قانون کپی‌رایت (Copywrite) چیست و چه مزیت و کاربردی دارد؟

قانون کپی‌رایت (Copywrite) چیست و چه مزیت و کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار خبر : 1401 شهریور 12

قانون کپی‌رایت (Copywrite) چیست و چه مزیت و کاربردی دارد؟

 

همه ما مطالبی را درباره قانون کپی‌رایت شنیده‌ایم، اما جزئیات این قانون و نحوه اعمال آن در زمینه‌های مختلف متفاوت است. این مقاله به توضیح قانون کپی‌رایت در فضای مجازی ‌می‌پردازد و توصیه‌هایی عملی در مورد نحوه محافظت از ‌وب‌سایت و کارهایی که شما باید در فضای مجازی در صورت استفاده از مطالب دارای حق کپی‌رایت بدون اجازه شما باید انجام دهید، ارائه ‌می‌دهیم.

در مقایسه با دیگر مطالب در حوزه ‌وب‌سایت و فضای مجازی، پرداختن به موضوع کپی‌رایت ‌می‌تواند کمی ‌پیش پا افتاده باشد، اما دانستن درباره آن برای هر فردی ضروری است. در این راستا شرکت ایده پویا با در نظر گرفتن تمامی قوانینی که در زمینه کپی‌رایت در مورد وب‌سایت‌ها وجود دارد به طراحی وب‌سایت و سئو سایت برای مشتریان خود می‌پردازد.

 

ایده های دیجیتال مارکتینگ

 

قانون کپی‌رایت چیست؟

کپی‌رایت به حمایت قانونی از آثار اصلی نویسندگان اشاره دارد. این شامل انواع بیان خلاقانه، ادبی، نوشتاری، نمایشی، هنری و موسیقیایی و سایر انواع بیان خلاقانه اشاره دارد.

این قانون شامل اختراعات صنعتی یا فناوری نمی‌شود، اگرچه حوزه‌هایی وجود دارند که نرم‌افزارهای رایانه‌ای را اثری خلاقانه و دارای حق چاپ ‌می‌دانند. از همین رو، ‌وب‌سایت‌ها حاوی مطالب نوشتاری، گرافیک، آرم‌های تجاری و سایر عناصر بصری و صوتی هستند. به طور حتم این مطالب به عنوان مطالب دارای حق چاپ محسوب ‌می‌شوند.

 

نحوه اعمال قانون کپی‌رایت بر روی ‌وب‌سایت

‌وب‌سایت شما به عنوان یک اثر اصلی، پس از ایجاد دارای حق کپی‌رایت است، زیرا ‌وب‌سایت، بنا به تعریف قانون کپی‌رایت، این شرط را برآورده ‌می‌کند که مطالب را در یک رسانه ملموس نشان می‌دهند. تمام محتوای یک ‌وب‌سایت توسط قانون کپی‌رایت محافظت ‌می‌شود. طبق قانون کپی‌رایت، این شامل هر موادی است که برای کاربران یک ‌وب‌سایت خاص قابل درک است بنابراین شامل متن، تصاویر، موسیقی، صدا ویدئو ‌می‌شود.

محتویات سایت شما به محض انتشار دارای حق چاپ است، هوشمندانه‌ترین راه این است که در پایین ‌وب‌سایت خود به کاربران اعلام کنید که محتوای ‌وب‌سایت شما دارای حق چاپ است. این موضوع به صورت قانونی بیان ‌می‌کند که استفاده از مطالب ‌وب‌سایت بدون اجازه مالک غیرقانونی است. اما شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که چه کسی مالک مطالب حق کپی‌رایت است؟

قانون کپی رایت

مالک حق کپی‌رایت کیست؟

خالق محتوا، مالک حقوق است، اما اگر شما فردی را استخدام کرده باشید که برای ‌وب‌سایت شما محتوا ایجاد کند کسب‌وکار شما صاحب حق کپی‌رایت است.

اگر سایت شما دارای بخش نظرات است یا رتبه‌بندی کاربران را نمایش ‌می‌دهد، این محتوای شخص ثالث است و متعلق به کاربری است که آن را ایجاد کرده است. اگر ‌می‌خواهید چنین محتواهایی را در حق کپی‌رایت خود بگنجانید، باید از طریق درخواستی که به کاربران ارسال می کنید و پس از موافقت آنها، مالکیت را به خودتان انتقال دهید.

 

چرا باید قانون کپی‌رایت را برای ‌وب‌سایت خود داشته باشیم؟

کپی‌رایت و علائم تجاری بعد از اینکه شما ‌وب‌سایتی را راه‌اندازی کردید و کسب‌وکار شما رونق گرفت به شما کمک ‌می‌کنند تا مانع ایجاد سوء استفاده افراد دیگر شوید و به این ترتیب هیچ کس دیگری نمی‌تواند یک موجودیت تکراری با نام و لوگوی شما را ایجاد کند.

این مورد اجباری نیست اما اگر برای ‌وب‌سایت خود ارزش قائل هستید، ثبت کپی‌رایت و علائم تجاری مناسب ‌می‌تواند محافظت بیشتری را در برابر کپی‌برداری‌ها ایجاد نماید.

 

چگونه کپی‌رایت از ‌وب‌سایت شما محافظت ‌می‌کند؟

در واقع، هیچ قانون کپی‌رایت جامعی وجود ندارد که از همه عناصر موجود در یک ‌وب‌سایت محافظت کند. اما ما در اینجا به برخی از موارد اشاره ‌می‌کنیم.

  • متن

متن ‌وب‌سایت به عنوان یک اثر ادبی یا مجموعه‌ای از آثار ادبی محسوب ‌می‌شود. کاربران به راحتی ‌می‌توانند از محتوای ‌وب‌سایت شما استفاده کنند. با این حال، متنی که شما در ‌وب‌سایت خود قرار ‌می‌دهید باید اصل باشد، این متن باید محصول تلاش، کار و مهارت نویسنده محتوا باشد و از جای دیگری کپی نشود.

  • HTML

در زبان HTML از علامت گذاری‌هایی مانند، برچسب متا اطلاعات، پاراگراف‌ها، منابع و تصاویر، ویژگی‌های متن، تقسیم‌بندی صفحه و غیره استفاده ‌می‌شود.

بنابراین، HTML یک ‌وب‌سایت یک اثر مشتق شده از متن یک ‌وب‌سایت است. بسیاری از کدهای HTML استاندارد هستند و به محافظتی که برای متن است نیاز ندارد. اگر کدهای HTML نیاز به حق کپی‌رایت داشته باشند، به عنوان یک اثر محافظت ‌می‌شوند.

  • CSS

کدهای CSS تا حد زیادی برای مشخصات ظاهری یک ‌وب‌سایت اعمال ‌می‌شوند. دستوران CSS بر مواردی مانند موقعیت و فاصله‌گذاری در صفحه، رنگ صفحه و نوع قلم، اندازه و سبک آن تاثیر ‌می‌گذارد و تعیین ‌می‌شود.

به دلیل اینکه کدهای HTML و CSS دارای استانداردهای مشخصی هستند، با این حال، نشان دادن اصالت این کدهای بسیار دشوار است.

  • کدهای نرم افزار

تقریباً همه ‌وب‌سایت‌های مدرن از یک نوع نرم افزار، از اسکریپت‌های ساده تا سیستم‌های مدیریت محتوای پیچیده و تجارت الکترونیک را در خود جای داده‌اند. کدهای نرم‌افزار در یک زبان مفسری یا کامپایل شده از حقوق کپی‌رایت بیشتری نسبت به HTML و CSS برخوردار هستند.

  • پایگاه داده

اکثر ‌وب‌سایت‌ها توسط یک سیستم مدیریت پایگاه داده مانند MYSQL پشتیبانی ‌می‌شوند. نرم‌افزار پایگاه‌داده نیز مانند هر نرم‌افزار دیگری محافظت ‌می‌شوند.

  • لوگو

لوگوهای گرافیکی معمولاً به عنوان یک اثر هنری اصلی محافظت ‌می‌شوند.

  • تصاویر و عکس‌ها

تصاویر و عکس‌ها مانند لوگوها نیز ممکن است به عنوان یک اثر هنری اصلی مورد محافظت از قانون کپی‌رایت قرار بگیرند.

 

محافظت از وب سایت با اعمال قانون کپی رایت

 

قانون کپی‌رایت در مورد شبکه‌های اجتماعی

بازنشر و کپی یک محتوا در فضای مجازی امری طبیعی است و کمتر کسی به قانون کپی‌رایت در مورد محتواهای رسانه‌های اجتماعی فکر ‌می‌کند. رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و پینترست امکان ارسال آنلاین مطالب را که ممکن است دارای حق چاپ باشند را ‌می‌دهند.

  • توییتر و کپی‌رایت

براساس سیاست‌های کپی‌رایت توییتر، مسئولیت تولید محتوا تنها به عهده شخصی است که محتوا را ایجاد کرده است. اما آنها این حق را دارند که محتوایی که ناقض توافقنامه کاربر باشد را حذف کنند. توییتر به کاربران ‌می‌گوید اگر فکر ‌می‌کنید که محتوای شما به گونه‌ای کپی شده است مشمول نقض حق نسخه‌برداری است و ‌می‌توانید گزارش دهید.

  • فیسبوک و کپی‌رایت

شرایط خط‌مشی فیسبوک اعلام ‌می‌کند که شما دارای حقوق مالکیت معنوی برای محتوایی هستید که در فیسبوک و سایر محصولات فیسبوک به اشتراک ‌می‌گذارید. شما در هر زمانی ‌می‌توانید محتوای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید اما قبل از آن باید با مجوز استفاده از محتوا موافقت کنید.

  • پینترست و کپی‌رایت

شرایط خط‌مشی پینترست به کاربران یک مجوز محدود، غیرانحصاری، غیرقابل انتقال و لغو برای استفاده از خدمات را ‌می‌دهد.

  • اینستاگرام و کپی‌رایت

در اینستاگرام شما مالک محتوایی هستید که منتشر ‌می‌کنید در عوض، شما همچنین مجوز غیرانحصاری برای استفاده، توزیع، تغییر، اجرا، کپی را در اختیار اینستاگرام قرار ‌می‌دهید.

 

مزایای کپی‌رایت برای محتوای ‌وب‌سایت

کپی‌رایت نوعی حمایت از مالکیت معنوی است. به طور خلاصه، این محدودیت را ایجاد ‌می‌کند که چه کسی ‌می‌تواند محتوای شما را کپی و توزیع کند. قانون کپی‌رایت معمولاً برای کتاب‌ها، فیلم‌ها و سایر رسانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برای ‌وب‌سایت‌ها نیز اعمال ‌می‌شود. دلایل مهمی ‌وجود دارد که قانون کپی‌رایت ‌می‌تواند از ‌وب‌سایت شما محافظت کند. از جمله:

1- اطلاع رسانی جهانی

حق کپی‌رایت نوعی حمایت معنوی از اثری است که به شکل ثابت و ملموس ایجاد شده است. این آثار شامل متن، عکس، آثار هنری، آهنگ، نرم‌افزارها یا هر نوع خلاقیت دیگری نیز ‌می‌شود. ایجاد یک خط‌مشی کپی‌رایت در ‌وب‌سایت شما، یک لایه حفاظتی را ایجاد ‌می‌کند که اطمینان حاصل شود که این مالکیت معنوی متعلق به شما است و توسط هیچکس دیگری نباید استفاده شود.

اگر محتوای ‌وب‌سایت شما برای شما درآمدزایی ایجاد ‌می‌کند، این نوع سرقت ‌می‌تواند بر امور مالی شما تأثیر منفی بگذارد. محتوای تکراری در موتورهای جستجو رتبه خوبی ندارند، به این معنا که حتی محتوای اصلی نیز کمتر احتمال دارد که ترافیک خوبی را به سمت ‌وب‌سایت شما جذب کند. با این وجود، این خطر وجود دارد که بازدیدکنندگان بالقوه به جای اینکه از ‌وب‌سایت شما بازدید کنند به سمت صفحه محتوای دزدیده شده بروند.

برای اطمینان از اینکه آیا شخص دیگری نیز از محتوای ‌وب‌سایت شما استفاده ‌می‌کند یا نه چندین ابزار وجود دارد که ‌می‌توانید از آن برای جستجوی محتوای تکراری در سایت‌های دیگر استفاده کنید. یکی از این ابزارها Copyscape است. چنانچه مشکلی پیدا کردید ‌می‌توانید با مالک ‌وب‌سایت تماس بگیرید و از او بخواهید که محتوا را حذف کند.

2- استفاده از هشدارهای جدی درباره نقض حقوق کپی‌رایت

اگر یک خط‌مشی حق چاپ برای ‌وب‌سایت خود منتشر کنید، به هر کسی که به ‌وب‌سایت شما مراجعه ‌می‌کند هشدار ‌می‌دهید که در مورد مالکیت معنوی خود جدی هستید. در این خط‌مشی شما باید هشدارهای جدی درباره عواقب استفاده از محتوای اصلی خود بدون اجازه صادر کنید، از جمله اینکه حق انجام هر گونه اقدام قانونی مناسب علیه نقض مالکیت معنوی خود را برای خود حفظ ‌می‌کنید.

3- یک سیاست ارزان قیمت

ایجاد و پیوست کردن یک خط‌مشی حق چاپ به ‌وب‌سایت شما نسبتاً ارزان است و تقریباً فضای زیادی را از ‌وب‌سایت شما نمی‌گیرد. ‌می‌تواند به شما در جلوگیری از نقض اثر اصلی و پاسخ به موارد نقض شده کمک کند. یک خط‌مشی کپی‌رایت نه تنها ابزارهای قانونی را در اختیار شما قرار ‌می‌دهد، بلکه یک تصویر حرفه‌ای از شما در ذهن مخاطب ایجاد ‌می‌کند.

 

جمع‌بندی

  همواره اثرهای خلاقانه بیشتر مورد توجه مخاطبین قرار می‌گیرند و افرادی سعی دارند تا کپی‌هایی از روی اثر اصلی ایجاد کنند یا با استفاده از الهام از آن، اثرهای جدیدی را خلق نمایند. در فضای مجازی نیز شرکت ایده پویا، همواره سعی در منحصربفرد بودن محتوا به همراه کیفیت داشته است. شما ‌می‌توانید با مراجعه به ‌وب‌سایت شرکت به نشانی http://Activeidea.net از نمونه کارها و خدمات دیگر این شرکت بازدید نمایید.

 

طراحی حرفه ای سایت 

 

  • 32
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر