نحوه

نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار خبر : 1401 تیر 15

نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

 

به عنوان یک فعال در حوزه بازاریابی دیجیتالی یا رسانه‌های اجتماعی، باید بتوانید ROI (بازده سرمایه گذاری) رسانه‌های اجتماعی خود را ردیابی و محاسبه کنید. ارزش کمپین‌های اجتماعی خود را به دست آورده تا بتوانید تاکتیک‌های مؤثر را دو برابر کرده و از تاکتیک‌هایی که مؤثر نیستند اجتناب کنید.

رسانه‌های اجتماعی بخش قدرتمندی از هر استراتژی بازاریابی برای افزایش آگاهی از برند و بازگشت سرمایه هستند و با تبدیل شدن به پست‌های قابل خرید و تجارت اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. در این پست، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه بازده بازگشت سرمایه خود را اندازه گیری و نکاتی را برای بهبود آن ارائه دهید تا بتوانید ارزش فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی خود را افزایش دهید.

 

بازگشت سرمایه در رسانه‌های اجتماعی چیست؟

اول از همه، اجازه دهید که ROI رسانه اجتماعی را تعریف کنیم. مانند هر چیزی که به بازگشت سرمایه اشاره می‌کند، ارزش فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی شما بر سرمایه گذاری انجام شده تقسیم می‌شود. فرمول محاسبه ROI برای رسانه‌های اجتماعی به صورت زیر است:

(بازده - سرمایه گذاری انجام شده) / سرمایه گذاری انجام شده X 100 = ROI رسانه اجتماعی

اگر ارزش بازگشت سرمایه شما بیش از 0 درصد باشد، از کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی خود درآمد کسب کرده‌اید. هر چیزی کمتر از آن به این معنی است که شما در حال از دست دادن پول هستید.

 

خدمات برتر دیجیتال مارکتینگ در ایران

 

ROI شبکه‌های اجتماعی را چگونه محاسبه کنیم؟

نحوه محاسبه ROI به اهداف سازمان شما و معیارهایی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، آیا آگاهی از برند در اولویت رسانه‌های اجتماعی شماست یا جذب سرنخ و فروش؟ هنگام ایجاد معیارهای ROI خود، آنها را با هدف اصلی فعالیت‌های خود درنظر گرفته تا ارزش آن را به دست آورید.

اهداف و معیارهای زیادی برای رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید؛ که البته به هدف اصلی شما بستگی دارد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فالوورهای جدید
  • نرخ کلیک
  • تبدیل‌ها
  • فرم‌های تکمیل شده
  • فایل‌های دانلود شده (به عنوان مثال کتاب الکترونیکی و...)

 

نحوه محاسبه بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی

 

معیارهای رایج برای کمک به اندازه گیری بازگشت سرمایه در رسانه‌های اجتماعی عبارتند از:

تعامل (Engagement): به عنوان یکی از رایج ترین و با ارزش ترین معیارها، تعامل در رسانه‌های اجتماعی سطح تعامل مردم با محتوا و برند شما را نشان می‌دهد. تحقیقات Altimeter نشان داد که بیش از یک سوم مدیران محتوا از Engagement به عنوان معیاری برای سنجش عملکرد استفاده می‌کنند. انواع معیارهای Engagement شامل کلیک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، لایک‌ها و ذکر نام تجاری است.

دسترسی (Reach): این معیار همه چیز در مورد افرادی است که شما را در رسانه‌های اجتماعی می‌بینند و با شما تعامل می‌کنند. Reach در مورد اندازه و اشتراک مخاطبان به کار می‌رود و به این می‌پردازد که محتوای رسانه‌های اجتماعی شما چقدر مسافت طی کرده و دیده شده است. اندازه‌گیری Reach می‌تواند سخت‌تر از Engagement باشد، زیرا فقط به تعداد افرادی که پست شما را دیده‌اند نگاه می‌کند، اما پیگیری آن نیز مهم است.

سرنخ‌ها (Leads): رسانه‌های اجتماعی نقش زیادی در تولید Leads دارند و مهم است که بدانیم کدام کانال‌ها سرنخ‌ها را ارائه می‌دهند و چه محتوایی باعث تولید آن‌ها می‌شود. برای بازگشت سرمایه، باید بتوانید کمپین‌های خود را به فعالیت مرتبط کنید، بنابراین دانستن تعداد سرنخ‌ها برای نمایش عملکرد مفید است.

تبدیل‌ها (Conversions): وقتی تلاش زیادی برای تولید محتوا و پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود انجام می‌دهید، مهم است که بدانید آنها در چه سطحی تبدیل می‌شوند. ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از پارامترهای UTM در پیوندها است تا بتوانید کلیک‌ها را بر اساس کمپین و پلتفرم ردیابی کنید.

 

چگونه نرخ بازگشت سرمایه ROI را برای رسانه‌های اجتماعی ردیابی کنیم؟

هنگامی‌که هدف یا اهدافی را برای فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی خود انتخاب کردید، باید سیستمی ‌برای ردیابی بازگشت سرمایه خود راه اندازی کنید.

  • ساده ترین راه برای انجام این کار، تعیین هدف در Google Analytics است. شما می‌توانید این کار را با تنظیم اهداف و ردیابی رویداد انجام دهید.
  • اگر می‌خواهید معیارهای دیگر را دنبال کنید (مانند لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و نام‌های تجاری) از پلتفرمی مانند Buffer یا Ahrefs استفاده کنید.
  • اگر در Google Analytics تازه کار هستید، مقاله ما را بخوانید تا راهنمای گام به گام نحوه استفاده از آن را مشاهده کنید. کلیک کنید.

نکته: توجه داشته باشید که Google Analytics 4 جایگزین Universal Analytics (که اکثر بازاریابان از آن استفاده می‌کنند) شده است، بنابراین مطمئن شوید که تغییرات جدید را سریع انجام دهید تا بتوانید از آن‌ها در کمپین‌های خود استفاده کنید.

 

چگونه می‌توانید میزان هزینه را برای تعیین ROI تعیین کنید؟

گام بعدی این است که چه مقدار پول برای محاسبه ROI رسانه اجتماعی خود اختصاص دهید؟ بهترین راه برای انجام این کار استفاده از داده‌های قبلی است. به این ترتیب می‌توانید ارزش مادام العمر (LV) هر مشتری را محاسبه کنید. به عنوان مثال، اگر متوسط ​​LV شما 100 دلار است، این بدان معناست که از هر 10 نفری که محتوای شما را مشاهده می‌کنند، 1 نفر مشتری می‌شود. بنابراین ارزش جذب بازدیدکننده برای تبدیل 10 دلار است (100 دلار تقسیم بر 10).

راه دیگر برای محاسبه ارزش‌های پولی، تخمین زدن است. این راه زیاد مطمئن نیست، اما اگر اطلاعات قبلی ندارید، این بهترین راه برای شروع است. برای تعیین ارزش واقعی، نگاه کنید که میانگین خرید شما از طریق سایت چقدر است یا بودجه PPC شما برای تبلیغات اجتماعی چه مقدار است؟ امروزه برخی از ابزارهای پیش‌بینی بودجه، ممکن است به شما در تعیین این هزینه‌ها کمک کنند.

 

چگونه هزینه یا سرمایه گذاری رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه بازگشت سرمایه در رسانه‌های اجتماعی، باید بدانید که چقدر برای ایجاد و اجرای کمپین‌ها هزینه می‌کنید. نمونه‌هایی از هزینه‌هایی که باید انجام دهید عبارتند از:

  • زمان شما یا زمان تیم بازاریابی: راه اندازی کمپین‌ها به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، بنابراین زمان صرف شده در رسانه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید.
  • ابزارها یا نرم افزارها: هر نرم افزار یا ابزاری را که نیاز به خرید و پرداخت منظم برای آن دارید حساب کنید.
  • هزینه تبلیغات اجتماعی: اگر از کمپین‌های پولی رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، بودجه هفتگی یا ماهانه خود را در نظر بگیرید.
  • تولید محتوا: رسانه‌های اجتماعی به محتوا نیاز دارند، بنابراین هر پولی که برای تولید آن نیاز است را در نظر بگیرید.
  • هزینه‌های اضافی: آیا از یک کپی رایتر یا سازنده محتوای ویدیویی کمک می‌گیرید؟ سرمایه گذاری که انجام می‌دهید را در محاسبات خود لحاظ کنید.

 

نکاتی برای بهبود بازگشت سرمایه در رسانه‌های اجتماعی

مهم نیست که میانگین بازگشت سرمایه شما برای رسانه‌های اجتماعی چقدر است، همیشه جایی برای بهبود وجود دارد!

مخاطبان خود را درک کنید: کلید ROI و موفقیت رسانه‌های اجتماعی درک مخاطبان شماست. مطمئن شوید که می‌دانید چه کسی و در چه پلتفرم‌هایی با شما در تعامل است تا بتوانید محتوایی ارائه دهید که درگیر آن شوند.

با محتوای خود هوشمندانه رفتار کنید: جلب توجه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی با محتوای بسیار زیاد ممکن است سخت باشد. هوشمندی به تولید محتوای با کیفیت است، نه تعداد آن! بنابراین برای تولید محتوای مرتبط، هیجان انگیز و سرگرم کننده زمان بگذارید.

از تولید سرنخ اجتماعی استفاده کنید: فعالان در بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی گزارش دادند که طبق داده‌های Statista در مورد سهم بودجه رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های اجتماعی 15 درصد از بودجه بازاریابی آنها را تشکیل می‌دهند. این سطح از هزینه به رسانه‌های اجتماعی برای تولید سرنخ و مشتریان نیاز دارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که فرم‌های تولید سرنخ را در دارایی‌های محتوای ارزشمند خود بگنجانید. کتاب‌های الکترونیکی یا ماشین حساب‌های آنلاین برای گرفتن اطلاعات مشتری، مناسب هستند.

تست و بهینه سازی: پست‌های اجتماعی خود را با استفاده از تصاویر، کلمات کلیدی و سرفصل‌های جدید تغییر داده و بهینه کنید. در رسانه‌های تبلیغاتی، انواع تبلیغات و مخاطبان جدید را امتحان کنید تا نتایج را مشاهده کنید.

به عنوان مثال، خرده فروش آنلاین مبلمان Made از تبلیغات واقعیت افزوده در فیس بوک برای افزایش فروش و آگاهی از برند استفاده کرد. در این تبلیغ، تجربه همه جانبه به افراد دارای دستگاه‌های iOS اجازه می‌دهد مبلمان مجازی سه بعدی را در خانه‌های خود قرار دهند. این کمپین شاهد افزایش 2.5 برابری خرید، افزایش 40 درصدی فراخوان آگهی و افزایش نرخ 3 برابر بیشتر به سبد خرید بود.

 

چطوری بازگشت سرمایه در شبکه اجتماعی را حساب کنیم

 

روی پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی خود تمرکز کنید: به یاد داشته باشید که نمایه شما اولین چیزی است که افراد هنگام ورود به صفحه شما می‌بینند. این وظیفه شماست که تاثیر اولیه خوبی داشته باشید. به تصاویر و محتوایی که در هر پلتفرم ‌استفاده می‌کنید نگاه کرده و قسمت بایو یا هدر آن را بهینه کنید، تا آنچه که هدف برند شما است، در یک لحظه به مشتری منتقل شود.

از اینفلوئنسرها استفاده کنید: امروز در رسانه‌های اجتماعی، قدرت در دست اینفلوئنسرهاست به همین خاطر اینفلوئنسر مارکتینگ به درجه اهمیت بالایی رسیده است. برای بازاریابان، همه چیز در مورد یافتن تأثیرگذاری است که با نام تجاری شما همسو باشد و بتواند آگاهی از برند و سرنخ‌ها را افزایش دهد. اگر هیچ ارتباطی با یک اینفلوئنسر ندارید، برای ایجاد ارتباط و یافتن اینفلوئنسر مناسب خود تلاش کنید. این گزینه فقط برای برندهای B2C نیست، اینفلوئنسرها می‌توانند برای بازاریابی B2B نیز موثر باشند، پس تحقیق کنید و ببینید چه چیزی برای شما مناسب است.

مراقب رسانه‌های اجتماعی و روند مشتریان خود باشید: شبکه‌ها سال به سال یکسان نمی‌مانند. با تغییر نیازها و رفتار مشتریان، استفاده آنها از رسانه‌های اجتماعی نیز تغییر می‌کند. کافی است در عکس زیر به گزارش Hootsuite's Social Trends 2022 نگاه کنید تا تغییر در اثربخشی پلتفرم‌ها در دستیابی به اهداف تجاری از سال 2020 تا 2021 را مشاهده کنید.

 

اهمیت رسانه های اجتماعی در بازاریابی

 

مطمئن شوید که آخرین روند رسانه‌های اجتماعی را زیر نظر داشته تا بدانید زمان و پول خود را کجا سرمایه گذاری کنید.

رسانه‌ها را در نظر داشته باشید: یک راه عالی برای دیده شدن کمپین رسانه‌های اجتماعی توسط مخاطبان بیشتر، ارتباط با رسانه‌هاست. شما می‌توانید با انتشار بیانیه مطبوعاتی یا تگ کردن آنها در پست‌های خود، این رسانه‌ها را مطلع کنید. این کار، به شما کمک می‌کند تا از رسانه‌ها بک لینک یا منشن دریافت کنید، به خصوص اگر یک کمپین در مورد گسترش آگاهی باشد. معیار بازگشت سرمایه رسانه‌های اجتماعی (ROI) برای این کار می‌تواند «مسافت پیموده شده توسط همان رسانه» باشد.

 

از رسانه‌های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند و بازگشت سرمایه استفاده کنید.

از آنجایی که مشتریان، بیشتر از رسانه‌های اجتماعی برای مرور، اتصال و خرید استفاده می‌کنند، بازاریابان باید دانش رسانه‌های اجتماعی خود را ارتقا دهند. پیشنهاد می‌کنیم، اصول اولیه را با دیپلم حرفه ای DMI در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مانند تحقیقات اجتماعی، تجارت اجتماعی و استراتژی اجتماعی بیاموزید. همچنین می‌توانید با زیر و بم بزرگ‌ترین کانال‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و تیک تاک آشنا شوید.

 

بهترین شرکت طراحی سایت

 

  • 7
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر