سایت و سئو رقبای خود را آنالیز و تحلیل کنید

تاریخ انتشار خبر : 1401 خرداد 31

سایت و سئو رقبای خود را آنالیز و تحلیل کنید

 

اگر به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین هستید، حتماً شنیده‌اید که باید رقبای خود را آنالیز کنید؛ یا ممکن است که کسب و کار خود را مدت‌ها پیش راه‌اندازی کرده اما در نتایج جستجو، یک قدم از رقبای خود عقب باشید. اگر با یک متخصص سئو مشورت کنید، حتماً به شما می‌گوید که آنالیز سایت و سئو سایت رقبا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در واقع رقبای شما مثل یک معدن طلا هستند که می‌توانند مسیر شما را در راه هدایت یک کسب و کار آنلاین، روشن کنند. اما این اتفاق دقیقاً چطور ممکن است؟ در این مطلب بررسی می‌کنیم که آنالیز رقبا دقیقاً چیست؟ چه مراحلی دارد؟ چرا مهم است و چگونه انجام می‌شود؟ پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

شرکت خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

آنالیز سایت و سئوی رقبا چیست؟

تجزیه و تحلیل سئو سایت رقبا به معنای بررسی محتوا و سایر عناصر مربوط به آن مانند کلمات کلیدی، لینک‌های داخلی و خارجی و موارد این چنینی است که رقبای شما از آن استفاده کرده‌اند. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، آنالیز رقبا یعنی مقایسه سئو سایت شما با سایت رقیب. این مقایسه می‌تواند در زمینه کلمات کلیدی، محتواهای سایت و بک لینک‌ها باشد.

در واقع وجود رقیب برای شما یک قدم به جلو محسوب می‌شود؛ زیرا نیازی نیست که کار خود را از صفر مطلق شروع کنید، بلکه می‌توانید ببینید که رقبای دیگر دقیقاً چه می‌کنند و از تجربیات آن‌ها در مسیر کسب و کار خود استفاده نمایید. این آنالیز توسط بازاریاب‌های دیجیتال و متخصصان سئو انجام می‌شود. آن‌ها از ابزارهای مختلف سئو استفاده می‌کنند تا داده‌های معتبری در این زمینه جمع‌آوری کنند. Moz، SEMrush، Ahrefs برخی از این ابزارها هستند که در تحلیل سئو استفاده می‌شوند.

 

تجزیه و تحلیل رقبا چطور انجام می‌شود؟

اکنون که با معنای تجزیه و تحلیل رقبا آشنا شدیم، بهتر است ببینیم که چطور می‌توان در چند قدم ساده این آنالیز را انجام داد.

قدم اول: رقبای خود را بشناسید

اولین و مهم‌ترین قدم برای آنالیز کردن رقبا، این است که رقبای خود را بشناسید. رقیب شما ممکن است سایتی باشد که دقیقاً محصولات یا خدمات شما را به فروش می‌رساند یا وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایی باشند که محتواهای مرتبط با کلمات کلیدی کسب و کار شما را منتشر کرده‌اند. بنابراین رقبا، کسانی هستند که محتوای مشترک با کسب و کار شما دارند، اما لزوماً در حیطه کاری شما فعال نیستند؛ مانند وب‌سایت‌های خبری یا وبلاگ‌های با محتوای عمومی.

با استفاده از ابزارهایی مانند Moz می‌توانید ببینید کدام سایت‌ها در زمینه کلمات کلیدی شما رتبه بالاتری دارند. 10 یا 20 وب‌سایت برتر در این زمینه، کسانی هستند که شما باید در خصوص کشف استراتژی سئو و کلمات کلیدی آن‌ها تلاش کنید.

 

تحلیل سایت رقبا

 

قدم دوم: صفحات شاخص را پیدا کنید

بعد از آنکه رقبای خود را شناختید، قدم دوم این است که وب‌سایت آن‌ها را زیر و رو کنید. ساده بگوییم: به همه جای وب‌سایتشان سرک بکشید! با این کار می‌توانید ببینید وب‌سایت‌های رقیب در کدام صفحات بهتر و قوی‌تر ظاهر شده‌اند. نقاط قوت آن‌ها را پیدا کرده و روی آن‌ها زوم کنید. ببینید که صفحات برتر آن‌ها حول چه کلماتی سئو شده‌اند؟ چه لینک‌هایی دارند؟ چینش محتوا در این صفحات به چه شکلی است؟

زمانی که صفحات برتر رقبا را شناسایی کنید، می‌توانید بفهمید که کدام کلمات کلیدی می‌توانند برای شما نیز مفید باشند. اگر بتوانید صفحاتی برتر از صفحات رقیب برای این کلمات ایجاد کنید، مشتریان را به سمت وب‌سایت خود سرازیر خواهید کرد.

 

قدم سوم: کلمات کلیدی را آنالیز کنید

شاید یکی از سخت‌ترین مراحل همین باشد. اینکه کلمات کلیدی مهم مربوط به کسب‌وکارتان را استخراج کرده و آن‌ها را از نظر میزان سختی بررسی کنید. اگر کمی با ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی آشنایی داشته باشید، متوجه می‌شوید که ده‌ها و صدها عبارت کلیدی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها رقابت محتوایی خود را شروع کنید. اما آیا واقعاً لازم است؟ جواب ما یک خیر بزرگ است! اگر صاحب یک شرکت بسیار بزرگ با بودجه‌های کلان هستید، می‌توانید روی همه عبارت‌های کلیدی برتر سرمایه‌گذاری کنید.

معمولاً متخصصان سئو به شرکت‌های کوچک پیشنهاد می‌کنند که تلاش‌های خود را روی کلماتی متمرکز کنند که مطمئن هستند سود یا درآمد آن‌ها را بیشتر می‌کنند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی هستید، بهتر است روی محصولاتی متمرکز شوید که حاشیه سود بالاتری برای شما دارند. اینکه بخواهید روی محصولی با سود کمتر سرمایه‌گذاری کنید، چندان عاقلانه نیست.

نکته مهم دیگر این است که شکاف‌ها را پیدا کنید. منظور از شکاف، بخش‌هایی از محتوای رقابتی است که روی آن کمتر کار شده است. در اینجا، بین رقیب و مخاطب فاصله‌ای ایجاد شده و شما می‌توانید با کار کردن بر روی یک کلمه کم رقابت یا انتشار یک مقاله ساده و مفید که جستجوی بالایی دارد، این فاصله را پر کنید.

 

قدم چهارم: استراتژی محتوایی خود را مشخص کنید

تا اینجا شما بر روی جمع‌آوری داده‌ها تمرکز کرده‌اید. به زبان ساده‌تر، تمام تلاش خود را کردید که رقبا را بهتر بشناسید، بدانید چه می‌کنند و شما قرار است چطور از کارهای آن‌ها در راستای پیشرفت خود کمک بگیرید. اما تمام این داده‌هایی که جمع کرده‌اید، چطور قرار است در عمل به شما کمک کنند؟ نتیجه جستجوها و آنالیز شما، در یک گزارش مفصل با نام آنالیز رقبا جمع‌آوری می‌شود. بر این اساس می‌توانید یک استراتژی قدرتمند و مدون برای سئوی خود بسازید. صفر تا صد استراتژی محتوایی خود را از اینجا بخوانید!

برای شروع می‌توانید کلمات کلیدی مهم کسب و کار خود را بنویسید. سپس در کنار آن، ایده‌های جذابی که برای نوشتن محتوا به ذهنتان می‌رسد را روی کاغذ بیاورید. شکاف‌هایی که در کسب‌وکارهای دیگر وجود دارند را نیز می‌توانید با چند ایده جذاب در لیستتان بگنجانید تا در فرصت مناسب برای آن‌ها محتوا تولید کنید. نتیجه تحلیل خود را در یک صفحه اکسل ذخیره کنید تا نظم بیشتری نیز داشته باشد. ابزارهایی مانند Ahrefs نیز به کمک شما می‌آیند که تحلیل خود را در صفحات منظم ذخیره کنید.

 

استراتژی محتوای سایت

 

قدم پنجم: خودتان را آنالیز کنید!

آنالیز خودتان یکی از بخش‌های مهم در آنالیز رقبا است! شاید عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که شما تا جایگاه خودتان را به‌خوبی نشناسید، نمی‌توانید با شناخت رقبا نیز به جایگاه بالاتری دست پیدا کنید. لازم است که بعد از انتشار محتواهای جدید یا بهینه‌سازی محتواهای قبلی، عملکرد خودتان را به‌دقت بررسی کنید.

روی کلمات کلیدی که استفاده کرده‌اید، متمرکز شوید و به نتایج آنالیز رقبا نگاهی بیندازید تا ببینید آیا استراتژی‌های محتوایی شما کارآمد بوده است یا خیر. استفاده از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی مانند Ahrefs می‌تواند به شما کمک کند که جایگاه خودتان را در مقایسه با رقبا برای هر عبارت کلیدی بررسی کنید.

 

چند نکته اضافی درباره بررسی سئو سایت رقیب!

تا اینجا در مورد گام‌های اصلی و اساسی در خصوص آنالیز سایت و سئوی رقیب صحبت کردیم. اما دانستن چند نکته دیگر در این زمینه می‌تواند به ارتقای کارتان کمک کند. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

از هزینه‌های رقبای خود مطلع شوید

گاهی اوقات ممکن است همه تلاش خود را برای بهینه‌سازی وب‌سایتتان انجام داده باشید اما باز هم نتایجی که انتظار دارید را نگرفته باشید. در این حالت ممکن است که رقبا، کمی بیشتر از شما پول خرج کرده باشند! کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند تفاوت قابل توجهی در ترافیک وب‌سایت‌ها ایجاد کنند. توصیه ما این است که هزینه تبلیغات رقبا را ردیابی کنید تا بتوانید تخمین بهتری از کسب‌وکارهای هم‌جایگاه خود داشته باشید.

 

بک لینک‌ها را ردیابی کنید

سوپرفن اصطلاحی است که در سئو به طرفداران رقبای ما گفته می‌شود که به آن‌ها لینک داده‌اند و در واقع برای رقیب، بک لینک ایجاد کرده‌اند. این‌ها کسانی هستند که ممکن است بتوانید ارتباط مناسبی با آن‌ها برقرار کنید. چرا که احتمالاً به موضوع کسب و کار شما علاقه دارند و می‌توانند این لینک‌ها را برای شما نیز ایجاد کنند. برای پیدا کردن این وب‌سایت‌ها می‌توانید از Ahrefs Site Explorer استفاده کنید. همچنین درباره تاثیر بک لینک بر سئو سایت می‌توانید بیتشر بخوانید؛ کلیک کنید.

 

ترافیک منطقه‌ای را بررسی کنید

اینکه بدانید رقبای شما بیشتر از کدام مناطق جغرافیایی، ترافیک خود را دریافت می‌کنند می‌تواند به شما کمک کند که بدانید مشتریان بالقوه شما در حال حاضر در کجا زندگی می‌کنند. Ahrefs Site Explorer در این زمینه هم می‌تواند به شما کمک کند.

 

از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

شبکه‌های اجتماعی، محلی هستند که در آن‌ها داغ‌ترین موضوعات به اشتراک گذاشته می‌شوند. بنابراین بد نیست که بدانید در این فضاها، کدام کلمات و موضوعات بیشترین سر و صدا را ایجاد کرده‌اند. تولید محتوا پیرامون این موضوعات می‌تواند به تقویت آگاهی از برند شما برای مخاطبان جدید کمک فوق‌العاده‌ای کند.

 

سخن پایانی

اکنون که با آنالیز سایت و سئوی رقبا آشنا شدید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که اولین قدم را بردارید. ممکن است وقت کافی برای انجام ریزبه‌ریز این کارها را نداشته باشید. با این حال، هرگز فراموش نکنید که نباید در مسیر رقابت، چشم از رقیب خود بردارید! دانستن نکات کلیدی و تخصصی مربوط به رقبا، می‌تواند در هزینه‌ها و زمان‌هایی که برای کسب و کار خود صرف می‌کنید، به شکل قابل توجهی صرفه‌جویی کند. علاوه بر این، می‌توانید بهتر از هر زمان دیگری، مشتریان و مخاطبان خود را نیز بشناسید.

با این وجود، باز هم برخی از کسب‌وکارها از انجام آنالیز رقبا خودداری می‌کنند. اگر وقت یا علاقه کافی برای انجام این کار را ندارید می‌توانید از آژانس‌های بازاریابی کمک بگیرید. این آژانس‌ها، خدمات سئو را با کمک متخصصان این حوزه ارائه می‌دهند که آنالیز سئوی رقبا بخش مهمی از آن است. همین امروز وقت آن است که فرآیند شناخت دقیق‌تر رقبا را آغاز کنید.

 

شرکت طراحی حرفه ای سایت

  • 8
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر