19 تست A/B که باید در وب سایت خود اجرا کنید.

تاریخ انتشار خبر : 1401 تیر 22

19 تست A/B که باید در وب سایت خود اجرا کنید.

 

بهینه‌سازی نرخ تبدیل بازی آسانی نیست، به خصوص اگر تازه وارد باشید. یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود نرخ تبدیل ( CRO) استفاده از ویژگی‌های تست A/B در وب سایت شماست. چالش واقعی با بهینه سازی نرخ تبدیل یا همان CRO این است که بدانیم چگونه شروع کنیم و چه چیزی را آزمایش کنیم. این پست مورد دوم را پوشش می‌دهد و روش‌های بهینه سازی سایت برای بالا بردن نرخ تبدیل را توضیح می‌دهد.

یک چیز وجود دارد که باید در نظر داشت: آزمایش هر جنبه تصادفی وب سایت شما می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. شما می‌توانید زمان و پول را روی نرم افزارها، کارگران و مشاوران بگذارید و چیزهایی را آزمایش کنید که درآمد وب سایت شما را به اندازه کافی برای توجیه آزمایش‌ها افزایش نمی‌دهد. بنابراین قبل از این که عجله کنید، مطمئن شوید که در مورد اهداف خود فکر کرده‌اید. سپس به تست‌های زیر نگاهی بیندازید و ببینید کدام یک برای کسب و کار خاص شما منطقی است. اگر چنین است، پیش بروید و آن را اجرا کنید. اگر نه، یکی دیگر را امتحان کنید.

درباره راهکارهای افزایش نرخ کلیک سایت بیشتر بخوانید؛ کلیک کنید.

 

19 تست A/B مفید و اساسی برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت

تست A/B: تایپوگرافی

ثابت شده است که تایپوگرافی به شکل عمده ای بر تبدیل‌ها تأثیر می‌گذارد، اما آزمایش تمامی فونت‌های گوگل، شما را به جایی نمی‌رساند. چند جنبه از تایپوگرافی وجود دارد که باید ابتدا آنها را قبل از اینکه به حروف چاپی خاص بپردازید آزمایش کنید.

1- مقایسه Serif و Sans Serif

حروف Serif با عرض‌های مختلف برای هر خط در یک کاراکتر برجسته می‌شوند. (به عنوان مثال، Times New Roman) حروف Sans Serif دقیقا برعکس هستند، ساده با عرض ثابت (مانند Arial)

 

ما پیشنهاد می‌کنیم از sans serif استفاده کنید، اما جالب اینجاست که جورجیا (یک نوع حروف Serif) تا حد زیادی محبوب ترین نوع حروف در وب است. هر دو نوع فونت را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای وب سایت شما بهتر عمل می‌کند. طبق یک اینفوگرافیک WDD، sans serif برای وب و serif برای چاپ بهترین هستند.

 

2- رنگ‌ها

در وبلاگ یا وب سایت شما، بیشتر متن، همیشه با رنگ سیاه (تاریک) در پس زمینه سفید (روشن) همراه است. این یک طرح رنگ سنتی بوده که چشم‌ها به آن عادت کرده است. با این حال، برای فراخوانی (calls to action) جهت اقدام و سایر عناصر متنی کوچکتر و تاثیرگذارتر، هر یک از هشت رنگ اصلی (یا هر رنگی که با طرح شما مطابقت دارد) را آزمایش کنید. همیشه این اصل را به خاطر داشته باشید: آنچه برجسته است کلیک می‌شود.

 

3- اندازه قلم

Tahoma باس سایز 10 پیکسل، Verdana و Courier با سایز 12 و Arial با سایز 14 پیکسل خواناترین هستند. هر نوع فونتی که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که تفاوت‌ها در تعامل کاربر و کلیک‌ها را با توجه به اندازه فونت آزمایش کنید. این روزها، با افزایش ترافیک تلفن همراه، بزرگترها بهتر عمل می‌کنند؛ اما نه همیشه.

 

4- نوع فونت

در نهایت، به خسته‌کننده‌ترین تست تایپوگرافی می‌رسیم، نوع فونت. هر یک از بیش از 700 فونت Google موجود را آزمایش نکنید. انجام این کار بسیار وقت گیر خواهد بود. فقط تعدادی از موارد اصلی را که با طراحی شما هماهنگ هستند امتحان کنید. هنگام آزمایش این موارد، همچنین می‌توانید از تست A/B/C/D و غیره استفاده کنید. این تست به شما امکان می‌دهد چندین تایپ فیس را در یک زمان آزمایش کنید.

 

تست A/B: فراخوانی برای اقدام (Calls to Action)

Calls to Action (CTA) تاثیرگذارترین عنصر در صفحه فرود شما است. به همین دلیل، به مقدار قابل توجهی آزمایش نیاز دارد. در اینجا به چند مورد از قسمت‌های اصلی Calls to Action که لازم است آنها را آزمایش کنید اشاره کرده‌ایم.

 

5- موقعیت

اغلب اوقات، طراحان وب دکمه Calls to Action را در وسط صفحه فرود بالای صفحه قرار می‌دهند و به همین نقطه اکتفا می‌کنند، زیرا این همان کاری است که «قرار است» انجام دهید. اما آیا می‌دانستید که قرار دادن CTA در پایین صفحه می‌تواند نرخ تبدیل شما را تا 304 درصد افزایش دهد؟ هیچ چیز را بدیهی نگیرید: بالای صفحه فرود را تست کنید، پایین، وسط، چپ و راست و ارتباط با عناصر متن را نیز در نظر داشته باشید.

 

6- رنگ

رنگ در اکثر تست‌های نرخ تبدیل (CRO) مهم است. احتمالاً این موضوع را می‌دانید که چگونه یک دکمه قرمز CTA با افزایش 21 درصدی در افزایش نرخ تبدیل، دکمه سبز را شکست می‌دهد. اما آزمایش مشابهی در شرکت Content Verve توضیح داد که چگونه دکمه سبز «افزودن به سبد خرید» 35.81 درصد فروش بیشتری را برای یک فروشگاه تجارت الکترونیک نسبت به یک دکمه آبی داشته است.

یک رنگ متضاد که از سایر عناصر موجود در صفحه متمایز است، به نظر بهترین عملکرد را دارد. امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای CTA شما مناسب است. برای انتخاب رنگ به آزمایش‌های دیگران اعتماد نکنید.

7- متن

به عنوان مهم‌ترین مورد در صفحه فرود شما، متن دکمه فراخوان برای Calls to Action باید به شدت مورد امتحان قرار گیرد. طول متن، ضمایر، کلمات قدرت و افعال مختلف را امتحان کنید. زمانی که مبارزات انتخاباتی ایالات متحده در سال 2007 در حال انجام بود، اوباما تنها با تغییر متن دکمه CTA خود از «ثبت نام» به «بیشتر بدانید»، 60 میلیون دلار اضافی جمع آوری کرد. بله، این یک آزمایش 60 میلیون دلاری است. این بازده‌های بالقوه را از دست ندهید.

 

تست A/B: طرح‌های قیمت گذاری

این بخش، به قیمتی که برای محصول خود درنظر گرفته‌اید، می‌پردازد. در این قسمت باید ارسال رایگان و ضمانت بازگشت پول را نیز در نظر داشته باشید.

 

8- فریمیوم، نسخه آزمایشی رایگان، ضمانت بازگشت پول

برای اینکه مشتریان بالقوه بتوانند محصولات را امتحان کنند (بله، دموهای محصول مهم هستند)، فروشندگان معمولا حداقل یکی از این سه مدل را ارائه می‌دهند.

  • یک محصول بسیار ابتدایی فریمیوم با ویژگی‌های محدود که می‌تواند برای همیشه استفاده شود.
  • یک نسخه آزمایشی رایگان از محصول در یک دوره زمانی محدود، که به کاربران اجازه می‌دهد تمام قسمت‌های محصول خود را تست کنند.
  • ضمانت بازگشت پول در صورت مورد تایید نبودن محصول در یک دوره زمانی تعیین شده

تغییر از مدل فریمیوم به نسخه آزمایشی رایگان 14 روزه، ثبت‌نام‌های پولی Acuity Scheduling را بیش از 268 درصد افزایش داد. شما می‌توانید هر یک از 3 روش را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای کسب و کار شما بهتر عمل می‌کند.

 

9- نسخه آزمایشی رایگان

اگر ارسال نسخه آزمایشی رایگان در زمان محدود چیزی است که برای وب سایت شما کار می‌کند، پس مدت زمان آزمایش رایگان چقدر باید باشد؟ 7 روز؟ 14، 21، 30؟ خودتان امتحان کنید! بسته به جایگاه خاص شما، نتایج ممکن است متفاوت باشد. همانطور که در زیر می‌بینید، برای Crazy Egg، یک دوره آزمایشی رایگان 14 روزه بهترین گزینه است.

 

 

10- قیمت گذاری برای هر طرح

فراموش نکنید که برنامه‌های قیمت گذاری خود را آزمایش کنید. نه تنها باید قیمت‌های متفاوتی را برای طرح‌ها امتحان کنید (آیا قیمت شما باید x9 تومان باشد یا x7 تومان؟)، بلکه باید با ویژگی‌های هر کدام بازی کنید تا قیمت مناسب برای هر طرح را به دست آورید. البته فراموش نکنید: مدل‌های قیمت گذاری فریبنده مانند بمب عمل می‌کند. با ارائه قیمت بسیار بالاتر قبل از یک گزینه میان‌رده، کاربران احتمالاً بدون اینکه دلیل آن را بدانند، بیشتر هزینه می‌کنند.

 

 

یک تست A/B قیمت گذاری فریب دهنده برای وب سایت شما را آزمایش می‌کند.

 

تست A/B: کپی رایتینگ صفحه فرود

هنر متقاعد کردن از طریق کلمات در یک صفحه - کپی رایتینگ - یکی دیگر از بخش‌های ضروری صفحه فرود است. کپی رایتینگ‌ها هرگز در اولین پیش نویس عالی نیستند. برای اطمینان از حداکثر تأثیر، نیاز به آزمایش‌های بیشتر و دقیق‌تری دارید.

 

11- پاراگراف‌های کوتاه در مقابل پاراگراف‌های طولانی

از دیدگاه فلسفی، نسخه کوتاه باید بهتر از مدل طولانی‌تر خود کار کند. به هر حال، طول توجه انسان‌ها به ماهی قرمز کمتر است، درست است؟

متأسفانه، این یک قانون اساسی نیست. به عنوان مثال، آزمایش بر روی Crazy Egg نشان داد که پاراگراف طولانی 7.6 درصد سرنخ بیشتر (و همچنین با کیفیت بهتر) تولید می‌کند. در سمت دیگر، یک باشگاه ورزشی زنجیره‌ای اسکاندیناوی با پاراگراف‌های کوتاه‌تر، 11 درصد نرخ تبدیل بیشتری به دست آورد.

شما نیز تست کنید تا بفهمید چه چیزی برای کسب و کارتان مفید است.

 

12- صفحات فروش ویدئویی در مقابل صفحات متنی

ایجاد محتوای ویدیویی هم دشوار و هم پرهزینه است. از این رو، اولویت کلی تولید محتوای مبتنی بر متن می‌باشد. اما آیا ممکن است با ناکامی در آزمایش محتوای ویدیویی، کاربران احتمالی را از دست بدهید؟ شاید اینطور باشد. بسته به اندازه و سرمایه کسب و کارتان، باید تصمیم بگیرید که آیا یک صفحه فروش ویدیویی ارزشش را دارد یا نه (البته ترکیب متن و ویدیو را فراموش نکنید).

این صفحه فرود ویدیویی به Six Pack Ab Exercises کمک کرد تا نرخ تبدیل را تا 46.15٪ بهبود بخشد. پس یک ویدیو می‌تواند کسب و کار شما را به شدت منقلب کند.

 

13- متن واقعی

همانند انتخاب فونت، آزمایش صدها نسخه مختلف از محتوای مبتنی بر متن، که هر کدام تنها یک تغییر کوچک نسبت به نسخه قبلی خود دارند، می‌تواند زمان بر و پر هزینه باشد. بنابراین، در حالی که باید به طور مداوم نسخه خود را ویرایش و آزمایش کنید، به یاد داشته باشید که نتیجه نهایی و دلخواه شما چیست تا در انتخاب کلمات معطل نشوید.

 

تست‌های عمومی ‌A/B برای وب سایت شما

در زیر به تست‌های مختلفی از A/B اشاره کرده‌ایم که در هیچ یک از دسته بندی‌های بالا قرار نمی‌گیرند. این موارد در دسته قیف‌های فروش، طراحی یا ساختار وب سایت و موارد دیگر قرار خواهند گرفت.

 

14- تعداد ستون‌ها

صفحات فرود چند ستونی قطعاً نسبت به صفحات تک ستونی بسیار جالب تر به نظر می‌رسند. اما در CRO، این قطعی نیست. در واقع، یک شرکت SaaS زمانی که صفحه قیمت گذاری دو ستونی خود را به صفحه تک ستونی تغییر داد، نرخ تبدیل خود را 680.6 درصد افزایش داد.

 

15- تصاویر پس زمینه و الگوها

پس‌زمینه صفحه فرود شما (رنگ، الگو یا تصویر ثابت) تأثیر بسیار مهمی بر روی خوانندگان وب سایت‌تان دارد. اگر هنوز انواع پس‌زمینه‌های مختلف را آزمایش نکرده‌اید، وقت آن رسیده که هزینه آن را کنار بگذارید.

 

Spreadshirt تصاویر صفحه اصلی خود را امتحان و عوض کرد و کلیک‌ها را 606 درصد و فروش را 11 درصد افزایش داد.

 

16- پیوندهای ناوبری

ارائه منوی ناوبری بر نحوه و آگاهی از این موضوع که آیا می‌توانید بازدیدکنندگان را به صفحات ثبت نام و پرداخت (صفحه قیمت گذاری، فرم تماس و غیره) جذب کنید، تأثیر می‌گذارد. تعداد لینک‌ها، رنگ منو، موقعیت آن و غیره را تست کنید.

 

17- رنگ لینک و پیوند

آیا می‌خواهید بازدیدکنندگان را وادار کنید تا روی لینک‌های پست وبلاگ شما به صفحه پرداخت پول کلیک کنند؟ رنگ لینک را تست کنید. رنگ پیوندهای داخلی، چیزی نیست که اکثر طراحان وب سایت به آن توجه کنند. اما وقتی به آن فکر می‌کنید، رنگ لینک داخلی واقعاً می‌تواند تأثیر زیادی بر تعداد بازدیدکنندگانی که وارد قیف فروش شما می‌شوند، داشته باشد. به عنوان مثال Beamax را در نظر بگیرید که با تغییر رنگ پیوند خود از آبی پیش فرض به قرمز، CTR پیوند را 53.13 درصد افزایش داد.

 

 

18- فیلدهای فرم تماس

اگر هدف شما این است که درخواست‌های تماس فرمی از وب سایت خود دریافت کنید، فرمت فرم تماس برای افزایش نرخ تبدیل بسیار مهم است. تعداد فیلدها (معمولاً حداقل بهترین است) و انواع فیلدها (چک باکس در مقابل کشویی) را امتحان کنید تا فرم‌های ارسالی بیشتری به دست آورید.

در این فرم، برای افزایش 26 درصدی نرخ تبدیل، تعداد فیلدهای فرم تماس را از 4 به 3 تغییر دادیم.

 

19- تعداد مراحل در فرآیند پرداخت

مطالعه موردی ثابت کرده است که پرداخت‌های تک مرحله ای تقریباً همیشه به طور قابل توجهی بهتر از پرداخت‌های چند صفحه ای هستند. اگر قبلاً هرگز تسویه حساب تک مرحله‌ای را در امتحان کرده‌اید، وقت آن است که یک مورد را آزمایش کنید.

 

نظرات نهایی در مورد تست A/B وب سایت شما

گاهی اوقات این موارد اصلی ترین تست‌های A/B نیستند که بیشترین رشد را برای شما به همراه دارند. در عوض، آزمون‌های غیر متعارف، آزمایش‌هایی که هرگز فکر نمی‌کردید تأثیر بگذارند، می‌توانند با ارزش‌ترین باشند. گاهی نیز، تست کمتر به جای تست‌های مداوم، می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود.

تست‌های A/B که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، باید به عنوان نقطه شروع درنظر گرفته شوند. هنگامی که مشاهده کردید چه تغییراتی بر افزایش نرخ تبدیل سایت تأثیر می‌گذارد، درک بهتری از آنچه مخاطبان شما را هدایت می‌کند، خواهید داشت.

 

سئو حرفه ای سایت

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر