صفرتا صد روش‌های اصولی برای مقاله‌نویسی

تاریخ انتشار خبر : 1401 مرداد 09

صفرتا صد روش‌های اصولی برای مقاله‌نویسی

 

مقاله‌نویسی یکی از مهارت‌هایی است که یادگیری آن برای دانشجویان و دانش‌آموزان بسیار ضرورت دارد. نوشتن فایل‌های تحقیقاتی در دوران تحصیل، نیازمند دانستن این فن است؛ به خصوص اگر اکنون در حال گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی هستید، حتما باید با مهارت مقاله‌نویسی به زبان فارسی و انگلیسی آشنا باشید. حتی اگر اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهید، مقاله‌نویسی و تولید محتوای متنی می‌تواند به شغل آینده شما تبدیل شود یا کمک کند که در کار خود پیشرفت بهتری داشته باشید.

 

اصول بازاریابی اینترنتی

 

دیدگاه‌های کلی برای مقاله‌نویسی

به صورت کلی، مقاله‌نویسی دو دیدگاه مختلف دارد که شما می‌توانید یکی از آن‌ها را پیش بگیرید.

  • مقاله‌نویسی علمی: برای این منظور باید دانش خود را در زمینه مورد نظرتان ارتقا دهید تا بتوانید یک مقاله خوب بنویسید. نوشتن یک مقاله علمی استاندارد و در سطح بالا، ممکن است ماه‌ها طول بکشد.
  • مهارت مقاله‌نویسی: مطابق با این دیدگاه، مقاله‌نویسی یک مهارت است که با زمان گذاشتن و کسب تجربه، می‌توانید به ارتقای آن بپردازید.

فرقی نمی‌کند که نگرش شما به مقاله‌نویسی به چه صورت باشد، آنچه اهمیت دارد برداشتن گام اول و ثابت‌قدم بودن در این مسیر است. در ادامه قصد داریم بیشتر به اصول مقاله‌نویسی بپردازیم.

 


خط قرمزهایی که در محتوانویسی باید رعایت کنید؛ کلیک کنید.


 

برای مقاله‌نویسی به چه چیزهایی نیاز دارید؟

برای اینکه شروع به نگارش مقاله کنید، به ابزار کار مخصوصی نیاز خواهید داشت. در وهله اول باید یک میز و صندلی راحت برای خود تهیه کنید تا در صورت نشستن‌های طولانی‌مدت، سلامتی شما به خطر نیفتد. برای نوشتن مقاله به یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ نیاز دارید و باید از انواع منابع مانند دیکشنری‌ها، کتاب‌ها و موتورهای جست‌وجوگر یا برنامه‌های کامپیوتری نیز استفاده کنید.

برای راحتی هنگام نگارش بهتر است یک دفترچه یادداشت، مداد یا قلم، تلفن همراه، عینک آنتی رفلکس و نوشیدنی مورد علاقه‌تان را نیز در کنار خود داشته باشید. با در اختیار داشتن لوازم ذکر شده، می‌توانید با ذهن متمرکزتری اقدام به نگارش یک مقاله کنید.

 

اصول حرفه ای مقاله نویسی

 

اقدامات پیش از شروع مقاله‌نویسی

برای نگارش مقاله به صورت کاملا اصولی، لازم است مراحلی را طی کنید. در این قسمت از آموزش صفر تا صد مقاله‌نویسی، به اقدامات پیش از نگارش می‌پردازیم.

قبل از شروع مقاله‌نویسی بهتر است از خودتان بپرسید که اصلا چرا می‌خواهید چنین مقاله‌ای را منتشر کنید؟ در این مرحله باید ببینید موضوعی که در نظر دارید، جذابیت خاصی دارد یا خیر! در گام بعدی شما باید نوع مقاله مورد نظرتان را مشخص کنید. به‌صورت کلی مقالات به سه دسته ابتکاری، مقالات کوتاه و مروری تقسیم‌بندی می‌شوند. این کار را می‌توانید بسته به هدف و همچنین موضوعی که در نظر دارید، انجام دهید.

بعد از انتخاب نوع مقاله، نوبت به انتخاب نشریه هدف می‌رسد. یک مقاله‌نویس مجرب، مقاله‌های نوشته‌شده خود را در میان نشریات مختلف، پخش‌وپلا نمی‌کند و تنها یک بار آن را به محلی معتبر ارائه می‌دهد. به شرایطی که نشریه مورد نظر برای نویسندگان و مقالات در نظر گرفته است، دقت کنید. برخی از انتشارات تنها از یک ساختار مقاله پشتیبانی کرده و آن‌ها را منتشر می‌کنند؛ پس بهتر است از این موضوع اطلاع داشته باشید. قوانین و مقررات و اصول اخلاقی نشریه مورد نظر را به‌صورت کامل مطالعه کنید.

 

شناسایی ساختار مقاله

مقالات باید در چارچوب خاصی نوشته شوند. برای اینکه موفق به نوشتن یک مقاله خوب شوید، لازم است تا این چارچوب و ساختار را به‌خوبی بشناسید.

 

عنوان مقاله

بدون شک هر مقاله‌ای نیاز به یک عنوان مناسب دارد که معرف آن است. انتخاب عنوان، اهمیت بسیار زیادی دارد و بهتر است به‌گونه‌ای باشد که توجه مخاطب را جلب کند. عنوانی که انتخاب می‌کنید باید کاملا مرتبط با محتوای مقاله‌تان باشد، در غیر این صورت مقاله شما فاقد اعتبار خواهد بود.

 

چکیده

چکیده و خلاصه، دومین بخش از مقاله است که بیشترین بازدید و نرخ مطالعه را به خود اختصاص می‌دهد. در این قسمت به صورت کاملا خلاصه، بخش‌های مختلف مانند مقدمه، اهداف، نتایج و... ذکر می‌شوند. در اکثر مقالات منتشر شده، این قسمت بین 150 تا 250 کلمه است و باید به‌گونه‌ای نوشته شود که خواننده را به مطالعه کل مقاله ترغیب کند. همچنین در برخی از موارد، خوانندگان فرصت خواندن متن کامل مقاله را ندارند، پس به خواندن چکیده اکتفا می‌کنند؛ به همین دلیل این قسمت باید حاوی اطلاعات مفید و کاربردی باشد.

 

واژگان کلیدی

برای نوشتن یک مقاله، شما باید 5 یا 6 واژه کلیدی را در نظر بگیرید که بیشترین بازدید را دارند. این کلمات دارای اهمیت زیادی هستند و باید دقیقا مرتبط با محتوای مقاله، گزینش شوند. با انتخاب کلمات کلیدی مرتبط، می‌توانید به‌راحتی مقاله منتشر شده خود را پیدا کنید.

 

مقدمه

قسمت بعدی ساختار یک مقاله استاندارد، مربوط به مقدمه است. مقدمه باید بتواند خواننده را با مسئله تحقیق و موضوع مورد بررسی، آشنا کند. به کمک این قسمت، خواننده می‌تواند در مورد ضرورت انجام این تحقیق، بیشتر بداند.

 

یافته‌ها و متن اصلی

 در این قسمت، هرآنچه که ضمن تحقیقات به‌دست‌آمده است، درج خواهد شد. برای بیان یافته‌ها و نتایج، می‌توان از جداول، نمودارها و آمار و ارقام مختلف نیز استفاده کرد. این نتایج باید با زبان بسیار روان و دقیق و همچنین با صداقت کامل، بدون هیچ‌گونه بزرگنمایی نوشته شوند.

 

بحث و نتیجه‌گیری

یافته‌ها و نتایجی که در قسمت قبلی ذکر شده‌اند، در این قسمت مورد بررسی قرار می‌گیرند و تفسیر می‌شوند. همچنین ضمن نتیجه‌گیری، می‌توان در این قسمت برای نشان دادن ارزش کار، مقایسه‌ای با کارهای دیگران نیز انجام داد.

 

فهرست منابع

کلیه منابعی که برای نگارش مقاله مورد استفاده قرار گرفته است را باید در این قسمت درج کنید. این کار به اعتباربخشی مقاله شما، کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

 

آموزش مقاله نویسی

 

چگونه به صورت اصولی و حرفه‌ای مقاله بنویسیم؟

حالا که به صورت کامل با اقدامات پیش از مقاله‌نویسی و همچنین ساختار کلی مقالات آشنا شدیم، نوبت به شروع مقاله‌نویسی می‌رسد؛ اما چطور باید این کار را انجام دهیم؟ در این قسمت روش‌ها و راهکارهایی که کمک می‌کنند تا بتوانید یک مقاله اصولی و استاندارد بنویسید را به شما معرفی می‌کنیم.

 

هرچه که می‌توانید مقاله بخوانید

برای اینکه بهتر با ساختار و نحوه مقاله‌نویسی آشنا شوید، لازم است هرچه که می‌توانید مقاله بخوانید. برای این کار می‌توانید به سایت‌های مختلف مراجعه کنید و مقالات مختلفی را در زمینه مورد نظرتان بخوانید. این کار باعث می‌شود تا آشنایی شما با ساختار و روش مقاله‌نویسی بیشتر شده و بهتر بتوانید از پس نگارش آن برآیید.

 

تکرار پژوهش‌های قبلی

هیچ مقاله‌ای یک‌بارمصرف نیست؛ یعنی شما می‌توانید مقالاتی را که در گذشته منتشر شده‌اند، مجددا مورد بررسی قرار داده و عینا آن پژوهش را به‌گونه‌ای که می‌خواهید، مطابق با سلیقه خودتان، تکرار نمایید. همه قسمت‌های مقاله را با قلم خودتان بازنویسی کنید و از موضوع قبلی، یک مقاله جدید به وجود آورید. این روش برای کسانی که تجربه مقاله‌نویسی ندارند، بسیار کمک‌کننده است.

 

دست‌به‌قلم شوید

بدون اینکه شروع به نوشتن مقاله کنید، نمی‌توانید تبدیل به یک مقاله‌نویس شوید. هرچقدر هم که علاقه به این کار داشته باشید، تا زمانی که قلم ‌به دست نگیرید و شروع نکنید، نمی‌توانید مهارت خود را به چشم ببینید. به صورت کلی یک مقاله بد، بهتر از یک مقاله نوشته ‌نشده است؛ پس هرچه زودتر شروع به کار کرده و به‌تدریج، مهارت خود را در این زمینه ارتقا دهید.

 

کمک گرفتن از مقاله نویسان دیگر

شما می‌توانید از تجربیات دیگران استفاده کرده و آن‌ها را الگو قرار دهید. مقاله‌ای را که نوشته‌اید به یک مقاله‌نویس یا شخصی که در گذشته چند مقاله نوشته است نشان داده و از او بخواهید تا ایرادات شما را مشخص کند و بازخورد بدهد. این کار می‌تواند یک راهنمایی بزرگ برای مقاله‌نویسی باشد.

 

بهره بردن از همایش‌های مقاله‌نویسی

یکی از اقداماتی که می‌تواند تجربیات خوبی در زمینه مقاله‌نویسی برای شما به دنبال داشته باشد، شرکت در همایش‌های مقاله‌نویسی است. شما می‌توانید با فرستادن مقالاتتان در این همایش‌ها، شروع کنید. حتی ارسال یک مقاله ضعیف به چنین همایش‌هایی نیز می‌تواند یک قدم بسیار بزرگ و مؤثر در این زمینه تلقی شود.

 

اصول مقاله نویسی

 

مقاله‌نویسی در هفت گام

برای اینکه بتوانید مقاله بنویسید، باید در یک مسیر مشخص قدم بردارید. در این راستا باید مرحله‌به‌مرحله پیش بروید و همه ارکان مقاله را گرد هم آورید.

گام اول: انتخاب موضوع

گاهی ممکن است موضوع مقاله به شما داده شود و گاهی هم خودتان یک موضوع پیشنهاد می‌کنید. در هر صورت برای نوشتن یک مقاله، در قدم اول شما نیاز به یک موضوع دارید. در انتخاب موضوع دقت داشته باشید که، درباره آن به میزان کافی مطلب و منابع تحقیق وجود داشته باشد.

 

گام دوم: تهیه طرح اولیه از ایده‌ها

برای اینکه نتیجه مقاله مطلوب شود، باید افکارتان را به‌خوبی سازمان‌دهی کرده و با نظم پیش بروید. ایده‌های موجود در ذهنتان را روی کاغذ پیاده‌سازی کنید تا بهتر بتوانید درباره آن‌ها تصمیم بگیرید. با این کار می‌توانید مقاله خود را پی‌ریزی کنید.

 

گام سوم: نوشتن شرح موضوع

بعد از انتخاب موضوع و بررسی ایده‌ها، باید یک شرح موضوع بنویسید. برای این کار باید خلاصه‌ای از هدف اصلی مقاله و ادعای آن داشته باشید. همین امر کمک می‌کند تا از خط اصلی مقاله خارج نشوید و بتوانید اهدافتان را برای مخاطب شفاف‌سازی کنید.

 

گام چهارم: تهیه بدنه اصلی

بدنه اصلی مقاله، به توضیح درباره موضوع اصلی می‌پردازد و آن را توصیف می‌کند. برای بدنه اصلی باید ایده‌های سازمان‌دهی شده‌تان را به کار بگیرید و با جملات و ذکر مثال‌های مختلف، به تکمیل آن‌ها بپردازید.

 

گام پنجم: نوشتن مقدمه

مقدمه باید جذاب‌ترین بخش یک مقاله باشد تا بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کرده و او را به خواندن مقاله ترغیب کند. از هر روشی که می‌خواهید مانند آوردن یک نقل‌قول یا مثل و... می‌توانید برای جذاب‌تر کردن و گیرایی هرچه بیشتر این قسمت از مقاله استفاده کنید.

 

گام ششم: نوشتن نتیجه‌گیری

برای نتیجه‌گیری باید تمام ایده‌های خود را امتحان کرده و به یک جمع‌بندی درباره آن‌ها برسید. این بخش نیاز به چند جمله خیلی قوی دارد که بتواند منظور و هدف شما را از نگارش کلی مقاله به مخاطب برساند.

 

گام هفتم: انجام بررسی نهایی

بعد از نوشتن نتیجه‌گیری، هنوز یک مرحله از کار شما باقی می‌ماند. در این مرحله باید تمام پاراگراف‌ها و نوشته‌ها را یک‌بار دیگر به‌صورت کامل از نظر بگذرانید و به تمام جزئیات دقت کنید. ترتیب نوشته‌ها را در این بخش مورد بررسی قرار داده و دقت کنید که مهم‌ترین مطالب را در پاراگراف‌های اول و آخر نوشته خود به‌ کار برده باشید.

 

سخن پایانی

نگارش مقاله خوب، یک مهارت است که تنها در اثر تمرین و تکرار به دست خواهد آمد. مقالات، بسته به پارامترهای مختلف، در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند. درصورتی‌که در شاخه‌ای از علوم دارای تخصص کافی هستید، می‌توانید اقدام به نوشتن یک مقاله علمی کنید تا در نشریات معتبر داخلی یا خارجی چاپ شود. به صورت کلی، شما برای نوشتن یک مقاله هیچ محدودیتی ندارید، تنها کافی است چارچوب و ساختار اصلی مقاله را شناخته و با روش‌های اصولی برای نگارش آن آشنا شوید. با رعایت همه آنچه در قسمت‌های قبلی ذکر شد، شما می‌توانید یک مقاله خوب و استاندارد بنویسید که لایق چاپ شدن در نشریه‌های موفق باشد.

 

انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ

 

  • 0
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر