یک ترکیب پولساز و خاص؛ استفاده از دو روش USP و SEO!

تاریخ انتشار خبر : 1401 خرداد 23

یک ترکیب پولساز و خاص؛ استفاده از دو روش USP و SEO!

برندها و کسب‌وکارها از روش‌های گوناگونی برای برقراری ارتباط مستمر با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. USP در برندسازی و بازاریابی اصلی‌ترین ویژگی یک کسب‌وکار که باعث تمایز آن از رقبا می‌شود را تعریف می‌کند. سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یکی از راهکارهای دیجیتال مارکتینگ برای افزایش بازدید سایت و بهبود نرخ فروش است.

استفاده از دو روش USP و SEO در کنار هم یک راهکار موثر برای افزایش آگاهی از برند، بهبود فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ و در نهایت افزایش فروش است. اما چگونه USP به SEO کمک می‌کند و چطور می‌توان با ترکیب این دو فروش را افزایش داد؟ برای جواب این سوال‌ها ادامه این مطلب از ایده پویا را دنبال کنید.

 

شرکت طراحی وب سایت اختصاصی

 

USP چیست؟

اصطلاح USP مخفف «نکته منحصربه‌فرد فروش» (Unique Selling Point) یا «طرح منحصربه‌فرد فروش» (Unique Selling Proposition) است. این اصطلاح یکی از اجزای کلیدی برندسازی است و هسته اصلی ارزش برند را تشکیل می‌دهد. پیام برندها با هدف انتقال USP به مخاطبان طراحی می‌شود.

در هر صنفی تعداد قابل توجهی برند و کسب‌وکار فعالیت می‌کنند که برای جدا شدن از رقبای خود لازم است نکته منحصربه‌فرد فروش مشخصی داشته باشند. این ویژگی یا نکته باعث می‌شود تمام فعالیت‌های بازاریابی و برندسازی حول انتقال یک مفهوم ارزشمند برای مشتریان شکل بگیرد.

برای مثال یک فروشگاه آنلاین باتری ماشین می‌تواند «نصب و تعویض باتری رایگان و قیمت مقرون‌به‌صرفه» را USP خود در نظر بگیرد، و یک فروشگاه باتری ماشین دیگر «ضمانت عملکرد» را به عنوان USP تعریف کند. در حالی که هر دو فروشگاه آنلاین باتری خودرو ارائه می‌دهند، از طریق USP متفاوتی با مشتریان ارتباط برقرار کرده و تفاوت خود را نشان می‌دهند.

کارشناسان برندسازی و تحقیقات بازار با شناخت دقیق رفتارهای مشتریان USP را تعریف می‌کنند. استفاده از کلیشه‌ها و صفت‌های تفضیلی مثل «بهترین»، «معتبرترین»، «عالی‌ترین»، «ارزان‌ترین» و «مرغوب‌ترین» در USP توصیه نمی‌شود چرا که این صفت‌ها هیچ اطلاعاتی راجع به کسب‌وکار و ارزش‌های منحصربه‌فرد آن منتقل نمی‌کنند.

 

USP چیست

 

usp در کسب و کارها چه کاربردی دارد؟

همان طور که در بخش قبل دیدید، USP نکته اصلی و مهم‌ترین مزیت یک کسب‌وکار را مشخص می‌کند و به مشتریان امکان مقایسه خدمات و انتخاب مناسب‌ترین گزینه را می‌دهد. در تبلیغات، بازاریابی و برندسازی USP محور اصلی تمام فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

برندها با تعریف USP فعالیت می‌کنند و ارزش منحصربه‌فردی برای برند ایجاد می‌کنند. نکته منحصربه‌فرد فروش یک گزینه جدید نیست و از زمان شکل‌گیری اولین برندها مورد توجه قرار گرفته و هنوز هم اهمیت خود را حفظ کرده است.

هر برندی با توجه به نیازهای بازار و شناختی که از کمبودها دارد و برای پاسخ دادن به نیازهای مشتریان خاصی فعالیت دارد. در مثال بالا هر کدام از فروشگاه‌ها مشتریان خاصی را هدف قرار می‌دهند و USP آنها مواردی انتخاب می‌شود که از نظر آنها در بازار برای آن تقاضا وجود دارد.

 

USP چگونه به کمک سئو می آید؟

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی به کسب‌وکارها امکان می‌دهد از طریق کانال‌های دیجیتال و آنلاین با مخاطبان هدف خود تعامل و ارتباط برقرار کنند. وبسایت‌های کسب‌وکارها با سئو بازدید خود را افزایش داده و مخاطبان موتورهای جستجو را به کاربران و مشتریان خود تبدیل می‌کنند. آنها برای این کار از بهینه سازی کلمات کلیدی و عبارت‌های جستجو استفاده می‌کنند.

وقتی یک برند USP مشخصی داشته باشد، تمام فعالیت‌های بازاریابی محتوایی آن حول این نکته منحصربه‌فرد فروش شکل می‌گیرد. محتوای سایت با در نظر گرفتن USP توسعه پیدا می‌کند و از طریق سئو در دسترس کاربران موتورهای جستجو قرار می‌گیرد.

مثال‌ فروشگاه‌های باتری ماشین را در نظر بگیرید. در فروشگاه اول که USP تحویل و تعویض رایگان است محتوا با تمرکز بر اهمیت خدمات و بهره‌برداری از کارشناسان مجرب و حرفه‌ای و قیمت مقرون‌به‌صرفه توسعه می‌یابد و این موضوعات در کلمات کلیدی، عنوان‌ها، لیست‌های بولت دار و بازخورد و نظرات مشتریان پوشش داده می‌شوند. در مقابل در سایت فروشگاهی که USP آن بر ضمانت عملکرد متمرکز است محتوا با تاکید بر اهمیت کیفیت باتری تولید می‌شود.

 

چگونه برای سئو وب سایت خود USP طراحی کنیم؟

همان طور که پیشتر اشاره شد USP نکته منحصربه‌فردی است که بخش عمده مشتریان یک کسب‌وکار به آن اهمیت می‌دهند. با این حساب طراحی USP هر کسب‌وکاری بر اساس ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن انجام می‌شود. هر برندی با شناخت از بازار هدف خود USP را طراحی و در برندسازی، تبلیغات و بازاریابی خود از طریق کانال‌های مختلف آن را برای برقراری ارتباط با مخاطبان منتقل می‌کند.

برای طراحی USP مناسب کسب‌وکار خود کافی جواب سوال‌های زیر را مشخص کنید:

  • چه محصول/خدماتی ارائه می‌دهید؟
  • مخاطب هدف محصولات یا خدمات چه کسانی هستند؟
  • نقطه قوت یا ویژگی منحصربه‌فرد برند شما چیست؟
  • محصولات یا خدمات پیشنهادی شما چه مشکلی را برای مشتریان حل می‌کنند؟
  • چه مواردی را می‌توانید به پیشنهادات کسب‌وکار خود اضافه کنید که رقبا آنها را ارائه نمی‌دهند؟

 

بهترین روش سئو سایت

 

انواع USP مورد استفاده برندها

با پیدا کردن جواب سوالات بالا و مشخص کردن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خدمات اضافی و ارزشمند برند خود می‌توانید USP کسب‌وکار را طراحی کنید. بعضی از ویژگی‌هایی که معمولا در USP برندها دیده می‌شوند را در ادامه می‌توانید برای گرفتن ایده مرور کنید.

قیمت ارزان

قیمت ارزان یکی از نکته‌های منحصربه‌فرد جالب در بازاریابی برندها است. قیمت ارزان، تحویل رایگان و موارد مشابه وقتی در وب سایت‌های فروشگاهی به عنوان USP مورد استفاده قرار می‌گیرد نتیجه مثبتی دارد و مشتریان را جذب می‌کند. اما همین ویژگی در برندها و کسب‌وکارهای تولیدی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

مشتریان یک فروشگاه به سادگی یک محصول را در دو فروشگاه مقایسه می‌کنند تا ببینند چقدر USP واقعی است و به فروشگاه مورد نظر می‌توانند اعتماد کنند. در مقابل، دستکم بخش عمده مشتریان یک کسب‌وکار تولیدی وقتی ببینند تمرکز فقط روی قیمت ارزان محصول است، پیشنهاد USP را جدی نمی‌گیرند.

 

تمرکز بر کیفیت منحصربه‌فرد

یکی دیگر از راهکارهای برندسازی و بازاریابی تمرکز بر کیفیت خدمات است که برندهای تولیدی، فروشگاهی و خدماتی از آن بهره می‌برند. کیفیت ارائه خدمات می‌تواند شامل موارد گوناگونی باشد که برای مشتریان ارزشمند محسوب می‌شود و به دنبال آن می‌گردند.

 

سبک زندگی

مثال شناخته شده این نوع USP توسط برند اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخاطبان هدف این برند مشتریانی هستند که به دنبال محصولات متفاوت و منحصربه‌فرد هستند و USP مستقیما با آنها ارتباط برقرار می‌کند. طراحی USP سبک زندگی محدود به شرکت‌های تکنولوژی نیست و از برندهای لباس و مد گرفته تا انواع محصولات خانگی و دکوراسیون USP خود را در رابطه با سبک زندگی تعریف می‌کنند.

تمرکز بر یک ویژگی خاص و منحصربه‌فرد محصولات یکی دیگر از زیرگروه‌های USP سبک زندگی است. برای مثال اصطلاحاتی مثل «گیاهی»، «ارگانیک»، و «سازگار با محیط زیست» در سال‌های اخیر برای دسته‌های بزرگی از مشتریان اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. از تولیدکنندگان مواد غذایی گرفته تا شرکت‌های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی شرکت‌های بسته‌بندی، با طراحی USP های مرتبط تلاش می‌کنند این دسته از مشتریان را هدف قرار بدهند.

 

خدمات اضافی منحصربه‌فرد

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برندها از آن برای ایجاد تمایز بین خدمات خود با رقبا استفاده می‌کنند  خدمات اضافی منحصربه‌فرد است. این نوع USP با توجه به نوع کسب‌وکار طراحی می‌شود و از تحویل رایگان گرفته تا خدمات پس از فروش و انواع هدایای وفاداری در آن قرار می‌گیرند.

 

شخصی‌سازی محصولات

بسیاری از برندها و کسب‌وکارها خدمات کاملا اختصاصی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. برای مثال ایده پویا یک شرکت خدمات طراحی سایت است که خدمات یکپارچه دیجیتال مارکتینگ کاملا اختصاصی و حرفه‌ای به کسب‌وکارهایی که مشتری آن هستند ارائه می‌دهد. شخصی‌سازی محصولات یکی از روش‌های اطمینان دادن به مشتریان در دریافت خدمات کاملا منحصربه‌فرد است.

 

برنامه‌های وفاداری و جایزه

حتما تا به حال چندین بار با بیلبوردهایی که از شعار «یکی بخر، X تا ببر» مواجه شده‌اید. بسیاری از مشتریان این USP یا نکته منحصر‌به‌فرد فروش را جدی گرفته و برای بهره‌برداری از آن مشتری یک کسب‌وکار می‌شوند. از محصولات غذایی گرفته تا برندهای فرش داخلی از این USP استفاده می‌کنند و همچنان ظرفیت بالایی برای جذب مشتری دارد.

 

ترکیب بینظیر USP و SEO

وقتی USP شفاف و مشخصی برای کسب‌وکار یا وبسایت خود طراحی کنید، به راحتی می‌توانید در بخش‌های مختلف سایت از آن برای برقراری ارتباط با مشتری با رساندن پیام برند استفاده کنید. در ادامه بعضی از محل‌های استفاده از ترکیب USP و SEO که در بازدهی سایت تاثیر آشکاری دارند را مشاهده می‌کنید.

 

قرار دادن USP در توضیحات متا و عناصر سئو

توضیحات متا اطلاعی هستند که در هنگام نمایش لینک سایت در صفحه نتایج موتور جستجو دیده می‌شوند. قرار دادن USP سایت در توضیحات متا نرخ کلیک را افزایش می‌دهد و شانس تبدیل مخاطب به مشتری را افزایش می‌دهد. اما بهتر است برای این کار از USP هایی که فقط جنبه تبلیغاتی دارند استفاده نکنید.

استفاده از USP در تگ‌های عکس‌ها و تصاویر، به خصوص در تصاویری که مرتبط با فعالیت کسب‌وکار هستند هم تاثیر قابل توجهی بر بهبود سئو و افزایش فروش دارد. این تصاویر در صفحه جستجوی تصاویر گوگل و موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند و کاربران از طریق این عناصر سئو متوجه فعالیت و پیشنهادات منحصربه‌فرد کسب‌وکار می‌شوند.

 

کلمات کلیدی و محتوا

فعالیت‌های سئو با شناسایی کلمات کلیدی و موضوعاتی که برای کاربران ارزشمند هستند انجام می‌شوند. طراحی USP هم به همین شکل طراحی می‌شود. با این حساب اگر USP در کلمات کلیدی اصلی سایت دیده نشود جای تعجب دارد. صفحه‌های مختلف سایت البته کلمات کلیدی متفاوتی را پوشش می‌دهند و لازم است تنوع مناسبی از کلمات کلیدی در آنها دیده بشود. اما استفاده از USP به عنوان کلمات کلیدی فرعی حتی در صفحه‌هایی که مستقیما ارتباطی به محصولات یا خدمات کسب‌وکار ندارند توصیه می‌شود.

 

هدرهای سایت

استفاده از USP در هدرهای سایت در صفحه اصلی و صفحه‌های مختلف، به خصوص صفحه «درباره ما» اهمیت زیادی در بهبود سئو سایت دارد. این کار باعث می‌شود کاربران به راحتی متوجه پیام و طرح منحصربه‌فرد فروش شما شده و در صورت تمایل به مشتری تبدیل بشوند.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از ایده پویا، ترکیب USP و SEO که باعث افزایش نرخ تبدیل سایت‌ها می‌شود معرفی و بررسی شد. طراحی USP یکی از مراحل اولیه و کلیدی در بیزینس پلن کسب‌وکارها است و مستقیما در استراتژی دیجیتال مارکتینگ مورد تمرکز قرار می‌گیرد. فعالیت‌های سئو برای انتقال بهتر USP به مخاطبان کاملا موثر عمل می‌کنند و کاربران با درک آن تبدیل به مشتری کسب‌وکار می‌شوند. اگر می‌خواهید از ترکیب پولساز و خاص USP و SEO برای افزایش فروش کسب‌وکار خود در کانال‌های دیجیتال بهره‌برداری کنید، برای مشاوره با ایده پویا تماس بگیرید.

 

قیمت پروژه سئو

 

  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر