چگونگی و چرایی بهینه‌سازی وبسایت برای جستجوی صوتی در سال ۲۰۲۲

چگونگی و چرایی بهینه‌سازی وبسایت برای جستجوی صوتی در سال ۲۰۲۲

تاریخ انتشار خبر : 1401 تیر 12

چگونگی و چرایی بهینه‌سازی وبسایت برای جستجوی صوتی در سال ۲۰۲۲

 

تا همین چند دهه قبل، ایده حرف زدن روزانه با ربات‌های دستیار شبیه داستان‌های علمی تخیلی بود. امروز اگر بخواهیم نزدیک‌ترین مطبخ، پت شاپ یا سالن زیبایی را پیدا کنیم مشکلی برای پرسیدن پیشنهادهای سیری یا الکسا نداریم. از گوشی‌های هوشمند گرفته اسپیکرها و تلویزیون‌های هوشمند، حالا دیگر جستجوی صوتی وب با یک دستیار مجازی به چیزی عادی تبدیل شده است. در بسیاری از موارد این کار سریع‌تر و راحت‌تر از تایپ کردن یک عبارت جستجو است.

نکته اما اینجا است: یک جستجوی صوتی دقیقا همان جستجوی متنی نیست. وقتی با دستگاه‌ها حرف می‌زنیم، از عبارت‌های جستجوی متفاوتی که به نحوه حرف زدن ما در زندگی واقعی نزدیک‌تر هستند استفاده می‌کنیم. این واقعیت به این معنی است که متخصصان سئو و بازاریاب‌ها برای دستیبابی به این گروه در حال رشد جستجوها نیاز به تطبیق یافتن دارند.

اما سختی کار به این محدود نمی‌شود و رتبه گرفتن برای جستجوی صوتی هم ساده نیست. دستگاه‌هایی که امکان جستجوی صوتی می‌دهند به اینکه فقط نتیجه اول تا سوم یک عبارت جستجو را فهرست کنند گرایش دارند. برای رسیدن به این هدف شما به محتوایی سطح بالا و سئو صوتی سطح بالا نیاز دارید. در این راهنما از ایده پویا چگونگی انجام این کار را به شما نشان می‌دهیم.

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

بهینه‌سازی جستجوی صوتی چیست؟

بهینه‌سازی جستجوی صوتی مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو است که احتمالا ظاهر شدن محتوای شما در نتایج جستجوی صوتی را افزایش می‌دهد. هدف از بهینه‌سازی جستجوی صوتی مشخص کردن جستجوهای صوتی رایج در محتوا است تا تکنولوژی‌های جستجوی صوتی و دستیارهای مجازی صفحه شما را در نتایج جستجوی صوتی به کاربران ارائه بدهند.

در یک جستجوی صوتی استاندارد، کاربر از یک عبارت صدا کردن (مثل «الکسا» یا «هی سیری») و بعد یک پرسش یا عبارت (مثل «سالن‌های زیبایی خوب نزدیک من کدام‌ها هستند؟» یا «نمایشگاه غذا کی برگزار می‌شود؟») استفاده می‌کند. بعد دستگاه یک جواب شنیداری می‌دهد، یا اگر نمایشگر داشته باشد، ممکن است نتایج برتر از یک صفحه نتایج موتور جستجو را نمایش بدهد. بهینه‌سازی جستجوی صوتی با هدف جای گرفتن در نتایج این نوع خاص از جستجو انجام می‌شود.

 

چرا بهینه‌سازی جستجوی صوتی مهم است؟

جستجوی صوتی یک تب داغ نیست؛ بلکه به آرامی در حال تبدیل شدن به کاری عادی است. حدود ۴۰ درصد از کاربران اینترنت آمریکایی حداقل ماهانه یک بار از دستیار صوتی، عموما از طریق گوشی‌ها و اسپیکرهای هوشمند استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود تعداد اسپیکرهای هوشمند فقط در آمریکا در سال ۲۰۲۳ از ۲۰۰ میلیون دستگاه بیشتر بشود.

جستجوی صوتی فرصتی کلیدی برای جذب ترافیک جستجوی ارگانیک فارغ از صنعتی که در آن مشغول هستید ارائه می‌دهد. با ورود به جستجوی صوتی، به دسته‌های جدیدی از کاربران دسترسی پیدا می‌کنید که به گوشی‌ها و اسپیکرهای هوشمند برای پیدا کردن کسب‌وکارها و خرید محصولات اتکا می‌کنند.

هدف قرار دادن جستجوی صوتی به سئو و رتبه کلی سایت شما هم کمک می‌کند. موتورهای جستجو وبسایت‌هایی که بهینه‌سازی جستجوی صوتی انجام می‌دهند را دوست دارند، که می‌تواند به سایت شما اعتبار بیشتر و در نتیجه جایگاه بالاتری در صفحه‌های نتایج جستجو بدهد که شاید برای نمایش در نتایج جستجوی صوتی هم کافی باشد.

نکات جستجوی صوتی کلمات کلیدی

چطور جستجوی صوتی از جستجوی متنی متفاوت است؟

اگر در هر زمینه‌ای در کار وب باشید، از بازاریاب گرفته تا مالک وبسایت یا کارشناس سئو، احتمالا با تکنیک‌های کلی سئو برای گرفتن رتبه بهتر در نتایج جستجو آشنا باشید، و این پرسش برای شما پیش آمده باشد که چرا جستجوی صوتی دسته‌بندی بهینه‌سازی خاص خودش را دارد.

اگرچه همپوشانی‌هایی بین بهینه‌سازی محتوای روی صفحه و بهینه‌سازی جستجوی صوتی وجود دارد، چند ویژگی پایه‌ای در جستجوی صوتی وجود دارد که آن را از جستجوی متنی در وبسایتی مثل گوگل متمایز می‌کند.

به بیان دیگر عبارت‌های جستجوی صوتی مکالمه‌ای‌تر از جستجوهای متنی هستند. آنها به نحوه حرف زدن ما در زندگی واقعی شبیه‌تر هستند. در یک جستجوی صوتی شما ممکن است بپرسید «سالن‌های زیبایی خوب نزدیک من کدام‌ها هستند؟». اما در یک جستجوی متن عبارت‌های جستجو بیشتر مثل «سالن زیبایی نزدیک من» هستند.

با رایج‌تر شدن جستجوی صوتی، موتورهای جستجو در پیدا کردن عبارت‌های جستجوی طولانی و مکالمه‌ای‌تر و تهیه نتایج مرتبط بهبود یافتند. آپدیت‌های الگوریتم Hummingbird و BERT گوگل تمرکز را به نیت جستجو معطوف کردند، و معنای زیرین عبارت‌های جستجو (به جای کلمات کلیدی منفرد در یک عبارت) را شناسایی کردند و نتایجی مرتبط‌تر برای عبارت‌های جستجوی صوتی محاوره‌ای تهیه کردند. همچنین درصورت نیاز به اطلاعات درباره انواع کلمات کلیدی کلیک کنید و مقاله ما در این زمینه را مطالعه فرمایید.

حالا دیگر کار تولید محتوایی که با نیت‌های کاربرانی که از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند همخوانی داشته باشد بر عهده شما است. خوشبختانه لازم نیست استراتژی سئو فعلی خود را زیر و رو کنید تا ترافیک جستجوی صوتی را جذب کنید. در بخش بعد چند تکنیک که به شما در این کار کمک می‌کنند مرور می‌شود.

 

بهترین فعالیت‌ها برای بهینه سازی جستجوی صوتی

  1. کلمات کلیدی پرسشی و کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار بدهید
  2. از زبان محاوره‌ای در محتوا استفاده کنید
  3. سئو محلی را در اولویت قرار بدهید
  4. سعی کنید اسنپت‌های گوگل را به دست بیاورید
  5. از مارک‌آپ‌ اسکیما استفاده کنید
  6. برای موبایل بهینه‌سازی کنید
  7. سرعت سایت را بالا نگه دارید

 

۱. کلمات کلیدی پرسشی و کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار بدهید

همان طور که اشاره شد، جستجوهای صوتی به استفاده از کلمات متفاوتی از جستجوهای متنی گرایش دارند. آنها طولانی‌تر، دقیق‌تر، و احتمالا سوالات کامل‌تر از کلمات کلیدی ساده هستند. وقتی که حرف می‌زنیم معمولا عادت داریم از جملات کامل با جزئیات بیشتری از وقتی تایپ می‌کنیم استفاده کنیم.

وقتی به هزینه ارتباط برقرار کردن هم فکر کنیم اهمیت این موضوع مشخص می‌شود: برای بیشتر افراد تایپ کردن یک عبارت جستجو زمان بیشتری از با صدای بلند گفتن آن دارد. عبارت‌های جستجوی صوتی طولانی‌تر هستند چرا که حرف زدن به زحمت بدنی و ذهنی کمتری از تایپ کردن نیاز دارد.

یکی از بهترین کارهایی که برای بهینه‌سازی جستجوی صوتی می‌توانید انجام بدهید هدف قرار دادن کلمات کلیدی طولانی، به‌خصوص کلمات کلیدی پرسشی در محتوای سایت است. با این کار ترافیک بیشتری از کاربرانی که عبارت‌های جستجوی طولانی‌تر و دقیق‌تر وارد می‌کنند جذب می‌کنید.

کلمات کلیدی طولانی دارای سه کلمه یا بیشتر هستند و در کل بخشی عمده از بهینه‌سازی کلمات کلیدی محسوب می‌شوند. آنها ترافیک با نیت مشخص‌تری جذب می‌کنند چرا که به شکل مشخص‌تری نیت کاربر را هدف قرار می‌دهند. همچنین می‌توانید آنها را به شکل مشخص با کسب‌وکار پیوند بدهید (مثل «سالن‌های زیبایی منطقه دنور» به جای فقط «سالن‌های زیبایی»)، که باعث می‌شود رقابت در صفحه نتایج هم محدودتر بشود.

جستجوی صوتی کلمات کلیدی

برای پیدا کردن کلمات کلیدی پرسشی به عبارت‌های پرسشی مثل «کی» (چه کسی)، «چی»، «کی» (چه زمانی)، «کجا»، و «چطور» که کاربران بیشتر به آنها علاقه دارند فکر کنید. این کلمات کلیدی را در صفحه‌های سایت (مثلا با عنوان H2) قرار بدهید و در ادامه یک جواب شفاف و رضایت‌بخش برای آنها بیاورید. می‌توانید هم بعد از جواب اولیه با جزئیات بیشتری در متن محتوا به شرح دادن جواب بپردازید.

در هنگام شناسایی کلمات کلیدی طولانی، مجبور نیستید فقط بر پایه غریزه عمل کنید. می‌توانید از یک یا چند ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای پیدا کردن مرتبط‌ترین کلمات کلیدی با مشتری هدف بهره ببرید. همچنین می‌توانید از بخش‌های «جستجوهای مرتبط» و «افراد دیگر این سوال‌ها را هم مطرح می‌کنند» در صفحه نتایج گوگل برای اینکه ببینید مخاطبان شما بیشتر چه سوال‌هایی می‌پرسند استفاده کنید. یک جستجو درباره کسب‌وکار خود انجام بدهید و ببینید گوگل چه پیشنهادهایی می‌دهد.

بهینه سازی صوتی سایت

تلاش برای جا دادن چندین سوال و جواب در محتوای صفحه گاهی زمخت به نظر می‌رسد، برای همین بسیاری از وبسایت‌ها یک بخش یا صفحه اختصاصی سوالات متداول ایجاد می‌کنند. اضافه کردن یک بخش سوالات متداول به شما اجازه می‌دهد فهرستی از سوالات رایج درباره وبسایت ایجاد کنید و با جواب دادن به آن در نتایج جستجوی صوتی رقابتی عمل کنید. این فرمت محتوا برای جایگیری در اسنپت‌های گوگل هم موثر است که در ادامه بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

 

۲. از زبان محاوره‌ای در محتوا استفاده کنید

دوباره تاکید می‌کنیم: جستجوهای صوتی محاوره‌ای هستند. برای همین برای رسیدن به جایی که کاربران قرار دارند لازم است به محتوا لحن محاوره‌ای بدهید. علاوه بر بهبود اعتبار و خوانایی، استفاده از یک سبک نوشتاری کمتر رسمی، باعث مرتبط تر شدن محتوا به عبارت‌های جستجوی صوتی می‌شود.

بعضی از روش‌های محاوره‌ای کردن محتوا شامل استفاده از کلمات مکالمه‌ای (مثل «من»، «شما»، «ما») در پست‌های وبلاگی است، و جدا شدن از زبان زرگری و بیش از حد فنی است، و اضافه کردن طنز برای پشتیبانی از این رویکرد است. اگر یک صدای برند از پیش مشخص دارید که مجبور به پیروی از آن هستید، لحن محتوا را به سمت روزمره‌تر کردن این صدا پیش ببرید.

به هر ترتیب این مجوزی برای پایین آوردن کیفیت محتوا نیست. لازم است از سبک نوشتاری روزمره‌تر همزمان با اطمینان از ایجاد ارزش و جذب مخاطب استفاده کنید. گوگل برای این نوع از محتوای باکیفیت ارزش قائل می‌شود؛ فقط طوری بنویسید که انگار با صدای بلند می‌گویید.

 

۳. سئو محلی را در اولویت قرار بدهید

سئو محلی فرایند بهبود دیده شدن در موتور جستجو برای کسب‌وکارها محلی است که معمولا محصولات یا خدماتی ملموس دارند. سئو محلی برای این دسته از کسب‌وکارها حیاتی است چرا که مشتریان بالقوه در محل‌های نزدیک را هدف قرار می‌دهد که به احتمال خرید زیادی دارند. همزمان این سئو یکی از بهترین راه‌های بهینه سازی جستجوی صوتی هم محسوب می‌شود.

به این موضوع فکر کنید که وقتی یک نفر با گوشی هوشمند جستجوی صوتی انجام می‌دهد شانس بالایی وجود دارد که در حال حرکت باشد و به دنبال چیزی مثل یک رستوران یا فروشگاه نزدیک خود باشد.

روش‌های بسیاری برای بهبود سئو محلی وجود دارد، اما مهم‌ترین آنها ایجاد و حفظ یک پروفایل گوگل بیزینس است. این فهرستی است که وقتی چیزی مثل «... نزدیک من» جستجو می‌کنید پدیدار می‌شود. این فهرست به بازدیدکنندگان محل قرارگیری، اطلاعات تماس، ساعت‌های کاری، مسیر و اطلاعات مفید دیگر را نشان می‌دهد.

در تصویر زیر نحوه فهرست شدن کسب‌وکارها در نتایج جستجوی محلی گوگل را مشاهده می‌کنید:

نتایج جستجوی محلی گوگل

پرفایل گوگل بیزینس با این بحث ارتباط دارد چرا که نتایج جستجوی صوتی معمولا اطلاعات را از این پروفایل‌ها بیرون می‌کشد. به همین خاطر قرار دادن اطلاعات کامل در این فهرست به معنای افزایش احتمال قرارگیری کسب‌وکار شما در رتبه بالاتر جستجوی صوتی محلی است.

این یکی از موثرترین مراحلی است که برای بهبود سئو کلی سایت، به‌خصوص اگر کسب‌وکاری با خدمات ملموس دارید، باید بردارید. در بسیاری از موارد، پروفایل گوگل بیزینس اولین و تنها راهی است که جستجوکنندگان از طریق آن اطلاعات درباره کسب‌وکار شما کسب می‌کنند. برای همین همیشه مطمئن شوید که اطلاعات آن دقیق است.

 

۴. سعی کنید اسنپت‌های گوگل را به دست بیاورید

اسنپت‌های گوگل تکه‌های کوچک محتوایی هستند که در صفحه نتایج گوگل بالای نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده می‌شوند. آنها از صفحه‌های وبی که رتبه بالایی برای یک عبارت جستجو دارند استخراج می‌شوند، و اگر این اتفاق بیافتد، منجر به افزایش ترافیک قابل توجهی می‌شوند. آنها ممکن است به صورت یک پاراگراف، فهرست بولت‌ یا شماره‌دار، یا فرمتی دیگر ظاهر بشوند.

این موضوع به جستجوی صوتی مرتبط است چرا که اگر یک اسنپت برای یک عبارت جستجو وجود داشته باشد، دستیار مجازی احتمالا این اسنپت را به عنوان جواب عبارت می‌خواند. پس برای بردن عبارت جستجو لازم است اسنپت گوگل را به دست بیاورید. برای این از «سعی کردن» در اینجا استفاده می‌کنیم که بر خلاف پروفایل گوگل بیزینس، قرار گرفتن در فهرست اسنپت‌های گوگل چیز قابل تضمینی نیست. اما مراحلی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید به اسنپت گوگل برسید.

 

۵. از مارک‌آپ‌ اسکیما استفاده کنید

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که سئو داخل صفحه را به صورت کلی، و نه فقط سئو جستجوی صوتی را بهبود می‌بخشد مارک‌آپ اسکیما است.

مارک‌آپ اسکیما یک نوع داده ساختاربندی شده است؛ در اصل کدی است که وارد HTML وبسایت می‌کنید تا به گوگل و موتورهای جستجوی دیگر کمک کنید نتایجی با جزئیات بیشتر به دست بیاورند. مارک‌آپ اسکیما عموما شامل اطلاعات کلیدی درباره کسب‌وکار شما به همراه ساعت‌های کاری، آدرس، اطلاعات تماس، اطلاعات قیمت، بررسی‌ها، و مواردی بیشتر می‌شود.

مارک‌آپ اسکیما برای بازدیدکنندگان انسانی نمایش داده نمی‌شود. در مقابل به ربات‌های ایندکس‌کننده کمک می‌کند بهتر محتوای سایت را درک کنند و دیده شدن در نتایج جستجو را بهبود ببخشند تا کلیک بیشتری دریافت کنید. از آنجا که موتورهای جستجو با این کار متوجه می‌شوند سایت شما مرتبط‌تر است، شانس بیشتری به سایت برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی صوتی می‌دهد.

 

۶. برای موبایل بهینه‌سازی کنید

دستگاه‌های موبایل بیشتر از نیمی از ترافیک اینترنت جهانی را تامین می‌کنند. اگر این آمار برای قانع کردن شما برای بهینه‌سازی موبایل کافی نیست، این واقعیت را در نظر بگیرید که ۲۷ درصد کاربران موبایل از جستجوی صوتی در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

برای گوگل تجربه کاربری موبایل جزئی جدایی‌ناپذیر از یک وبسایت خوب است و آن را عاملی برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. برای قرار گرفتن در نتایج جستجوی متنی و صوتی لازم است از طراحی ریسپانسیو و روش‌های دیگر برای موبایل پسند کردن وبسایت استفاده کنید. این مرحله دیگری است که به شما کمک می‌کند در رقابت جستجوی صوتی حرفی برای گفتن داشته باشید.

 

۷. سرعت سایت را بالا نگه دارید

چقدر به عملکرد وبسایت خود فکر می‌کنید؟ امیدواریم حداقل کمی به آن فکر کنید چرا که این توافق وجود دارد که یک صفحه برای اینکه تجربه کاربری بدی ایجاد نکند باید در کمتر از دو ثانیه لود بشود. برای خواندن مقاله ما درباره راه کارهای افزایش سرعت سایت کلیک کنید.

درست مثل بهینه‌سازی موبایل، زمان لود شدن صفحه یکی از عوامل رتبه‌بندی گوگل است که بر نحوه نمایش سایت شما در نتایج جستجو و موارد دیگر تاثیر می‌گذارد. در اینجا هم همه چیز درباره تجربه است: گوگل می‌خواهد نتایجی نمایش بدهد که ما را خوشحال کنند، و هیچ کس دنبال یک وبسایت کند نمی‌گردد.

می‌توانید با چندین نوع بهبود سرعت وبسایت را افزایش بدهید. اول از همه پیشنهاد می‌شود از یک ابزار بررسی سرعت مثل وبسایت گریدر برای اینکه ببینید سایت شما در حال حاضر چه وضعیتی دارد استفاده کنید. بعد هم می‌توانید مراحل بهینه سازی عملکرد را دنبال کنید تا ببینید چقدر تفاوت ایجاد می‌شود.

 

بهینه سازی جستجوی صوتی؛ کاری کنید صدای شما شنیده بشود!

در دهه گذشته جستجوی صوتی تبدیل به یک بازیگر عمده در دنیای سئو شده است، و قرار نیست به این زودی‌ها هم کنار برود. نه فقط لازم است با عبارت‌های جستجوی صوتی آشنا باشید که باید فعالانه برای به دست آوردن این بخش مهم کار کنید، به‌خصوص اگر کسب‌وکاری محلی هستید که سعی می‌کند ترافیک وبسایت و مراجعه حضوری را افزایش بدهد.

با دنبال کردن نکاتی که در این مطلب معرفی شد، سایت خود را می‌توانید با موتورهای جستجو مطابقت بدهید، که به سهم خود به شما کمک می‌کند ترافیک جستجوی صوتی را جذب کنید. حتی اگر در ابتدا نتایج فوری کسب نکنید، این مراحل به سئو کلی سایت شما هم کمک می‌کنند.

 

شرکت معتبر سئو سایت

  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر