدا کرده‌اند.

 با اینکه APLS رابط‌های برنامه نویسی بسیاری که توسط دات نت فریم ورک پشتیبانی می‌شود را در بر می‌گیرد، اما در مجموع تعداد آن‌ها کمتر است و در فاکتور‌های خاصی با آن تفاوت دارد. از دیگر تفاوت‌های این دو برنامه می‌توان گفت دات نت فریم ورک فقط ویندوز و ویندوز سرور را پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که دات نت کور در macos و Linux نیز قابلیت استفاده دارد.

اپن سورس بودن کامل دات نت ورک هم، از موارد دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد؛ زیرا برخلاف دات نت ورک که کاملاً به صورت متن باز است، فقط بخش بسیار کوچکی از مجموعه‌های دات نت فریم ورک به صورت اپن سورس هستند.

 

Xamarin

زامارین، یک شرکت نرم‌افزاری است که ابزارهای توسعه نرم‌افزار تجاری را تولید می‌کند. این شرکت در سال 2011 در ایالت کالیفرنیا و توسط پروژه Open Source مونو اندروید به وجود آمد. هدف زامارین این بود که بتواند برای سه پلتفرم اندروید، آیفون و ویندوز فون، برنامه‌هایی را به وسیله زبان برنامه نویسی سی‌شارپ بنویسد. سرانجام در اوایل سال 2016 زامارین توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد که این شانسی بزرگ برای زامارین و محصولاتش بود.

انواع زبان برنامه نویسی دات نت

 

 از آن پس، با پروژه متن باز مونو، بستری فراهم شد که بتوان با استفاده از سی‌شارپ و دات نت برنامه‌هایی مثل ios و osx و اندروید را ساخت. در توضیح زبان برنامه نویسی زامارین باید گفت که این زبان، ابزاری برای طراحی و ساخت نرم‌افزارهایی با قابلیت استفاده در کلیه تلفن‌های همراه تحت سیستم عامل‌های متفاوت است.

در واقع زامارین یک ابزار برنامه نویسی چند سکویی است. بدین معنا که وقتی شما توسط زبان سی‌شارپ در فضای زامارین اپلیکیشن می‌سازید، دیگر نیازی به تغییر یا بازنویسی آن به زبان‌های دیگر برای استفاده در سایر پلتفرم‌ها ندارید. به طور کلی، زامارین را می‌توان یکی از کارآمدترین پلتفرم‌هایی که در ساخت برنامه‌هایی که با سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا می‌شوند، دانست.

 

چرا باید دات نت را انتخاب کرد؟

 بسیاری از مشتریان در سرتا‌سر جهان و در بسیاری از صنایع مختلف، به دات نت متکی هستند. دات نت به شما کمک می‌کند تا برنامه‌های کاربردی با کیفیت بالا را سریع‌تر توسعه دهید. این برنامه همراه با کتابخانه‌های گسترده، APL‌های رایج، پشتیبانی از چند زبان و ابزار قدرتمند ارائه شده توسط خانواده ویژوال استودیو، همواره پربازده‌ترین پلتفرم برای توسعه‌دهندگان بوده است.

شما با این برنامه می‌توانید هر نرم‌افزاری که بر روی پلتفرم‌های مختلف اجرا می‌شود را هدف قرار دهید. توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند از مهارت‌ها و کدهای همه آن‌ها در یک محیط آشنا دوباره استفاده کنند. این جمله بدان معناست که توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌ها را سریع‌تر و با هزینه کمتر بسازند.

 

کلام آخر

 در این مطلب از ایده پویا به بررسی کامل و کاربردهای زبان برنامه نویسی دات نت پرداختیم. به طور کلی دات نت یک پلتفرم توسعه مدرن، نوآورانه و متن باز است و برای استفاده از آن می‌توان از زبان‌های مختلفی مثل جاوا، پایتون و سی‌شارپ استفاده کرد. پلتفرم دات نت رسما توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شود و هزاران شرکت و میلیون‌ها توسعه‌دهنده به آن اعتماد دارند. مایکروسافت امنیت را بسیار جدی می‌گیرد و در صورت مشاهده کوچک‌ترین تهدیدی، به‌روزرسانی‌ها را به سرعت منتشر می‌کند.

 

بهینه سازی سایت

 

  • 51
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر